het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 09:20

Memmem schreef:Jennine wordt maandag 1 :)

Dan verschillen ze niet zo veel! Ga je nog door met voeden of wil je al afbouwen?

@ Sophie, dat zou goed kunnen ja.

Wat ik me altijd afvraag is, als je deze 'ervaringen' lees van moeders, waarom niet wetenschappelijk
bewezen kan worden dat hetgene wat de moeder binnenkrijgt/eet ook bij het kind binnenkomt...?

@TJ: even de huisarts bellen? Lijkt mij toch wel verstandig en dan heb je wsl zekerheid over wat het is?!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 05 nov 2010 09:44

Ik snap alleen 1 ding niet, wat betreft bv-geven enzo:

Er wordt gesteld dat bv-geven allergieën voorkomt en dat de moeder in principe alles kan eten/drinken (behalve natuurlijk alcohol etc)... toch zie ik in mijn omgeving en op diverse internetfora etc. allemaal bv-kinderen met allergieën en moeders, die daarvoor heel ingewikkelde diëten gaan volgen. Dat snap ik niet... kan iemand mij dat uitleggen? :-k

(en voor iemand mij meteen op mijn vraag aanvalt: ik ben zwanger en ben op zich pro-bv)

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 09:58

Elvira: Ik denk dat borstvoeding de kans op allergie verkleint, als er geen allergie in de fam. voorkomt.

Mijn man is niet allergisch, maar zijn broer wel, Mijn moeder/broer/oma zijn wel allergisch en ik ook.
Daarom is de kans op een kindje met allergie veel groter, bij ons zo'n 75%!!
En als er al een ouder broertje/zusje allergie heeft in een gezin is de kans ook heel groot,
en zo zijn al onze kinderen allergisch...

Heb jij of je man allergie? (of iemand in je familie?) Dan is de kans groot dat je een kindje met allergie krijgt, en ook al geef je dan borstvoeding, dan heb je kans dat doormiddel van je eten het kindje erop reageerd.
Dan zou je kunnen overwegen om een dieet te gaan volgen of over te stappen op speciale melk, als het kindje reageerd op koemelk. Maar dat moet je dan wel vergoed krijgen, de melk die wij nodig hadden was 70 euro voor 1 blik!! En wij kregen het dus niet vergoed, zelf is dat gewoonweg niet op te brengen als je een gezin hebt, dus ben ik 'verplicht' op dieet.

En ja, dat is een redelijk zwaar uitgebreid dieet, maar het helpt wel bij mijn kleine: Het allergie is binnen de perken, haar eczeem is 90% verminderd, maar let ik niet goed op de ingredienten, en ik kom er achter dat er toch een allergeen in zat, dan gaat het fout! Zo ook als ik ergens ben en ik eigenlijk niets mag hebben maar er geen vervanging is, dan neem ik hetgeen het minste allergenen heeft, en hoop ik dat de reactie zal meevallen! Of ik neem niets...

Maar ik zou als ik jou was gewoon met borstvoeding beginnen, en mocht je klachten merken zoals een droge huid, huilerig, laat dan de melk staan, bij mijn kinderen was het de volgende voeding te merken of ze reactie gaven erop of niet, maar Schipje, dacht ik, merkte het na een aantal dagen/week.

Het wil niet zeggen dat jij ook deze mallemolen in gaat, he?! na al deze problemen van borstvoeding
Het gaat bij net zoveel mensen fantastisch!! :D

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 nov 2010 11:31

ik voel me zo'n zeur als ik meteen de huisarts er voor bel..

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 11:44

tja...wij hebben een heel aardige doktersassistent, en die reageerd altijd hartelijk...
stel je voor dat het wat ernstigs is, of juist niet, dan maak je je, of voor niets zorgen of je gaat te laat...

gewoon bellen en zeggen dat je even zekerheid wilt!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 nov 2010 13:10

tj: spruw

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 13:17

Masseer je ook weleens met je hand richting de tepel, TJ? Dat deed ik bij de tweede nl. ongemerkt en toen had ik ook blauw/rode plekken; een grotere van m'n duim en kleinere van m'n vingers. Een borst is natuurlijk gevoelig en zo kunnen er snel plekken ontstaan. Als het daar niet van kan komen, zou ik het even navragen bij de huisarts.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 nov 2010 13:21

nee ik masseer nooit mn borsten..

ppm veroorzaakt spruw dan bloeduitstortingen...

ik heb er nu steeds pijnscheuten door heen.. niet net als bij een borstontsteking.. ik vind het moeilijk te omschrijven..

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 13:23

Als ik het gevoel had dat zoonlief m'n borst niet helemaal leegdronk, hielp het voor m'n gevoel als ik een handje hielp. Vandaar mijn opmerking :wink: .

Heb je verhoging? Want dan kan het, met rode plekken/soort bloeduitstortingen en pijnscheuten idd ook een beginnende borstontsteking zijn!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 13:25

TJ: Stuwing? dat je borsten daardoor gespannen zijn en dat het daardoor komt?

Hij is nu toch 10 weken, dan heb je de verandering van melktoevoer omdat ze weer een andere
samenstelling nodig hebben, of heb je dat al gehad?

