The Gentleman schreef:Nee, is dat dan noodzakelijk?
Nee, het is niet noodzakelijk, maar het is wel een feit dat we in de natuur kunnen waarnemen waar de Bijbel geen enkele verklaring voor geeft.
Het gaat om de Bijbel als fundament, waaruit zonder meer kan worden geredeneerd, op basis van wetenschappelijk onderzoek. Zodra de Bijbel wordt tegengesproken blijkt dus dat wij dingen verkeerd interpreteren.
Ja, en dan kom je uit op de houding "Als de Bijbel en de werkelijkheid niet met elkaar overeenkomen, is de werkelijkheid fout." Je zult hopelijk kunnen inzien dat ik bijzonder weinig kan met die houding.
Inderdaad, daarvoor weet ik te weinig af van de hik, ondanks dat ik er gerust af en toe 'last' van heb.![]()
Waarom is het niet mogelijk om te stellen dat zowel salamanders als de mens iets in het luchtsysteem hebben wat bij de mens komt tot een hik? Hoezo moet er een verband worden gezocht in evolutionele zin? Zitten we dan niet veel te veel vast aan een ontzaggelijk ingekaderd theoriemodel?
Omdat er geen enkele aannemelijk reden is waarom de mens (en alle zoogdieren die hikken trouwens) dat specifieke 'probleem' zouden moeten hebben. Creationisten beweren zo vaak (en luidruchtig) dat de evolutietheorie van toeval aan elkaar hangt, maar je moet eens kijken hoeveel toeval je nodig hebt om een creationistisch model te verdedigen. Waarom heeft de mens een luchtwegsysteem dat op bepaalde onderdelen (waar de mens niets aan heeft) precies hetzelfde werkt als dat van een salamander? Toeval! of "dat is nu eenmaal zo omdat God dat zo wilde." Moet wel een hele troost zijn als je eens een hikaanval hebt. Kun je er mooi Gods schepping mee eren...