het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor J.A. » 29 okt 2010 13:03

@PPM: SUCCES JOH!!!!

hier inmiddels een jaar op dieet, je weet waarvoor je het doet, en dat helpt wel!

Mijn dieet is nog een tikje strenger, en idd, t'is goed voor de kilo's,
ik ben nu in totaal ruim 10 kg afgevallen, aan de ene kant fijn, maar het moeten er nu niet meer worden,
dat zou te heftig zijn..
Maar je moet er echt wat voor over hebben...

Ontzettend fijn dat hij langer slaapt, als zo iets resultaat heeft, dan krijg je weer moed om door te gaan!

Ben benieuwd of de lactatiekundige wat voor je kan betekenen, hoop het echt voor je!

Succes iedereen die een dieet volgt voor hun kindje, SUPER!!!

@Schipje: ben wel benieuwd wat jij voor tips e.d hebt voor dieet, wil je het mij ook pb'en?? alvast bedankt! misschien staat er voor mij ook wel wat in wat ik wel kan eten, zou fijn zijn!!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 29 okt 2010 13:37

J.A. schreef:@PPM: SUCCES JOH!!!!

hier inmiddels een jaar op dieet, je weet waarvoor je het doet, en dat helpt wel!

Mijn dieet is nog een tikje strenger, en idd, t'is goed voor de kilo's,
ik ben nu in totaal ruim 10 kg afgevallen, aan de ene kant fijn, maar het moeten er nu niet meer worden,
dat zou te heftig zijn..
Maar je moet er echt wat voor over hebben...

Ontzettend fijn dat hij langer slaapt, als zo iets resultaat heeft, dan krijg je weer moed om door te gaan!

Ben benieuwd of de lactatiekundige wat voor je kan betekenen, hoop het echt voor je!

Succes iedereen die een dieet volgt voor hun kindje, SUPER!!!

@Schipje: ben wel benieuwd wat jij voor tips e.d hebt voor dieet, wil je het mij ook pb'en?? alvast bedankt! misschien staat er voor mij ook wel wat in wat ik wel kan eten, zou fijn zijn!!

hoho :wink: ik ben natuurlijk geen dieetiste! ik pb naar jou maar het is maar persoonlijke ervaring allemaal hoor! en ik geloof dat jij ook al aardig wat ervaring met dieeten hebt opgedaan zo lees ik weleens...... :|

Voordeel is wel dat ik in een reformzaak heb gewerkt en dan weet je meer wat er is te verkrijgen, je staat minder voro het 'blok' als je zelf moet gaan dieeten zeg maar. maar goed ik stuur.....

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 29 okt 2010 15:34

Hmmm... hier zitten we inmiddels ook weer (2e x) aan dieet: geen koemelk, kippenei, soja, hazelnoten, en nu als extraatje ook geen tarwemeel :-k Dat is best lastig even omdat er nu ook tarwemeel bij zit, een hele uitzoekerij. Ben nu maar van de zelfvoorziening en bak zelf brood en koekjes enzo.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 29 okt 2010 18:36

Max schreef:Hmmm... hier zitten we inmiddels ook weer (2e x) aan dieet: geen koemelk, kippenei, soja, hazelnoten, en nu als extraatje ook geen tarwemeel :-k Dat is best lastig even omdat er nu ook tarwemeel bij zit, een hele uitzoekerij. Ben nu maar van de zelfvoorziening en bak zelf brood en koekjes enzo.

tjongejonge! wat mag je dan nog wel? eet je maisbrood?

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 30 okt 2010 14:32

Ja, ook, maar ik bak nu zelf mijn brood en koekjes enz. van speltmeel bv. of boekweitmeel.
Dat zijn 'ouderwetse' soorten die niet genetisch gemanipuleerd zijn en daardoor beter te verteren.
Heeft ook wel wat hoor: naar de molen hier in de buurt om meel te halen, je huis ruikt lekker naar versgebakken brood.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 01 nov 2010 23:27

@Schipje: bedankt! zal het eens rustig doorlezen!

@Max: is het coeliakieforum wat voor je? staan veel tips op wat betreft 'brood'.

Joar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joar » 02 nov 2010 14:51

Wat een herkenning met al die diëten. Ik lees eigenlijk alleen mee op dit forum, maar zoveel herkenning, dat ik ook even een berichtje plaats.

