Het celibaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Het celibaat

Berichtdoor Wullimpie » 25 okt 2010 12:39

Laten we met respect blijven discussiëren, elkaar als antichrist bestempelen lijkt me dan ook niet nuttig.

@Aurelius: Zoals Riska al zei, bekeren doen we ons tot God en niet tot een kerk.
Daarbij geloof ik niet dat je een protestant aan de hand van de bijbel kunt bekeren tot de roomse kerk, ik zou in ieder geval niet weten met welke argumenten je dat wilt gaan doen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 okt 2010 00:07

@Aurelius: Zoals Riska al zei, bekeren doen we ons tot God en niet tot een kerk.

En waar moet je dan heen om het evangelie te HOREN?
Het geloof is toch uit het HOREN.
Zouden we dan als kinderen in het geloof ons niet onder voogden of verzorgers (zo als Paulus schrijft)willen stellen en naar dè Kerk gaan?

En naar wèlke kerk zullen we dan gaan???

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2010 09:31

Pasker schreef:

En waar moet je dan heen om het evangelie te HOREN?
Het geloof is toch uit het HOREN.
Zouden we dan als kinderen in het geloof ons niet onder voogden of verzorgers (zo als Paulus schrijft)willen stellen en naar dè Kerk gaan?

En naar wèlke kerk zullen we dan gaan???

Ik lees de Bijbel, ga naar een kerk, waarin ik mij thuisvoel. Waar niet alleen op zondag gepreekt wordt en gezongen en de gemeente zich verder niets van elkaar aantrekt.
Ik ga dus naar een kerk, waarin mensen ook omzien naar elkaar.

De één gaat naar de PKN - alle soorten stromingen - de ander naar de GerGem - alle soorten stromingen - , naar diverse Gereformeerde kerken en weer anderen gaan naar de RK.
Als ik mij bekeer, dan kán het een antwoord zijn op de verkondiging. Het kan ook zijn dat het gebeurt terwijl ik de Bijbel lees of wanneer iemand mij dingen helder maakt in een persoonlijk gesprek.

DE kerk als instituut bestaat niet. DE kerk is: de gemeente van Christus, waartoe wij mogen behoren.
En dan kan er een kerk zijn die zich toe-eigent DE kerk te zijn, maar dat beschouw ik op zich zelf al als een
dwaling.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 okt 2010 15:05

Riska:
De één gaat naar de PKN - alle soorten stromingen - de ander naar de GerGem - alle soorten stromingen - , naar diverse Gereformeerde kerken en weer anderen gaan naar de RK.

Alle soorten stromingen komen wèl voort uit de Roomse kerk.
En de Roomse kerk is toch weer de bron van allen die zich afgescheiden hebben.
Hebben alle afgescheidenen dan nu een nieuwe leer of is dat gewoon op bepaalde punten aangepast?
En hoe komt het dat elke afgescheiden kerk weer zijn eigen "punten" heeft om aan te passen en dat men vaak niet eens bij elkaar naar de kerk kan gaan?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2010 16:03

Pasker schreef:Alle soorten stromingen komen wèl voort uit de Roomse kerk.

Nee, alle kerken komen voort uit de eerste Christengemeenten.

Rome heeft zich in eerste instantie op allerlei manieren verzet tegen die Christengemeenten.
Pas veel en veel later is het instituut kerk in Rome ontstaan.
En ja, de Bijbel kan op tig manieren uitgelegd worden. Kijk maar naar het OT en hoe de Joden daarmee omgingen (gaan): er zijn 70 uitleggingen van teksten. En niet één uitlegging wordt gezien als DE ware uitleg.
Dat is typisch Nederlands. Als je in het buitenland komt zul je merken dat men daar niets, maar dan ook helemaal niets snapt van alle gekissebis over hoe een tekst geïnterpreteerd moet worden.

Wij - Nederlanders - mensen het allemaal heel erg goed te weten en we sabelen iedereen neer die er anders over denkt dan wij...

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 okt 2010 16:50

Riska schreef:
Pasker schreef:Alle soorten stromingen komen wèl voort uit de Roomse kerk.

Nee, alle kerken komen voort uit de eerste Christengemeenten. ...

Wat waren dan de bezwaren van de hervomden , gereformeerden en alle andere afgescheidenen van die eerste Christengemeenten?
Riska schreef:[
Rome heeft zich in eerste instantie op allerlei manieren verzet tegen die Christengemeenten.
Pas veel en veel later is het instituut kerk in Rome ontstaan. ...

En de Roomse kerk is volgens jou niet de kerk van Christus?
Volgens mij is de reformatie etc onstaan UIT de Roomse kerk. Dus de wortels liggen nog in de Roomse kerk.

