Mortlach schreef:parsifal schreef:Verder heb ik zelf weinig moeite met de big bang theorie of grote delen van de evolutietheorie, maar het gaat wat ver om te zeggen dat we evolutie (of het begin van de kosmos) begrijpen. Ik heb zelf aardig wat gelezen over de wiskunde achter evolutie, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet en de meeste schrijvers van boeken beperken zich ook tot de karikaturale modellen. Er zijn veel vragen te stellen en dat is een goed iets.
Natuurlijk zijn er veel vragen te stellen, en we mogen toch hopen dat al die vragen door de wetenschappers zelf worden gesteld, voornamelijk. En niet door lui met de houding: "dit kan evolutie niet verklaren DUS moet het creationisme wel waar zijn (jubel en juich)". Men probeert een systeem te 'verkopen' zonder zelf met enig positief bewijs te komen. Ik stoor me vooral aan die valse dichotomie.
Is onze kennis wat betreft evolutie 'af'? Nee, en dat zal zoals met alle wetenschap waarschijnlijk nooit zo zijn. Is soortvorming door middel van variatie en natuurlijke selectie een feit? Ja, omdat het een complot van bovennatuurlijke schaal zou vergen om zo veel elkaar versterkend bewijs te vervalsen. Mocht soortvorming toch niet zo gaan zoals biologen dat hebben uitgewerkt, betekent dat dan dat automatisch God alles geschapen heeft in 6 dagen? Nee, natuurlijk niet.
Ik heb ooit eens eerder een topic geopend over positief bewijs voor de stelling dat creationisme waar zou zijn, en daar bleef het angstvallig stil.
Ik weet niet of de meeste christenen op dergelijke discussies zitten te wachten. Voor verreweg de meeste christenen, zeker de bijbelgetrouwe, staat het als een paal boven water dat God de aarde in 6 dagen schiep.
Als je begint met het twijfelen daaraan, komt de rest van je geloof ook op losse schroeven en dat wil je toch niet ?
Ik vind het ook niet van belang om te weten of de dag wel 24 uur duurde.
Het was avond en morgen, de 2e dag. Hoe lang duurde hij ? Staat er niet bij, dus heeft het geen zin om te veronderstellen dat het wellicht wel 1 maand duurde.
Ook dan is het Wonder er nog steeds.