Aurelius schreef:Beste vrienden,
Deze discussie wordt best gereduceerd tot een nieuwe: heeft de Kerk de macht om uberhaubt iets te bepalen, iets vast te leggen, iets op te leggen? Het celibaat voor priesters of wat dan ook: het specifieke onderwerp is niet van belang. Had de Kerk het recht zoveel zaken te bepalen over alle eeuwen heen: dat is de vraag.
Kijken we eens naar het Oude Verbond, naar Mozes. Deze beste man schreef veel boeken welke later in de Bijbel terecht zijn gekomen, net als Paulus, bijvoorbeeld. Zo schreef hij bijvoorbeeld hele lijsten van voorschriften mbt. de huwelijksdaad van priesters: hij bepaalde bijvoorbeeld wanneer het voor een priester toegestaan was al dan geen geslachtgemeenschap te hebben. Ik hoor u niet protesteren. De oude Israelieten trouwens ook niet: die vroegen niet "waar staat dat?" of "welke mens denkt mij te kunnen vertellen wanneer ik mijn vrouw mag plezieren?". Hoewel, later waren er wel een aantal die in opstand kwamen tegen dit menselijke gezag: misschien kent u het incident: de aarde opende zich...
Misschien zult u zeggen, wel, die voorschriften ontving hij van God; wel, wat dacht u dat een Katholiek gelooft: dat de paus ze zelf verzint? Zo Mozes de leider van het oude verbondsvolk van God was, zo is de paus van Rome de leider van het Nieuwe Verbondsvolk van God; waarom zou Mozes dan wel het recht hebben gehad zijn priesters vanalles voor te schrijven en de paus niet? U heeft een obsessie met de Schrift welke u de ogen troubel maakt: er is geen verschil tussen Mozes toen en de paus nu; tussen die 70 protestanten van toen en u nu...
Verder is het de moeite waard even stil te staan bij het feit dat u andere veel ingrijpendere bepalingen van de Heilige Kerk met twee handen in ontvangst neemt. Zo bepaalde de Heilige Kerk lang geleden de samenstelling van een boek wat u ondertussen zo'n beetje tot God zelf verheven heeft; het heet het Nieuwe Testament. Onze huidige jaartelling is een ander voorbeeld: het lijkt u wel te liggen: waarom hoor ik geen gelijksoortige protesten? Welke Kerk is zo gestoord dat zij denkt de Heilige Schift te kunnen samenstellen en onze jaartelling te kunnen bepalen? Die gasten moeten wel knettergek zijn! Ik hoor het u niet zeggen. Nu dan dat diezelfde Kerk bepaalt dat priesters, notabene haar eigen mensen, celibatair dienen te leven, doet u uw mond open?
Verder, het celibaat voor priesters gaat terug op Augustinus: voor u uw mond open doet is het vaak een goed idee te bedenken dat iemand als hij ongeveer 10 maal zo heilig is als u en ik samen en dat in het kwadraat: misschien weet hij wel waar hij over praat? Leest u zijn 'Stad van God' eens; dan zult u er ook spoedig achterkomen dat volgens hem allen die Christus buiten de Kerk beleiden de grootste vijanden van Christus zijn en voorzeker voor eeuwig verloren gaan. Misschien begrijpt u mijn bezorgdheid en inzet hier op het forum dan ook beter.
Ergo: ook dit topic is weer reduceerbaar tot de controverse inzake authoriteit: het laat wederom het enorme belang van deze issue zien. Eea. heeft iets weg van de oude Filioque controverse: deze is slechts symbool van het ware conflict tussen Oost en West: de strijd om de macht. Jullie celibaatsdiscussie is slechts symbool van het ware conflict tussen vrij en Kerkelijk Christendom... authoriteit. Ik nodig jullie allen uit om ons te vergezellen op het Sola-Scriptura topic.
Hartelijke groeten,
Aurelius
Mijn reactie op je schrijven per alinea......
alinea 1.............OK mee eens,dat is(met het sola script op de achtergrond) nu juist de vraag!
alinea 2............De Heere Zelf deelde Mozes dit allemaal mee. Dat kunnen we lezen(!)God zij dank! Dus van mijn kant geen protest tegen wat de Heere ons Zelf door Mozes heeft overgeleverd. Hoe zou het komen, dat de Israelieten Mozes´ op zijn woord geloofden?...........Wel, ze waren onder zijn leiding door de Rode Zee getrokken(lees heel hoofdstuk 14 van het boek Exodus) en zo uit de hand van de Egyptenaren bevrijd. Dus onder Mozes leiding een merkbare verlossing! Daarom ook wordt de Heere Jezus Christus, ja Hij, in het Johannes Evangelie genoemd als de ¨meerdere¨ Mozes! Hij toch bevrijdt(in opdracht van Zijn hemelse Vader) de Zijnen van hun zonden(jawel, een merkbare verlossing) Het is er verre van, dat de Paus dat doet! Van mij mag je de Paus de nieuwe Mozes noemen, de Schrift heb je echter niet mee, die wijst de Zoon aan. (lees Joh.1:17, alwaar de wet en de genade genoemd worden)
En toen de aarde zich opende, toen opende die zich, niet omdat het menselijke gezag van Mozes aangevochten werd, maar omdat Mozes in opdracht van God sprak. Eenmaal raden, wie er nu in opdracht van God spreekt(lees Hebr.1:1........de Paus wordt er niet genoemd!)
alinea3......De Schrift vergelijkt Mozes en Christus met elkaar.Mozes leidde een volk uit en dat doet de Verlosser ook! Niet ik, maar U heeft een obsessie met de Schrift, U haalt er zaken uit die er niet in gevonden worden. U voegt dus toe aan de Schrift en trekt er conclusies uit die iemand die in Christus gelooft nooit zal trekken. Begrijpt U wel wat dat is,...¨geloven in Christus¨ ? Zo te lezen gelooft U in de Paus......
alinea4.....Liever het Nieuwe Testament tot Woord van God verheven, dan de Paus, die met de zijnen het celibaat voor de dienaren des Woords verplicht(!!) stelt..........Ik lees het niet in het niet in het Boek van die ¨heilige kerk¨(!!)........die gasten zijn echt(!) knettergek......
alinea5.....Hier op mijn studeer tafel ligt het boek van Augustinus¨de stad Gods¨ ik heb het gelezen, 25 jaar geleden, misschien kunt U mij zeggen op welke bladzijden Augustinus spreekt over dit buiten de kerk belijden, dan zullen we eens zien of hij daar ook de huidige RK-kerk mee bedoelt.
Het celibaat gaat terug op Augustinus?..........Hebt U daar een bron voor?......bvd
Tien maal heiliger?.........Voor allen die waarachtig in de Heere Jezus Christus geloven, geldt dat het alles ontvangen genade is......Hem zij de eer.......
U begrijpt wel dat ik bezorgd ben om U......
h.g. Learsi