Regeer- en gedoogakkoord van mogelijk kabinet Rutte-Verhagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het (concept-) gedoog- en regeerakkoord van Rutte/Verhagen/Wilders vind ik positief.

Eens
11
34%
Oneens
20
63%
Weet niet
1
3%

Totaal aantal stemmen: 32

TKF
Moderator

Regeer- en gedoogakkoord van mogelijk kabinet Rutte-Verhagen

Berichtdoor TKF » 30 sep 2010 19:40

Vandaag is het concept-regeerakkoord en concept-gedoogakkoord gepubliceerd.

De documenten, met bijlagen, zijn via PDF hier te downloaden:
http://www.kabinetsformatie2010.nl/Actu ... resenteerd

Wat vinden we ervan?

Op Twitter las ik dat de CU en de SGP, voor Refoweb relevante politieke partijen, nogal verdeeld zijn.
De partijwebsites geven de volgende officiële reacties:

Christenunie: Rouvoet: regeerakkoord geen oog voor kwetsbare groepen, gezinnen en milieu
http://www.christenunie.nl/k/nl/n8447/n ... ilieu.html

SGP: Regeerakkoord is stevig verhaal
http://www.sgp.nl/Page/sp719/ml1/from_s ... Index.html

Nogal uiteenlopende reacties dus. Wat vindt men hier? En de discussie hoeft niet alleen beperkt te blijven tussen ChristenUnie en SGP als partij of voor de achterban.

Ter indicatie heb ik er ook een poll bijgevoegd.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

henkie
Beheerder

Re: Regeer- en gedoogakkoord van mogelijk kabinet Rutte-Verhagen

Berichtdoor henkie » 01 okt 2010 13:43

Ik kan er inderdaad mijn vingers bij aflikken. Rutte heeft geen woord teveel gezegd. =D>

Wanneer gaat die 130 km/h eigenlijk in? :wink:

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 01 okt 2010 14:58

Ik vind het zwaar tegenvallen. Maar ik ging er ook wel van uit dat het een flut regeer akkoord zou worden. De minimum lonen gaan omlaag, mensen die het al krap hebben krijgen nog minder. Geld halen bij de mensen die een hoog inkomen hebben? Vergeet het maar. De rijke worden rijker en de armen worden armer. Lekker christelijke sociaal hoor.......

Maar het had nog veel erger kunnen zijn. Wilders is op sociaal vlak best links (veel dingen gehaald uit sp programma). En het is te merken dat wilders veel in de melk te brokkelen heeft.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2010 20:53

Ik stem morgen op het congres tegen. De JSF is een miljardenverslindend project.

Verder komt er een dierenpolitie (kost miljoenen!), terwijl de vijfenzestigplussers - de mensen die ons land hebben opgebouwd - er op achteruitgaan. Blijkbaar zijn konijnen belangrijker dan mensen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 02 okt 2010 00:13

Optimatus schreef:Ik stem morgen op het congres tegen. De JSF is een miljardenverslindend project.

Zeker, dat geld kunne we beter gebruiken.

Verder komt er een dierenpolitie (kost miljoenen!), terwijl de vijfenzestigplussers - de mensen die ons land hebben opgebouwd - er op achteruitgaan. Blijkbaar zijn konijnen belangrijker dan mensen.

Ik vind die dierenpolitie nog niet eens zo slecht maar, nu even niet! We zitten in een diepe crisis. Dat geld kunnen we nu wel ietsje beter gebruiken. Voor bijvoorbeeld onze ouderen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 02 okt 2010 17:40

Optimatus schreef:Ik stem morgen op het congres tegen. De JSF is een miljardenverslindend project.

En toch was het congres voor. Ik vind het nu wel spannend worden: dinsdag zal moeten blijken wat er gaat gebeuren. Ik vond 68-32 niet een 'ruime meerderheid'. Het ligt toch echt niet zo eenvoudig. Sjonge. Dit gaat nog heel wat gevolgen hebben, vrees ik zomaar.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 okt 2010 19:21

Akkoord op zich is niet eens zo verkeerd, maar wel de mensen die er aan mee werken.
Hoe kunnen wij als Nederland nog 4 mei gedenken terwijl wij nu weer een kant op gaan van mensen uitsluiten, lasteren, e.d. Dit is totaal in strijd met de joods-christelijke traditie waar steeds aan gerefereerd wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2010 19:22

Ik wens het kabinet een snelle val en een harde landing.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 okt 2010 20:51

En wat wil je doen als de F-16's over een paar jaar uitgevlogen zijn? Denk je dat een opvolger dan goedkoper is? Of schaffen we de luchtmacht dan af?
Op defensie valt trouwens niet zoveel geld meer te halen. Het geweertje is alweer bijna gebroken.
Optimatus schreef:Ik wens het kabinet een snelle val en een harde landing.
De kans dat het de 4 jaar vol maakt acht ik ook niet zo groot. Het is al een hele tijd terug dat een kabinet de rit uitzat (Paars 1 als ik me niet vergis).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 02 okt 2010 20:54

Respect voor de mensen die zo helder en doordacht hebben geformuleerd waarom ze tegen waren. Diep respect voor mensen als Klink en Hirsch Ballin die dat ook nog daar durfden uiten. Het zijn per slot ook nog collega's.
Van mensen als Hannie van Leeuwen en de oud minister-president Piet de Jong(in de 90!) kregen we bij het kijken vanmiddag kippenvel. Zo bevlogen en met hart voor het CDA.

Ik weet dat je tegen gestemd hebt Optimatus en dat is heel terecht!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2010 21:10

elbert schreef:
En wat wil je doen als de F-16's over een paar jaar uitgevlogen zijn? Denk je dat een opvolger dan goedkoper is? Of schaffen we de luchtmacht dan af?

Op defensie valt trouwens niet zoveel geld meer te halen. Het geweertje is alweer bijna gebroken.

Ik deel de opvatting van Von Clausewitz, dat wie geen leger onderhouden wil, het leger van de vijand onderhouden moet.
De JSF is echter een miljardenverslindend prestigeproject waar Nederland alleen maar bij inschiet. We hadden ofwel mee moeten doen met de Eurofighter (zelfs neutrale landen als Oostenrijk en Zweden doen hier aan mee) of we hadden moeten instappen in een project inzake onbemand vliegen (dat steeds meer in opkomst is). Ik heb een luchtvaartdeskundige in de familie die aangeeft dat, zodra de JSF klaar is, het ding al achterhaald is.

elbert schreef:
Optimatus schreef:Ik wens het kabinet een snelle val en een harde landing.
De kans dat het de 4 jaar vol maakt acht ik ook niet zo groot. Het is al een hele tijd terug dat een kabinet de rit uitzat (Paars 1 als ik me niet vergis).

Ik heb tegengestemd om de volgende redenen:

1. Het is totaal asociaal allerlei rechtse hobby's te betalen, zoals een dierenpolitie, terwijl de rollator uit de verzekering gaat (want te duur). Stel dat ik mijn aquarium te laat schoonmaak, dan krijg ik ik Dion-Graus-Garde op de stoep. Een soort Dierentaliban. Nein, danke.

2. Wilders heeft één dag na de verkiezingen zijn anderhalf miljoen kiezers verraden door zijn breekpunt-AOW los te laten. Dat is geen compromisbereidheid, dat is machtsverslaving zonder weerga. Iemand die een breekpunt op voorhand inlevert en daarmee zijn kiezers verraadt, is ook in staat welke regering dan ook te laten vallen. Onbetrouwbaarheid ten top.

3. Er zijn mensen binnen het CDA die echt geloven dat het CDA bij machte is Wilders te temmen. Ik moest meteen aan Franz von Papen denken (ook Rooms, net als Maxime).

4. Deze regering klettert na een jaar in scherven uiteen, daarmee ook het CDA en delen van de VVD - waardoor een ultra-linkse coalitie als alternatief kan gaan gelden. Daar heb ik geen behoefte aan.

5. De PVV is een partij die in beginsel niet democratisch is. Dit gaat in tegen de uitgangspunten van het CDA.

6. Wilders past in het rijtje Le Pen, DeWinter, Alessandra Mussolini (ja, de kleindochter) en Heinz-Christian Strache. Niet bepaald figuren waar je mee gezien wilt worden...

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het lijkt er overigens op dat de SGP gaat depanneren op het moment dat het lastig wordt (lastig: 2 CDA-beginsel-getrouwe Kamerleden en een PVV-fractieleden met kopstootneigingen).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 okt 2010 21:35

Optimatus schreef:De JSF is echter een miljardenverslindend prestigeproject waar Nederland alleen maar bij inschiet. We hadden ofwel mee moeten doen met de Eurofighter (zelfs neutrale landen als Oostenrijk en Zweden doen hier aan mee) of we hadden moeten instappen in een project inzake onbemand vliegen (dat steeds meer in opkomst is). Ik heb een luchtvaartdeskundige in de familie die aangeeft dat, zodra de JSF klaar is, het ding al achterhaald is.
Vergis je niet: een Eurofighter kost per stuk ongeveer net zoveel als een JSF zal kosten (boven de 100 miljoen euro) en is bovendien niet stealthy en niet echt multi-role (wat de JSF wel is). Het klopt dat onbemand vliegen in opkomst is, maar ik voorzie wel dat er de komende 20 a 30 jaar nog bemande toestellen nodig zullen zijn. Alle grote luchtmachten gaan daar ook vanuit. Zolang vliegt de F-16 echter niet meer, dus heb je hoe dan ook een opvolger nodig en dat gaat dus geld kosten.

Verder respect voor je redenen om tegen te stemmen. Ik denk dat er gezien de resultaten van de verkiezingen en de chemie (of gebrek daaraan) tussen bepaalde partijen en politici er weinig anders opzit om met deze coalitie een regering te vormen. Dat het er niet erg stabiel uitziet, vind ik ook. Het zou net iets als met de LPF kunnen worden. Het zou ook kunnen dat de geschiedenis zich wat dat betreft niet herhaalt. We zullen zien.
In elk geval kan het CDA, als Wilders zich niet aan de afspraken houdt, zelf de stekker uit het kabinet trekken. Dat Wilders de enige is die hier de touwtjes in handen heeft, geloof ik namelijk niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2010 21:39

De Eurofighter is er al, de JSF nog niet, ook een reden om de EF aan te schaffen. Op het moment dat onbemand bombarderen goed werkt, kun je daar instappen (niet letterlijk dus).

Ik was voor paars plus of extra-parlementair. Het CDA heeft zo hard verloren, dat herbezinnen nodig is. Nu is het CDA eigenlijk een leverancier van pragmatische ministers en is de C verworden tot de c van carrière.

Heel erg treurig.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 okt 2010 21:50

En onze goede naam wordt al weer te grabbel gegooid, onze oosterburen liggen al in de klinch met Wilders.

dierenpolitie.... terwijl er een tekort is aan blauw op straat... dat is nog eens geldverspilling.

en een snelheidsverhoging naar 130 km.... al die 80 km zones dan... voor het milieu .. nee met 130 wordt het beter , afgezien dat in nederland de afstanden te kort zijn ivm de drukte, en wat als je opeens in 100 km terecht komt... lekkere overgang !

De C van Christelijk mogen ze ook wel uit het CDA halen... zeker zoals Wilders met buitenlanders omgaat. Ik ben voor een duidelijk beleid , asielzoekers prima, Economie zoekers .. niet het land in , wel de mensen die echt moeten vluchten voor geweld, onderdrukking en terreur. Zij worden de dupe van Wilders

Wel zou men eens mogen kijken naar kinderbijslag .... waarom betalen voor kinderen die bij hun moeder in het buitenland zitten

Zorg premies gaan omhoog.. ze moeten eens gaan kijken hoe ze het managment kunnen aanpakken en de regels, als je moet wachten op een operatie in ziekenhuis B , je er vervolgens zelf achter aan gaat en dan opeens binnen 5 dagen in A terecht kan... ra ra ra ...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 okt 2010 23:09

Het is logisch dat je het niet met alle punten eens bent. Dat ben ik al niet eens bij de partij die mijn stem heeft. Laat staan zo'n coalitie die staat of valt met compromissen. De minst slechte oplossing daar gaat het om. Feit is dat als je een beetje rechts bent dit een mooi resultaat is. Let maar eens op de stortvloed aan zure (twitter)reacties van links. Dat is een heel goed teken ;-)

Moet dat trouwens die verwijzingen naar WO2? Is wel een beetje een zwaktebod hoor.
Dat kan ik ook! ;-)

En onze goede naam wordt al weer te grabbel gegooid, onze oosterburen liggen al in de klinch met Wilders.

Onze oosterburen moeten iets minder hoog van de toren blazen na twee 'voorvalletjes' in de afgelopen 100 jaar.

Terug naar “Archief”