Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 17:46

esli schreef:Van Bijbelse begrafenissen is dan wel weer bekend dat de overledenen gezalfd werden met geurige olie. Daar heeft de overledene ook niets meer aan en toch gebeurde het. Ik kan me voorstellen dat dit gebeurde als een uiting van verdriet en laatste eer voor de overledene. Nu doen wij dat niet meer, maar leggen we bloemen neer.
Het is trouwens niets noodzakelijks, maar ook niet iets verwerpelijks Bijbels gezien. Het lijkt me dus goed dat iedereen hier een eigen keuze in maakt of dat de nabestaanden kiezen voor de manier waarop zij het meest getroost worden.
Ik kan overigens niet zoveel met de tegenstelling links-rechts (in kerkelijk opzicht). Ik begrijp nl. niet zo goed wat er dan met links bedoelt wordt. Is evangelisch (waar volgens mij regelmatig bloemen bij begrafenissen zijn) dan links? terwijl veel evangelische gemeenten juist erg 'rechts' in de leer zijn. Sorry, maar de termen werken voor mij wat verwarrend.

Beste esli, het is heel simpel eigenlijk hoor. Niet alleen evangelisch is links, maar ook PKN bijv.
Een bepaalde stroming van de chr ger is midden, net als vrijgemaakt ger, ned ger, en rechts is chr ger (bewaar het pand) ger gem, gergem in ned, oud ger gem En dan heb je nog kleinere afleidingen van elke stroming. Buitenverband, lokaal zeg maar.
Als een poosje meeleest, of je verruimt je blik naar alle richtingen, kom je er wel achter waar iemand zich bevindt :)
Kortom: ruimdenkend, modern is links, hoe rechtser, hoe verontruster/behoudender

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 nov 2010 17:52

Op zo'n redenering leg ik geen bloemen.

Om Rita Verdonk te misbruiken: een christen (dus iemand die naar Christus is) is niet links, niet rechts maar recht door zee.

Wat zou het mooi zijn als we elkaar de ruimte gaven om (met de bloemen dan) dat te doen wat ons hart ons in geeft...
Wat kun je veel zeggen met een simpele bloem.
Ik kan hier heel wat beter mee uit de voeten dan met complete verhalen die men aan een overledene gaat vertellen op een begrafenis: "Lieve oom Piet, je was geweldig, we zullen je missen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 18:16

JeeWee schreef:Op zo'n redenering leg ik geen bloemen.

Om Rita Verdonk te misbruiken: een christen (dus iemand die naar Christus is) is niet links, niet rechts maar recht door zee.

Wat zou het mooi zijn als we elkaar de ruimte gaven om (met de bloemen dan) dat te doen wat ons hart ons in geeft...
Wat kun je veel zeggen met een simpele bloem.
Ik kan hier heel wat beter mee uit de voeten dan met complete verhalen die men aan een overledene gaat vertellen op een begrafenis: "Lieve oom Piet, je was geweldig, we zullen je missen...

Het is geen redenering, maar juist om te versimpelen hoe de verschillende kerkverbanden zijn.
Esli begrijpt dat blijkbaar niet.
De oud ger gem vindt dat zij recht door zee zijn, maar de PKN natuurlijk ook !
Dus in dit verband slaat dat nergens op.
Ik wacht even op een reactie van iemand die bijbels aan kan tonen dat bloemen niet horen bij een begrafenis.
Om nu alleen tegen mij die discussie te gaan voeren :mrgreen: wordt zo eenzijdig.
Ondertussen ga ik op onderzoek uit.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 nov 2010 22:54

schelpje3 schreef:
Faramir schreef:
schelpje3 schreef:Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Dat is nogal remonstrants denk ik.
Nee, de dood jaagt geen schrik meer aan, lees de kranten, kijk het nieuws.
Zie de laatste voetbalwedstrijd van dat jongetje ! Ze mensen hebben zo genoten.
Jongetje van 1 jaar, ongeneeslijk ziek.
Iedereen zou moeten huiveren hierom, maar daar lees ik niets over.
Het was aangrijpend ja, maar verder ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.
Bloemen, kaarsjes en beertjes, maskeren dit.

Wat een vooroordelen, daarnaast kun jij niet in de harten van de mensen kijken.

Van mij part ga jijzelf in een jutezak de grond in op een afgelegen plek zonder steen, dat moet je helemaal zelf weten, maar anderen willen dat niet zo. Dan heb je dat te respecteren zonder dat je er zelf van alles en nog wat bij halen waarvan je geen eens weet of het wel speelt bij die mensen.

Vooroordelen zijn iets heel anders !

Het neigt meer naar oordelen idd.
Ook heeft het niets te maken met respecteren van ieders laatste wens, wel of geen bloemen.

Wel degelijk. Mensen die op een andere manier dan manier x bezig zijn met rouwverwerking worden keihard aan het kruis genageld.
Het gaat over de bijbelse grond hiervoor. Die lees je nergens. Ga zelf eens inhoudelijk hierop in, ipv naar een ander te wijzen die in jouw ogen verkeerd bezig is.

