Kerstfeest?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor Spons » 16 nov 2010 20:29

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:Feitelijk is het kerstfeest bedoeld als geboortefeest (dus als verjaardag) van Christus.

Mag dat wellicht enigszins met plezier en wat versiering gevierd worden?

Als het de bedoeling was geweest om Jezus' geboortedag te vieren en te herdenken, had de Bijbel wel geschreven wanneer het precies was.
Dat is dus opzettelijk niet gedaan.

Waar heb jij bewijzen voor me klaar liggen dat het niet opzettelijk gedaan is ?

wie zegt dat onze jaartelling t.o.v de bijbel klopt, je gaat er van uit omdat de mens dat nu zo een aantal duizend jaar doet, je er in opgegroeid bent . Wie weet was de geboorte van Onze verlosser wel 6.359 jaar geleden ! Wie zegt dat onze jaartelling klopt ? Hoe oud is de aarde dan ? 100.000 jaar of enkele miljoenen jaren oud ?
Maar zelfs al was dat wel gedaan, hadden we het wel veranderd, net als de roomse pauzen onze nieuwe Kalender zo hebben ingedeeld, dat de bijbelse tijden, door God ingesteld, niet meer terug te vinden zijn.

Wat heeft de roomse kerk hier te zoeken dit is een refomatorisch forum... en geen katholiek forum. We vereren hier geen paus , met (in mijn ogen ) zogenaamde heilige en zalige makende verklaringen van personen !

Jezus roept op Zijn dood te herdenken.
Zo vaak je wilt, dat includeert zijn hele Bestaan en wat Hij voor ons heeft gedaan.

Kerst is het feest van het licht, ook zo gesitueerd dat rond de kerst het licht letterlijk weer meer grond aan de voeten krijgt ! En geestelijk dat de Here Jezus Christus geboren is om te komen op aarde voor onze zonde , deze te vergeven en ons achtergelaten heeft met de belofte dat hij wederkomt !

en tsja dat er mensen zijn die geen kerstboom willen .. maar vervolgens wel een huis versieren.... dat moet ieder op zich weten, ik zou bv wel een boom nemen (heb een kunstboom ) maar het gaat uiteindelijk om zijn gedachtengoed !

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 nov 2010 20:35

Laten we hier bij het kerstfeest blijven!!

Over kinder/volwassen -doop bestaat een ander topic!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 nov 2010 20:41

eh , je bedoelt op een paar postings terug, zet dat dan daar tussen , en niet hier (die mogelijkheid heb je toch ?? ) komt wel gek over na mijn posting !!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 21:07

ja. lijkt nu net alsof ik het dik gedrukte heb geschreven, wie heeft dit er aan toegevoegd?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 nov 2010 00:49

Bastiaan30 schreef:
Pasker schreef:
Optimatus schreef:Feitelijk is het kerstfeest bedoeld als geboortefeest (dus als verjaardag) van Christus.

Herinnering aan Bethlehems stal, aan de engelen en het Ere zij God.

Kerstfeest of Kerstmis is inderdaad een geboortefeest, de geboorte van het Licht der wereld, de geboorte van de kinderen van het Licht.
Het is dan toch ook het gedenken van een feestelijke gebeurtenis.
En hoe vertel je dat heuglijke feit aan je kinderen?
Kunnen of mogen we door middel van het uitbeelden van die belangrijke Bijbelse gebeurtenis door middel van een Kerstboom met lichtjes en een stalletje de gebeurtenis van toen een klein beetje nabootsen.

De boom met lampjes op een standaard die niet waggelt, is de heidense boom die beschreven wordt in het OT.

God had immers de zondaar lief, moet ik mij zelf nu gaan rechtvaardigen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2010 09:28

Pasker schreef:

Kerstfeest of Kerstmis is inderdaad een geboortefeest, de geboorte van het Licht der wereld, de geboorte van de kinderen van het Licht.
Kunnen of mogen we door middel van het uitbeelden van die belangrijke Bijbelse gebeurtenis door middel van een Kerstboom met lichtjes en een stalletje de gebeurtenis van toen een klein beetje nabootsen.

Als het goed is vertel je wat er daadwerkelijk gebeurd is en wijs je niet op een kerstboom of lichtjes of een stalletje en zeg je: Dat is kerst. Ik ken ook maar weinig mensen die een kerstboom neerzetten om het kerstverhaal er mee uit te beelden. De kerstboom is meer een traditie en voor de gezelligheid, ook al kan het licht in donkere tijden wel weer symbolisch zijn.

