Moderator: Moderafo's
Boekenstek schreef:Wie durft in dit topic belachelijk te doen over de SV? De Heere althans niet, Die heeft er zijn duizenden door onderwezen...... En met vrucht.
Laten we onze toon wat matigen...
Horeb schreef:als we door de Heilige Geest dat onderscheid mogen krijgen, gaan we verlangen naar dat ouderwetse "moeilijke" woord van God. het wordt dan ook dierbaar, en we hebben helemaal geen nieuwe vertaling meer nodig omdat we gaan bidden......
HEERE, wilt U de woorden uitleggen in mijn hart?
en dan geeft Hij het verstand erbij om te kunnen begrijpen.
Race406 schreef:Horeb schreef:als we door de Heilige Geest dat onderscheid mogen krijgen, gaan we verlangen naar dat ouderwetse "moeilijke" woord van God. het wordt dan ook dierbaar, en we hebben helemaal geen nieuwe vertaling meer nodig omdat we gaan bidden......
Als je door de Heilige Geest onderscheid krijgt dan ga je NIET verlangen naar ouderwetse taal. Dan ga je verlangen naar dat Hij Zelf je wegwijs maakt in Zijn Woord. En dat Woord is op zoveel manieren vertaald, en met evenzoveel vertalingen heeft Hij Zijn onnaspeurlijke gang willen gaan....!
Ik heb het vaak gezegd: Je voorkeur hebben mag, en dat is ook goed. Maar fik die ander, die zaken anders beleeft, niet tot op zijn veters af.....!!!!!!!
Die anders IS niet per definitie onbekeerd als hij/zij de SV niet begrijpt en daarom een andere vertaling leest. Die ander IS niet per definitie hopeloos ouderwets als hij/zij wil vasthouden aan de SV.
Laat elkaar nu eens de vrijheid. Ik word wel erg boos als men termen gebruikt als duivels en dat er andere theologische gedachten zitten achter de HSV.
Ik ben weleens bang dat door al ons gekrakeel hierover de lofzang in de hemel verstomt en dat met grote verbazing en verdriet gekeken wordt hoe wij hier met elkaar durven omgaan.
We moesten ons de ogen uit het hoofd schamen!
henkie schreef:Je geeft zelf een schitterend voorbeeld van deze hele discussie met je tekst uit Korinthe. Ik zal niet lachen want heb het zelf ook vaak verkeerd gebruikt
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. SV
Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden. HSV
Het gaat dus niet om begrijpen maar om aannemen en is hier helemaal niet van toepassing. Zie verder: http://refoweb.nl/vragenrubriek/16650/b ... -gods-zijn
Dus eigenlijk zeg je dat we de SV ook niet nodig hebben. De SV had immers ook voorgangers met nog oudere woorden en mensen werden toen ook zalig (en dat klopt). Als de Heilige Geest maar aan het werk gaat, komt het vanzelf wel goed, is de redenering. Maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat de Heilige Geest middelijk werkt, nl. door middel van vertalingen van het Woord? En dan is het inderdaad niet zo dat een vertaling een geestelijke kloof overbrugt (daarvoor is de Heilige Geest onmisbaar), maar wel een begripskloof en daar gaat het bij vertalingen (naast uiteraard betrouwbaarheid) met name om.Horeb schreef:als we door de Heilige Geest dat onderscheid mogen krijgen, gaan we verlangen naar dat ouderwetse "moeilijke" woord van God. het wordt dan ook dierbaar, en we hebben helemaal geen nieuwe vertaling meer nodig omdat we gaan bidden......
Hoezo vertaalt de HSV verkeerd?Horeb schreef:en daar hebben we dan gelijk de eerste grote vervorming......die dus gemakkelijk tot dwaling kan leiden blijkbaar..........
zie je hoe gevaarlijk? want de HSV vertaalt verkeerd.
Boekenstek schreef:Wie durft in dit topic belachelijk te doen over de SV? De Heere althans niet, Die heeft er zijn duizenden door onderwezen...... En met vrucht.
Laten we onze toon wat matigen...
LeChat schreef:Wie doet er belachelijk over de SV? Volgens mij niemand.
Horeb schreef:je zou kunnen beginnen met wat in te binden als je een mening geeft. bijvoorbeeld nu tegen mij. je interpreteert mijn post wel erg naief.........lees nog maar eens
Race406 schreef:Horeb schreef:je zou kunnen beginnen met wat in te binden als je een mening geeft. bijvoorbeeld nu tegen mij. je interpreteert mijn post wel erg naief.........lees nog maar eens
Als je zegt dat je door Gods Geest gaat verlangen naar dat ouderwetse moeilijke woord, dan zeg je daarmee impliciet dat men dan gaat verlangen naar de SV. En DAT is waar ik tegen ageerde.
Nogmaals: Heb je voorkeur, en hou die ook. Dat is goed, niemand zal jou zeggen dat je de SV moet opgeven.
Maar waar ik heel beroerd van wordt is dat er onder de "tegenstanders" van de HSV zijn, die deze afkraken met de meest verschrikkelijke verdachtmakingen.
Niet tegen jou persoonlijk gericht overigens...
Maar ik BLIJF op mijn standpunt staan dat we ons de ogen uit ons hoofd moeten schamen, gezien de gevoerde discussies in Nederland.
Wij moeten eens af van het idee dat in de hemel uit de SV wordt gelezen...
Ik heb gezegd. Uch...
