Moderator: Moderafo's
Sjaakje schreef:Je maakt nu een karikatuur van die prediking. Beoordeel de prediking eerst eens zoals ze is, en ga dan argumenten aandragen. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar dit lijkt bewust iets in een verkeerd daglicht stellen.
1a2b3c schreef:Sjaakje schreef:Je maakt nu een karikatuur van die prediking. Beoordeel de prediking eerst eens zoals ze is, en ga dan argumenten aandragen. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar dit lijkt bewust iets in een verkeerd daglicht stellen.
Dat op die manier een preek een karikatuur is ben ik helemaal met je eens.
Maar helaas wordt er in nog heel wat gemeentes echt zo gepreekt. En op de catechisatie wordt het er ook ingestampt.
Ik heb totaal niet de bedoeling om de dingen onterecht in een verkeerd daglicht te plaatsen maar dit is wat ik om me heen zie en hoor. Zelf ben ik ook met zo'n prediking opgevoedt en ik 'ken' aardig wat dominees die zo preken.
En ga de vragen maar eens lezen in de vragenrubriek, je komt het in allerlei variaties tegen.
Hoe weet ik of ik genoeg ellende kennis heb? Hoe kom ik aan ellende kennis? Mag je geloven als je nog niet aan jezelf ontdekt ben? enz. enz. enz....En dan de reacties van sommigen erop, ze zitten even vast in het systeem als die vragenstellers zelf.
Ik zeg heus niet dat het overal even erg is maar het komt echt veel te veel voor.
Ik zeg ook niet dat het allemáál door de H.C. komt maar vaak heeft het er wel mee te maken, al zijn er ook oude schrijvers die een flinke stempel hebben gezet.
Race406 schreef:Het wordt toch wel zo beleefd. De prediking zal niet altijd letterlijk zeggen dat de vaste volgorde er is, maar de uitwerking ervan is wel dat men zit te wachten op voldoende ellendekennis, omdat dat zo hoort.
Men zegt dat de Bijbel dat zo leert. Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van iemand die mij kan zeggen in welke boeken/teksten de Bijbel leert dat een mens ALTIJD EERST zijn ellende leert zien voordat hij/zij verlost wordt.
Jezus heeft wel gezegd dat wie gezond zijn de dokter niet nodig hebben. Maar dat zegt niets over de ellende, wel over het gegeven dat mensen op een gegeven moment al dan niet bewust naar Jezus toegaan omdat ze weten dat Zijn Bloed hen moet redden. En waarvan precies? De ellende leert men in de loop van het leven met Hem echt wel kennen, daar zorgt de Heilige Geest wel voor, Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. En juist daardoor mag een kind van God in dankbaarheid leven. Je WEET dat je het verdiend hebt om voor eeuwig onder Gods toorn te moeten wegzinken, maar dankzij het verzoenend lijden en sterven van onze Heiland wil de Vader je aanzien als had je NOOIT enige zonde gedaan. En dan ben je zielsdankbaar dat Hij je heeft willen verlossen van je zonde.
Het kan dus ook andersom zijn: Dankbaarheid-verlossing-zondekennis...
2 dingen nog:
1. Als je Christus mag toebehoren, dan hoef je niet meer diep door alle dalen van Achor en hutjes in komkommerhofjes heen, laat staan door Mesechjes der ellende. HIJ heeft alles ten diepste en tot het uiterste moeten doorstaan, opdat Zijn kinderen dat nooit en te nimmer hoeven te ervaren!
2. Als je ellende letterlijk vertaalt betekent het uitlandig. El = uit, lende = land. Je hoeft dus niet eerst alle klompenhokken in de buurt te zien. Als je gaat beleven dat je van nature zonder Christus leeft, en dus geen deel hebt aan Zijn Borgwerk aan het kruis, dan ga je verlangen daar dat andere Land, het Hemelse. Je gaat zien dat het beste nog moet komen, en dat dit leven niet blijvend is maar dat je, als je door genade Zijn eigendom bent, een beter Land tegemoet mag zien. Dan ben je dus uit-landig, el-lendig.
