Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 13:55

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Bij iemand die nergens in gelooft, moet het vooral zo leuk mogelijk zijn, dus geen uiterlijke rouw.

Ik weet niet welke begrafenissen jij bezoekt, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin.

Bij de gesprekken naderhand, gaat het vaak echt niet meer over de overledene hoor !
Familie ziet elkaar, vaak na lange tijd, dan hoor je: he, hoe is het met jou ???
De broodjes zijn heeeerlijk, de koffie lekker vers of juist oud. Dit soort gesprekken hoor ik.

Nogmaals, iedereen gaat op een eigen manier om met het verdriet, en ja, dat kan zelfs door ter zelfbescherming oppervlakkig te blijven. Het is niet netjes iemand daar op af te Nee dat is helaas geen onzin !
Er wordt tegen de kist gepraat, tegen de overledene, alsof die het nog zou horen !
Je ziet ook wel eens van die sterrenbegrafenissen, walgelijk.
Gekleurde kist, boottochtje, drank na afloop, allemaal om weg te drukken.
Laten wij eten en drinken, want morgen sterven wij !
Als DAT tot ons doordringt, zegt al die glitter en glamour ons niets meer.
Sorry het gaat niet helemaal goed, zie hier onder ! Ik krijg het niet meer weg.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 25 nov 2010 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 13:59

JeeWee schreef:
jamillah schreef: Maar ik bezoek liever een begrafenis dan een bruiloft, de mensen zijn over het algemeen puurder in hun verdriet.

Nou hoop ik niet dat op de bruiloften die jij bezoekt, veel mensen met verdriet zitten... Lijkt me minder.

Maar terug naar die bloemen. Ik zie ook veel mensen die elke week naar het graf van een dierbare gaan om er bloemen te leggen. Ook bijd e dodenherdenking gebeurt dat natuurlijk.

Ik vraag me toch af of het niet alles met gewoonte te maken heeft. In onze kringen zijn we dat niet gewend. maar is daar een bijbelse grond voor?

Daar gaat het niet om !
Op een bruiloft is er vertier, jolijt, vreugde, hoe noem je dat.
Soms onderhuids gekonkel :wink:
Maar op een begrafenis, zijn de mensen echt en puur in hun verdriet (als het goed is dan).
En natuurlijk kan het allemaal zo verdrietig zijn, als een jonge moeder, of jongere overlijdt, maar als ze in dit leven mochten getuigen van de Hoop die in hen is, maken ze een goede ruil. Het is slechts het lichaam wat we gaan begraven, de ziel is er niet meer !
Dus wat baten die bloemen dan ?
De Heere Jezus lag begraven achter een steen, er werden geen bloemen neergelegd !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 14:01

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Bij iemand die nergens in gelooft, moet het vooral zo leuk mogelijk zijn, dus geen uiterlijke rouw.

Ik weet niet welke begrafenissen jij bezoekt, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin.

Bij de gesprekken naderhand, gaat het vaak echt niet meer over de overledene hoor !
Familie ziet elkaar, vaak na lange tijd, dan hoor je: he, hoe is het met jou ???
De broodjes zijn heeeerlijk, de koffie lekker vers of juist oud. Dit soort gesprekken hoor ik.

Nee dat is helaas geen onzin !
Er wordt tegen de kist gepraat, tegen de overledene, alsof die het nog zou horen !
Je ziet ook wel eens van die sterrenbegrafenissen, walgelijk.
Gekleurde kist, boottochtje, drank na afloop, allemaal om weg te drukken.
Laten wij eten en drinken, want morgen sterven wij !
Als DAT tot ons doordringt, zegt al die glitter en glamour ons niets meer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 nov 2010 14:09

schelpje3 schreef: Op een bruiloft is er vertier, jolijt, vreugde, hoe noem je dat.
Soms onderhuids gekonkel :wink:
Maar op een begrafenis, zijn de mensen echt en puur in hun verdriet (als het goed is dan).
Het is slechts het lichaam wat we gaan begraven, de ziel is er niet meer !
Dus wat baten die bloemen dan ?

Nou denk ik niet dat je ineens in termen van 'baten' moet gaan denken. Een begrafenis is ook geen weggoiien of wegwerken van een lichaam. Dat mag met stijl en eerbied. Niet voor niks trekken we er mooie kleren voor aan.
En als christen geloof in een doorgang in het eeuwige leven. Dan er enerzijds verdriet over het lijfelijk gemis van iemands aanwezigheis. maar anderzijds is er blijdscahp over wat ik aan die persoon heb gehad, wat ik er van geleerd heb en wat hij/zij aan mij heeft doorgegeven. Rouwdiensten kunnen dan ook worden tot 'Diensten van dankzegging voor het leven van iemand'.
Je zegt dat het SLECHTS het lichaam is... Hallo zeg, het is een lichaam dat door God is geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.

schelpje3 schreef: De Heere Jezus lag begraven achter een steen, er werden geen bloemen neergelegd !

