Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor T.A.F. » 10 dec 2010 22:24

Ik heb geen kids, ik ben zelf nog zoekend naar een partner.
En ik heb meermalen zelf aan die andere kant van de lijn gestaan waar ouders mij afwijzen, op een of enkele van die gronden.

En als je dan later die personen nog eens ziet, ja natuurlijk dan zijn ze weer getrouwd met een zoon van een ouderling of voorganger, met een hbo of wo opleiding economie, een inkomen van hier tot tokio, filmsterlooks, al weet ik hoeveel generaties bij dezelfde kerk, etc..
(Het soort man waar ik natuurlijk op die punten nooit de directe vergelijking mee kan winnen)

Ik begrijp ook wel waarom men huiverig naar mij zou zijn, heh IK zou huiverig naar mij zijn, geen inkomen, en vooral het stuk geen gelovige opvoeding, zou mij ook argwanend maken. Maar zo vaak ben ik al afgewezen voor ze me zelfs zagen, dan wilde ik netjes zoals het hoort op de koffie komen, of op de thee me netjes voorstellen, maar dan kreeg dat meisje al bij voorbaat te horen verbreek het contact maar.

Ik ben misschien niet mr perfect maar ben geen kwade jongen... en ik zou alle begrip hebben als een schoonvader zou zeggen, je mag met dr daten, maar je zorgt eerst dat je werk hebt voor je haar hand krijgt. En ook dat zo'n schoonvader theologisch me aan de tand wil voelen, hoe ik over bepaalde dingen nadenk.
(op basis van persoonlijk geloof dus, en niet alleen op basis van oh is ie van die en die kerk)

En ik ben niet de enige ik zie vaker dat mensen worden afgewezen of andersom meisjes droevig zijn omdat ze een bepaalde jongen niet meer mogen zien.
Dat zinnetje respect voor je ouders word ZO vaak misbruikt want ik kan me ECHT niet voorstellen dat het door God bedoeld is om dit soort onrecht in stand te houden.

Mijn ouders zijn ongelovig, maar ook wat ik noem overbeschermend, ook ik heb ze figuurlijk van me af moeten trappen. Pas toen ik dat deed, kwamen zaken een beetje op gang in mijn leven. Al is het wel zwaar om alles alleen aan te vechten, iig heb ik die TEGENWERKING van ouders niet meer.
Studie, Financieen, Zelfstandigheid, Geloof, het kon allemaal pas echt groeien toen ik die trekkende last van me af trapte.
Ik respecteer mijn ouders wel, ik bezoek ze netjes elk weekeinde, ik ben bij ze op hun verjaardagen, en met kerst en neem soms een bloemetje mee.
Maar ze weten een ding, ze hebben zich niet te bemoeien meer met mijn leven (en dat doen ze ook niet meer).

Kwa relaties vind ik het juist irritant als ze een meisje helemaal ok vinden.. juist als ze een meisje veel te stijf en kortzichtig noemen, weet ik dat ze degelijk en goed is;) als ongelovige ouders vinden ze mijn geloof namelijk al te radikaal.. maar ik vind mezelf juist nog niet radikaal genoeg en zoek tegenwicht om me juist aan de strengere kant van de lijn te houden.

Mijn ervaring is dus dat Ouders altijd afwijken van kinderen, en dat goede ouders dat verschil toestaan, maar slechte niet. Dat ik die bezorgdheid snap, maar het is voor me als een kind niet durven te laten vallen, als je je ouderlijk gezag zo dictoriaal doet gelden dat je me niet eens wilt leren kennen. Elk kind dat moet leren lopen, moet je ook durven laten vallen, sommige ouders missen dat vermogen. Als je als kind zulke ouders hebt, moet je wel rebeleren.

Ik ben niet rebels geworden omdat dat van nature in me zit, integendeel.. maar omdat het soms de enige goede keuze is in een verkeerde sitatie.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 dec 2010 09:23

Galateia schreef:Hoe leuk (sorry...) vond ik het, toen een half jaar later de ideale reformatorsiche goed gelukte zoon ging samenwonen met zijn perfecte vriendin 8)
Ik begrijp heel goed dat je het leuk vond. Mijn zus ging nl ook samenwonen en er was een brief geschreven van m'n opa en oma en hun dochter (onze tante dus) dat ze met Bijbelteksten hadden verwoord waarom het niet kon en niet mocht. Wij waren 'keurig' getrouwd en dus waren wij wel goed. Wij deugden dus wel. Maar we deugden ook niet omdat we ver weg gingen wonen en omdat ik Hervormd Belijdenis heb gedaan en niet CGK. Maar ach nu ben ik ook CGK :P
Ouders hebben wat dat betreft (dus ook weer terugkomend op de sex) een stapje terug te doen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2010 14:40

T.A.F. schreef:Ik heb geen kids, ik ben zelf nog zoekend naar een partner.
En ik heb meermalen zelf aan die andere kant van de lijn gestaan waar ouders mij afwijzen, op een of enkele van die gronden.

En als je dan later die personen nog eens ziet, ja natuurlijk dan zijn ze weer getrouwd met een zoon van een ouderling of voorganger, met een hbo of wo opleiding economie, een inkomen van hier tot tokio, filmsterlooks, al weet ik hoeveel generaties bij dezelfde kerk, etc..
(Het soort man waar ik natuurlijk op die punten nooit de directe vergelijking mee kan winnen)

Ik begrijp ook wel waarom men huiverig naar mij zou zijn, heh IK zou huiverig naar mij zijn, geen inkomen, en vooral het stuk geen gelovige opvoeding, zou mij ook argwanend maken. Maar zo vaak ben ik al afgewezen voor ze me zelfs zagen, dan wilde ik netjes zoals het hoort op de koffie komen, of op de thee me netjes voorstellen, maar dan kreeg dat meisje al bij voorbaat te horen verbreek het contact maar.

Ik ben misschien niet mr perfect maar ben geen kwade jongen... en ik zou alle begrip hebben als een schoonvader zou zeggen, je mag met dr daten, maar je zorgt eerst dat je werk hebt voor je haar hand krijgt. En ook dat zo'n schoonvader theologisch me aan de tand wil voelen, hoe ik over bepaalde dingen nadenk.
(op basis van persoonlijk geloof dus, en niet alleen op basis van oh is ie van die en die kerk)

En ik ben niet de enige ik zie vaker dat mensen worden afgewezen of andersom meisjes droevig zijn omdat ze een bepaalde jongen niet meer mogen zien.
Dat zinnetje respect voor je ouders word ZO vaak misbruikt want ik kan me ECHT niet voorstellen dat het door God bedoeld is om dit soort onrecht in stand te houden.

Mijn ouders zijn ongelovig, maar ook wat ik noem overbeschermend, ook ik heb ze figuurlijk van me af moeten trappen. Pas toen ik dat deed, kwamen zaken een beetje op gang in mijn leven. Al is het wel zwaar om alles alleen aan te vechten, iig heb ik die TEGENWERKING van ouders niet meer.
Studie, Financieen, Zelfstandigheid, Geloof, het kon allemaal pas echt groeien toen ik die trekkende last van me af trapte.
Ik respecteer mijn ouders wel, ik bezoek ze netjes elk weekeinde, ik ben bij ze op hun verjaardagen, en met kerst en neem soms een bloemetje mee.
Maar ze weten een ding, ze hebben zich niet te bemoeien meer met mijn leven (en dat doen ze ook niet meer).

Kwa relaties vind ik het juist irritant als ze een meisje helemaal ok vinden.. juist als ze een meisje veel te stijf en kortzichtig noemen, weet ik dat ze degelijk en goed is;) als ongelovige ouders vinden ze mijn geloof namelijk al te radikaal.. maar ik vind mezelf juist nog niet radikaal genoeg en zoek tegenwicht om me juist aan de strengere kant van de lijn te houden.

Mijn ervaring is dus dat Ouders altijd afwijken van kinderen, en dat goede ouders dat verschil toestaan, maar slechte niet. Dat ik die bezorgdheid snap, maar het is voor me als een kind niet durven te laten vallen, als je je ouderlijk gezag zo dictoriaal doet gelden dat je me niet eens wilt leren kennen. Elk kind dat moet leren lopen, moet je ook durven laten vallen, sommige ouders missen dat vermogen. Als je als kind zulke ouders hebt, moet je wel rebeleren.

Ik ben niet rebels geworden omdat dat van nature in me zit, integendeel.. maar omdat het soms de enige goede keuze is in een verkeerde sitatie.

Zoals jij je opstelt en handelt, zou ik je zo in mn armen sluiten als schoonzoon :D Ik heb momenteel geen dochter in de aanbieding :wink: Geen werk ? Ach, dat overkomt meer mensen. En het is niet zo meer als vroeger, dat de man de kostwinner perse moet zijn. Je kunt wel eens pech hebben hierin. Wat als je een schoonzoon treft die in de WAO loopt ? Kan toch ook ? Nee het over iemand als geheel ! Hoe is hij, is hij eerlijk ( ik ga maar even in de hij vorm verder, maar geldt ook voor zij ) houdt hij van mijn dochter ? Is hij oprecht kerkelijk meelevend ? Kunnen we praten over God en geestelijke zaken ? En dan maakt mij verder niet zo veel uit welke kerk dat is, als er maar de rechte zuivere leer wordt verkondigd. En als ik dan zie dat jij mijn dochter gelukkig zou maken, heb jij mijn zegen :)
Enne.... ik val reuze mee als schoonmoeder :wink: Ik heb nl ook een eigen leven en zou er ook niet aan moeten denken dat iemand er constant bovenop zou zitten, en zich ermee bemoeien. Of je nu 25 of 65 bent, het is reuze irritant.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2010 15:57

schelpje3 schreef:En dan maakt mij verder niet zo veel uit welke kerk dat is, als er maar de rechte zuivere leer wordt verkondigd.

Voor sommige ouders blijven er dan bijzonder weinig kerken over, misschien zelfs exclusief de kerk waar de ouders zelf bij kerken. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2010 16:34

Gelukkig valt dat m.i. mee :) Ik ken diverse kerkverbanden waar onze kinderen (en wij) met een gerust hart ter kerke kunnen gaan. Natuurlijk heb ik mijn voorkeur, maar dat mag toch ? De kerk waarin ik gedoopt ben, zit ik nu nog, belijdenis gedaan, het zou vreemd zijn als ik zonder gegronde reden ! weg zou gaan. Ook bij ons is het niet volmaakt, wij hebben sinds kort geen eigen predikant, dus iedere week een andere. En dan valt het wel eens tegen, maar gelukkig staan daar vele goede predikanten tegenover ! Ik probeer uit elke dienst toch iets goeds te halen, iig krijg je de Zegen van de Heere als je in de kerk zit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2010 17:44

Mijn ouders sluiten hun schoonkinderen met of zonder kerkelijke achtergrond in hun armen. En daar ben ik zo ontzettend blij mee.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2010 19:29

schelpje3 schreef:Gelukkig valt dat m.i. mee :) Ik ken diverse kerkverbanden waar onze kinderen (en wij) met een gerust hart ter kerke kunnen gaan. Natuurlijk heb ik mijn voorkeur, maar dat mag toch ? De kerk waarin ik gedoopt ben, zit ik nu nog, belijdenis gedaan, het zou vreemd zijn als ik zonder gegronde reden ! weg zou gaan. Ook bij ons is het niet volmaakt, wij hebben sinds kort geen eigen predikant, dus iedere week een andere. En dan valt het wel eens tegen, maar gelukkig staan daar vele goede predikanten tegenover ! Ik probeer uit elke dienst toch iets goeds te halen, iig krijg je de Zegen van de Heere als je in de kerk zit.

Het was dan ook geen opmerking richting jou, maar meer algemeen, dat er mensen zijn die maar van een zeer beperkt aantal kerken, of simpelweg 1 kerk, de eigen, uiteraard, vinden dat er de ware, rechte leer etc, etc, en dat alleen van die ene gemeente leden potentieel relatiemateriaal zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 dec 2010 19:55

Zo maakt elke ouder zich weer zorgen om andere dingen. De ene ouder om de kerkkeuze, daar zou ik mij niet gelijk zorgen om maken. Het gaat mij daarin juist meer om de houding van degene te aanzien van God en het geloof. Ik mij juist veel zorgen zou maken om een schoondochter/zoon zonder op opleiding en/of werk of die al in de WIA/WAJONG zit. Dat lijkt mij naar de toekomst toe bijna vragen om problemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2010 22:07

ajl schreef:Zo maakt elke ouder zich weer zorgen om andere dingen. De ene ouder om de kerkkeuze, daar zou ik mij niet gelijk zorgen om maken. Het gaat mij daarin juist meer om de houding van degene te aanzien van God en het geloof. Ik mij juist veel zorgen zou maken om een schoondochter/zoon zonder op opleiding en/of werk of die al in de WIA/WAJONG zit. Dat lijkt mij naar de toekomst toe bijna vragen om problemen.

Ware het niet dat het aan je zoon/dochter is daar mee om te gaan. Waarschijnlijk weet hij/zij zelf ook wel dat zoiets heel eigen uitdagingen gaat meebrengen. Maar liefde laat zich nou eenmaal niet leiden door rationele argumenten. Je kunt het ook zo zien: als je je kind met succes zou afraden een relatie met een wajonger aan te gaan, en alle ouders zouden dat doen, dan zit zo iemand dus de rest van zijn/haar leven alleen omdat zich in de toekomst mogelijk wat problemen zouden voordoen. In elke relatie doen zich toch problemen voor, en in veel gevallen wordt daar toch gewoon goed mee omgegaan?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 dec 2010 09:38

Dat ik mij zorgen maak, wil niet zeggen dat mijn kind niet zelf de keuze moet maken :wink:.

Je hebt gelijk dat liefde in het begin zich niet laat leiden door rationele argumenten, maar op den duur zal toch de rede de overhand krijgen en beginnen toch de ergenissen. :wink: En van de liefde alleen kan je niet leven. Er zal toch brood op de plank moeten komen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2010 11:21

ajl schreef:Je hebt gelijk dat liefde in het begin zich niet laat leiden door rationele argumenten, maar op den duur zal toch de rede de overhand krijgen en beginnen toch de ergenissen. :wink:

Dat is in elke relatie zo, daarvoor hoef je geen onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een WIA'er en een andere. Ik kan me voorstellen dat het iets anders is als iemand in de bijstand zit en geen enkele moeite wenst te doen daaruit te komen.

En van de liefde alleen kan je niet leven. Er zal toch brood op de plank moeten komen.

Tja, misschien komt er in dat geval nooit een koophuis, maar is dat nou zo verschrikkelijk?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 dec 2010 11:31

Mortlach schreef:
ajl schreef:Je hebt gelijk dat liefde in het begin zich niet laat leiden door rationele argumenten, maar op den duur zal toch de rede de overhand krijgen en beginnen toch de ergenissen. :wink:

Dat is in elke relatie zo, daarvoor hoef je geen onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een WIA'er en een andere. Ik kan me voorstellen dat het iets anders is als iemand in de bijstand zit en geen enkele moeite wenst te doen daaruit te komen.

Ik kan er anders ook genoeg in de WAJONG die niet willen werken :wink: . De criteria om deze uikering te krijgen gaan ze niet voor niets aanpassen. En daarbij een WWB krijg je niet als 1 van de partners werkt.

En van de liefde alleen kan je niet leven. Er zal toch brood op de plank moeten komen.

Tja, misschien komt er in dat geval nooit een koophuis, maar is dat nou zo verschrikkelijk?

Daar heb ik het niet eens over. Ik bedoel ermee te zeggen dat als iemand niet werkt ( daargelaten of het een keuze is of niet) dat daar meer consequenties aan vast zitten dat je in een eerste roes van verliefdheid kan inzien. Altijd de kar moeten trekken, omdat een ander het niet kan/wil gaat op den duur opbreken en zal zeker tot een wig leiden. Maar dat is allemaal erg off topic

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2010 12:05

ajl schreef:Daar heb ik het niet eens over. Ik bedoel ermee te zeggen dat als iemand niet werkt ( daargelaten of het een keuze is of niet) dat daar meer consequenties aan vast zitten dat je in een eerste roes van verliefdheid kan inzien. Altijd de kar moeten trekken, omdat een ander het niet kan/wil gaat op den duur opbreken en zal zeker tot een wig leiden. Maar dat is allemaal erg off topic

Ik vind het eigenlijk wel interessant, dus ga ik er nog even op door.

Kijk, als iemand niet wil werken, getuigt dat van een bepaald karakter waar ik zelf ook niet om zou zitten te springen. Als iemand niet kan werken vanwege bijvoorbeeld een handicap, maar verder positief en actief in het leven staat voor zover mogelijk, dan is dat heel wat anders. Ik denk niet dat je zo stellig kan zeggen dat het in die situatie zeker tot een wig zal leiden. Dat zou betekenen dat mensen die niet kunnen werken meteen volledig zouden zijn afgeschreven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 12:36

Evelien schreef:Mijn ouders sluiten hun schoonkinderen met of zonder kerkelijke achtergrond in hun armen. En daar ben ik zo ontzettend blij mee.

In principe sluit ik elk aardig jong mens in mn armen :lol:
maar..... in ieder huwelijk komen stormen voor. Zorgen, verdriet, ziekte... noem maar op. Wat als je niet uit dezelfde bron put ? Als 1 van 2en gelooft en de ander niet, zal ws de een gaan vloeken en de ander bidden. Ik zeg het even bewust wat ongenuanceerd, want als er 2 geloven kan er ook 1 gaan vloeken. Het moet er maar eens op aankomen !
2 geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen, is een oud spreekwoord.
Je ziet graag dat je kind een partner kiest, die met zn neus dezelfde kant op wijst. Ach en al is het dan een wajonger, waarom is hij een wajonger ? En ik ken wajongers die daarnaast nog parttime werken, maar door lich omstandigheden geen 40urige werkweek kan maken, tot groot verdriet.
Vroeger moest je je als vrouw laten onderhouden door je man, maar die tijd is toch voorbij ? Veel meiden zijn hoogopgeleid en kunnen prima voor zichzelf zorgen. Als het echter een wajonger zou zijn met een autistische beperking, zou ik eerlijk gezegd veel moeite hebben, omdat wij die in de familie hebben en ik weet hoe moeilijk die in de omgang KUNNEN zijn. Vooral die de diagnose (nog) niet hebben en er niet aan willen dat ze het hebben !
Even offtopic dus, als je een autist hebt, die zelf erkent dat hij het is en er ook wat aan wil doen, wordt het een ander verhaal !
Voordat ik gekwetste auti's over me heenkrijg, ik heb er zelf heel veel mee te maken, dus ken de valkuiltjes :wink:

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 13 dec 2010 13:12

Jozo schreef:Het moeten trouwen omdat er een kind word verwacht komt maar al te vaak voor en ik denk dat het dan goed is om je af te vragen waardoor dit nu komt. Lange relaties die o.a. ontstaan door hoge materiële eisen te stellen aan een huwelijk zijn daar volgens mij mede oorzaak van (naast onbezonnenheid).

Volgens mij hebben lange relaties daar niet specifiek iets mee te maken. Mijn broertje heeft net een jaar verkering (is ondertussen al wel verloofd) maar moet ook trouwen... Hij zou in april gaan trouwen, maar alles is naar voren gehaald... t Wordt nu januari. Ik kan nou niet zeggen dat ze een lange relatie hebben samen. Hij heeft binnen ons gezin al voor meerdere problematische situaties gezorgd, helaas. Maar in dit geval denk ik dat het puur het uitproberen is van het seksuele gevoel. We kregen thuis niet veel voorlichting, dat is nu wel veranderd. Maar goed, voor hem en zijn vriendin te laat (ondanks de korte relatie).
Szent az Úr

Terug naar “Archief”