Zoonlief is inmiddels 17 maanden en krijgt nog volop BV. Sinds een paar weken, drinkt hij niet meer 'om de haverklap'. Hij dronk namelijk altijd nog zo'n 15 keer per dag. Inmiddels zo'n 8 a 10 :D.
Sinds bijna een jaar nu, volg ik een koemelkeiwit en kippenei-eiwit dieet en ik heb zelf een allergie voor noten, pinda's en amandelen. De kilo's zijn er hier ook afgevlogen (net geen 30 kg, waarvan 24 zwangerschapskg :oops:), een beetje te hard naar mijn zin. Ik eet de hele dag door en heb nog steeds trek/honger :shock:.
Gelukkig is het nu stabiel, na nuttige tips van een dietist.

Nog wat 'lekkere trek' tips (gebaseerd op ons dieet):
- Peper- en kruidnoten van (oa) de AH. Ze zijn heerlijk =P~
- Rijstmelk choco tablet (koffiesmaak) (bij de AH). Het leek me niet echt lekker, maar het is echt heerlijk.
- Biologische Stroopwafels van het Fairtrade merk
- Rijstwafels met pure chocolade van Zonnatura (let op: niet de melkchocola kiezen)
- Pure Vlokken van De Ruyter (met een beetje sojaboter eronder)

Schipje schreef:Je zou idd even met tepelhoedje kunnen proberen, dan moet je wel elke dag één keer per dag na een voeding je borsten helemaal leegkolven. Als je met tepelhoedje voedt, blijven er 'restjes' melk over in de borst en om een ontsteking te voorkomen: elke dag 1 keer leegkolven.

De reden om (eventueel) te kolven als je voedt met een tepelhoedje, is niet om een evt borstontsteking te voorkomen omdat er melk achter blijft. Tijdens de lactatieperiode maken je borsten volcontinue melk aan, je borsten zijn dus nooit ‘leeg’.
Het is wel zo dat er bij het voeden met een tepelhoedje 'meer melk achter blijft'. Als dit vaak gebeurt, krijgen je borsten het signaal om minder melk aan te maken. Het advies is daarom om de melkproductie goed in de gaten te houden. Mocht de BV terug lopen (of langzamer op gang komen) dan is het verstandig om te kolven. Of dat één keer per dag is, of vaker/minder vaak hangt weer van andere factoren af (m.i.).

Groetjes,
J oar
geef de liefde wat ze vraagt, pluk de vruchten die ze draagt

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 02 nov 2010 15:51

Sjonge zeg, Joar...WAT EEN TIJD!!! Knap hoor!!
Heb ontzettend veel bewondering voor je, zovaak voeden hoor je niet vaak,
eet hij dan ook gewoon brood en warm eten?

Je bent iig je zwangerschapskilo's fijn kwijt :lol: fijn dat het afvallen nu stil staat! dan heb je een goede dietiste!

Die stroopwafels van Fairtrade merk, waar koop je die, en heb je de ingredienten voor me?
Ik zou zooo graag eens een stroopwafel willen eten :oops: :-$

Joar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joar » 02 nov 2010 16:57

J.A. schreef:Sjonge zeg, Joar...WAT EEN TIJD!!! Knap hoor!!
Heb ontzettend veel bewondering voor je, zovaak voeden hoor je niet vaak,
eet hij dan ook gewoon brood en warm eten?

Je bent iig je zwangerschapskilo's fijn kwijt :lol: fijn dat het afvallen nu stil staat! dan heb je een goede dietiste!

Tja... echt lang vind ik het eerlijk gezegd nog niet :oops: . Hanna heeft Samuel gevoed tot dat hij zeker 3 a 4 jaar oud was, mss nog wel ouder. Dan hebben we nog even te gaan :D. Ik wil trouwens graag totdat ZL 2 jaar is, hem BV geven (conform WHO code). Maar het allerliefst wil ik hem natuurlijk laten spenen.

Ja, de dietist gaf heel bruikbare tips en goede eye-openers. Ik eet al redelijk gezond, maar met haar tips had ik stukken minder last van het continue honger gevoel. Dat 'werkt' stukken fijner :wink:.

