ajl schreef:Het is natuurlijk allemaal superleuk om zelf je kind te voeden, maar toch vraag ik mij af of het op den duur goed is voor een kind als het zoals ik hier lees 10- 17 keer! op een dag om voeding vraagt. Wat is daar dan de reden achter? Een kind van een jaar eet verder ook gewoon alles en heeft het qua voedingsstoffen dat het in Nederland binnen krijgt niet meer nodig. Leer je een kind dan geen verkeerde eetgewoontes aan, door het de hele dag te laten 'grazen'om het zo maar te zeggen. Ze zeggen toch niet voor niets 3x daags eten en 3x iets tussendoor?
En daarbij wat doe je verder op een dag als je 17 x je kind moet voeden? Werk je dan nog? En hoe doe je het thuis?
Leuke vraag, ajl! ZL krijgt niet alleen BV als voeding. Als hij hard gevallen is, geschrokken, of vanwege wat voor reden dan ook troost zoek, dan drinkt hij bijvoorbeeld een slok bij mij. Dat moment varieert in lengte. Soms een paar minuutjes, maar soms speelt hij na 20 sec ofzo verder.
Voorbeeldje: vaak zit ik op de grond de was op te vouwen. Hij scharrelt dan rond me op de vloer. Valt hij en wil hij op een andere manier dan een kusje getroost worden, dan neem ik hem op schoot, hij drinkt (zolang hij wil), terwijl ik gewoon door ga met de was opvouwen

. Dit herhaalt zich soms wel 5 a 6 keer per dag.
’s Nachts drinkt hij ook nog 2 keer (sommige nachten vaker) een paar slokken als hij wakker wordt. En hij valt zowel ’s middags als ’s avonds aan de borst in slaap. Overdag zoekt hij vaak ook nog op andere rust aan de borst. Vaak tegen de tijd dat er gekookt gaat worden. Ik ga dan altijd even zitten (ML neemt het koken over) en hij drinkt dan een tijdje. Oh ja, als we samen in bad gaan: dan drinkt hij ook graag. Hij drinkt dan vaak een paar slokken, speelt weer verder en na het haar uitspoelen drinkt hij weer wat, speelt weer verder etc etc. Als je alles bij elkaar optelt, zit je al snel aan de 15 keer

.
Uiteraard krijgt hij bijvoeding, vanaf 6 maanden (a la Rapley overigens).
ajl schreef:…minimaal 6 mnd. Na deze perdiode moet je je kind echt nog wat daarnaast geven, omdat het anders tekort komt. Het groeit gewoon onvoldoende. Bv was vroeger nodig, omdat er verder weinig eten was en weinig melkproducten.
Ik ben het dan ook niet met je eens dat als iemand zijn volledige gebit heeft en goed kan eten, dat bv dan nog toegevoegde waarde heeft. Dat iemand dat doet, moet die persoon zelf weten, maar ik vraag mij of of je je kind dan geen verkeerde eetgewoontes leert als je je kind continue aanlegt. Het kind leert dan op afroep de hele dag te eten en ik vraag mij af of dat iets is wat je je kind wil leren.
Wat bedoel je met vroeger? De tijd van onze ouders jaren 60/70, de Middeleeuwen, nog meer vroeger? Maar wat je ook bedoeld: ik mijn ogen is koemelk voor een kalf, niet voor een mens.
Houd me ten goede: ik ben blij dat er kunstvoeding is! Voor alle geadopteerde kinderen en voor alle kinderen van wie de moeder geen BV geeft (om wat voor reden dan ook). Beter kunstvoeding dan pure koemelk/water oid.
Ik ben het met je eens dat je na de 6 mnd start met bijvoeding. Bijvoeding is echter in het eerste levensjaar niet meer dan BIJvoeding, naast BV (of KV).
Toen ZL eenmaal een jaar was, heb ik niet overwogen om te stoppen met BV. BV is nog steeds een welkome aanvulling op de vaste voeding. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert niet voor niets om ten miste tot dat een kind 2 jaar BV te geven. De natuurlijke speenleeftijd ligt echter ergens tussen de tweede en het zevende levensjaar en dat zegt voor mij genoeg.
Je laat het volledige gebit vallen. Maar het kan een paar jaar duren voordat het volledige melkgebit door is. Hoe zie jij dit dan in relatie tot BV?
In mijn beleving breng je je kind geen slechte eetgewoontes bij, op ‘onze manier’. Eerder niet, durf ik mss wel te beweren. Door BV op verzoek te geven (ook nu hij ouder is) en door bijvoeding/vaste voeding a la Rapley (deels gestuurd door ons) te geven, hopen wij juist een gezondere basis te leggen voor eten.
Oh ja, ik werk twee dagen buiten de deur.
Ik wil met mijn berichten niemand een verdrietig gevoel geven over BV/KV etc. Juist omdat ik zo enthousiast ben over BV kan ik me goed voorstellen dat als het niet lukt/niet kan het pijnlijk is.