Sjaakje schreef:Race406 schreef:Het wordt toch wel zo beleefd. De prediking zal niet altijd letterlijk zeggen dat de vaste volgorde er is, maar de uitwerking ervan is wel dat men zit te wachten op voldoende ellendekennis, omdat dat zo hoort.
Concreet voorbeeld, dit wordt namelijk niet in de prediking gezegd..
Sjaakje schreef:Race406 schreef:Men zegt dat de Bijbel dat zo leert. Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van iemand die mij kan zeggen in welke boeken/teksten de Bijbel leert dat een mens ALTIJD EERST zijn ellende leert zien voordat hij/zij verlost wordt.
Je kunt ook een voorbeeld aandragen uit de Bijbel waar een bekering zonder ellendekennis wordt beschreven.
Sjaakje schreef:Race406 schreef:Jezus heeft wel gezegd dat wie gezond zijn de dokter niet nodig hebben. Maar dat zegt niets over de ellende, wel over het gegeven dat mensen op een gegeven moment al dan niet bewust naar Jezus toegaan omdat ze weten dat Zijn Bloed hen moet redden. En waarvan precies? De ellende leert men in de loop van het leven met Hem echt wel kennen, daar zorgt de Heilige Geest wel voor, Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. En juist daardoor mag een kind van God in dankbaarheid leven. Je WEET dat je het verdiend hebt om voor eeuwig onder Gods toorn te moeten wegzinken, maar dankzij het verzoenend lijden en sterven van onze Heiland wil de Vader je aanzien als had je NOOIT enige zonde gedaan. En dan ben je zielsdankbaar dat Hij je heeft willen verlossen van je zonde.
Het kan dus ook andersom zijn: Dankbaarheid-verlossing-zondekennis...![]()
Hoe kun je dankbaar zijn voor iets waarvan je niet weet dat dat zo erg is of was?
Ook hier: Ik bedoelde te zeggen dat je niet eerst allerlei dingen moet meemaken voordat God je in genade wil aannemen. Wat Christus heeft doorstaan is zo zwaar geweest, daar kunnen wij ons geen voorstelling van maken. Dat je als nieuwe mens steeds last houdt van je oude natuur, dat moge duidelijk zijn. Volmaakt zullen we hier helaas nooit worden. Ik doelde ook mede op de uitdrukkingen die dan gebezigd worden. Die zijn wel vindingrijk, maar schieten hun doel voorbij.Sjaakje schreef:Race406 schreef:2 dingen nog:
1. Als je Christus mag toebehoren, dan hoef je niet meer diep door alle dalen van Achor en hutjes in komkommerhofjes heen, laat staan door Mesechjes der ellende. HIJ heeft alles ten diepste en tot het uiterste moeten doorstaan, opdat Zijn kinderen dat nooit en te nimmer hoeven te ervaren!
Je wilt dus dalen van Achor en hutten in komkommerhofjes vergelijken met het lijden van Christus? Is Paulus geen voorbeeld van de zonden die hem steeds aankleven?
Je gaat verlangen naar God, en als je Hem mag kennen voel je steeds meer (zie Paulus) dat je hier uitlandig bent, omdat het beste nog moet komen. En dat zal als het goed is steeds meer komen. Meer jezelf kennen, groter zondaar worden en dan steeds meer gaan verlangen naar die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, waarop je in volmaaktheid je God en Vader mag aanschouwen van aangezicht tot aangezicht!Sjaakje schreef:Race406 schreef:2. Als je ellende letterlijk vertaalt betekent het uitlandig. El = uit, lende = land. Je hoeft dus niet eerst alle klompenhokken in de buurt te zien. Als je gaat beleven dat je van nature zonder Christus leeft, en dus geen deel hebt aan Zijn Borgwerk aan het kruis, dan ga je verlangen daar dat andere Land, het Hemelse. Je gaat zien dat het beste nog moet komen, en dat dit leven niet blijvend is maar dat je, als je door genade Zijn eigendom bent, een beter Land tegemoet mag zien. Dan ben je dus uit-landig, el-lendig.