Horeb schreef:Race406 schreef:Horeb schreef:je zou kunnen beginnen met wat in te binden als je een mening geeft. bijvoorbeeld nu tegen mij. je interpreteert mijn post wel erg naief.........lees nog maar eens
Als je zegt dat je door Gods Geest gaat verlangen naar dat ouderwetse moeilijke woord, dan zeg je daarmee impliciet dat men dan gaat verlangen naar de SV. En DAT is waar ik tegen ageerde.
Nogmaals: Heb je voorkeur, en hou die ook. Dat is goed, niemand zal jou zeggen dat je de SV moet opgeven.
Maar waar ik heel beroerd van wordt is dat er onder de "tegenstanders" van de HSV zijn, die deze afkraken met de meest verschrikkelijke verdachtmakingen.
Niet tegen jou persoonlijk gericht overigens...
Maar ik BLIJF op mijn standpunt staan dat we ons de ogen uit ons hoofd moeten schamen, gezien de gevoerde discussies in Nederland.
Wij moeten eens af van het idee dat in de hemel uit de SV wordt gelezen...
Ik heb gezegd. Uch...
accept!!!......ik snap je wel. toch is m.i.de hang naar vernieuwing niet altijd te rechtvaardigen. en zeker niet door te stellen dat je tenslotte MOET aanpassen aan je tijd. veel vernieuwing is geen verbetering.
ik ben geen tegenstander van HSV maar vind de vernieuwing niet noodzakelijk. ik kan derhalve de mening van de GG bij monde van genoemde Ds. wel delen.
ik zie vaak (en nu begeef ik me op glad ijs) dat de tegenstanders van de oude vertalingen en later de SV........in leer en leven ook tegenstanders worden en zijn van de inhoud van het oude en onvervalste woord.
ze kunnen zich ook niet meer vinden in de formulieren van enigheid.....en trekken een andere kant op......meer de Godsdienst waar de Mens centraler staat en God en Zijn eer meer naar de achtergrond verdwijnen.
Daar heb ik wel moeite mee
hazelaar schreef: Ik vind het dan ook heel jammer dat je mee doet aan suggestieve opmerkingen, die geen hout snijden, maar waar mee je wel een bepaalde groep medechristenen in een hoek wegzet. Voor dingen die duidelijk ingaan tegen de bijbel moeten we ernstig waarschuwen (prediking waar de bijbel en Jezus niet meer centraal staat, bepaalde muziek, seksuele moraal, materialisme etc etc), om echter een betrouwbare herziening van de bijbel verdacht te gaan maken, dat heeft weinig met de bijbelse opdracht van liefhebben te maken.
dat is terecht opgemerkt van jou. het argument wat ik aandraag heeft niet direct affiniteit met het onderwerp. dat is op zich wel gelukkig want het onderstreept mijn eerdere stelling,namelijk dat ik niets tegen heb op de HSV. mijn zorgen bestaan dus alleen over de gevolgen van de invoering ervan. ik vind de herziening niet noodzakelijk,omdat we een prima bijbelvertaling bezitten. omdat andere daar anders over denken ontstaat verwijdering die er niet zou moeten zijn. je kunt je dan afvragen of dat het waard is.......er is van tevoren namelijk al aangegeven door "rechts" refoland dat de HSV niet ontvangen zou worden,omdat de noodzaak van vertaling in hun beleving niet aanwezig was. er is dus van beide standpunten wel wat te zeggen.hazelaar schreef:Wat je nu doet is de HSV betrekken op bepaalde ervaringen die je hebt met wat je noemt "randrefo's".
- Al zou het waar zijn dat voorstanders van de HSV veel losser staan van de leer, dan diehard SV-fans, dan zou je opmerking nog totaal geen hout snijden, omdat het helemaal niet gaat om of degene die de Bijbel leest meer of minder heilig is, maar het gaat om de betrouwbaarheid en de verstaanbaarheid van de vertaling. Dus al zou het altijd waar zijn wat je suggereert, dan is het nog geen rechtsgeldig argument
hazelaar schreef:- Ten tweede (wel wat off-topic) kan ik me totaal niet herkennen in het beeld dat voorstanders van de HSV "randrefo's" zouden zijn. Ik zelf kerk in een christelijk gereformeerde kerk, waar men heel positief staat tegenover de HSV (we lezen NBG-51). Mijn ouders kerken in een rechtse ger gem, waar ik dus eerder ook altijd gekerkt heb. Ook in onze kerk leven zondige mensen, maar als ik zie hoe bv alle jeugd betrokken is bij bv de Jeugdvereniging, de catechisaties en ik vergelijk dat met de kerk waar ik vandaan kwam, waar alleen de "heilige boontjes" naar de JV gingen en de rest de zaterdagavond in 1 of andere kroeg doorbracht, en om 5 voor 12 als een dolle naar huis toe scheurde. Ik geef toe dat dit een gechargeerd beeld is, maar mijn beeldvorming van mijn jeugd dat het bv in de pkn en cgk altijd maar zo gemakkelijk gaat, is totaal veranderd. Ja er wordt veel vrijer om gegaan met de TV (die ik persoonlijk gelukkig niet meer bezit), maar weet jij wat er in de rechts kerkelijke hoek door jeugd voor films achter de computer worden gekeken? Die gaan veel verder dan het kijken van DWDD en sommige zelfs nog nog veel verder dan het volgen van programma's als GTST en Friends (uitermate slechte seksuele moraal)
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten