mohamed schreef:Twee evangeliën?
Een ieder die hier actief is op het forum en wel eens met P. Strootman in discussie is geweest zal het volgende vers vast en zeker eens onder ogen hebben gehad:
Gal 2,7
Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis;
Op basis van deze tekst zet P. Strootman apostel Petrus volledig buiten spel, want, beweert hij, wij zijn Heidenen en Petrus werd naar de Joden gezonden dus hebben wij niets met zijn brieven te maken. Het is waar dat wij geen Joden zijn van nature, maar zijn wij wel Romeinen, Korintiërs, Galaten, Efeziërs, Filippenzen, Kolossenzen of Tessalonicenzen? Nee, dat zijn we evenmin. Indien wij niets met de brieven van Petrus te maken hebben omdat we geen Joden zijn, wat hebben we dan met Paulus van doen aangezien hij eveneens niet aan ons schreef? Zoals we kunnen zien klopt de redenatie van Strootman vanaf de start al niet, want als hij rechtlijnig was zou hij moeten stellen dat wij met de hele Bijbel niets te schaften hebben omdat we geen Joden zijn en ook geen Korintiërs, Galaten, Efeziërs, Filippenzen, Kolossenzen of Tessalonicenzen.
Meen je dat nu echt, mohamed, dat Paulus niet aan ons, heidenen, schreef?
Moet ik je dan opnieuw wijzen, op wat Paulus in Galaten 1.15-21 schreef, namelijk:
Maar toen het Hem,(God)
die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft behaagd had zijn Zoon(Gods Geest)
in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de [heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed;(Jezus)
ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die reeds vóór mij apostelen waren, maar ik ben naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik drie jaar later naar Jeruzalem, om Céphas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem;en ik zag geen ander van de apostelen dan Jacobus, de broeder des Heren'En dan roept Paulus God aan als Getuige:
'Wat ik u zeg, zie, voor het aangezcht van God: Ik lieg niet'Wie[liegt er nu? Paulus? Of ik ? En wie dit niet ziet, of niet wil zien, ik vrees dat dan alle moeite nutteloos was. Die tegenstand t.o.v. het evangelie van Paulus, was al heel vroeg begonnen . In Handelingen 18.12 lezen we:
'Maar toen Gallio stadhouder van Acháje was, keerden zich de Joden als één man tegen Paulus en brachten hem voor de rechterstoel en zeiden:Deze tracht de mensen te overreden om God op onwettige wijze te vereren. En toen Paulus op het punt stond zijn mond te openen, zei Gállio tot de Joden: Indien er van enige onrechtmatigheid of misdrijf sprake was, zou ik u, o Joden, uit de aard der zaak ontvankelijk verklaard hebben; maar nu het geschillen zijn over een woord en namen(de naam Christus Jezus)
en de wet, die bij u geldt, moet gij het zelf maar uitmaken'Let vooral het verschil over die
namen, want dat was natuurlijk de naam Christus Jezus. Dat zal nu blijken! Later, toen Paulus wéér gevangen was genomen, werd hij bezocht door een zekere
heiden Felix, van wie gezegd werd, dat hij zéér goed van 'de Weg' (de Weg Gods) op de hoogte was, en
hoorde hem over, uitgerekend:
Het geloof in Christus Jezus.Zo zien wij, dat Paulus niet alleen vandáág de dag nog bitter veel tegenstand ontmoet, maar dat dit al heel vroeg is begonnen en voortduurt tot op déze dag. De
naam Christus Jezus en de betekenis ervan, wil er gewoon niet in!Bij niemand niet! En als de lezers (dus ook jij) uit Galaten 1.15-21 niet op kunnen maken, dat Paulus, die ná die openbaring van Gods Zoon (zijn Geest) in Paulus, geen énkel contact zocht met de twaalf apostelen en daarbij God aanriep als Getuige, dan vrees ik, dat de moeite voor niets is geweest. Paulus heeft hier zeer nadrukkelijk willen zeggen, dat
zijn evangelie voor ons, heidenen,niets, maar dan ook niets te maken heeft met wat de 12 apostelen verkondigden. Moet je nagaan: Paulus roept daarbij God aan als Getuige!En jij maar beweren dat beide evangelien een en hetzelfde leren. Nee, mohamed en nóg eens nee; het gaat in het evangelie der Besnijdenis over de mens Jezus, maar in het evangelie van Paulus gaat het over de Géést die in Jezus was én ook in ons!Of schreef Paulus voor niets in 2 Korinthe 13.5:
Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus IN u is? Want anders bent u verwerpelijk'Voorts leert Strootman dat Petrus onder Paulus zijn duiven schoot
terwijl Paulus een ieder vervloekte die hen een ander evangelie verkondigde (Gal 1,8-9) en volgens Strootman deed Petrus dat, want hij hamert er immers steeds maar weer op dat beide evangeliën van elkaar te onderscheiden zijn? Uit zijn stelling moet dan ook de conclusie getrokken worden dat Paulus niemand minder dan Petrus vervloekte, de apostel aan wie Jezus zijn schapen toevertrouwde (Joh 21,17) en de rots waar hij de gemeente (Mat 16,18) op bouwde. Echter weigert Strootman natuurlijk die gevolgtrekking, wat nogmaals aantoont dat zijn verhaal niet waterdicht is.
Ik heb nóóit geschreven, dat
Pétrus onder de duiven van Paulus schoot! Nee, er waren
Joden binnengedrongen, die de heidenen leerden, dat zij zich naar de wet van Mozes moesten laten besnijden! Waar heb ik ooit beweerd, dat Pétrus vervloekt werd? Dat staat nérgens in de brief aan de Galaten. En let óók eens een keer op de
leerstelligheid van deze brief, maar dat doe je kennelijk helemaal niet!Nee, Paulus vervloekte die Joden, die de gemeente waren binnengedrongen en hun leerden dat zij zich moesten laten besnijden. En als jij beweert, dat beide evangelien niet te onderscheiden zijn, dan vraag ik je op de man af: Is het evangelie der
Besnijdenis hetzelfde als het evangelie der
Voorhuid? Waar ben je mee bezig, mohamed? Wáárom dan die twee verschillende namen? En waarom die woede van Paulus, toen er Joden waren, die het evangelie der besnijdenis onder de heidenen wilden vekondigen?
Kortom, als er inderdaad twee evangeliën waren en Petrus onder Paulus zijn duiven schoot, dan is hij vervloekt door Paulus (+ indirect ook Jezus) en heeft de vader het gebed van de zoon niet aangehoord waarin hij bad om eenheid (Joh 17,11) onder zijn apostelen.
O ja? Om welke eenheid bad Jezus? In zijn Hogepriesterlijk gebed in Johannes 17, bad Jezus uitdrukkelijk:
'Ik bid voor hen;niet voor de wereld bid Ik u maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt'namelijk het volk Israel.
Wat Strootman beweert is nogal wat en ik hoop dat een ieder die meeleest gewaarschuwd is!
Weerleg het maar eens, mohamed,daar zou je beter aan doen dan anderen voor mijn uitleg te waarschuwen.n ik beweer gewoon, wat Paulus beweert! Dus moet je bij Paulus zijn. Ik denk, dat je je ergert aan zijn evangelie! En iIk heb je duidelijk aangetoond uit het boek Handelingen, dat Paulus nérgens welkom was en dat is hij nog steeds niet. Ook jij ontkent glashart dat er een evangelie voor de besnedenen is én een evangelie voor de onbesnedenen. Dan zou je toch echt het evangelie van Paulus uit je bijbel moeten verwijderen, dat hij zélf méér dan één keer
'mijn evangelie' noemde. Eigenlijk heb je je niet tegen mij gekeerd, maar tegen het evangelie van Paulus als zodanig. Je weet met die vervloekingen óok al geen raad, maar tóch vervloekte Paulus diegenen, die een
ander evangelie, namelijk dat der
besnijdenis ons ons, heidenen, verkondigden. Een [ander[/u] evangelie! Hoezo is er dan bij jou geen
ander evangelie? Hoe kan dat dan? Zet je Paulus niet weg als een onwetende? En tot slot: Het gáát ten diepste om de
leerstelligheid van de verhalen, maar dat verlies je volledig uit het oog. Dan ga je over 'bijzaken' praten, zoals bijvoorbeeld over een zogenaamde 'beledigde Petrus' Maar kom maar op met je eventuele vragen.