En ja, de Bijbel kan op tig manieren uitgelegd worden. Kijk maar naar het OT en hoe de Joden daarmee omgingen (gaan): er zijn 70 uitleggingen van teksten. En niet één uitlegging wordt gezien als DE ware uitleg.

Zou dat niet komen omdat zij de Heilige Geest nog niet hadden ontvangen?
En zou het niet zo zijn dat we het Woord van God pas kunnen verstaan als we van Zijn Geest hebben ontvangen?
En zou het ook niet zo zijn dat we omdàt we van Zijn Geest hebben ontvangen wij zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2010 17:26

Je moet me niet kwalijk nemen dat ik je vragen nogal onzinnig vind. Hervormd, Gereformeerd etc. etc.. is vooral een Nederlandse uitvinding. Uitleg van de Bijbel: zoveel mensen zoveel zinnen en de vraag is wat juist is.
Ik zeg niet dat de RK niet de kerk van Christus is. Dat oordeel is aan God en Christus zelf.
Ik heb het over de gemeente van Christus, waar elk mens die zich heeft bekeerd tot Christus deel van uitmaakt.
En ja, de Reformatie is ontstaan uit de RK. Maar de RK is net zo min DE kerk als welke dan ook.
Want PKN?RK/Chr.G?GKV/Gergem etc. etc. zijn allemaal instituten en mensenwerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2010 17:30

Riska schreef:Je moet me niet kwalijk nemen dat ik je vragen nogal onzinnig vind. Hervormd, Gereformeerd etc. etc.. is vooral een Nederlandse uitvinding. Uitleg van de Bijbel: zoveel mensen zoveel zinnen en de vraag is wat juist is.
Ik zeg niet dat de RK niet de kerk van Christus is. Dat oordeel is aan God en Christus zelf.
Ik heb het over de gemeente van Christus, waar elk mens die zich heeft bekeerd tot Christus deel van uitmaakt.
En ja, de Reformatie is ontstaan uit de RK. Maar de RK is net zo min DE kerk als welke dan ook.
Want PKN?RK/Chr.G?GKV/Gergem etc. etc. zijn allemaal instituten en mensenwerk.

Laat nu net de katholieke (maar ook oosters orthodoxe) kerkvisie heel erg anders zijn dan de (Nederlands) calvinistische kerkvisie. Je verwoord hier dus een visie die niet gedragen wordt door het overgrote deel van de christenen. Dat is niet erg, maar realiseer je wel dat jouw kerkvisie ook slechts een van de zovelen is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 okt 2010 17:54

Volgens mij dwalen we met deze (eindeloze) discussie weer af van het onderwerp.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 01 nov 2010 18:37

Beste vrienden,

@Bastiaan3D Als reactie op de vijf regels die je schrijft in die volgorde: 1. Waarom? Wat heb jij met de Joden te maken? Ben jij Jood of Christen? 2. Inderdaad: wat wil je zeggen? 3. Niemand vraagt van je je te bekeren tot een zondaar: maak je geen zorgen. Knielen is maar een lichaamshouding: je kunt ook knielend eten of een boek lezen: het wil niet zeggen dat je het eten of het boek of de paus aanbidt. 4. Zeg dat eens tegen de oude gemeente van Korinthe: die kregen er enorm van langs toen ze niet meer naar Paulus wilden luisteren. Hoe kom je aan deze opvatting? 5. Ik zie de paus alszijnde nederig, maar zelfs indien hij trots zou zijn, dan mag dat ons niet tegenhouden. Wij dienen de objectieve waarheid te zoeken, ons niet te laten meeslepen door persoonlijke smaak of kwaliteiten. En de paus rijk? Wat zou hij ermee doen? Een Ferrari kopen? Het kan hem gestolen worden. Rijk en glamour? Kijk eens naar het Goddelijk Koninkrijk Israels onder Salomo.

@Riska en Wullimpie Nee hoor, bekering is een zeer algemene term en kan in vele contexten gebruikt worden. Vraag maar eens aan Andries Knevel: hij heeft zich vaker in zijn leven fundamenteel bekeerd, naar eigen zeggen. Ik wil ook wel vragen: "zullen jullie je bekeren tot Jezus?", maar dat willen jullie ook niet horen, geloof ik. Ik zal eea. dan nog eens opnieuw formuleren: zullen jullie Katholiek worden indien de waarheid jullie hiertoe dwingt? Jullie weten toch wat ik bedoel? Zeg maar ja of zeg maar nee of zeg maar "dat zou natuurlijk wel moeten, maar of ik het ook zou doen: ik vraag het mij af...", of iets in die geest: misschien wel een heel eerlijk antwoord. Antwoord maar gewoon naar jullie geweten: open en eerlijk. Maak jullie geen zorgen over de enige ware Kerk, de onmogelijkheid deze vanuit de Bijbel aan te tonen en dit en dat en zus en zo: laat dat maar aan mij over. Zijn jullie bereid?

