Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2010 18:55

mohamed schreef:Zelfs als het waar is?

Ja, zelfs als het waar is, omdat de persoon die je probeert te overtuigen dat nooit of te nimmer zal geloven.

Dat lijkt me heel sterk, alhoewel een atheïst me eens wist te vertellen dat we van reptielen afstammen dus misschien was het iemand met sterke genen!

Reptielen en wij hebben een gemeenschappelijke voorouder :-)

Uit je voorbeeld blijkt duidelijk dat de evangelist waar jij mee van doen had zijn huiswerk niet had gedaan en ik zou liever zien dat mensen die willen evangeliseren dat wel doen. Dat betekent niet dat ik verwacht dat men de Bijbel uit het hoofd kent, maar mensen trachten te winnen door te pochen over wonderen is welhaast lasterlijk te noemen.

Ze bedoelden het goed hoor, maar jagen waarschijnlijk mensen alleen maar weg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

sjansje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjansje » 20 nov 2010 17:21

ik denk dat het mijn taak is om te getuigen, en niet om te overtuigen.

en verder heeft ooit iemand de uitspraak gedaan:
getuig elke dag van Christus, desnoods met woorden...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 nov 2010 19:48

En Lucas 14 dan:

En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

sjansje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjansje » 20 nov 2010 20:57

Dwingen hoeft niet perse negatief te zijn;

ook door je gedrag en houding kun je iemand tot nadenken stemmen,
als het ware ' dwingen ' tot erkenning van de waarheid.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 21 nov 2010 23:33

Je zou ook kunnen kijken naar hoe Paulus het deed. Die dwong absoluut niet, maar gaf wel een geweldig getuigenis.

Ik kan je eventueel morgen daarvan wel wat teksten laten zien als je dat zou willen (vind ik het nu net iets te laat voor 8-[ )
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 nov 2010 06:41

Maar daar blijft de vraag staan:is de Bijbel met al die ongelofelijke verhalen nog wel geloofwaardig voor een buitenstaander die daar totaal niet mee is opgevoed?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2010 10:20

JeeWee schreef:Maar daar blijft de vraag staan:is de Bijbel met al die ongelofelijke verhalen nog wel geloofwaardig voor een buitenstaander die daar totaal niet mee is opgevoed?

nee. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2010 13:34

JeeWee schreef:Maar daar blijft de vraag staan:is de Bijbel met al die ongelofelijke verhalen nog wel geloofwaardig voor een buitenstaander die daar totaal niet mee is opgevoed?

Als jij die verhalen 'ongelofelijk' vindt dan blijft mijn punt staan dat je eerst jezelf maar moet evangeliseren, want ik geloof die verhalen wél en ben een buitenstaander van de bovenste plank.

En wat bedoel je met nog geloofwaardig?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2010 13:38

Mortlach schreef:

Heb je je er echt genoeg in verdiept om daar zeker van te zijn? Of neem je het getuigenis van iemand aan die misschien zelf niet gelooft?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2010 14:39

mohamed schreef:
Mortlach schreef:

Heb je je er echt genoeg in verdiept om daar zeker van te zijn? Of neem je het getuigenis van iemand aan die misschien zelf niet gelooft?

Mwa, neem het voorbeeld van Jonas. Die kan wel erg lang zijn adem inhouden als het een echtgebeurd verhaal is. En meestal gaat dat verteren ook wel wat harder. Daar heb je dus al een wonder voor nodig. Splijtende zeeën, instortende stadsmuren door er omheen te lopen, enz, enz...

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 22 nov 2010 20:00

Als het iets onnatuurlijks is of iets bovennatuurlijks, dan geloof je er gelijk niet in?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2010 20:31

Mortlach schreef:Mwa, neem het voorbeeld van Jonas. Die kan wel erg lang zijn adem inhouden als het een echtgebeurd verhaal is. En meestal gaat dat verteren ook wel wat harder. Daar heb je dus al een wonder voor nodig. Splijtende zeeën, instortende stadsmuren door er omheen te lopen, enz, enz...

De verhalen die je noemt worden ook aangenomen door orthodoxe Joden, terwijl zij uiterst sceptisch over wonderen zijn. Volgens de Ba'al Sjem Tov ligt het verschil tussen een wonder en een natuurlijke gebeurtenis alleen in de frequentie. Zo vinden we het normaal dat de zon elke dag opkomt, maar indien dat maar één keer gebeurde zouden we het als een wonder zien.