Edit: Zie nu dat hij al 11 weken is...vreemd hoor, bel toch gewoon!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 nov 2010 17:30

tj, heb je geen duw op je borst gehad of de beugel van je bh die geprikt heeft???
Ik zou ook even bellen, zeker met pijnscheuten er doorheen. Als het hard is onder die plek zou ik wel wegmasseren voor het geval het toch een ontsteking is....

Elvira:
Ik denk dat vooral moeders met vragen, en dus vaak problemen, elkaar opzoeken op fora om van elkaar te leren. Ik denk daarom dat het beeld wat je hebt van bv door de internet fora een beejte eenzijdig is.
Verder krijgen kinderen met fv met een allergie ook dieetvoeding, te koop in de apotheek.
Maar als ze bv krijgen moeten moeders dus zelf voor dieetvoeding zorgen. :wink:
Bv verminderd vooral de kans op allergieen, het is geen voorwaarde dat je kind geen allergie krijgt. Maar mocht het toch een allergie hebben of krijgen dan heeft een kind door bv een beter immuumsysteem om er tegen te strijden.

J.A.
Ik merkte ook al snel verbetering hoor maar na twee weken pas optimaal resultaat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 nov 2010 18:16

bedankt voor het meedenken! het is niet echt hard er onder! verder zijn mn borsten ook niet extreem vol! dus geen stuwing! heb me ook niet zeer gedaan en heb geen beugel in mn beha! ik heb ook geen verhoging.. wat blijft er nog over :wink:
J.A. schreef:TJ: Stuwing? dat je borsten daardoor gespannen zijn en dat het daardoor komt?

Hij is nu toch 10 weken, dan heb je de verandering van melktoevoer omdat ze weer een andere
samenstelling nodig hebben, of heb je dat al gehad?

Edit: Zie nu dat hij al 11 weken is...vreemd hoor, bel toch gewoon!
hij is zondag 12 week.. maar je merkt toch niet als je andere melktoevoer krijgt?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 nov 2010 18:48

tj: een moeder die dezlfde dag bevallen was als mij kwam ik tegen op cb en die was dat net aanhet vragen. Toen zij de arts dat ze een gevorderde toestand van spruw had... maarhet kindje had dat niet. Toen is ze gaan smeren met miconasol en toen was het zo weer over. als je dat hebt.. direct gaan smeren, wel afwassen voordat je weer gaat voeden, t kindje maghet niet binnen krijgen.

oooh gister was het verschirkkelijk met marijn... kon wel janken zo huilen als hij heel de dag deed.. maar hij is vandaag weer als vanouds. Ik kan het goed verklaren, heb woensdagmiddag verkadekoekjes gehad waarvan ik dacht daar zal wel geen melk inzitten. Ik hou het voorlopig toch maar weer bij mijn trouwe rijstwafels... pfff... heb een half pak opgegeten, dat spul vult voo rgeen ene meter.... en dan moet je er ook ngo een liter water bij wegdringen anders kan je dat neit wegspoelen.

ben erg benieuwd hoe zwaar die is, moet pas de 15e weer naar het cb...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 19:01

@ Schipje: duidelijk :wink: :D
Wat kan jij het toch goed uitleggen, zit ik te typen en na te denken,
en hoppa daar komt Schipje weer met 2 regels, en denk ik: tja..wat doe ik moeilijk :? 8) :lol:

@TJ: Ik merkte de regeldagen goed, ja.
Maar...dat heeft dan misschien niet iedereen?

Kan je er op internet niets over terugvinden?

@PPM: :( kan je zelf geen koekjes maken? Van veilige produkten: dus boter zonder melk, meel en water?
Of appeltaart daarvan? bestrijken met water ipv ei/melk, lekker rozijntjes erdoor en abrikozenjam...?
Heb je toch iets wat vult?! Heb hier de peijnenburg volkoren en minder suiker in huis, zit geen melk in, maar wordt wel in een fabriek gemaakt waar melk verwerkt wordt, op zich kan je dat wel uitproberen!
Ook de Maria kaakjes, 3 pakjes in 1 pak, bloemenkoekjes noemen we ze hier :wink: bij de Lidle verkrijgbaar, zit overigens wel soja in, is dat ook een probleem?

En een moeder komt sneller wat te kort dan het kind, dat is in de zwangerschap ook zo :wink:
Slik je multi-vitamines? Ik heb ze van Davitamon voor na de zwangerschap & borstvoeding,
bij de Dio drogisterij nu met 25% korting!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 nov 2010 21:50

jah.. die pillen slik ik nog.. dat moest sowieso op aanraden van de vk als je borstvoeding geeft. maar de kilo's gaa nu echt hard hoor.. te hard naar mijn gevoel :(

hoe gaat het met als je een keer wel iets eet.. taart ofzo.. welke voeding moe tik dan weggooien. Ik ging net op visite alleen bij eimand en die had heel lekkere gebakjes gehaald... speciaal voor mij dus een genomen. Moet ik dan de voeding van vannacht rond vier weggooien? of nog meer?

Terug naar “Archief”