Bastiaan30 schreef:

Als het de bedoeling was geweest om Jezus' geboortedag te vieren en te herdenken, had de Bijbel wel geschreven wanneer het precies was.
Dat is dus opzettelijk niet gedaan.
Maar zelfs al was dat wel gedaan, hadden we het wel veranderd, net als de roomse pauzen onze nieuwe Kalender zo hebben ingedeeld, dat de bijbelse tijden, door God ingesteld, niet meer terug te vinden zijn.

Jezus roept op Zijn dood te herdenken.
Zo vaak je wilt, dat includeert zijn hele Bestaan en wat Hij voor ons heeft gedaan.

Natuurlijk. Dat beperkt zich niet tot de feestdagen, integendeel. Aan de andere kant zegt de Bijbel niet precies hoe alles was. We lezen niet hoe de diensten er in de eerste gemeenten precies uitzagen, wat voor liederen ze zongen, welke instrumenten er waren enz. Moeten we dan geen instrumenten gebruiken omdat de Bijbel dat niet precies weergeeft? Volgens mij valt dat onder de christelijke vrijheid, hij ziet immers ons hart aan. Volgens mij is het met vieren van feestdagen net zo. De Bijbel zegt niet dat het moet, maar is het daarmee verkeerd of mag het wel, als we het tot eer van God doen? Ik denk niet dat Hij zal zeggen: Wat belachelijk dat je 1x per jaar een dag had waarop je de geboorte van mijn Zoon op deze aarde herdacht. (Ik vind dat ook wel een mooi leerzaam punt uit het OT, de aandacht die er was om bijzondere gebeurtenissen te herdenken.

Bastiaan30 schreef:
Pasker schreef:

De boom met lampjes op een standaard die niet waggelt, is de heidense boom die beschreven wordt in het OT.

In deze tekst gaat het om afgodenbeelden, beelden waar mensen voor buigen en knielen. Ik heb nog nooit iemand voor een kerstboom zien neerbuigen en knielen en roepen: Redt mij, want u bent mijn god.

Jeremia 10:

3 De gebruiken van die volken zijn niets waard.
Ze hakken een stuk hout in het bos,
een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel,
4 verfraait het met zilver en goud.
Ze spijkeren het vast, dan valt het niet om.
5 Het is net een vogelverschrikker,
neergezet in een komkommerveld.
Het kan niet spreken
en moet worden gedragen,
want zelf kan het geen stap verzetten.
Heb voor beelden geen ontzag,
kwaad doen ze niet,
en goed nog minder.’
(...)
8 Allen zijn ze dom en dwaas,
wat ze moeten leren is dit:
die nietige beelden zijn maar hout.
(...)
10 Maar alleen de HEER is werkelijk God,
hij is de levende God, de eeuwige koning.
Door zijn woede beeft de aarde,
tegen zijn toorn houden volken geen stand.’
11 ‘Zeg tegen hen:
Goden die de hemel en de aarde niet hebben gemaakt,
zullen van de aarde verdwijnen,
worden onder de hemel weggevaagd.’
(...)
14 Daar staat het menselijk verstand bij stil.
De goudsmid schaamt zich voor zijn beelden.
Zijn gietsels zijn niets, ze ademen niet,
15 lege, bespottelijke maaksels zijn het.
Wanneer er met ze wordt afgerekend, blijft er niets van over.
16 Hoe anders is de God van Jakob,
hij die alles vorm gegeven heeft
en aan wie het volk van Israël behoort.
Zijn naam is HEER van de hemelse machten.

en Jesaja 44:

14 Iemand velt een paar ceders, of hij kiest een pijnboom en een eik, die hij in het bos met andere bomen heeft laten opgroeien; of een laurierboom die hij heeft geplant en die groeide door de regen. 15 Ze dienen hem tot brandhout: hij gebruikt het om zich te warmen, of om er brood op te bakken. Of hij bewerkt het tot een god, waarvoor hij knielt; hij maakt er een godenbeeld van, waarvoor hij zich neerbuigt. 16 Met de ene helft stookt hij een vuur, waarop hij vlees bereidt; hij roostert het vlees en doet er zich te goed aan. Hij wordt warm en zegt: ‘Ha, lekker warm! Ik zie de gloed van het vuur!’ 17 Van de rest maakt hij een god, een godenbeeld waarvoor hij knielt en zich neerbuigt in gebed: ‘Red mij, want u bent mijn god.’
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 nov 2010 17:19

Marnix:
Als het goed is vertel je wat er daadwerkelijk gebeurd is en wijs je niet op een kerstboom of lichtjes of een stalletje en zeg je: Dat is kerst. Ik ken ook maar weinig mensen die een kerstboom neerzetten om het kerstverhaal er mee uit te beelden. De kerstboom is meer een traditie en voor de gezelligheid, ook al kan het licht in donkere tijden wel weer symbolisch zijn.

Ben ik met je eens. Kerstfeest vieren is een mooie aanleiding om te vertellen wat kerstfeest werkelijk is. Kerstfeest vieren is gewoon iets in een jaar om even stil te staan in ons drukke leven bij die simpele geboorte van Jezus Christus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2010 13:46

En iedereen doet dat op zijn of haar eigen wijze zonder een ander de les te lezen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 21 nov 2010 22:59

Optimatus schreef:En iedereen doet dat op zijn of haar eigen wijze zonder een ander de les te lezen.

Zolang je maar onthoudt dat het een gebruik is wat niets waard is (Jeremiah)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2010 23:16

Welk deel van Jeremia en in hoeverre slaat dat op het vieren van Jezus' geboorte?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 22 nov 2010 17:52

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:En iedereen doet dat op zijn of haar eigen wijze zonder een ander de les te lezen.

Zolang je maar onthoudt dat het een gebruik is wat niets waard is (Jeremiah)

Wat bedoel je precies, dat je er niet mee in de hemel kan komen of er het eeuwige leven me kan verdienen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2010 14:56

Mee eens, iemand die het kerstfeest wel viert heeft niet meer kans om zalig te worden dan iemand die dat niet doet.

Wat Jeremia daarmee te maken heeft weet ik niet, ik heb al aangegeven dan het "kerstboom-verhaal" heel wat anders is dan wat er in Jeremia hierover staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 12:12

Ik vind kerstfeest fout.
*het is een van de gruwelen die onder de papen zijn doorgevoerd en het ware christendom hebben verdrongen.

Er is maar EEN juiste reformatiebeweging hierop en dat is het volledig afwerpen van ALLE heidense feesten te weten
*verjaardagen
*kerst
*pasen
*halloween/alleheiligen
*valentijn
en alle overige feesten die besmet zijn.

Het enige wat mag blijven zijn hemelvaart en pinksteren.
Daarvoor in de plaats de joodse feesten die de eerste christenen vierden terughalen, en tevens de eredienst terug op de zaterdag zoals het horort.
Hierbij doel ik met namen op Pasha, dat voor ons immers ook de uittocht betekend, wachtend op een beloofd land!
Deze joodse feesten zijn al door God zo gemaakt dat ze in christus verdiept werden, en zijn daarom geheel valide.

Het is mijn diepe gebed dat deze belangrijke beslissing eindelijk eens genomen word iig binnen alle gereformeerde, protestante en evangelische stromingen!

*Jezus werd geboren in de maand april, de stal was historisch meer een grot, we horen geen afbeeldingen te maken van wat onder of boven de aarde is (lees, wat bovennatuurljk is) (engelen afbeelden mag dus bvb niet) zijn geboortedag vieren doet er ook niet toe, wat hij deed aan het kruishout, dat is belangrijk!

Om te beginnen stap ik geen kerk binnen waar afgodssysmbolen worden geplaats, zoals een kerstboom.
Mijn keuze naar de geregem over te stappen was mede hierom.

Verder haal ik in mijn eigen huis geen afgodstekenen in huis, ik heb bvb geen kerstliedjes zeker niet die over kerstmannen of dergelijke gaan in huis, geen kerstboom, geen kerststukjes etc.

De enige knieval die ik maak is naar mijn ongelovige familie en ouders, er is traditioneel een kerstmaaltijd bij mijn ouders, en een kerkbezoek de nacht voor kerst.
In lijn met eerbiedig je ouders ben ik bij deze kerstmaaltijd en dit kerkbezoek wel aanwezig.

Wat is kerst voor mij : een feest gewijd aan een oude afgod van de germanen, een boom die direct de demonische machten die toen hun macht over deze landen uitoefenden eert (als je afgoden eert, zelfs al denk je dat het onschuldig is, geef je ze nog steeds kracht) denk bvb aan "onschuldig" een horsoscoopje lezen ofzo... En al dat gezever met waarom kerst is wat het is, gezever!
Want kerst heeft geestelijk nooit iets met christendom te doen gehad. Het is wellicht DE grootste flater van de reformatie geweest om wel de fysieke maar niet deze rituele beelden te bestormen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 nov 2010 12:28

T.A.F. schreef:De enige knieval die ik maak is naar mijn ongelovige familie en ouders, er is traditioneel een kerstmaaltijd bij mijn ouders, en een kerkbezoek de nacht voor kerst.
In lijn met eerbiedig je ouders ben ik bij deze kerstmaaltijd en dit kerkbezoek wel aanwezig.

