Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 10:30

schelpje3 schreef:Zoals ik ook eerder zei, de dood jaagt geen schrik meer aan !
En DAT is pas erg.

Nu jaagt de dood GEEN ANGST meer aan
Want alles, ALLES is voldaan!
Wie in geloof op Jezus ziet
Die vreest voor dood en helle niet.

Dit geldt Gods kinderen uiteraard, maar toch....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 nov 2010 12:15

Dat raakt me weer zo:
Nu jaagt de dood GEEN ANGST meer aan
Want alles, ALLES is voldaan!

Wat een aangrijpend en nooit te bevatten wonder: Hij die alles zelfs voor mij heeft voldaan!

Maar terug naar het topic.
Afgezien van emotie en gewoontes, zijn er bijbelse aanknopingspunten om wel of geen bloemen bij een begrafeneis te gebruiken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 13:43

Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Dat is nogal remonstrants denk ik.
Nee, de dood jaagt geen schrik meer aan, lees de kranten, kijk het nieuws.
Zie de laatste voetbalwedstrijd van dat jongetje ! Ze mensen hebben zo genoten.
Jongetje van 1 jaar, ongeneeslijk ziek.
Iedereen zou moeten huiveren hierom, maar daar lees ik niets over.
Het was aangrijpend ja, maar verder ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.
Bloemen, kaarsjes en beertjes, maskeren dit.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2010 14:09

nee hoor, ik geloof neit dat iedereen naar de hemel gaat.
Maar: ik durf over verschillenden (gelukkig echt veel) mensen te beweren dat ze wel naar God zijn, van niemand kan en durf ik te beweren dat ze dat niet zijn!
En gelukkig heb ik mensen dicht om me heen van wie ik van allemaal echt geloof dat zij bij God zullen komen, dus als zij ooit overlijden zal dat het verdriet hopelijk zeker verzachten!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 14:13

schelpje3 schreef:Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.

Nee, niet iedereen gaat naar de hemel. Maar de dood hoeft geen angst meer aan te jagen voor hen die Hem mogen toebehoren!
De dood hoeft niet gemaskeerd te worden. Voor mij hoeven er ook geen bloemen bij. Maar als mensen (ook christenen!) er anders over denken, moeten wij hen dan alsof zij wereldse mensen zijn in een hoekje zetten? Nee toch zeker! Ook in deze zaken van middelmatigheid mogen we elkaar enige ruimte geven. Je hoeft geen rouwclowns op de begrafenis uit te nodigen. De dood is iets verdrietigs, en inderdaad een gevolg van het feit dat wij als God wilden zijn. Ernstig! Inderdaad, maar een ieder heeft recht om iets anders over deze zaken te denken. Dat is het mooie van een forum als dit, dat je van gedachten kunt wisselen over dit soort zaken. En dan merk je ook dat men het lang niet altijd met elkaar eens is... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 nov 2010 14:15

Wat een vooroordelen, daarnaast kun jij niet in de harten van de mensen kijken.

Van mij part ga jijzelf in een jutezak de grond in op een afgelegen plek zonder steen, dat moet je helemaal zelf weten, maar anderen willen dat niet zo. Dan heb je dat te respecteren zonder dat je er zelf van alles en nog wat bij halen waarvan je geen eens weet of het wel speelt bij die mensen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 14:47

Faramir schreef:

Wat een vooroordelen, daarnaast kun jij niet in de harten van de mensen kijken.

Van mij part ga jijzelf in een jutezak de grond in op een afgelegen plek zonder steen, dat moet je helemaal zelf weten, maar anderen willen dat niet zo. Dan heb je dat te respecteren zonder dat je er zelf van alles en nog wat bij halen waarvan je geen eens weet of het wel speelt bij die mensen.

Vooroordelen zijn iets heel anders !
Ook heeft het niets te maken met respecteren van ieders laatste wens, wel of geen bloemen. Het gaat over de bijbelse grond hiervoor. Die lees je nergens. Ga zelf eens inhoudelijk hierop in, ipv naar een ander te wijzen die in jouw ogen verkeerd bezig is.
En het is trouwens: voor mijn part :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 15:51

JeeWee schreef:Eerlijk gezegd lees ik hier bijna alleen maar positieve reacties op de bloemen bij een begrafenis en op een graf. Nou ja, met uitzondering van Schelpje dan maar ik krijg het idee dat die alleen maar tegen is omdat ze altijd al tegen was en denkt dat dat de norm is.