Aan dit soort selectief gebruik van de Bijbel gaan we gewoon ten onder. Je concludeert dat er geen bloemen waren en dus moeten wij het ook maar niet doen. Duhhhh...
Gaan wij onze doden dan ook in een grot leggen, balsemen, in doeken wikkelen? Geen kisten, rouwwagens, rouwdiensten, zwarte kleren en ga maar door? Daar lees ik ook niks van...
Trouwens de Joden van nu leggen een steentje op het graf...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 14:26

Ja en er is ook een stroming die zegt: geen steen !
Maar Jakob zei: en daar heb ik Lea begraven.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het lichaam waar waardeloos was, maar het wordt afgebroken op aarde, het is slechts tijdelijk.
En het zou idd prettig zijn als iedereen zich netjes zou kleden, ook daar ontbreekt het wel eens aan.
Maar dat is misschien weer mijn interpretatie, wat netjes is :mrgreen:
Veel mensen hebben overal kleding voor, maar bij een begrafenis moet er ff een zwart/donker pak gekocht worden.
Hoe ouder je wordt, hoe vaker je op een graf staat.
En of jij nu wel of geen bloemen bij een graf legt, de overledene heeft er niets meer aan !
Dus je doet het voor jezelf.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 nov 2010 14:39

Veel van wat er bij een begrafenis gebeurt is natuurlijk voor jezelf/nabestaanden. Die moeten gaan verwerken dat een geliefde is overleden. Naast het verwerken bij de nabestaanden vind ik een begrafenis toch ook wel een plek waar een laatste getuigenis van de overledene klinkt. Dat vind ik bijv. ook met een grafsteen, daar kunnen zulke mooie bemoedigende teksten op staan.
Ik vind bloemen wel mooi bij een begrafenis. De gebeurtenis is natuurlijk heel verdrietig en dat verdriet mag/moet ook gewoon zichtbaar zijn. Maar het is niet alleen verdrietig, want het leven gaat verder bij God. Ik vind bloemen daar wel een mooi symbool voor.
Ik ben ook niet opgegroeid met bloemen bij begrafenissen, het is niet gebruikelijk in mijn familie (ger. bond). Maar in de rest van christelijk Nederland is het zover ik kan overzien wel normaal om bloemen mee te nemen. Je kan daarmee ook iets aan de directe nabestaanden laten zien dat de overleden persoon waardevol voor je was.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 15:08

schelpje3 schreef:En of jij nu wel of geen bloemen bij een graf legt, de overledene heeft er niets meer aan !
Dus je doet het voor jezelf.

En wat is daar precies mis mee?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 15:45

Het gaat niet over mis !
Of je nu wel of niet.... je hoeft het voor de overledene niet te doen.
Wees goed en gul voor iemand voor zijn dood, niet erna.
Je hebt niet gelezen wat ik eerder schreef, nl dat christenen de begrafenis heel anders beleven dan een ongelovige (heiden dus, hoe je het noemen wilt)
Jij benadert alles vanuit je eigen optiek, maar die is heel anders dan de christelijke.
En zelfs die is hier over verdeeld.
Maar midden-rechts geeft geen kransen en bloemen bij een begrafenis, links wel.
En als jij nu weet wat links en rechts is in de kerken, dan weet je precies wat ik bedoel :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 16:04

schelpje3 schreef:Het gaat niet over mis !
Of je nu wel of niet.... je hoeft het voor de overledene niet te doen.
Wees goed en gul voor iemand voor zijn dood, niet erna.

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Je hebt niet gelezen wat ik eerder schreef, nl dat christenen de begrafenis heel anders beleven dan een ongelovige (heiden dus, hoe je het noemen wilt)
Jij benadert alles vanuit je eigen optiek, maar die is heel anders dan de christelijke.

Uiteraard, maar daarom mag ik toch wel zeggen hoe ik erover denk?

En zelfs die is hier over verdeeld.
Maar midden-rechts geeft geen kransen en bloemen bij een begrafenis, links wel.
En als jij nu weet wat links en rechts is in de kerken, dan weet je precies wat ik bedoel :D

Alsof je als buitenstaander wijs kunt uit al die splintertjes, GerGemInNedBuitenVerbandHersteldHervormdVrijgemaaktinclusiefDortseRegel23a. :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 16:13

Ja tuurlijk mag je zeggen hoe je ergens over denkt, maar je gaat er altijd meteen kaarsrecht tegenin :mrgreen: als iemand hier iets post, wat totaal niet strookt met jouw bevinding.
Dit is een christelijk forum en als je hierop wilt posten, prima, maar dan ervaar je keer op keer dat christenen vreemde opvattingen hebben (volgens jou) en dat kun je proberen steeds onderuit te halen, maar dat lukt je niet.
Je hoeft niet alles tot in de letter te verklaren, ook in het christendom zijn bepaalde ongeschreven regels.
Mensen die "in" zijn, weten precies de codes. Als het goed is dan.
Ik ga naar die begrafenis, in die kerk, met die dominee, dus ga ik in het zwart, hoed op.
Ik ga ergens anders, ik mag gewoon mn bruine jas aan, hoef geen hoed op, mag een bosje bloemen meenemen.