Waarom zou ik daar inhoudelijk op in moeten gaan? Is de Bijbel soms een handleiding voor de organisatie tot in detail van een begrafenis? Het antwoord is heel simpel; nee. Evengoed staat een 25 jarig jubileum voor het werken voor 1 bedrijf niet in de Bijbel, ook maar schrappen? Indien men op zo'n wijze met de Bijbel wil omgaan krijg ik daar lichtelijk jeuk van daar het veelal leid tot extremisme.
En het is trouwens: voor mijn part :mrgreen:

Dank voor de verbetering. Fijn dat het wel in 1 keer duidelijk was.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 27 nov 2010 11:00

Jezus is begraven in een tuin. En in een tuin staan bloemen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 nov 2010 11:42

Ctje schreef:Jezus is begraven in een tuin. En in een tuin staan bloemen.

:mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2010 14:02

Beetje vreemde opmerking, ik begrijp niet wat je bedoeling hiermee is ?
De Heere Jezus lag begraven in een grot in een hof. Dan kun je daar nog over strijden of het een hof was met bomen en gras of niet.
We kunnen de situatie van het Midden Oosten ook niet vergelijken met het westen nu !
Daar zitten eeuwen tussen en een heel ander klimaat !
Ik weet alleen dat er bep rituelen waren, zoals de overledene in een fijn gewaad wikkelen.
Maar nergens lees ik dat er takjes of blaadjes bijgelegd werden.
Het gaat m.i. om de ernst van de dood. Alles wat wij mensen toevoegen om het minder erg te doen lijken, is dus afleiding.
Sorry ik kan het niet anders zien.
We kunnen het elkaar makkelijker PROBEREN te maken door dat bloemetje erbij te leggen, of een beertje, maar dat maakt het niet minder ernstig !
...totdat gij tot de aarde wederkeert. Want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Helpen bloemen en kransen hierbij ?
Nee, verootmoediging.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 27 nov 2010 14:27

schelpje3 schreef:

Beetje vreemde opmerking, ik begrijp niet wat je bedoeling hiermee is ?
De Heere Jezus lag begraven in een grot in een hof. Dan kun je daar nog over strijden of het een hof was met bomen en gras of niet.
We kunnen de situatie van het Midden Oosten ook niet vergelijken met het westen nu !
Ik weet alleen dat er bep rituelen waren, zoals de overledene in een fijn gewaad wikkelen.
Het gaat m.i. om de ernst van de dood. Alles wat wij mensen toevoegen om het minder erg te doen lijken, is dus afleiding.
We kunnen het elkaar makkelijker PROBEREN te maken door dat bloemetje erbij te leggen, of een beertje, maar dat maakt het niet minder ernstig !
...totdat gij tot de aarde wederkeert. Want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Helpen bloemen en kransen hierbij ?
Nee, verootmoediging.

Sjonge jonge.. prima als jij dit zo ziet.. maar dat was me al duidelijk in je reacties hiervoor. Wat ik ermee bedoel? Dat we gewoon niet zo moeilijk moeten doen over een bloemstuk. Ieder zo z'n manier van rouw. Een bloemstuk maakt het inderdaad niet minder ernstig, dus ik zou niet weten waarom het bloemstuk er niet zou mogen liggen. Zoals al gezegd is: bloemen wijzen ook op de vergankelijkheid van het leven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2010 14:37

schelpje3 schreef:We kunnen de situatie van het Midden Oosten ook niet vergelijken met het westen nu !

We kunnen de situatie niet vergelijken, zeg je zelf. Inderdaad, tijd, cultuur en klimaat zijn anders. Dus als wij iets nalaten (een lichaam balsemen en in doeken wikkelen) is dat oké, maar als we iets toevoegen (bloemen als plechtig eerbetoon) dan is het niet oké. Die redenatie volg ik niet helemaal.

De kist dus ook?

Nee, inderdaad, dat maakt het niet minder ernstig. De mensen die dat beertje of die roos op een graf leggen doen dat dan ook niet om het minder ernstig te maken, maar juist om door het verdriet heen te werken. Je doet net alsof iemand een tuil anjers op een graf kwakt en dan denkt: Zo, nu is het tenminste allemaal zo ernstig/verdrietig niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2010 15:16

Flauw om kist in de discussie te betrekken omdat de meeste mensen nu eenmaal in een kist begraven worden.
Wat mij betreft zo sober mogelijk.
Het gaat er niet om wat wij doen om het zo min mogelijk verdrietig te laten maken, het gaat om de BIJBELSE invulling van de begrafenis, met of zonder bloemen. DAT is de discussie. Ik probeer hier te vertellen hoe ik dat beleef, zonder een ander te verbieden om bloemen mee te nemen.
Maar er zijn nu eenmaal verschillen tussen een begrafenis van een christen die dit aardse verwisselt voor het eeuwige leven, dan wel een ongelovig, onbekeerd iemand, die een onbestemde toekomst tegemoet gaat. Sterretje, op een wolkje en weet ik wat ik allemaal al gehoord heb.
Ik heb al ballonnen opgelaten zien worden, allemaal om het afscheid erop te laten lijken dat tijdelijk is, want opa zit op die wolk, zie je wel ?
Ik zou toch niet graag mijn kinderen zoiets voorspiegelen :(
Tja en als je dus niet gelooft dat niet iedereen in de hemel komt, wordt dit de zoveelste zinloze discussie ben ik bang.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 nov 2010 15:39

Maar schelpje, de dood is absoluut een ernstige zaak! Maar het mooie van het Evangelie is, dat Jezus de dood heeft overwonnen en wij als christenen het eeuwige leven mogen krijgen, door Hem.