Is uitlandig alleen zonder Hemel, of ook zonder God?
Sjaakje schreef:1a2b3c schreef:Sjaakje schreef:Je maakt nu een karikatuur van die prediking. Beoordeel de prediking eerst eens zoals ze is, en ga dan argumenten aandragen. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar dit lijkt bewust iets in een verkeerd daglicht stellen.
Dat op die manier een preek een karikatuur is ben ik helemaal met je eens.
Waar beweer ik dit? Je verdraait mijn woorden.
Huh???Maar helaas wordt er in nog heel wat gemeentes echt zo gepreekt. En op de catechisatie wordt het er ook ingestampt.
Ik heb totaal niet de bedoeling om de dingen onterecht in een verkeerd daglicht te plaatsen maar dit is wat ik om me heen zie en hoor. Zelf ben ik ook met zo'n prediking opgevoedt en ik 'ken' aardig wat dominees die zo preken.
En ga de vragen maar eens lezen in de vragenrubriek, je komt het in allerlei variaties tegen.
Hoe weet ik of ik genoeg ellende kennis heb? Hoe kom ik aan ellende kennis? Mag je geloven als je nog niet aan jezelf ontdekt ben? enz. enz. enz....En dan de reacties van sommigen erop, ze zitten even vast in het systeem als die vragenstellers zelf.
Ik zeg heus niet dat het overal even erg is maar het komt echt veel te veel voor.
Ik zeg ook niet dat het allemáál door de H.C. komt maar vaak heeft het er wel mee te maken, al zijn er ook oude schrijvers die een flinke stempel hebben gezet.
Het lijkt een beetje alsof er mensen zijn die dus niet binnen dat 'systeem' zalig worden, maar erbuiten. Wil je 1 concreet voorbeeld geven uit de Bijbel? Dan kunnen we daar over praten.
Race406 schreef:Een preek gehoord op 1e Pinksterdag. De mensen waren onder de indruk van de toespraak van Petrus. De ds:"Ja, en toen gingen ze naar hun huis en daar kwamen ze in de ellende terecht en leerden ze hun zonden bewenen." Staat er niet. Ze waren verslagen omdat ze Jezus als onschuldige gekruisigd hadden.
Vervolgens werden ze gedoopt. Ik vind het trouwens knap dat al die buitenlanders eerst terug gingen, hun ellende leerden kennen, terug kwamen bij de discipelen en zich lieten dopen. En dat allemaal op 1 dag...! Trouwens, ik heb ook gezegd dat de preek niet altijd letterlijk zegt dat de volgorde vast is. Maar de UITWERKING van de prediking in veel kerken is wel zo. Als je mensen vraagt hoe het in geestelijk opzicht met hen gaat, en of het al Licht is geworden, dan hoor je vaak "Ja, moeilijk, het moet je gegeven worden he?" En dat is het einde van het gesprek. Vraag je recht op de man af of ze God liefhebben, dan stottert men wat, en vervolgens spreekt men ergens anders over.
Sjaakje schreef:Race406 schreef:Men zegt dat de Bijbel dat zo leert. Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van iemand die mij kan zeggen in welke boeken/teksten de Bijbel leert dat een mens ALTIJD EERST zijn ellende leert zien voordat hij/zij verlost wordt.
Je kunt ook een voorbeeld aandragen uit de Bijbel waar een bekering zonder ellendekennis wordt beschreven.
1. De kamerling uit Morenland. Zijn geloof wordt beschreven, geen voorafgaande ellendekennis.
2. David, je leest van alles over dat hij een gelovig mens was, een man naar Gods hart. Je leest ook voldoende over zijn ellende/zondekennis. Maar NIET VOORAFGAAND aan zijn bekering.
3. Petrus. Je leest van alles, niets over voorafgaande ellendekennis.
4. Paulus. Hij werd van zijn rijdier geslagen, alom aangenomen als HET moment van zijn bekering. De 3 dagen in Damscus dat hij niet kon zien en bad, in die dagen zal hij best zijn ellende hebben leren zien, maar het staat er niet. Zijn ellende heeft hij naderhand steeds meer leren zien. Eerst ziet hij zich als de minste van de apostelen, daarna als de minste der heiligen, en als laatste, op het eind van zijn leven, als de grootste der zondaren.