het gaat over mijn mening, wat ik heb met bloemen. Ik houd van bloemen, heb ze altijd om me heen, maar geef ze niet als ik er niet meer ben !
Een begrafenis is een soort waarschuwing voor de achterblijvenden: het is nog genadetijd !
Dan past alleen maar ernst. En geen bloemen om het op te fleuren.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 nov 2010 16:18

Mortlach schreef:GerGemInNedBuitenVerbandHersteldHervormdVrijgemaaktinclusiefDortseRegel23a. :mrgreen:

Nee joh, het moet zijn: Oud-Evangelisch-voortgezet-Hersteld-Gereformeerd-Hervormde-gemeente-buiten-verband-in-oprichting-onderhoudend-artikel 26-lid 5-sub 99z-in-uitgetreden-wederom-opgenomen-en-er-alsnog-weer-uitgesmeten-verband...!
Zo moeilijk is dat toch niet? 8)

*Edit: Uiteraard is dit hierbovengenoemde splintergroeperinkje gebaseerd op de enig ware en uiteraard onfeilbare Katholiek-Protestantse grondslag.. :mrgreen: *
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 16:23

schelpje3 schreef:Ja tuurlijk mag je zeggen hoe je ergens over denkt, maar je gaat er altijd meteen kaarsrecht tegenin :mrgreen: als iemand hier iets post, wat totaal niet strookt met jouw bevinding.
Dit is een christelijk forum en als je hierop wilt posten, prima, maar dan ervaar je keer op keer dat christenen vreemde opvattingen hebben (volgens jou) en dat kun je proberen steeds onderuit te halen, maar dat lukt je niet.

Ik hoop dat je mijn bijdragen niet ervaart als "pogingen tot onderuit halen". Dat is totaal mijn bedoeling niet, in ieder geval.
Natuurlijk denk ik ook wel eens "Tjongejonge, wordt zelfs hier moeilijk om gedaan? Ongelooflijk"

het gaat over mijn mening, wat ik heb met bloemen. Ik houd van bloemen, heb ze altijd om me heen, maar geef ze niet als ik er niet meer ben !
Een begrafenis is een soort waarschuwing voor de achterblijvenden: het is nog genadetijd !
Dan past alleen maar ernst. En geen bloemen om het op te fleuren.

Tja, dan ervaar jij dat heel anders dan ik. Bloemen op een begrafenis zijn er niet om te verbloemen of op te fleuren. Ik vind ze juist wat statigs en ingetogen hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 16:25

Race406 schreef:
Mortlach schreef:GerGemInNedBuitenVerbandHersteldHervormdVrijgemaaktinclusiefDortseRegel23a. :mrgreen:

Nee joh, het moet zijn: Oud-Evangelisch-voortgezet-Hersteld-Gereformeerd-Hervormde-gemeente-buiten-verband-in-oprichting-onderhoudend-artikel 26-lid 5-sub 99z-in-uitgetreden-wederom-opgenomen-en-er-alsnog-weer-uitgesmeten-verband...!
Zo moeilijk is dat toch niet? 8)

*Edit: Uiteraard is dit hierbovengenoemde splintergroeperinkje gebaseerd op de enig ware en uiteraard onfeilbare Katholiek-Protestantse grondslag.. :mrgreen: *

:D =D>

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 25 nov 2010 16:54

schelpje3 schreef:
Ja tuurlijk mag je zeggen hoe je ergens over denkt, maar je gaat er altijd meteen kaarsrecht tegenin als iemand hier iets post, wat totaal niet strookt met jouw bevinding.

Ik ben het wel eens met Mortlach eigenlijk, ook al ben ik dan toch wel echt een christen. Maar volgens schelpje heeft de overledene er niets meer aan, dat klopt. Maar als de overledene nu voor het overlijden heeft aangegeven dat hij graag bloemen wil? Dan doe je dat toch uit respect voor die overledene?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 nov 2010 17:10

Huh, waar staat dat er geen bloemen lagen bij Jezus' graf? Helemaal nergens! Dus het kan prima wel zo geweest zijn, hoor. Ik denk dat dat een slecht argument is om het niet te doen.

Het gaat er mij niet om dat ik iets aan die bloemen heb, maar mijn man en kind wel! Ik word blij van bloemen, ik hoop dat zij dan, als ik zou overlijden en zij leven beiden nog, door bloemen wat meer blijheid ervaren, en iets minder verdrietig zijn, omdat het voor mij alleen maar fijn is om dan niet meer op aarde te zijn. als die bloemen daarbij helpen, heel graag!
En prima als een ander het niet wil, vind ik ook prima. Ik vind het raarder als mensen tegen een overledene gaan praten tijdens een begrafenis, daar snap ik echt niks van, maar bloemen zeggen juist zo onwijs veel, prachtig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”