Het celibaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Het celibaat

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2010 17:09

learsi:
Luther schreef ergens:....¨Daar is de Roomse Stoel uit eigen euveldaad op de gedachte gekomen de priesters te verbieden een huwelijk aan te gaan. Dat heeft de duivel hen bevolen, zoals Sint-Paulus in 1 Tim:4 verkondigt, want er staat geschreven....¨Er zullen leraars komen die leringen van boze geesten brengen en het huwelijk verbieden¨......
.

De vraag is dus: Is de Roomse Stoel uit God? Naar mijn idee wel en is Rome (als stad van God) in de plaats gekomen van Jeruzalem.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 18 okt 2010 09:30

Pasker schreef:learsi:
Luther schreef ergens:....¨Daar is de Roomse Stoel uit eigen euveldaad op de gedachte gekomen de priesters te verbieden een huwelijk aan te gaan. Dat heeft de duivel hen bevolen, zoals Sint-Paulus in 1 Tim:4 verkondigt, want er staat geschreven....¨Er zullen leraars komen die leringen van boze geesten brengen en het huwelijk verbieden¨......
.

De vraag is dus: Is de Roomse Stoel uit God? Naar mijn idee wel en is Rome (als stad van God) in de plaats gekomen van Jeruzalem.

Mwah, volgens vele uitleggers wordt met het Babylon uit Openbaring Rome bedoeld. En met die stad loopt het volgens Openbaring niet heel best af. Het ging weliswaar volgens die uitleg over het keizerlijke Rome en niet om het pauselijke Rome, maar daarmee is wel duidelijk dat Rome zeker niet de Stad van God is geworden. Openbaring 21:9-27 spreekt ook niet voor niets over het nieuwe Jeruzalem (v. 10) en niet over het nieuwe Rome.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 okt 2010 12:47

Het gaat hier over het celibaat heren!!!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 okt 2010 16:48

Klopt, en het celibaat gaat dan ook over de Roomse kerk. Zo als Paulus ook schrijft dat het beter is voor een man om niet te huwen.
Het gaat toch over het één worden , , , , ?
Het één worden met het vlees (het lichaam der zonde) zijn vleselijke begeerten die in tegenstelling staan met het éénworden met God en onze Geestelijke begeerten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 okt 2010 18:36

Maar Paulus verbied het niet!!
En dat doet de RK nu net wel, dat is het probleem.

Paulus zegt zelfs dat waar het verlangen brand, het beter is om te huwen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 okt 2010 12:10

Men hoeft toch geen priester bij de Roomse kerk te worden en als men het toch wil, mag de Roomse kerk volgens jou dan geen eisen stellen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2010 12:39

Geen onbijbelse eisen nee. De kerk is het lichaam van Christus en Christus is het hoofd. Degenen die de kerk besturen doen dat bij Zijn gratie en moeten Gods regels uitvoeren en handhaven, niet zelf regels gaan bedenken en aan mensen opleggen waar de Bijbel die regels niet geeft.. De Bijbel is dan de leidraad en daar lezen we dat ook mensen met een ambt getrouwd moeten zijn. (Petrus was zelf getrouwd, moet je nagaan....)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 okt 2010 15:50

Marnix:
Geen onbijbelse eisen nee. De kerk is het lichaam van Christus en Christus is het hoofd. Degenen die de kerk besturen doen dat bij Zijn gratie en moeten Gods regels uitvoeren en handhaven, niet zelf regels gaan bedenken en aan mensen opleggen waar de Bijbel die regels niet geeft..

Waar zou de Roomse kerk, die volgens jou het lichaam van Christus is anders dan bij Christus zelf als het Hoofd haar regels dan vandaan moeten halen?
En bestaat er ook niet zo iets als Kerkelijk recht?

Riska

Berichtdoor Riska » 20 okt 2010 12:59

Pasker schreef:Marnix:
Geen onbijbelse eisen nee. De kerk is het lichaam van Christus en Christus is het hoofd. Degenen die de kerk besturen doen dat bij Zijn gratie en moeten Gods regels uitvoeren en handhaven, niet zelf regels gaan bedenken en aan mensen opleggen waar de Bijbel die regels niet geeft..