In de eerste eeuw werd het evangelie als eerste aan de Joden verkondigd onder vertoon van wonderen en tekenen die alle natuurwetten tartten. Ik begrijp best dat het moeilijk is voor sceptici om te geloven dat Jezus over het water heeft gelopen en dat Petrus een meisje genaamd Thalita uit de dood heeft opgewekt. Echter dient hierbij opgemerkt te worden dat deze wonderen moesten gebeuren voordat de Joden tot geloof zouden komen. Pas als zij een teken hadden gezien wat getoetst kon worden aan het oude Testament, zouden zij geloven en niet eerder. Het bewijs dat de Joden een teken hadden gezien is het feit dat er in de eerste eeuw velen uit hen Jezus hebben aangenomen. Geschiedschrijver Flavius Josephus (geen christen) schreef dat na de dood van ene Christus zijn volgelingen hem trouw bleven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2010 20:38

Sjaakje schreef:Als het iets onnatuurlijks is of iets bovennatuurlijks, dan geloof je er gelijk niet in?

Dan wacht ik liever af tot er een natuurlijke verklaring wordt gevonden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2010 20:45

mohamed schreef:De verhalen die je noemt worden ook aangenomen door orthodoxe Joden, terwijl zij uiterst sceptisch over wonderen zijn. Volgens de Ba'al Sjem Tov ligt het verschil tussen een wonder en een natuurlijke gebeurtenis alleen in de frequentie. Zo vinden we het normaal dat de zon elke dag opkomt, maar indien dat maar één keer gebeurde zouden we het als een wonder zien.

Dat is een leuke uitspraak. Echter, we zien dingen, zoals het worden opgegeten door een vis wel vaker gebeuren, meestal omdat we delen van iemand terugvinden in een haaienmaag. Er staan gewoon dingen in waarvan we weten dat het niet kan gebeuren, zoals overleven in een vissenmaag, of de zon een hele dag stil laten staan, of wat dan ook. Het is niet dat het niet voorkomt, we weten gewoon dat het niet kan. Daarom is het ook een wonder, toch? Dat bepaalde Joden iets aannemen heeft op mijn standpunt geen enkele invloed.

In de eerste eeuw werd het evangelie als eerste aan de Joden verkondigd onder vertoon van wonderen en tekenen die alle natuurwetten tartten. Ik begrijp best dat het moeilijk is voor sceptici om te geloven dat Jezus over het water heeft gelopen en dat Petrus een meisje genaamd Thalita uit de dood heeft opgewekt. Echter dient hierbij opgemerkt te worden dat deze wonderen moesten gebeuren voordat de Joden tot geloof zouden komen. Pas als zij een teken hadden gezien wat getoetst kon worden aan het oude Testament, zouden zij geloven en niet eerder. Het bewijs dat de Joden een teken hadden gezien is het feit dat er in de eerste eeuw velen uit hen Jezus hebben aangenomen. Geschiedschrijver Flavius Josephus (geen christen) schreef dat na de dood van ene Christus zijn volgelingen hem trouw bleven.

Over water lopen, dat kan toch iedereen die voldoende gelooft? Dus oké, als jij naar Cork komt gewandeld, wil ik wel aannemen dat het een wonder is. Ik geloof best dat de Joden iets kunnen hebben gezien dat ze niet konden verklaren, men kon wel meer niet verklaren aan het begin van de jaartelling.

Iemand een Bijbel aanbieden en hopen dat hij/zij al die wonderen direct geloofd, tja, daar zal je de Heilige Geest waarschijnlijk voor nodig hebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2010 22:23

Mortlach schreef:Dus oké, als jij naar Cork komt gewandeld, wil ik wel aannemen dat het een wonder is.

Hmmm wie verlangden er in de Bijbel ook alweer een teken (klik)? :D
Ik geloof best dat de Joden iets kunnen hebben gezien dat ze niet konden verklaren, men kon wel meer niet verklaren aan het begin van de jaartelling.

De tekenen waardoor de Joden in de eerste eeuw tot geloof kwamen waren het opwekken van de doden en uitdrijven van demonen, dergelijke wonderen hebben we voor zover mij bekend tot op heden geen verklaring voor.

Terug naar “[Religie] - Open forum”