The Gentleman schreef:Wees trouwens niet bang dat ik alles uit dat boek zomaar voor waar aanneem, maar je ver doorgaande verafschuwing van het boek vind ik nogal opmerkelijk.
Ik zal eens kijken! Het is ondertussen best een poos geleden dat ik het boek gelezen heb.![]()
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik krijg van creationisme op dat niveau (ahum) altijd enorme galbulten. Vandaar de afkeer ervan en het feit dat ik mensen er wel eens op wil wijzen dat Hobrink niet de alfa en de omega van de wetenschap is.
Een wat tegenintuïtief... Je weet, als je voldoende Bijbelkennis hebt, en dat heb je volgens mij, dat het een volledig tegenintuïtief mensbeeld is. Kijk, als je wetenschappelijk gezien zulke zaken naast je neerlegt, oké, maar mijns inziens zul je dan nooit achter de waarheid van vele zaken komen. Daar is de wetenschap veel te arm voor.
Ik mag graag understatements gebruiken...
Ik geef je helemaal gelijk dat je een belangrijke dimensie mist als je je volledig zou beperken tot wetenschap. Religie bestaat niet voor niks, in alle tijden en alle culturen. Maar dat maakt wetenschap niet arm, dat maakt alleen dat wetenschap een beperkt gebied heeft waar het toepasbaar is. En religie heeft een eigen gebied waar het toepasbaar is. Pas als ze op elkaars terrein komen en daar allerlei uitspraken gaan doen, wil ik daar wel eens wat over zeggen.
Nee, dat snap zelfs ik nog net.Alleen, hoe sterk is de grond voor de tijdschaal? En ga nou niet tegen mij zeggen dat die algemeen aanvaard is en zo, want dat is NIET zo! Ik heb met een wetenschapper gesproken die de evolutietheorie aanhing, en ik ben alleen begonnen over de Labrijnreeks, onderdeel van de meteorologie. Dan zijn daar nog best weinig gronden voor.
Ik zal een voorbeeldje geven. je kunt aan de hand van het periodiek systeem een lijst maken van alle radioactieve stoffen. Daarna streep je alle isotopen weg die op natuurlijke wijze worden gevormd, bijvoorbeeld als reststof na een andere reactie. Je houdt een lijst over van stoffen die vervallen en die niet 'bijgemaakt' worden. Alle stoffen die je meet waren er dus al vanaf het begin van het zonnestelsel.
Nu is het zo dat we radioactieve isotopen kunnen waarnemen met de huidige apparatuur totdat ongeveer 8 halfwaardetijden zijn verstreken. Daarna is de verhouding isotopen gewoon te laag. Van alle stoffen in je lijstje weten we de halfwaardetijden en die zijn constant. Ik weet dat er door creationisten bijzonder moeilijk wordt gedaan over dat laatste, maar for sake of argument accepteren we nu even dat zij het fout hebben.
Wat blijkt als je naar de aanwezigheid van de stoffen op je lijstje in ons zonnestelsel gaat kijken... Alle stoffen met een halfwaardetijd tot 500 miljoen jaar zijn verdwenen. We kunnen die stoffen simpelweg nergens meer vinden. (99,1%) van alle massa in ons zonnestelsel zit in de zon, dus ver hoeven we niet te kijken). Stoffen met een halfwaardetijd van meer dan 500 miljoen jaar vinden we nog wel. Je kunt echt een lijn trekken in je lijstje van stoffen die je nog wel vindt, en die zijn verdwenen.
De voor de hand liggende en simpele verklaring is dat het zonnestelsel dus ongeveer 8 x 500 miljoen jaar oud is, of 4 miljard jaar oud. Het is geen bewijs, maar als je per se wilt vasthouden aan een veel jonger zonnestelsel, is het aan jou om met een plausibele verklaring te komen waarom de stoffen verdeeld zijn zoals ze zijn. En dat wordt al gauw heel erg ingewikkeld om alle radioactieve vervalprocessen te fine-tunen dat het klopt, of je moet een verklaring verzinnen waarom God wel Thorium-228 geschapen heeft, maar geen Thorium-226 (die isotopen verzin ik even, ik ben niet zeker of de getallen helemaal kloppen, maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik.) Misschien vindt God Thorium-226 wel een gruwel.

Van de Labrijnreeks had ik nog nooit gehoord. Ik zal me weer eens inlezen binnenkort. Druk, druk druk.
Ik zei ja, jij zegt nee, met dezelfde redenatie. En je model werkt, geniaal!![]()
![]()
(Ik ben iets te kort door de bocht, I know, maar zulke dingen zijn echt voor teveel manieren uit te leggen.)
natuurlijk. nederland, polderland, toch?
Absoluut. Wat is het percentage? 1%?
