Kerstfeest?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Kerstfeest?!

Berichtdoor Pasker » 09 nov 2010 17:58

Kerstfeest vieren?
Bepaalde Christenen gruwen er van want voor hen is Kerstfeest een heidens feest.
Kerstfeest is voor hen dan meer een innerlijk feest.
Dus zonder kerstboom, ballen en kadootjes en niet te vergeten lekker eten in de familiesfeer.
Zou de "kerstgedachte" dan ook heidens feest(lees "verkeerd") zijn?
En wat te denken van een Kerststal in huis om de geboorte van Jezus in herinnering te brengen?

Faramir

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor Faramir » 09 nov 2010 18:39

Pasker schreef:Kerstfeest vieren?
Bepaalde Christenen gruwen er van want voor hen is Kerstfeest een heidens feest.

Ach ja, er zullen altijd wel christenen te vinden zijn die van x of van y gruwelen en dat het liefst van de daken schreeuwen. Vervolgens zijn ze daar zo mee bezig dat ze er welhaast meer aandacht aan besteden dan de christenen die het feest wel gewoon vieren.
Dus zonder kerstboom, ballen en kadootjes en niet te vergeten lekker eten in de familiesfeer.

Het een sluit het ander niet uit. Voor mij is het kerstfeest ook zeker zee innerlijk, maar ik heb geen enkel bezwaar tegen een gezellig etentje of samenzijn met familie. Maar als en ander dat allemaal niet wil, ik vind het prima.

Dan ga je er al van uit dat kerst zoals christenen dat vieren een 'heidens' feest is. Die vraag is nog geenszins beantwoord en ook niet gesteld overigens.
En wat te denken van een Kerststal in huis om de geboorte van Jezus in herinnering te brengen?

Prachtig. Ik heb er zelf ook een die al generaties in de familie is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 nov 2010 16:21

Pasker schreef:
Kerstfeest vieren?

Faramir: Ach ja, er zullen altijd wel christenen te vinden zijn die van x of van y gruwelen en dat het liefst van de daken schreeuwen. Vervolgens zijn ze daar zo mee bezig dat ze er welhaast meer aandacht aan besteden dan de christenen die het feest wel gewoon vieren.
Pasker: Bezig zijn met de zonden van anderen lijkt mij slechter dan gewoon kerstfeest vieren zelfs al zou dat verkeerd zijn.
Citaat:

Faramir: Het een sluit het ander niet uit. Voor mij is het kerstfeest ook zeker zee innerlijk, maar ik heb geen enkel bezwaar tegen een gezellig etentje of samenzijn met familie. Maar als en ander dat allemaal niet wil, ik vind het prima.
Pasker: Met je eens.Citaat:

Faramir: Dan ga je er al van uit dat kerst zoals christenen dat vieren een 'heidens' feest is. Die vraag is nog geenszins beantwoord en ook niet gesteld overigens.
Pasker: Mijn fout, het verschil zit vaak tussen de Gereformeerde en de Roomse Kerk.

Citaat:

Faramir: Prachtig. Ik heb er zelf ook een die al generaties in de familie is.
Pasker: Ben zelf uit Geref./Herv. huize dus heb zelf nu al jaren een kerststal maar valt bij
geloofsgenoten niet altijd in goede aarde.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 nov 2010 11:58

Ach , de meesten vieren ook de zondag zoals de joden hun sabbat, zonder na te denken.
Net als Kerstmis geheel onbijbels.
Maar ja we willen onze eigen religie, door mensen geinstalleerd,
de zondag werd door Keizer Constantijn ingesteld, (en Pascha verboden!)
kerstmis door de RKK ingesteld, op een datum die niet eens in de buurt kan liggen van de Gebeurtenis,
Dankdag ipv Loofhuttenfeest,
Een Pontif(Hogepriester Paus) ipv Jezus.
De doop ipv de besnijdenis,
Belijdenis ipv doop,

Vandaar, "zal Ik nog geloof vinden wanneer ik terug kom"?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2010 13:05

Ik vraag me af of je geloof moet aflezen aan dat soort zaken. Sowieso kan je bij bepaalde dingen vraagtekens zetten.

Zondag omdat er op zondag wel degelijk christenen bij elkaar kwamen
Doop ipv besnijdenis omdat in het nieuwe testament mensen werden gedoopt en niet meer besneden
Dankdag ipv Loofhuttenfeest omdat het Loofhuttenfeest een feest voor de Joden was om de uittocht uit Egypte te herdenken (was trouwens niet het Pinksterfeest heet oogstfeest en dus meer te vergelijken met dankdag?

Jezus vraagt of Hij nog geloof zal vinden, niet of er dan nog tradities van het oude verbond worden gehouden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 nov 2010 15:53

Bastiaan30 schreef:Ach ,.....