Maar als jullie hier dan niet negatief tegenover staan, waarom gebeurt het dan niet in refo-kringen?

Valt me trouwens wel vaker op in allerlei topics, dat er meer reacties komen van linkse kant dan van rechtse.
Blijkbaar is links door de jaren heen zo gemoderniseerd, dat het de huidige generatie niet meer opvalt.
Als je een begrafenis bijwoont van iemand van de PKN is dat totaal anders dan bij de (oud)ger gem.
Dus als jullie vinden dat bloemen moeten kunnen en vrolijke kleding bijv, ga je dan zo naar die begrafenis ?
Ik ga zelf altijd in het zwart, maar vraagt men wit of blauw, doe ik dat ! Het is geen kwestie van dwarsliggen.
Maar ga ik naar een uiterst rechtse begrafenis, weet ik dan van mij verwacht wordt dat ik een hoed opzet, in het zwart ga.
Ik ben bij een buurman op de begrafenis geweest, daar kreeg ieder een witte bloem uitgereikt, na de plechtigheid moesten we die bij de groeve neerleggen.
Dat heb ik dan wel gedaan, ik vind het geen pas geven dan te weigeren. Het is een emotioneel moment, de familie vraagt dit van je en dan doe ik het wel.
Veel later kwam ik bij de buurvrouw en hebben wij erover gesproken. Ze wist dat het bij ons geen gewoonte is, niet gedaan wordt en vond het des te mooier dat ik het gedaan had. Maar als je op dat moment weigert, geeft dat commotie en is zeker niet wenselijk en eerbiedig.
Dus nogmaals, het is niet zozeer starheid, maar ik wil overtuigd worden dan van de bijbelse noodzaak of wenselijk tot het leggen van kransen/bloemen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 16:07

schelpje3 schreef:
JeeWee schreef:Eerlijk gezegd lees ik hier bijna alleen maar positieve reacties op de bloemen bij een begrafenis en op een graf. Nou ja, met uitzondering van Schelpje dan maar ik krijg het idee dat die alleen maar tegen is omdat ze altijd al tegen was en denkt dat dat de norm is.

Maar als jullie hier dan niet negatief tegenover staan, waarom gebeurt het dan niet in refo-kringen?

Valt me trouwens wel vaker op in allerlei topics, dat er meer reacties komen van linkse kant dan van rechtse.
Blijkbaar is links door de jaren heen zo gemoderniseerd, dat het de huidige generatie niet meer opvalt.
Als je een begrafenis bijwoont van iemand van de PKN is dat totaal anders dan bij de (oud)ger gem.
Dus als jullie vinden dat bloemen moeten kunnen en vrolijke kleding bijv, ga je dan zo naar die begrafenis ?
Ik ga zelf altijd in het zwart, maar vraagt men wit of blauw, doe ik dat ! Het is geen kwestie van dwarsliggen.
Maar ga ik naar een uiterst rechtse begrafenis, weet ik dan van mij verwacht wordt dat ik een hoed opzet, in het zwart ga.
Ik ben bij een buurman op de begrafenis geweest, daar kreeg ieder een witte bloem uitgereikt, na de plechtigheid moesten we die bij de groeve neerleggen.
Dat heb ik dan wel gedaan, ik vind het geen pas geven dan te weigeren. Het is een emotioneel moment, de familie vraagt dit van je en dan doe ik het wel.
Veel later kwam ik bij de buurvrouw en hebben wij erover gesproken. Ze wist dat het bij ons geen gewoonte is, niet gedaan wordt en vond het des te mooier dat ik het gedaan had. Maar als je op dat moment weigert, geeft dat commotie en is zeker niet wenselijk en eerbiedig.
Dus nogmaals, het is niet zozeer starheid, maar ik wil overtuigd worden dan van de bijbelse noodzaak of wenselijk tot het leggen van kransen/bloemen.

