Farimir schreef:Elke priester die zich er niet meer wenst aan te houden kan zijn functie neerleggen en huwen
Ja dat is zo. Maar daarmee verliest de kerk kostbare mensen voor het pastoraat die daar in feite onmisbaar zijn.
Op parochie niveau heeft een actieve gelovige zeer veel in te brengen. Maar qua leer, nee, dat staat vast daar worden geen democratische besluiten over genomen. God zij dank niet zeg, dan zouden we in Nederland al lang vervallen zijn tot iets humanistisch met een vleugje God.
Ik ken een aantal parochies waar van bovenaf - de bisschop - activiteiten verboden zijn geworden, want samen iets doen met andere christenen, dat kon niet. Ik had het niet over de leer, maar over de regels die opgelegd worden.
Maar leuk om te weten dat de leer, de Waarheid in protestantse kringen een democratische aangelegenheid is. Daar wordt in de gemeente dus om de zoveel tijd gestemd of God nog bestaat, of de drie-eenheid nog wel reëel is en of de Bijbel nog wel zo'n interessant boek is en al dan niet aan vervanging toe is van een wat moderner werkje zoals Lord of te Rings om maar een voorbeeld te noemen.
Wie maakt er nu een karikatuur van wat ik schreef? Nogmaals: ik had het over de
regels,
niet over
de leer.
In leiding van de heilige Geest wordt dus ook niet meer gelooft?
Ik heb in mijn leven geleerd hoe verschrikkelijk gevaarlijk het is, als
een ander - volgens hem ingegeven door de Heilige Geest -
mij dingen oplegt. Dat kan zomaar uitlopen op machtsmisbruik in naam van God.