Wauw! Dat maakt mij echt - serieus - minder bang voor de dood. Want Hij heeft de dood overwonnen. Is de dood daarmee minder ernstig voor mij? Nee. Want na de dood sta ik ook in oog met mijn Schepper. Maar omdat ik mag weten, dat Hij voor mijn zonden stierf, hoef ik dat moment niet te vrezen. En daarom hoop ik, dat bij mijn dood er ook enig teken van hoop mag zijn. Bloemen kunnen daarvoor een symbool zijn, wat mij betreft, en doen daarmee niets af aan de ernst van de situatie.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 27 nov 2010 21:04

JeeWee schreef:
Haai schreef: Naar mijn beleving horen bloemen bij het leven, en niet bij de dood.
Ik denk dat je hier iets heel essentieels zegt. Daar heb ik het vet gemaakt en gearceerd. Nog maar eens over nadenken?

Ik wilde hiermee aangeven dat ons besluit vooral op gevoelsmatige of emotionele argumenten is gestoeld, maar dat wil niet zeggen dat we hier samen niet uitvoerig over nagedacht en gesproken hebben.

JeeWee schreef:
Haai schreef: Het voelt voor ons teveel als het 'verbloemen' van de dood.
Dit begrijp ik dus echt niet. De dood is een feit. dat zal ieder erkennen. Wie wil dat verbloemen?

Ok, om het anders te verwoorden: de ernst van de dood wordt naar ons gevoel verbloemd door er iets moois van te maken met bloemen. Net zo goed als er bij de begrafenis van mijn schoonzus voor werd gekozen de kist niet te laten zakken, want dat zou te moeilijk zijn. Het is alsof we de ernst en de pijn van de dood niet in al zijn facetten mogen voelen.

JeeWee schreef:
Haai schreef: Net zo goed vinden wij een overdaad aan toespraken, muziek, kaarsjes niet passen bij een begrafenis.
Je haalt wat dingen door elkaar. In onze kringen wordt nog al eens gezegd: "dat uit dit sterven nog eens gewin geboren mag worden. Dat kán met toespraken en muziek: "maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielenvreugd, daar zij hun wens verkrijgen".! En dan: blijdschap, onbepaald! Juist ja, door het licht dat van ZIJN aangezicht straalt!

Ik noem niet voor niets het woord OVERDAAD.

JeeWee schreef:
Haai schreef: Als het goed is staat het Woord van God centraal, en putten wij daar onze troost uit. Dan zijn bloemen ed denk ik overbodig.
Tja, waar trek je dan een grens?

Die grens zal voor iedereen persoonlijk zijn, en voor ons lag deze dus (o.a.) bij geen bloemen.

*Annette*
Majoor
Majoor

Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor *Annette* » 27 nov 2010 23:13

Eerder dacht ik er eigenlijks niet overna, bij ons in de kerkelijke gezindte wordt het nu eenmaal niet gedaan. Maar laatst kwam ik er met me opleiding mee in aanraking, wat in de toekomst nog wel meer zal worden, toen dacht ik wel even waarom worden er nu juist wel of geen bloemen gebruikt bij een begrafenis?

Ik heb het er toen nog even met me moeder over gehad, ze zei wat hier ook wel eerder werd genoemd dat je de dood niet hoeft te verbloemen, het hoorde er niet bij. Bloemen horen bij blijheid, maar als iemand ziek is breng je deze toch ook wel eens een mooi boeket bloemen als bemoediging? Achter veel bloemen, maar ook kleuren, zit een betekenis...

Ik vind het zelf best wel moeilijk, ook omdat ik er in de toekomst mee temaken zal krijgen, wil ik me er toch eens in gaan verdiepen. Desnoods eens de ouderling na cathecisatie vragen hoe je dit zien moet, wat zegt de bijbel erover enz.

Al vind ik dat het soms ook wel erg ver kan gaan, wat een kapitaal mensen soms aan rouwwerk uitgeven :shock:.
Wat de toekomst brengen moge........

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 nov 2010 23:20

Gelijk het gras is ons kortstondig leven,
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar krachtloos is en teer;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.

Psalm 103 bezingt dat het leven is als een bloem en verwoord hiermee ons leven tegenover de dood. Mijn vraag aan Schelpje is: verbloemd David hier de dood?

Juist een bloem, notabene geschapen door onze Schepper kan verwoorden hoe het leven en de dood is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 nov 2010 12:28

Mortlach schreef:Je doet net alsof iemand een tuil anjers op een graf kwakt en dan denkt: Zo, nu is het tenminste allemaal zo ernstig/verdrietig niet.

:mrgreen:
8>) :?: 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”