J.A. schreef:Die stroopwafels van Fairtrade merk, waar koop je die, en heb je de ingredienten voor me?
Ik zou zooo graag eens een stroopwafel willen eten :oops: :-$

*pakt verpakking uit prullebak*
Volkoren tarwemeel, rietsuiker, tarwestroop, plantaardige olien en vetten (ongehard), honing, sojameel, rijsmidel, zeezout, emulgator (sojalecithine), kaneel.

Ik hoop dat je het mag! Ze zijn niet zo lekker als de verse van de marktkoopman, maar ze zijn stukken lekkerder dan die van een willekeurig huis- of B-merk.
Oh ja, ik heb ze vandaag gekocht bij de grote AH in centrum R'dam (en ze zijn nu alweer op :oops:).

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 nov 2010 20:56

Joar schreef:Wat een herkenning met al die diëten. Ik lees eigenlijk alleen mee op dit forum, maar zoveel herkenning, dat ik ook even een berichtje plaats.

Zoonlief is inmiddels 17 maanden en krijgt nog volop BV. Sinds een paar weken, drinkt hij niet meer 'om de haverklap'. Hij dronk namelijk altijd nog zo'n 15 keer per dag. Inmiddels zo'n 8 a 10 :D.
Sinds bijna een jaar nu, volg ik een koemelkeiwit en kippenei-eiwit dieet en ik heb zelf een allergie voor noten, pinda's en amandelen. De kilo's zijn er hier ook afgevlogen (net geen 30 kg, waarvan 24 zwangerschapskg :oops:), een beetje te hard naar mijn zin. Ik eet de hele dag door en heb nog steeds trek/honger :shock:.
Gelukkig is het nu stabiel, na nuttige tips van een dietist.

Nog wat 'lekkere trek' tips (gebaseerd op ons dieet):
- Peper- en kruidnoten van (oa) de AH. Ze zijn heerlijk =P~
- Rijstmelk choco tablet (koffiesmaak) (bij de AH). Het leek me niet echt lekker, maar het is echt heerlijk.
- Biologische Stroopwafels van het Fairtrade merk
- Rijstwafels met pure chocolade van Zonnatura (let op: niet de melkchocola kiezen)
- Pure Vlokken van De Ruyter (met een beetje sojaboter eronder)

Schipje schreef:Je zou idd even met tepelhoedje kunnen proberen, dan moet je wel elke dag één keer per dag na een voeding je borsten helemaal leegkolven. Als je met tepelhoedje voedt, blijven er 'restjes' melk over in de borst en om een ontsteking te voorkomen: elke dag 1 keer leegkolven.

De reden om (eventueel) te kolven als je voedt met een tepelhoedje, is niet om een evt borstontsteking te voorkomen omdat er melk achter blijft. Tijdens de lactatieperiode maken je borsten volcontinue melk aan, je borsten zijn dus nooit ‘leeg’.
Het is wel zo dat er bij het voeden met een tepelhoedje 'meer melk achter blijft'. Als dit vaak gebeurt, krijgen je borsten het signaal om minder melk aan te maken. Het advies is daarom om de melkproductie goed in de gaten te houden. Mocht de BV terug lopen (of langzamer op gang komen) dan is het verstandig om te kolven. Of dat één keer per dag is, of vaker/minder vaak hangt weer van andere factoren af (m.i.).

Groetjes,
J oar

Ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waarom mijn tip over leegkolven als je voed met tepelhoedjes zo in twijfel word getrokken hier. Sorry, maar ik denk dat je beter kan voorkomen dan genezen van een borstontsteking. Want dat kan wel degelijk!
Joar, borsten worden juist wel 'leeg'gedronken. Idd maken je borsten continue melk aan maar als er nog maar een paar druppels melk komen dan spreek je over 'leeg'. Het is zelfs zo dat na langere tijd voeden (peutervoeden) je borsten pas melk aanmaken als ze goed leeggedronken worden. Dat is in het begin niet zo. Dan word de melk aangemaakt door enkel en alleen de oxytocine die vrijkomt bij toeschieten van de melk. Later word de melk vooral aangemaakt als de borsten goed leeg zijn. ik zeg 'vooral' omdat melk natuurlijk altijd word aangemaakt tijdens de bv periode. Overigens is het idd waar, dat het ook met terugloop van de melk te maken kan hebben.