Je ouders geloven niet zeg je, maar ze horen wel naar bij een kerk waar een kerstnachtdienst wordt gehouden? Wat is dan ongelovig in jouw ogen?

Als je de rustdag op de zaterdag wilt vieren etc, dan ben je bij de GerGem aan het verkeerde adres. Dan kun je beter 7edags Adventist worden........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 12:45

Race406 schreef:
T.A.F. schreef:De enige knieval die ik maak is naar mijn ongelovige familie en ouders, er is traditioneel een kerstmaaltijd bij mijn ouders, en een kerkbezoek de nacht voor kerst.

Je ouders geloven niet zeg je, maar ze horen wel naar bij een kerk waar een kerstnachtdienst wordt gehouden? Wat is dan ongelovig in jouw ogen?

Als je de rustdag op de zaterdag wilt vieren etc, dan ben je bij de GerGem aan het verkeerde adres. Dan kun je beter 7edags Adventist worden........

De feestdagen is niet het enige in het geloof, 7e dags adventisten en jehova getuigen zitten op dat punt idd beter, maar zij hebben weer andere "enge dingen"

De ware kerk bestaat niet, maar moet nog gecreeerd worden, en je moet ergens een beginpunt hebben.

Opa vaders kant was zeer fanatiek katholiek (nooit gekend, gestorven in oorlog) Oma vaders kant was niet gelovig
Opa moeders kant was hervormd (nooit gekend, gestorven een week voor mijn ouders trouwden) Oma was hervormd en oprecht gelovig (ze zou nu hersteld hervormd zijn haar kennende)

Mijn ouders zijn dus wel in het geloof opgevoed. Voor mijn vader was het geloof een nachtmerrie, hij was veel in katholieke kostscholen, met alle misbruik van dien (de linaal met spijkers op je hand, en dergelijke) tucht werd erg streng doorgeramt, en heel zijn kindertijd droomde hij ervan als hij hiervan kon ontsnappen.

In het begin hebben ze samen nog in de kerk gezeten (hervormd, ze zijn ook voor de hervormde kerk getrouwd) en ze geloofden ook nog, echter ze zijn feitelijk dezelfde lijn als kuiterd gelopen, en rond dezelfde tijd de kerk verlaten (zowel omdat ze idd niet langer geloofden dat God bestond, als omdat ze stukliepen op de sociale projecten die ze binnen de kerk wilden doen)
Daarom zijn mijn broers die 10 en 12 jaar ouders zijn nog wel gedoopt, en de rest van de kinderen inclusief ik niet.

De traditie om met kerst naar een kerk te gaan (zonder dat we er lid van waren, ze hebben officieel hun lidmaatschap met de hervormde kerk laten verbreken destijds idem dito voor de kinderen) is dan ook een traditie, familieband is belangrijk voor ons, en mijn ouders zijn ook al 40 jaar samen.
Mijn ouders hebben wel een afkeer van bvb de gay parrade, want dat is vulgair, homohuwelijken zelf vinden ze wel weer oke. One night stands en disco's waren fout, maar geen sex voor het huwelijk was ook te overdreven.
In die lijn ben ik ook opgevoed, eigenlijk hebben mijn ouders me dus een vrij humanisctische opvoeding gegeven, wel met veel van de waardes van het geloof (soms wel naar de maatschappij aangepast) maar zonder het geloof zelf.

Mijn vader geloofd dat er een soort oerwezen was dat zichzelf heeft opgesplitst en dat wij allemaal een stukje van God zijn.. dat eens alles weer samenkloterd, en dat "God""zichzelf dan tenmindste een hoop te vertellen heeft. het idee van een georganiseerde religie wijst hij af en het idee van een hel ook.

Mijn moeder denkt nuchterder, zij geloofd niet in een toekomst voor mensen na de dood, wel hoopt ze dat de mensheid ooit ver genoeg evolueerd om onsterfelijk te worden ("de hemel" moeten wij zelf ooit scheppen)

Ik zou ze beiden klassificeren als deistisch (oftewel het bekende iets isme)

Voor mij is dat dus ongelovig.
Al beken ik dat het nog heel wat erger kan, ik merk dan ook vaak dat ik me slecht in kan leven in mensen die echt in de "verderfelijke wereld" staan inclusief de echtscheidingen, het uitgaan tot weet ik hoe laat, geen enkele waarde meer hechten aan tradities, algemene ontwikkeling of algemeen fatsoen en moraal, omdat mijn opvoeding iig nog een restant van het oude had.

Terug naar “Archief”