Gevangenen klagen over honger

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Gevangenen klagen over honger

Berichtdoor haring » 27 sep 2010 15:26

AMSTERDAM - Steeds meer gedetineerden in Nederlandse gevangenissen klagen over honger. De gevangenen krijgen niet meer elke dag een half brood, maar om de dag.

Dat schrijft de Volkskrant maandag. De Commissie van Toezicht van de Penitentiaire Inrichting Haarlem stelt te worden overladen met klachten van gedetineerden met honger.

Onlangs stuurde de commissie een brief naar minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) over de klachten. De commissie stelt volgens de krant dat er een grens wordt overschreden als mensen, die aan de zorg van de overheid zijn toevertrouwd, aangeven te weinig eten te krijgen. Volgens SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wordt in meer gevangenissen geklaagd.

Richtlijnen

De gedetineerden krijgen nu, naast hun lunch, een magnetronmaaltijd, zes boterhammen. Een woordvoerder van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) laat in de krant weten dat de maaltijden voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Wel kan het volgens de zegsman zo zijn dat sommige gedetineerden minder eten krijgen omdat er een nieuwe leverancier is. Gevangenen kunnen volgens de DJI om meer brood vragen. Volgens de krant krijgen zij dit in de praktijk niet.

http://www.nu.nl/algemeen/2342386/gevan ... onger.html

Het moet toch niet gekker worden. Gevangenen krijgen 3 maaltijden per dag en ze hebben nog steeds honger?? Honger heeft men in afrika, zeker niet in de gevangenissen in Nederland. Zeg nou zelf, mensen die in de gevangenis zitten hebben het veel te luxe.
*onderschrift verwijderd door moderator*

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Gevangenen klagen over honger

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2010 15:34

Ik las elders de volgende opmerking: als ze nou netjes hadden geleefd dan hadden ze niet in de gevangenis gezeten.

Ik denk dat gevangenen dit voor ogen moeten gaan houden. Ze zitten niet in een 3 sterren hotel, maar in de gevangenis voor hun daden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2010 15:39

haring schreef:Het moet toch niet gekker worden. Gevangenen krijgen 3 maaltijden per dag en ze hebben nog steeds honger?? Honger heeft men in afrika, zeker niet in de gevangenissen in Nederland. Zeg nou zelf, mensen die in de gevangenis zitten hebben het veel te luxe.

Hoezo? Wat is je idee dan? Kale cellen, geen enkel vermaak? Poepen in een gat in de vloer? Gevangenen zijn geen beesten, ook al hebben sommigen zich beestachtig gedragen. Opsluiting moet altijd gebeuren met het oog op de toekomstige terugkeer in de maatschappij, hopelijk dan als wat meer aangepaste burgers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 sep 2010 16:04

johannes1 schreef:Ik las elders de volgende opmerking: als ze nou netjes hadden geleefd dan hadden ze niet in de gevangenis gezeten.

Ik denk dat gevangenen dit voor ogen moeten gaan houden. Ze zitten niet in een 3 sterren hotel, maar in de gevangenis voor hun daden.

Dat is weer het andere uiterste. Maar klagen omdat je een half brood per 2 dagen krijgt vind ik echt bezopen. Gevangenen hoeven het heust niet luxe te hebben in een gevangenis. Het is niet voor niets een gevangenis. Geeft ze goed te eten maar, ook weer niet te goed. In een gevangenis zitten moet wel een straf blijven anders leren ze er nooit wat van.

Mensen in een bejaardentehuis hebben het slechter als mensen in een gevangenis. Mensen in een bejaardentehuis hebben 1 keer per week luier dag. In gevangenissen kom je dat soort dingen niet tegen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 sep 2010 16:23

mijn pa werkt bij een derde wereld organisatie.
Die zegt altijd 'we kennen hier geen honger, maar trek!'
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Julieta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julieta » 27 sep 2010 16:34

6 boterhammen per dag en een warme maaltijd. Zijn dagen dat ik het met minder doe.....
Gelijk goeie aanpakker voor overgewicht.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 sep 2010 16:37

Julieta schreef:6 boterhammen per dag en een warme maaltijd. Zijn dagen dat ik het met minder doe.....