Mensen krijgen vaak een ontsteking tijdens de stuwingsperiode, omdat er dan teveel melk achterblijft.
En natuurlijk blijven tocht en onvoldoende hychiene ook boosdoeners.

Wel erg gaaf Joar dat je hier meepraat. Ik geef mijn dochter nu ook 16 mnd.
Vind het mooi om te lezen dat jij het blijkbaar ook Bijbels ziet!
Ik wil ook zeker tot twee jaar en dan zien we wel. ik denk dat ik dan alleen 's ochtends nog wil geven.
Ik vind alleen de reacties soms wel moeilijk, mensen vinden het echt raar. Al moet ik zeggen dat het me ook minder kan schelen.

Joar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joar » 02 nov 2010 22:14

Schipje schreef:Ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waarom mijn tip over leegkolven als je voed met tepelhoedjes zo in twijfel word getrokken hier. Sorry, maar ik denk dat je beter kan voorkomen dan genezen van een borstontsteking. Want dat kan wel degelijk!
Joar, borsten worden juist wel 'leeg'gedronken. Idd maken je borsten continue melk aan maar als er nog maar een paar druppels melk komen dan spreek je over 'leeg'. Het is zelfs zo dat na langere tijd voeden (peutervoeden) je borsten pas melk aanmaken als ze goed leeggedronken worden. Dat is in het begin niet zo. Dan word de melk aangemaakt door enkel en alleen de oxytocine die vrijkomt bij toeschieten van de melk. Later word de melk vooral aangemaakt als de borsten goed leeg zijn. ik zeg 'vooral' omdat melk natuurlijk altijd word aangemaakt tijdens de bv periode. Overigens is het idd waar, dat het ook met terugloop van de melk te maken kan hebben.

Mensen krijgen vaak een ontsteking tijdens de stuwingsperiode, omdat er dan teveel melk achterblijft.
En natuurlijk blijven tocht en onvoldoende hychiene ook boosdoeners.

Ik trek je advies in twijfel omdat het voor mij (nog) niet 'logisch' klinkt. Ik heb er zelfs net wat bronnen op na geslagen en ik vind (nog) geen bron die dit onderschrijft. Overigens is het niet zo dat de melk wordt aangemaakt door de oxytocine die vrijkomt bij het toeschieten. De melkproductie wordt (in de eerste dagen) hormonaal bepaald door een verhoogd prolactiegehalte. Het prolactineniveau is tijdens de eerste dagen na de geboorte verhoogd, waarbij de BV hormonaal gestuurd op gang komt. Prolactine komt vrij, tijdens prikkeling van de tepel wat de melkproductie stimuleert. De wekring van prolactine komt pas ‘echt’ op gang als de melkcellen worden gestimuleerd.
Het hormoon Oxytocine is ‘verantwoordelijk’ voor het toeschieten van de melk, waardoor de melk door het netwerk van kanaaltjes naar buiten wordt gestuwd en beschikbaar komt voor de baby.

Ik ben het wel van harte met je eens dat het met een BO beter voorkomen dan genezen is! Toen de BV op dag 3 bij mij op gang kwam, werd al heul snel duidelijk dat ik last heb van hyperlactatie en dat ik heul gevoelig ben voor melkblaren en verstopte kanaaltjes. De eerste weken was ik vooral bezig met het wegmasseren en weg laten drinken van de verstopte kanaaltjes. Met week 4 had ik een zware BO te pakken en ook daarna bleef ik last houden van hyperlactatie en verstopte melkkanaaltjes.
Ik onderschrijf dus van harte dat je ten alle tijd een BO moet voorkomen. Mijn 'visie' is echter dat je van enkel van een beetje melk dat achter blijft in de borst (door oa te voeden met een tepelhoedje/maar ook door bijvoorbeeld hyperlactatie), geen vergroot risico loopt op een BO áls je verder geen andere klachten hebt. Hooguit krijgen je borsten (via je hersenen) een seintje dat er minder melk aangemaakt moet worden, omdat er steeds wat melk achter blijft. En als je niet wil dat je BV terug loopt / of langzamer op gang komt, kan kolven noodzakelijk zijn.
Maar nogmaals: ik sta open voor info, want ik leer heel graag (ook omdat mijn zusje op advies van een LK IBCLC voedt met een tepelhoedje en zij dit advies niet heeft gekregen).