Riska, je geeft uitgebreid je mening in je postings. Kan je ernaast zitten, is mijn vraag? Of sluit je dat uit? Is het mogelijk dat je je ernstig vergist? Zal jij Katholiek worden indien ik jou laat zien dat God wilt dat jij Katholiek wordt?

@learsi Ik zal mijn reply opnemen in mijn posting in het SS topic; anders gaan we wellicht wederom teveel off-topic, denk ik.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Riska

Berichtdoor Riska » 01 nov 2010 20:20

Aurelius schreef:Zal jij Katholiek worden indien ik jou laat zien dat God wilt dat jij Katholiek wordt?

Nee, dat zou ik niet. Anders gezegd: niet als iemand anders mij zegt wat ik moet doen.
Er is een dag geweest dat iemand mij zei: "God wil dat jij die en die functie accepteert". Ik heb toen geantwoord: "vreemd dat God dat tegen u zegt - ik begrijp niet dat God dat niet tegen mij zegt".
Ik leef vanuit een innerlijke overtuiging. Die heeft voor mij niets te maken met kerkkeuze. Maar alles met het discipelschap - het volgen van de Heer. Dat is bekering, Christus belijden als je Heer en Heiland en dagelijks proberen Hem te volgen. Daarbij ga ik stil vertrouwend mijn weg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2010 22:42

Aurelius, kan jij er ook naast zitten? En zou jij Protestant worden als God je dat vroeg?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 02 nov 2010 09:19

Pasker schreef:Riska:

Alle soorten stromingen komen wèl voort uit de Roomse kerk.
En de Roomse kerk is toch weer de bron van allen die zich afgescheiden hebben.
Hebben alle afgescheidenen dan nu een nieuwe leer of is dat gewoon op bepaalde punten aangepast?
En hoe komt het dat elke afgescheiden kerk weer zijn eigen "punten" heeft om aan te passen en dat men vaak niet eens bij elkaar naar de kerk kan gaan?

De roomse kerk is pas in de 4de eeuw in elkaar gezet.
De wereld vervolgde de chrtistenen niet langer, want de ''wereld'' kwam in de ''kerk''.

Heidenen Constantijn en Augustinus kregen valse tekenen te zien (is het dan nooit iemand opgevallen dat God alleen tekenen doet bij Zijn volk de Joden) en hebben velen verleid.

Zeg nu zelf, dat "in dit teken zult gij overwinnen" van Constantijn, is toch niets maar dan ook niets christelijks te bespeuren?
Een bloedige veldslag met Jezus, de Vredevorst als geestelijke generaal en adviseur?
Kom nou toch.

Die ''wereld in de kerk'' hebben de reformatoren er een beetje uitproberen te halen, maar er zit nog steeds te veel zuurdesem in.
Ik zie echter steeds meer mensen ernstig zoeken naar het ware geloof, waarbij bepaalde boekjes, rituelen en regels zeker zullen sneuvelen.
Ogenzalf kopen wordt ons als laatste fase-gemeente op aarde aangeraden, door Jezus Zelf in zijn verschijning aan Johannes.
Met andere woorden: OPEN JE OGEN, en leer uit de Schrift ALLEEN Hem kennen.
(Op 3:18)
Veel kerken, ook protestant, hebben Jezus buitengesloten , Hij staat aan de deur en klopt, en zal individueel tot mensen komen en maaltijd met hen houden.
Op 3;20 etc

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2010 11:05

Bastiaan30 schreef:Heidenen Constantijn en Augustinus kregen valse tekenen te zien (is het dan nooit iemand opgevallen dat God alleen tekenen doet bij Zijn volk de Joden) en hebben velen verleid.

Noach was Hebreeër noch jood.
De farao uit het verhaal van Jozef was Hebreeër noch jood.
De schenker en de bakker waren Hebreeërs noch joden.

Vier voorbeelden van jouw ongelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 02 nov 2010 12:21

Optimatus schreef:
Bastiaan30 schreef:Heidenen Constantijn en Augustinus kregen valse tekenen te zien (is het dan nooit iemand opgevallen dat God alleen tekenen doet bij Zijn volk de Joden) en hebben velen verleid.

Noach was Hebreeër noch jood.
De farao uit het verhaal van Jozef was Hebreeër noch jood.
De schenker en de bakker waren Hebreeërs noch joden.

Vier voorbeelden van jouw ongelijk.

Vier voorbeelden van voorafschaduwing, ten tijde van een andere bedeling, waarvan jij helaas de betekenis niet geheel ziet.

Terug naar “Archief”