Mensen met een bijstandsuitkering hebben over het algemeen minder goed te eten. Het is toch belachelijk dat er mensen in dit land zijn die het slechter hebben als gevangenen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2010 16:46

haring schreef:Dat is weer het andere uiterste. Maar klagen omdat je een half brood per 2 dagen krijgt vind ik echt bezopen. Gevangenen hoeven het heust niet luxe te hebben in een gevangenis. Het is niet voor niets een gevangenis. Geeft ze goed te eten maar, ook weer niet te goed. In een gevangenis zitten moet wel een straf blijven anders leren ze er nooit wat van.

Het idee dat gevangenen wat leren van hun opsluiting is een volledig achterhaald idee. Daar heb je juist allerlei projecten voor nodig om hen normaal sociaal gedrag en dingen als inspanning vs beloning aan te leren. Van in een cel zitten leer je niks.

Mensen in een bejaardentehuis hebben het slechter als mensen in een gevangenis. Mensen in een bejaardentehuis hebben 1 keer per week luier dag. In gevangenissen kom je dat soort dingen niet tegen.

Nee, omdat de meeste gevangenen nog niet bejaard zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2010 16:47

pannenkoek schreef:mijn pa werkt bij een derde wereld organisatie.
Die zegt altijd 'we kennen hier geen honger, maar trek!'

Dat is hartstikke leuk, maar ik heb aan het eind van de dag gewoon honger en ga me daar niet schuldig om voelen. Ik ben mij voldoende bewust van het leed wat er in arme landen wordt geleden zonder dat ik dit soort flauwe semantische truukjes hoef uit te halen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2010 16:58

haring schreef:
Julieta schreef:6 boterhammen per dag en een warme maaltijd. Zijn dagen dat ik het met minder doe.....

Mensen met een bijstandsuitkering hebben over het algemeen minder goed te eten. Het is toch belachelijk dat er mensen in dit land zijn die het slechter hebben als gevangenen.

Hoe bedoel je dat met minder goed te eten?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 sep 2010 17:44

johannes1 schreef:
haring schreef:

Hoe bedoel je dat met minder goed te eten?

Minder eten en minder goede kwaliteit.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2010 18:22

Je hoeft als het ware niet op een stokje te bijten binnen de bijstand. Ik vind dan ook niet dat je gelijk hebt. Ja het is waar als je zegt dat je geen overvloed hebt en geen luxe eten, maar je kan wel normaal eten.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 sep 2010 21:45

johannes1 schreef:

Je hoeft als het ware niet op een stokje te bijten binnen de bijstand. Ik vind dan ook niet dat je gelijk hebt. Ja het is waar als je zegt dat je geen overvloed hebt en geen luxe eten, maar je kan wel normaal eten.

Ja in je eentje misschien. Maar als je nog kinderen hebt krijg je het gauw krap. Maar goed, we gaan offtopic :oops:

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 29 sep 2010 21:15

de krant maakt een verhaal altijd iets erger dan het is..
ik bezoek regelmatig een gevangene en als die vraagt om wat extra dan kan die dat gewoon krijgen. (diegene krijgt het ook daadwerkelijk!)

maar waar maken we ons druk om. de gevangene hebben wat gedaan, daarvoor moeten ze zitten, daarvoor hebben ze straf.
iedereen weet dat ze het hier goed hebben vergeleken met de gevangenissen in andere landen. dat valt toch niet met elkaar te vergelijken.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2010 22:51

meisje20 schreef:maar waar maken we ons druk om. de gevangene hebben wat gedaan, daarvoor moeten ze zitten, daarvoor hebben ze straf.
iedereen weet dat ze het hier goed hebben vergeleken met de gevangenissen in andere landen. dat valt toch niet met elkaar te vergelijken.

Juist omdat sommige mensen zich druk maken om het welzijn van gevangenen hebben we niet zulke barbaarse praktijken als elders.

Terug naar “Archief”