Waarom zoveel verbale agressie tegen mensen die jou helemaal niets misdaan hebben. Enkel omdat ze er een andere mening op nahouden?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 nov 2010 01:15

Bastiaan30 schreef:Ach , de meesten vieren ook de zondag zoals de joden hun sabbat, zonder na te denken.
Net als Kerstmis geheel onbijbels.
Maar ja we willen onze eigen religie, door mensen geinstalleerd,
de zondag werd door Keizer Constantijn ingesteld, (en Pascha verboden!)
kerstmis door de RKK ingesteld, op een datum die niet eens in de buurt kan liggen van de Gebeurtenis,
Dankdag ipv Loofhuttenfeest,
Een Pontif(Hogepriester Paus) ipv Jezus.
De doop ipv de besnijdenis,
Belijdenis ipv doop,

Vandaar, "zal Ik nog geloof vinden wanneer ik terug kom"?

Natuurlijk zal Jezus nog geloof vinden. Natuurlijk niet bij hen die zich zelf willen rechtvaardigen maar wèl bij hen die Hij door Zijn bloed gerechtvaardigd heeft en dat ook dankbaar aangenomen hebben.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 nov 2010 11:18

Marnix schreef:Ik vraag me af of je geloof moet aflezen aan dat soort zaken. Sowieso kan je bij bepaalde dingen vraagtekens zetten.

Zondag omdat er op zondag wel degelijk christenen bij elkaar kwamen
Doop ipv besnijdenis omdat in het nieuwe testament mensen werden gedoopt en niet meer besneden
Dankdag ipv Loofhuttenfeest omdat het Loofhuttenfeest een feest voor de Joden was om de uittocht uit Egypte te herdenken (was trouwens niet het Pinksterfeest heet oogstfeest en dus meer te vergelijken met dankdag?

Jezus vraagt of Hij nog geloof zal vinden, niet of er dan nog tradities van het oude verbond worden gehouden.

De zondag als sabbath is onbijbels en bovendien misplaatst wettisch.
loofhuttenfeest exclusief voor de joden, maar de sabbath niet?

"Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dat is de besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees geschiedt, maar hij is een Jood, die het in het verborgene is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter".

De letterlijke, natuurlijke handeling van de besnijdenis wijst niet heen naar de doop, maar naar deze besnijdenis van het hart. Er is dus in het Nieuwe Testament sprake van een geestelijke besnijdenis. Zij, die de doop in de plaats van de besnijdenis stellen gaan dan ook van het geestelijke terug naar het natuurlijke en dat is een uiting van Judaïsme. Deze geestelijke zin van de besnijdenis laat zich al uit het Oude Testament afleiden. In Deut. 10 : 16 staat immers: "Besnijdt dan de voorhuid van uw hart" en wat de toekomstige bekering van het volk betreft, lezen we in Deut. 30 : 6: "En de Here, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat ge de Here uw God liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft".

In tegenstelling tot hen, die letterlijk besneden zijn, zegt Paulus van de gelovigen:

"Want wij zijn de besnijdenis, die door de Geest Gods Hem dienen, die in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen". (Fil. 3 : 3).

Er staat niet: "Wij zijn de besnijdenis die gedoopt zijn"; maar "die niet op het vlees vertrouwen". Paulus denkt hier dus aan de gelovigen als aan geestelijk besnedenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2010 20:25

Volgens mij is de sabbat ook exclusief voor de Joden? En verder zegt de doop idd niet zoveel over mensen, misschien wel over God. Het gaat er voor ons inderdaad om dat we door de Geest Hem dienen (besnijdenis van het hart) (of we nou als kind of als volwassene zijn gedoopt etc, de zondag als rustdag hebben of de sabbat of een andere dag, kerstfeest vieren op een bepaalde dag of niet enz.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 08:55

Marnix schreef:Volgens mij is de sabbat ook exclusief voor de Joden? En verder zegt de doop idd niet zoveel over mensen, misschien wel over God. Het gaat er voor ons inderdaad om dat we door de Geest Hem dienen (besnijdenis van het hart) (of we nou als kind of als volwassene zijn gedoopt etc, de zondag als rustdag hebben of de sabbat of een andere dag, kerstfeest vieren op een bepaalde dag of niet enz.)

Een persoon die als kind gedoopt is, is helemaal niet gedoopt.
dat denken we wel, maar in feite is dit kind helemaal niet gedoopt, want de gedoopte hoort zelf de Naam van God aan te roepen en zichzelf te oordelen.
De doop in de bijbel is iedere keer weer een bekering, een wedergeboorte, eenbesneden hart hebben gekregen.
Deze elementen kunnen volstrekt niet van toepassing zijn op een zuigeling.
Pas na de ware, bewuste doop wordt de wedergeboren mens toegevoegd aan de gemeente, volgens Handelingen 2:41
Zoals de besnijdenis als UITERLIJK riTueel niets betekende, zo ook de RITUELE doop. Maar of men een NIEUWE SCHEPPING is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2010 12:39

Dat laatste klopt, maar waarom focus je dan zo op een ritueel van de volwassendoop?