Waar zou de Roomse kerk, die volgens jou het lichaam van Christus is anders dan bij Christus zelf als het Hoofd haar regels dan vandaan moeten halen?
En bestaat er ook niet zo iets als Kerkelijk recht?

Marnix heeft het over de kerk, niet over de Roomse kerk.
De kerk = alle christenen samen die de gemeente van Christus vormen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2010 15:58

Aurelius schreef:@Optimatus Indien ik jou laat zien dat de Heilige Kerk van Rome de Kerk van Christus is, zal jij je dan bekeren?

Ostende mihi.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 okt 2010 23:29

Riska:
Marnix heeft het over de kerk, niet over de Roomse kerk.
De kerk = alle christenen samen die de gemeente van Christus vormen.

O, vandaar dat Marnix schrijft:
Degenen die de kerk besturen doen dat bij Zijn gratie en moeten Gods regels uitvoeren en handhaven, niet zelf regels gaan bedenken en aan mensen opleggen waar de Bijbel die regels niet geeft..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2010 08:48

Ja Pasker, dat geldt voor de kerk... en niet slechts voor de Roomse kerk. Het is een algemene waarheid. Als het om het celibaat gaat, geldt dat dus inderdaad ook voor de Roomse kerk. Het celibaat is geen Bijbelse regel, integendeel. De Bijbel geeft alle gelovigen de ruimte om te trouwen en de kerk, dus ook de Roomse, moet haar regels bij het Hoofd, Christus, vandaan halen... en niet zelf eigen regels bedenken die tegen de Bijbel ingaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 21 okt 2010 16:10

De kerk of gemeente van Christus heeft niets te maken met een gebouw wat met handen gemaakt is.
God woont niet in een gebouw wat met handen gemaakt is.
We kunnen dus met een gerust hart de kerk van Christus overlaten aan Christus als het Hoofd en ons maar beter niet bemoeien met de uitvoering door degene die aangesteld zijn door het Hoofd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 okt 2010 20:50

Aurelius schreef:Inderdaad, Jezus wordt de nieuwe Mozes genoemd: mag men Mozes nu verder met geen ander meer vergelijken? Is hij nu 'bezet'? Wat ik zeg is heel eenvoudig en ik herhaal: zo Mozes de leider van het Oude Verbondsvolk van God was, zo is de paus van Rome de leider van het Nieuwe Verbondsvolk van God; waarom zou Mozes dan wel het recht hebben gehad ...zijn priesters
.........van alles.... voor te schrijven en de paus niet? Wat is jouw probleem? Dat de paus de nieuwe leider is? Jouw grote vriend Augustinus geloofde dit ook, hoor, en het is bijzonder Bijbels. Jezus en Petrus delen nogal wat kenmerken... het is derhalve niet zo vreemd om zowel Jezus als Petrus met Mozes te vergelijken.

Dat je dat bezittelijk voornaamwoord gebruikt geeft voor mij aan hoe jij over deze zaken denkt. Ik zie het dan ook niet als een verspreking van je. Lees het allemaal nog maar eens na in het OT, er is geen priester van Mozes bij. Lees Exodus 28:1. De Heere Zelf maakte Mozes bekend wie Mozes moest doen naderen uit de kinderen Israels. Met naam en toenaam. De Heere wees ze zelf aan, opdat ze Hem het priesterambt zouden bedienen. Nee, niet Mozes´ priesters, maar des Heeren priesters. En de paus heeft dus ook geen priesters.......

¨Van alles voorschrijven¨.....................Mozes schreef ze niet van alles voor, dat deed de Heere Zelf! En noch in het OT, noch in het NT schrijft de Heere voor dat zijn priesters celibatair moeten leven........Mozes was nota bene getrouwd.......Mozes was dus een getrouwde leider.........de paus de nieuwe leider?..........alleen als hij getrouwd is dus.......daarnaast, Petrus was ook getrouwd.

Bijzonder bijbels, dat de paus de nieuwe leider is? Weet wel dat de bisschop van Rome eerst nadat Augustinus overleden was voor het eerst ´paus´ genoemd werd.
Men moet aan geschied vervalsing doen om dat te ontkennen. Er is een hele machtsstrijd aan vooraf gegaan, welke bisschop binnen de kerk de meeste macht zou krijgen. In die machtsstrijd is een tekst misbruikt om het pausdom die glans te geven die met name Leo de Eerste tot de volgende uitspraak bracht:.....¨De apostel Petrus wordt genoemd ´petra´, rots , hij(de apostel Petrus ) is het fundament(??). Petrus´ stoel heeft voortdurend souverein gezag(m.b.t.de leer). Petrus was de eerste van alle bisschoppen en Christus, Die aan niemand Zijn gaven onthoudt, verleent ze nochthans aan niemand dan door de bemiddeling van Petrus´ opvolgers (de pausen)¨..........Van mij mag jij geloven dat dat de waarheid is, echter, wat de Heere Jezus in de evangelien zegt, gaat daar lijnrecht tegen in.......Zo komt de paus en wat hij zegt, voor de gelovige in de plaats van wat Christus in de evangelien zegt.........zeg nu zelf, is dat bijzonder bijbels?

Paulus zegt in de brief aan de Efez. dat de Heere, tot volmaking der heiligen, ja tot opbouwing van het lichaam van Christus( dat is de Kerk) apostelen, profeten, evangelisten herders en leraars gegeven heeft........De kerk uit de heidenen wordt gebouwd op het fundament(!! daar is dat woordje weer) van apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. Daar is geen woord Spaans bij, ook geen paus.....

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 okt 2010 21:43

Aurelius schreef:De aarde opende zich: kan je eens aangeven waarom jij niet tot die 70 behoort? De paus spreekt net als Mozes in opdracht van God, of althans, dat is hetgeen jouw grote vriend Augustinus ons leert. Roma locuta, causa finita! Volgens Wikipedia: "Rome heeft gesproken, de zaak is beëindigd" een zaak is afgelopen en valt niet meer te betwisten. Daar moet men niet moeilijk over doen, beste vriend: gewoon accepteren: dit is Augustinus. Ik begrijp hem, ik volg hem daarin.Wil jij hem ook begrijpen? Ben jij bereid tot bekering tot de Kerk Learsi, beste kerel, jij bent de slechtste niet: ik bespeur althans een zekere oprechtheid; ik kan je heel veel vertellen: ben je daar klaar voor? Ik zeg je: je gaat er geen spijt van krijgen. Het enige wat ik vraag is dat je oprecht bent en je open stelt tot de mogelijkheid en dat je zegt: de waarheid en niets anders.

Zo een uitspraak van Augustinus aanhalen(Roma locuta enz.), volkomen los van de context, doet natuurlijk op geen enkele wijze recht aan die uitspraak. Op het moment dat hij dat zegt, had Rome nog gewoon een bisschop!! Dat Augustinus zich bij een(!) beslissing van de bisschop van Rome neerlegt, kan niet gebruikt worden om te suggereren, dat Augustinus het eens is met de onfeilbaarheid van de latere pausen(!)
Dat ik het een keer met jou eens ben, wil niet zeggen dat ik het altijd met jou eens ben!
Prima dat jij Augustinus anders begrijpt. Van mij mag je...........
..........Ik volg geen mensen........Ik zal mij ook nooit tot een kerk bekeren.......in Zijn Woord vraagt de Heere dat ook niet van mij, om mij tot een kerk te bekeren......Want er staat geschreven:¨.....welke zich bekeerde tot de Heere.......(en)....dat zij zich tot God zouden bekeren....(en).......doch wanneer het hart tot de Heere bekeerd zal zijn.....(en)...........Petrus zegt:.......gij zijt nu bekeerd tot de Herder en Opziener uwer zielen.....
.....en bekeerd tot de Heere, behoor ik tot Zijn Kerk.......Zo heb je ook een antwoord op je vraag waarom ik niet tot die 250(!) behoor.......

Jij kunt mij veel vertellen? Dan tref ik nu eindelijk iemand die mij de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw uit kan leggen. Dat is bij uitstek een geschiedenis waar ik niets van begrijp. Vertel me er eens wat over? Wel de waarheid , en niets anders natuurlijk.

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”