Er IS geen Bijbelse noodzaak, God zwijgt hierover. Dus moet het niet. Aan de andere kant wordt het ook niet expliciet verboden. Dus is voor de christen zelf, of hij die vrijheid meent te hebben of niet.
Trouwens petje af dat je de bloem hebt aangenomen en bij het graf hebt gelegd!
Dit geeft aan dat je genegen bent om, waar dat gevraagd wordt, je eigen mening opzij te schuiven (uiteraard mits dit niet regelrecht tegen Gods Woord ingaat). Respect!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 nov 2010 16:19

schelpje3 schreef: wel of geen bloemen. Het gaat over de bijbelse grond hiervoor. Die lees je nergens.

Ok, er staat nergens in de bijbel dat er bloemen worden gelegd bij een graf.
Maar er staat ook nergens in de bijbel dat er een bruidsboeket is...
of dat er überhaupt bloemen op tafel stonden...

Het feit dat het in de bijbel niet gebeurde, acht ik geen bijbelse grond om het niet te doen.

Kun je misschein een bijbelse veroordeling aanwijzen van bloemen op een begrafenis?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 26 nov 2010 16:32

Van Bijbelse begrafenissen is dan wel weer bekend dat de overledenen gezalfd werden met geurige olie. Daar heeft de overledene ook niets meer aan en toch gebeurde het. Ik kan me voorstellen dat dit gebeurde als een uiting van verdriet en laatste eer voor de overledene. Nu doen wij dat niet meer, maar leggen we bloemen neer.
Het is trouwens niets noodzakelijks, maar ook niet iets verwerpelijks Bijbels gezien. Het lijkt me dus goed dat iedereen hier een eigen keuze in maakt of dat de nabestaanden kiezen voor de manier waarop zij het meest getroost worden.
Ik kan overigens niet zoveel met de tegenstelling links-rechts (in kerkelijk opzicht). Ik begrijp nl. niet zo goed wat er dan met links bedoelt wordt. Is evangelisch (waar volgens mij regelmatig bloemen bij begrafenissen zijn) dan links? terwijl veel evangelische gemeenten juist erg 'rechts' in de leer zijn. Sorry, maar de termen werken voor mij wat verwarrend.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 16:41

esli schreef:Van Bijbelse begrafenissen is dan wel weer bekend dat de overledenen gezalfd werden met geurige olie. Daar heeft de overledene ook niets meer aan en toch gebeurde het. Ik kan me voorstellen dat dit gebeurde als een uiting van verdriet en laatste eer voor de overledene. Nu doen wij dat niet meer, maar leggen we bloemen neer.
Het is trouwens niets noodzakelijks, maar ook niet iets verwerpelijks Bijbels gezien. Het lijkt me dus goed dat iedereen hier een eigen keuze in maakt of dat de nabestaanden kiezen voor de manier waarop zij het meest getroost worden.
Ik kan overigens niet zoveel met de tegenstelling links-rechts (in kerkelijk opzicht). Ik begrijp nl. niet zo goed wat er dan met links bedoelt wordt. Is evangelisch (waar volgens mij regelmatig bloemen bij begrafenissen zijn) dan links? terwijl veel evangelische gemeenten juist erg 'rechts' in de leer zijn. Sorry, maar de termen werken voor mij wat verwarrend.

De geurige olie werd ook gebruikt om de geur tegen te gaan. De graven waren boven de grond, en niet geheel luchtdicht afgesloten...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 26 nov 2010 16:49

:D Klinkt logisch idd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2010 17:23

Race406 schreef: De graven waren boven de grond, en niet geheel luchtdicht afgesloten...

Dat doen christenen tegenwoordig toch ook niet meer?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2010 17:42

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:

Er IS geen Bijbelse noodzaak, God zwijgt hierover. Dus moet het niet. Aan de andere kant wordt het ook niet expliciet verboden. Dus is voor de christen zelf, of hij die vrijheid meent te hebben of niet.
Trouwens petje af dat je de bloem hebt aangenomen en bij het graf hebt gelegd!
Dit geeft aan dat je genegen bent om, waar dat gevraagd wordt, je eigen mening opzij te schuiven (uiteraard mits dit niet regelrecht tegen Gods Woord ingaat). Respect!

Ik vermeldde dit niet om eigen eer, maar om aan te geven dat ik niet zo star ben als misschien wordt gedacht :D
Als ze hadden gevraagd om een rocksong te zingen, om maar wat te noemen, had ik het niet gedaan (vooropgesteld dat ik zou kunnen zingen :mrgreen: )

Terug naar “Archief”