Dat je van tocht een BO kan krijgt, is volgens borstvoeding.com een fabeltje. Net zo goed dat als je zonder jas naar buiten gaat in de winter je griep krijgt. Een BO kán je krijgen door verschillende dingen (waaronder hyperlactatie/verstopte kanaaltjes/een knellende BH/een stoot op je borst), maar alleen van tocht niet. Uit ervaring weet ik wel dat op een gestuwde borst tocht niet fijn is, maar tocht is ook niet fijn op een stijve nek.

Nou, ik hoop niet dat ik het knuppel in het hoenderhok heb gegooid, met dit relaas... Ik wil nog wel eens blijven spuien...

Schipje schreef:Wel erg gaaf Joar dat je hier meepraat. Ik geef mijn dochter nu ook 16 mnd.
Vind het mooi om te lezen dat jij het blijkbaar ook Bijbels ziet!
Ik wil ook zeker tot twee jaar en dan zien we wel. ik denk dat ik dan alleen 's ochtends nog wil geven.
Ik vind alleen de reacties soms wel moeilijk, mensen vinden het echt raar. Al moet ik zeggen dat het me ook minder kan schelen.

Ik zie BV geven idd vanuit Bijbels perspectief. Ik ben verwonderd over de pracht van Gods schepping en ik ben dankbaar dat de kennis die in de achterliggende eeuwen verloren is gegaan (door de tijdsgeest) weer terug komt.
Ja, die opmerkingen... Pff... de ergste die ik gehoord heb (niet tegen mij, maar ik hoorde hem via een ander forum waar ik post): ik zou stoppen met BV, want zo wordt je dochter lesbisch :shock:. Daar heb je toch geen woorden meer voor?

Hebben jullie trouwens zelf langs BV gekregen?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 nov 2010 22:25

Joar schreef:Ja, die opmerkingen... Pff... de ergste die ik gehoord heb (niet tegen mij, maar ik hoorde hem via een ander forum waar ik post): ik zou stoppen met BV, want zo wordt je dochter lesbisch :shock:. Daar heb je toch geen woorden meer voor?

Weet je, als iemand zoiets zegt zou ik alleen maar lachen. Want een stomme opmerking, het is gewoon zo dom en vergezocht dat ik me daar niet eens aangevallen bij zou voelen...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 02 nov 2010 23:32

Ik vind borstvoeding ook bijbels, maar soms moet je voor jezelf kiezen :D
Ben blij dat ik het al zolang vol gehouden heb =D> in vergelijking bij mijn andere kinderen.
Zo lang is ook niet voor iedereen weggelegt...

Die opmerkingen kunnen ontzettend zeer doen he :?
Probeer er overheen te kijken, dat moet ik ook iedere keer tegen mezelf zeggen :wink:

Helaas :-& ](*,) in de stroopwafels zit soja, dus dat gaat niet goedkomen,
maar heel erg bedankt voor de moeite :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 nov 2010 23:41

Waarom vind je borstvoeding bijbels?
Het lijkt me nogal wiedes dat ze toen nog geen melkpoeder/flesvoeding hadden.
Maar dan is computeren ook niet-bijbels ;)
pobody's nerfect

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 02 nov 2010 23:58

@Jo'tje: Ik vind dat het niet voor niets is gegeven, en dat je er dan ook goed mee om moet gaan, ik vind het 1 van de beste dingen die ik m'n kind(eren) kan meegeven!

Het heeft overigens niets met computers te maken :?: rare vergelijking :mrgreen:

Borstvoeding is afgesteld op het pasgeboren kindje: eerst drinkt het een paar slokjes,
en daar zit zoveel voeding in als het nodig heeft, met de dag veranderd de samenstelling, zo wonderlijk :D

Als het kindje ouder wordt, wordt de samenstelling van de melk ook anders en groeid zo mee met de behoefte van het kindje! En het is zo gezellig :D :oops: dat heerlijke zachte lijfje tegen je aan, die oogjes die half dicht genieten van het drinken, als troost als het verdrietig is of pijn heeft...en...dat gevoel dat ze van jou melk groeien en niet van NEPmelk :mrgreen: zal maar stoppen denk ik, het is wel duidelijk dat ik voorstander ben van borstvoeding (als het lukt natuurlijk en er de gelegenheid voor is!!)

Terug naar “Archief”