1% van wat? Ik moet natuurlijk wel zeggen dat veel wetenschap allang niet meer door individuen wordt bedreven op eenzame faculteitskantoortjes, dus misschien is mijn voorbeeld niet meer helemaal actueel. Maar toch zijn het vaak de jongeren die met de gedurfde experimenten komen en alternatieve theorieën. Het wordt alleen lastig als je de deeltjesversneller van CERN dan nodig hebt.
Nee, logisch. Dat kan dan geen gevolg zijn van? Ik vind het nogal erg flauw om ervoor te zorgen dat mensen niet komen, omdat ze continu genegeerd worden, bijvoorbeeld.
Ik moet heel erg denken hier aan groepentheorie. Hoe mensen functioneren in een groep en hoe mensen als individu functioneren. Maar goed, dat is dus een beetje flauw, want dat doet in de wetenschap er totaal niet toe.![]()
![]()
Ik ga af op wat ik lees en hoor/zie. Als ik van meerdere bronnen hoor dat creationisten niet mee WILLEN doen met het wetenschappelijke proces, zelfs niet na expliciet te zijn uitgenodigd, dan heb ik verder weinig compassie met hen. maar goed, creationisme gaat natuurlijk ook niet om wetenschap maar is in de kern politiek gedreven (de grote stroom uit Amerika dan, er zijn ongetwijfeld oprechte creationistische wetenschappers).
Wat wiskunde betreft: Daar leer je vooral de basis, de meesten komen niet toe aan universiteitswiskunde. Dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk fouten in de boeken staan.
Nee, goed, dat zei ik ook. er moet opbouw in de educatiecurve zitten. Maar kijk eens in een wiskundeboek voor de middelbare school naar de wortel uit -1. Is het erg dat we die jongelui niet vermoeien/verwarren met bijzonder abstracte getallenreeksen? nee, maar het is wel 'fout'.
Het lijken me uitvloeisels van aanvallen die gewoon vanuit wetenschappelijke hoek komen. Goed, jij noemt het misschien pseudo-wetenschap, maar dat zijn delen van de evolutietheorie dan ook.
O, welke delen dan?
Misschien komt hij inderdaad voor verrassingen te staan. Of er is eindelijk weer eens een student met een wat bredere visie dan de inkadering door de evolutietheorie. Er zijn nog altijd heel wat geleerden die echt niet zo zeker zijn over de evolutietheorie en zeggen dat het scheppingsmodel waarschijnlijk veel beter de werkelijkheid weergeeft dan de evolutietheorie.
Wie zijn die geleerden dan? Er is eens een creationistische site geweest die een lijst opstelde van wetenschappers die evolutietheorie afwezen. (en niet eens alle mensen op die lijst waren wetenschappers op het relevante gebied). Als parodie en tegenwerping stelde een aantal wetenschappers een lijst op van alleen mensen met de voornaam Stephen en varianten (Stephanie, Steve, etc) binnen de juiste vakgebieden die evolutie wel onderschreven. Het zal je niet verbazen dat die laatste lijst veel, veel langer was dan de eerste.Project Steve. Nu is wetenschap geen democratisch proces, maar het laat wel de verhoudingen op een ludieke manier zien.
[/quote]
Big Bang. Of valt dat tegenwoordig niet meer onder de evolutietheorie?
Zoals Haring al zei valt de oerknal niet binnen de evolutietheorie. Natuurkunde vs biologie enzo. Maar goed,de Big Bang niet te bewijzen? Hoe bedoel je? Kijk, het is wel lastig dat je met een moment in de tijd te maken hebt die lastig te modelleren is, simpelweg omdat de natuurwetten nog niet 'vast' lagen. Maar ik geloof dat ze al werkende modellen hebben vanaf 1 x 10^-35ste seconde na T=0. Daarvoor kom je op de Planckschaal van tijd uit en wordt het allemaal bijzonder lastig.
Anyway... Het mooie van het model is dat op een gegeven moment iemand bedacht dat het een voorspelling deed over kosmische straling. Op hetzelfde ogenblik waren twee wetenschappers aan het proberen de ruis die ze met hun telescoop opvingen te verwijderen omdat ze dachten dat het een systeemfout was (slecht contactje, vogelpoep in de ontvanger, dat soort dingen). Dat een theoretisch model een voorspelling doet, die op datzelfde moment, volledig onafhankelijk daarvan wordt geverifieerd is toch een bijzonder sterke aanwijzing dat je op het juiste spoor zit.
Het hoeft niet eens wáár te zijn. Ik ben alleen geinteresseerd in het best werkende model. En daarvoor wil ik best het uniformitarisme aannemen, daar heb ik geen enkel probleem mee. Als je ziet dat alle sterrenstelsels van elkaar af bewegen, betekent dat dat die sterrenstelsels in het verleden dichter op elkaar hebben gezeten. Sterrenstelsels beginnen niet spontaan te bewegen, immers. En dan is het een kwestie van de klok terugdraaien en modelleren.