Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2010 11:02

Volgens een bericht in het Reformatorisch Dagblad trekt ds. C. G. Vreugdenhil, predikant van de gereformeerde gemeente in Vlissingen zich terug uit het bestuur van de stichting Herziene Statenvertaling

Volgens het krantenbericht is dit gebeurd op uitdrukkelijk verzoek van de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten. Vreugdenhil geeft aan dat hij deze 'keuze' niet heeft gemaakt omdat hij niet meer achter het werk van de HSV zou staan. Hij staat daar sta ik nog steeds met hart en ziel achter, vooral voor de jongeren. Ds Vreugdenhil heeft besloten zich terug te trekken omwille van de eenheid van de Gereformeerde Gemeenten.

Ook aan ouderling I. A. Kole uit Berkenwoude, die net als ds Vreugdenhil op persoonlijke titel in het bestuur van de HSV zit zit, is door het synodebestuur gevraagd om zich terug te trekken. Kole heeft echter aangegeven aan dit verzoek geen gehoor te geven. Hij blijft in het bestuur.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

Berichtdoor pannenkoek » 14 okt 2010 12:10

De HSV komt in dec. uit lees ik in het stukje via de bijgevoegde link. Dus hij heeft bijna de tijd volgemaakt.

Ik begrijp de keuze van ds Vreugdenhil, en ook de keuze van dhr Kole.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2010 12:31

Ik heb ongelofelijk veel respect voor de opstelling van ds Vreugdenhil! Ik denk dat gebed voor hem door ons zeker op z'n plaats is!

Maar ik heb ongelofelijk veel moeite met een synode die deze druk uitoefent. Het is de zelfde synode waarop directeur L. A. Kroon van de Jeugdbond zijn zorgen uit over een aantal ontwikkelingen onder jongeren, zoals het afnemend kerkelijk besef, het luisteren naar wereldse muziek, het kijken naar speelfilms, de veranderende visie op seksualiteit, en een toenemende kloof tussen de denkwereld van ouderen en jongeren.

M.i. heel terecht vraagt Kroon zich af: „Zijn we vaak niet te druk met andere, ook belangrijke dingen?”

Er wordt hier in biddend opzien gewerkt aan een betere toegangelijkheid van Gods Woord voor jongeren en de Synode probeert dat te blokkeren of te remmen. Jammer!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 okt 2010 12:47

Ik lees dat de synode dominee Vreugdenhil verzocht heeft en de heer Kole gevraagd heeft. JeeWee vindt dit druk.

Als ik nu aan JeeWee vraag of hij wil stoppen met posten dan geef ik hem de keus om hier gehoor aan te geven of niet.

Als ik tegen JeeWee zeg je stopt nu met posten anders ban ik je dan is dit druk.

Zoals je ziet JeeWee is er verschil van bewoording.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 okt 2010 13:42

Dat laatste is dreigen ;-)

Als je tussen de regels door leest dan zie je dat het meer dan alleen een vraag is. Ds. Vreugdenhil trekt zich terug op „uitdrukkelijk verzoek” staat er.
Ook het feit dat de ds. er nog volledig achter staat, zegt veel.

Hoe dan ook een wijs besluit. Een sterk staaltje zelfverloochening vind ik het. Jammer dat hij er niet gewoon vrij in gelaten wordt. En alsof die verdeeldheid tussen voor- en tegenstanders van een nieuwe vertaling er niet is en zal blijven. :-k

Hulde ook voor Kole trouwens.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 okt 2010 15:06

henkie schreef:Dat laatste is dreigen ;-)

Als je tussen de regels door leest dan zie je dat het meer dan alleen een vraag is. Ds. Vreugdenhil trekt zich terug op „uitdrukkelijk verzoek” staat er.

Hoe dan ook een wijs besluit. Een sterk staaltje zelfverloochening vind ik het. Jammer dat hij er niet gewoon vrij in gelaten wordt. En alsof die verdeeldheid tussen voor- en tegenstanders van een nieuwe vertaling er niet is en zal blijven. :-k

En daarnaast de HSV is toch klaar :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 okt 2010 17:10

Speedy schreef:
henkie schreef:Dat laatste is dreigen ;-)

En daarnaast de HSV is toch klaar :wink:

Precies. Ik vind het rijkelijk laat om daar nu nog mee te komen. De vertaling is klaar en dan je mensen terugtrekken, dat kon je dan ook wel eerder bedenken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2010 17:36

Speedy schreef:En daarnaast de HSV is toch klaar :wink:

Ik denk dat het van de Synode vooral een signaal is om afstand te nemen als totale Ger.Gem. van de Herziene Statenvertaling.

"Wij zijn behoudend" zei een 92 jaar oude ouderling bij ons ooit en hij bedoelde: we moeten houden wat we hebben....
Tja...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 14 okt 2010 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2010 17:43

Dhr. I. Kole is mijn achterbuurman. Ik zal 'm eens vragen wat er nu loos is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 okt 2010 22:39

JeeWee schreef:
Speedy schreef:En daarnaast de HSV is toch klaar :wink:

Ik denk dat het van de Synode vooral een signaal is om afstand te nemen als totale Ger.Gem. van de Herziene Statenvertaling.

"Wij zijn behoudend" zei een 92 jaar oude ouderling bij ons ooit en hij bedoelde: we moeten houden wat we hebben....
Tja...

Dat zou kunnen, maar waarom hebben ze dan mee geholpen vraag ik me dan af?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 okt 2010 23:17

Wel goed lezen, mensen ;-)
Ds. Vreugdenhil is al eerder verzocht maar heeft toen vriendelijk geweigerd.

Geniaal moment om te stoppen, mijns inziens. Iedereen tevree.

Het probleem ligt natuurlijk straks bij de presentatie. Ze willen voorkomen dat er straks gezegd wordt: "van ds. Vreugdenhil mag het wel!".
Dat is nu niet meer aan de orde. Het probleem van een hopeloos ouderwetse vertaling blijft gewoon bestaan. Wel eens het boek Job proberen te lezen, trouwens?

JeeWee heeft een punt dat er op een later moment juist gesproken wordt over de toenemende kloof tussen jong en oud. Het voorval HSV helpt daar niet aan mee.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 15 okt 2010 08:42

Droevig, wat er nu gebeurd is. Zeer wijs besluit van ds Vreugdenhil.

Ik hoorde gisteren een uitspraak van een oude moeder die tegen me zei;
Kind, straks in de Hemel zullen er gelukkig geen kerkmuren meer zijn, geen eigen inzichten, geen haat, geen beterweten.
Maar o, als je eens wist wat er leeft in mijn hart.
Ik heb soms zo een moeite met anderen kinderen des Heeren, wat zij de mensen opleggen, of hun levenswijze/wandel, e.d.
Dan moet ik maar veel vragen op mijn knieen of God mijn boze gedachten wil wegnemen en mijn lippen wil toesluiten om te oordelen.

Sommige mensen hebben zo een teer leven, ze zijn benauwd dat ze een misstap maken en zo in de zonde vallen.
Wij kunnen en mogen daar niet over oordelen, blijf daar verre van!
Wij kunnen vele dingen veroordelen, zeker als het tegen ons eigen vlees in gaat.
Laten we deze zaak ook maar aan Gods voeten neer leggen.
God gaat door met Zijn werk, door diepe dalen en over hoge bergen.
Bidt liever om eenheid, zachtmoedigheid en vertrap niet met je woorden een kerkverband/dominee.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2010 15:44

Ik ken deze dominee niet, alleen van horen zeggen en de vragenrubriek.
Maar ik begrijp: of je bent een grote fan, of je bent faliekant tegen.
Kennelijk is het een uitgesproken man, met een sterke mening ?
Tja, wie met zn hoofd boven het maaiveld komt.........
Als ik het zo lees is het een behoorlijk dapper besluit.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2010 18:11

toppie schreef:Droevig, wat er nu gebeurd is. Zeer wijs besluit van ds Vreugdenhil.

Ik hoorde gisteren een uitspraak van een oude moeder die tegen me zei;
Kind, straks in de Hemel zullen er gelukkig geen kerkmuren meer zijn, geen eigen inzichten, geen haat, geen beterweten.
Maar o, als je eens wist wat er leeft in mijn hart.
Ik heb soms zo een moeite met anderen kinderen des Heeren, wat zij de mensen opleggen, of hun levenswijze/wandel, e.d.
Dan moet ik maar veel vragen op mijn knieen of God mijn boze gedachten wil wegnemen en mijn lippen wil toesluiten om te oordelen.

Sommige mensen hebben zo een teer leven, ze zijn benauwd dat ze een misstap maken en zo in de zonde vallen.
Wij kunnen en mogen daar niet over oordelen, blijf daar verre van!
Wij kunnen vele dingen veroordelen, zeker als het tegen ons eigen vlees in gaat.
Laten we deze zaak ook maar aan Gods voeten neer leggen.
God gaat door met Zijn werk, door diepe dalen en over hoge bergen.
Bidt liever om eenheid, zachtmoedigheid en vertrap niet met je woorden een kerkverband/dominee.

Ik denk dat dit de enige manier is om er mee om te gaan!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 okt 2010 09:23

schelpje3 schreef:Ik ken deze dominee niet, alleen van horen zeggen en de vragenrubriek.
Maar ik begrijp: of je bent een grote fan, of je bent faliekant tegen.
Kennelijk is het een uitgesproken man, met een sterke mening ?
Tja, wie met zn hoofd boven het maaiveld komt.........
Als ik het zo lees is het een behoorlijk dapper besluit.

Jij bedoelt een grote fan van deze predikant of juist tegen?

Deze man heeft verder gekeken dan zijn neus lang is. Heeft een periode op het zendingsveld gewerkt. En heeft meer gezien dan alleen de wereld vd GG. Hij preekt in hedendaagse taal. Zodat ook onze jongeren het begrijpen. Je zit echt niet rustig in de kerk als hij je erop aanspreekt dat je nog onbekeerd bent. Door zijn eenvoudige spreektaal wordt hij volgens mij gezien als 'licht' en dat kun je denk zetten naast de woorden 'faliekant tegen' die jij gebruikt.
Hij is niet licht. Hij geeft ook duidelijk de 2 wegen aan die er zijn. Hij preekt ook ellende, verlossing en dankbaarheid. Hij gunt het iedereen. Helaas mag hij niet in iedere gemeente preken. Vind ik wel triest.
Hij heeft iig een grote bijdrage geleverd aan de HSV. En dat vind ik een grote zegen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”