5. Levi, de tollenaar. Werd uit het tolhuis geroepen. "Volg Mij!" en hij volgde Hem.
6. De stokbewaarder. De man werd radeloos bij de gedachte dat de gevangenen waren ontsnapt en hij daarover verantwoording zou moeten afleggen. Zijn vraag hoe hij behouden kon worden slaat niet direct op ellendekennis als wel op de angst om gedood te worden door zijn bazen.
7. De Samaritaanse vrouw. Jezus spreekt met haar. Zij gaat verlangen naar dat water des levens (eerst ook om maar niet meer naar de put te hoeven lopen...). Als ze oprecht verlangend wordt, DAARNA gaat Jezus pas haar op haar verkeerde levensstijl wijzen. Niet eerst de zonde aanhalen en daarna haar verlangend maken naar het Levende Water...
8. De verlamde man die door zijn vrienden bij Jezus werd gebracht. Als je goed leest zie je dat de hele gelijkenis draait om wat die vrienden deden. Vervolgens zag Jezus HUN geloof. Niet: En zijn ellende kennis ziende zeide Hij... Nee, HUN geloof ziende. En op dat geloof van de vrienden worden de man eerst zijn zonden vergeven en daarna mag hij weer lopen.
9. De man die 38 jaar bij Bethesda lag. Wil je gezond worden? Natuurlijk wilde die man dat. Daarom lag hij daar ook. Niets over ellendekennis.
10. Lydia de purperverkoopster. De Here opende haar hart. Er staat niet dat Hij haar eerst haar ellende leerde zien...
Zat voorbeelden. Ik weet wel, er staat ook niet dat ze GEEN ellende kennis vooraf hadden. Maar omdat er niets over staat geschreven moeten we er ook maar niets inleggen. Niet dat deze mensen geen ellende kenden, maar ook niet dat ze die wel voorafgaand kenden. Laat God God, en laat Hem Zijn verlossende reinigende werk maar doen op de manier die Hem het beste lijkt. Hij is veel hoger dan ons, en door ons niet na te rekenen. Zo hoeven wij ook geen schema aan Hem op te leggen, want al onze schema's verbleken bij Zijn almacht en souvereiniteit!
Je gaat verlangen naar God, en als je Hem mag kennen voel je steeds meer (zie Paulus) dat je hier uitlandig bent, omdat het beste nog moet komen. En dat zal als het goed is steeds meer komen. Meer jezelf kennen, groter zondaar worden en dan steeds meer gaan verlangen naar die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, waarop je in volmaaktheid je God en Vader mag aanschouwen van aangezicht tot aangezicht!Sjaakje schreef:Is uitlandig alleen zonder Hemel, of ook zonder God?
1a2b3c schreef:Sjaakje schreef: Wij mogen toch schrift met schrift vergelijken? Als er in de Bijbel staat dat 'Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.' Hoe leg jij dat uit?
Dat betekent dat als je wilt mag je komen en nemen, en wat je zegt schrift met schrift vergelijken: opb.22 die wil die kome en neme het water des levens om niet. Zonder voorwaarden, kan het duidelijker?
1a2b3c schreef:Sjaakje schreef:1a2b3c schreef:Dat op die manier een preek een karikatuur is ben ik helemaal met je eens.
Waar beweer ik dit? Je verdraait mijn woorden.
Huh???
Sjaakje schreef:1a2b3c schreef:Sjaakje schreef: Wij mogen toch schrift met schrift vergelijken? Als er in de Bijbel staat dat 'Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.' Hoe leg jij dat uit?
Dat betekent dat als je wilt mag je komen en nemen, en wat je zegt schrift met schrift vergelijken: opb.22 die wil die kome en neme het water des levens om niet. Zonder voorwaarden, kan het duidelijker?
Ja. Er staat namelijk: 1) Zo iemand dorst. 2) Zo iemand wil.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten