Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor LeChat » 14 okt 2010 14:29

Wullimpie schreef:Ds. van Vlastuin is niet met emeritaat, maar is fulltime hoogleraar aan de VU.

Zijn officiële status (volgens de site van de HHK) is de categorie emeriti-predikanten en de toelichting die daarbij staat is deze:

Ontheven predikant met bevoegdheden als van een emeritus (ord. 13-29-5).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2010 17:47

Jantjes schreef:
pannenkoek schreef:
Juliah schreef:Waarom gaat zo'n Ds. naar het buitenland? De GGiN heeft toch al zo weinig predikanten?

Dat vraag ik me ook wel eens af. In de GG is het ook zo. Ds Baan vertrekt ook naar het buitenland.

Gelukkig hoeven wij er niet over te beslissen. Dan zou het altijd ruzie worden.

Er staat Iemand boven, die de predikanten hun plaats wijst.

Maar die Iemand staat boven ieder van ons, niet alleen boven dominees.
Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN
Dat zal je van niemand horen maar het is wel een feit.

.

Dan kan de gemeente van de Gerbrandyweg weer snel terug naar de Stationskerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 okt 2010 18:13

Optimatus schreef:Dan kan de gemeente van de Gerbrandyweg weer snel terug naar de Stationskerk.
De Stationkerk (was buiten verband) is net teruggekeerd naar de Gerbranyweg (binnen verband) :mrgreen:

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 14 okt 2010 19:03

Jantjes schreef:
pannenkoek schreef:
Juliah schreef:Waarom gaat zo'n Ds. naar het buitenland? De GGiN heeft toch al zo weinig predikanten?

Dat vraag ik me ook wel eens af. In de GG is het ook zo. Ds Baan vertrekt ook naar het buitenland.

Gelukkig hoeven wij er niet over te beslissen. Dan zou het altijd ruzie worden.

Er staat Iemand boven, die de predikanten hun plaats wijst.

Maar die Iemand staat boven ieder van ons, niet alleen boven dominees.
Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN
Dat zal je van niemand horen maar het is wel een feit.

.

Klinklare onzin. Ik zit zelf al jaren in de Ger. Gem. in Ned. En ds. A. Geuze is echt niet te evangelisch. Hij is bijvoorbeeld echt niet evangelischer als ds. J. Roos. Men vindt het heel erg dat hij weggaat. Maar in Chilliwack zal men best heel blij zijn. Chilliwack was vacant sinds de losmaking van ds. T.R. Treur in 2009 na gerezen moeilijkheden. Deze gemeente telt 1118 (doop)leden. Dit was het eerste beroep na hun vacant zijn. En het 6de beroep voor ds. A. Geuze. Hij staat in Gouda-Gerbrandyweg sinds 11 oktober 2007. Dus hij heeft zijn eerste gemeente maar ruim 3 jaar gediend.

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 14 okt 2010 19:12

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Boskoop (vacant sinds vertrek ds. M. Golverdingen naar Waarde in 2008): ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke sinds 2007;
Beroepen te Aalburg (vacant sinds emeritaat ds. J. de Pater in 2004): ds. G.J.N. Moens te Meliskerke sinds 2005;
Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk (vacant sinds emeritaat ds. F. Harinck in 1993): ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke sinds 2007 (4de beroep van Rotterdam-Zuidwijk, 1ste in 2001, 2de in 2005, 3de in 2006).

Bedankt voor Oudemirdum: ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middelwatering;
Bedankt voor Leerdam: ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 14 okt 2010 19:30

In welke context wordt hier het woord 'evangelisch' gebruikt?

En is het bij jullie niet zo dat een predikant pas na 4 jaar weer beroepbaar is, of hij moet losgemaakt worden, of zijn er überhaupt geen regels voor?
~Get out and do what we were meant to do~

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 14 okt 2010 19:53

Juliah schreef:In welke context wordt hier het woord 'evangelisch' gebruikt?

En is het bij jullie niet zo dat een predikant pas na 4 jaar weer beroepbaar is, of hij moet losgemaakt worden, of zijn er überhaupt geen regels voor?

De predikanten binnen de Ger. Gem. in Ned. zijn na twee jaar beroepbaar. In de Gereformeerde Gemeenten is dit na drie jaar, en in de meeste kerkverbanden 4 jaar. In de Ger. Gem. in Ned is dit ingesteld omdat er zo weinig predikanten zijn. En eigenlijk is twee jaar nog te lang, want op dit moment is er maar 1 predikant beroepbaar (ds. J. Roos te Barneveld). Dus kan er niet eens een tweetal gesteld worden. Op D.v. 26 mei volgend jaar staat ds. J.A. Weststrate te Terneuzen twee jaar in het ambt, dus dan kan er pas weer een tweetal gesteld worden. Waarschijnlijk zullen er nu dus toch tweetallen gesteld worden met predikanten die nog geen twee jaar in een gemeente staat.

Met te evangelisch wordt waarschijnlijk bedoelt dat de ellende niet voldoende genoemd wordt, en er te veel over verlossing gesproken wordt. Maar mijn mening is dat alle predikanten binnen de Ger. Gem. in Ned. Gods Woord eerlijk preken. Dus de hoorders worden gewezen op hun ellendige toestand, maar verlossing is alleen te vinden in Christus. En dat is de hoofdboodschap. En dan kan men vinden dat de één de nadruk te veel op ellende legt, en de ander te veel op verlossing, maar toch hebben ze allemaal een bevindelijke-schriftuurlijke prediking.

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 14 okt 2010 20:53

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Beroepen te Stavenisse (vacant sinds vertrek ds. G. Gerritsen naar Salford (Ontario, Canada) in 2008): ds. Th.L. Zwartbol te Wekerom sinds 2008 (sinds 2006 als lerend-ouderling).

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 15 okt 2010 18:31

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Ermelo: ds. G. Beens te Kootwijkerbroek.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 okt 2010 09:38

Juliah schreef:In welke context wordt hier het woord 'evangelisch' gebruikt?

Haha, ik moet ook wel erg lachen om zo'n aanduiding binnen een zeer behoudend gezelschap.

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 16 okt 2010 12:58

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Kampen: ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 okt 2010 14:16

Jantjes schreef:
hamlap schreef:
Jantjes schreef:Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN

De uitdrukking 'te evangelisch' is in tegenspraak met zichzelf.
Leg mij maar eens uit, vanuit de Bijbel, wat daar mee bedoeld wordt.

Eens.
Té evangelisch kan niet.
Vandaar dat de GGiN het niet begrijpt.
Zij blijven teveel in het oude testament hangen als of er geen nieuw testament is.
Maar…. misschien komt er nog eens een ds. A. Geuze de tweede :roll: die het hun kan uitleggen dat er ook dankbaarheid is :D

Ik heb de beste man 1 keer gehoord, maar hoe jij zijn boodschap evangelisch kunt noemen is mij één groot onbegrijpelijk raadsel....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 okt 2010 16:07

Race406 schreef: Ik heb de beste man 1 keer gehoord, maar hoe jij zijn boodschap evangelisch kunt noemen is mij één groot onbegrijpelijk raadsel....
Wat Heus schreef over té evangelisch is juist er bij opmerkend dat ‘waarschijnlijk’ weggelaten kan worden.
Heus schreef: Met te evangelisch wordt waarschijnlijk bedoelt dat de ellende niet voldoende genoemd wordt, en er te veel over verlossing gesproken wordt.
Persoonlijk vind ik Ds. A. Geuze niet té evangelisch maar normaal de ellende, verlossing en dankbaarheid verkondigend. Maar….voor de begrippen van de Ger.Gem.Ned. is hij ‘veel té. Het bewijs dat Geuze ‘veel té’ is is een ouderling die afgezet is tijdens de periode dat Geuze in Gouda staat. De ex ouderling heeft nog heel veel letterlijke aanhang, vandaar.

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 18 okt 2010 17:52

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Oosterland (vacant sinds vertrek ds. W. Hage naar Rotterdam-West in 1975): ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum sinds 2004.

Bedankt voor Picture Butte (Alberta, Canada): ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom;
Bedankt voor Apeldoorn: ds. W. Visscher te Amersfoort;
Bedankt voor Brakel: ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal;
Bedankt voor Sheboygan (Wisconsin, V.S.): ds. G.M. de Leeuw te Ridderkerk;
Bedankt voor Bodegraven: ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel;
Bedankt voor Scheveningen: ds. B. van der Heiden te Alblasserdam;
Bedankt voor Borssele: ds. G.M. de Leeuw te Ridderkerk;
Bedankt voor Stolwijk: ds. A.H. Verhoef te St. Catharines (Ontario, Canada).

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 okt 2010 18:49

Jantjes schreef:Het bewijs dat Geuze ‘veel té’ is is een ouderling die afgezet is tijdens de periode dat Geuze in Gouda staat. De ex ouderling heeft nog heel veel letterlijke aanhang, vandaar.

En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Terug naar “Archief”