Over de doop kunnen we een hele discussie starten, met argumenten voor en tegen. Ik weet niet of dat heel verstandig is. Ik wil wel even de "andere visie" toelichten zonder daar zelf verder een keuze in te maken.

Als kinderen jong overlijden, gaan ze dan naar God toe of gaan ze verloren? Ik geloof dat ze naar God toe gaan. Dat kan alleen als hun zonden ook vergeven zijn. Dat wijst de doop uit. Met Christus opgestaan in een nieuw leven. En zo ook deel van zijn gemeente. Kinderen van gelovigen zijn door het geloof van hun ouders heilig. U komt de belofte toe en uw kinderen (ook Hand 2). Laat de kinderen tot Hem komen, want het koninkrijk is voor wie worden als hen. De doop is dan een teken van Gods verbond, zoals de besnijdenis dat in het oude verbond ook was.

Dat je in het nieuwe testament veel over de volwassendoop leest is logisch. Als volwassenen die niet geloven tot geloof komen, belijden ze hun geloof en worden gedoopt. Dat gebeurt in gereformeerde kerken ook. Dat zien we in het nieuwe testament, wanneer het evangelie aan mensen wordt gepreekt, telkens gebeuren. Maar hun kinderen zijn heilig en horen dan ook bij de gemeente.

En dan valt over kinderdoop / volwassendoop nog een hoop te zeggen, maar is het belangrijkste dat het niet gaat om een uiterlijk ritueel maar of men nieuwe schepping is. Daarom voel ik me een met mensen die de kinderdoop leren en mensen die de volwassendoop leren (een discussie die niet voor niets al eeuwen speelt) omdat het niet gaat om het uiterlijke maar om het hart. God sluit zijn verbond met ons en onze kinderen en wij en onze kinderen bij hun opgroeien moeten daar ook naar leven, door de Geest.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 nov 2010 13:06

Feitelijk is het kerstfeest bedoeld als geboortefeest (dus als verjaardag) van Christus.

Mag dat wellicht enigszins met plezier en wat versiering gevierd worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 15:38

Optimatus schreef:Feitelijk is het kerstfeest bedoeld als geboortefeest (dus als verjaardag) van Christus.

Als het de bedoeling was geweest om Jezus' geboortedag te vieren en te herdenken, had de Bijbel wel geschreven wanneer het precies was.
Dat is dus opzettelijk niet gedaan.
Maar zelfs al was dat wel gedaan, hadden we het wel veranderd, net als de roomse pauzen onze nieuwe Kalender zo hebben ingedeeld, dat de bijbelse tijden, door God ingesteld, niet meer terug te vinden zijn.

Jezus roept op Zijn dood te herdenken.
Zo vaak je wilt, dat includeert zijn hele Bestaan en wat Hij voor ons heeft gedaan.
Laatst gewijzigd door Bastiaan30 op 16 nov 2010 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 nov 2010 17:07

Optimatus schreef:Feitelijk is het kerstfeest bedoeld als geboortefeest (dus als verjaardag) van Christus.

Herinnering aan Bethlehems stal, aan de engelen en het Ere zij God.

Kerstfeest of Kerstmis is inderdaad een geboortefeest, de geboorte van het Licht der wereld, de geboorte van de kinderen van het Licht.
Het is dan toch ook het gedenken van een feestelijke gebeurtenis.
En hoe vertel je dat heuglijke feit aan je kinderen?
Kunnen of mogen we door middel van het uitbeelden van die belangrijke Bijbelse gebeurtenis door middel van een Kerstboom met lichtjes en een stalletje de gebeurtenis van toen een klein beetje nabootsen.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 20:22

Pasker schreef:

Herinnering aan Bethlehems stal, aan de engelen en het Ere zij God.

Kerstfeest of Kerstmis is inderdaad een geboortefeest, de geboorte van het Licht der wereld, de geboorte van de kinderen van het Licht.
Het is dan toch ook het gedenken van een feestelijke gebeurtenis.
En hoe vertel je dat heuglijke feit aan je kinderen?
Kunnen of mogen we door middel van het uitbeelden van die belangrijke Bijbelse gebeurtenis door middel van een Kerstboom met lichtjes en een stalletje de gebeurtenis van toen een klein beetje nabootsen.

De boom met lampjes op een standaard die niet waggelt, is de heidense boom die beschreven wordt in het OT.

Terug naar “Archief”