Homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 18 nov 2002 10:54

Koss schreef:
Cybercurse schreef:Helaas zie je tegenwoordig hele hordes homoseksuelen die zich wel degelijk uiten. (Lees: gay games ed) Hier kots ik op!!

dus als ik je goed begrijp heb je meer problemen met dat ze zig uitten dan het fijt dat ze homo zijn ?

Klopt helemaal. Het hebben van homofiele gevoelens kan niemand wat aan doen. Net als anderen heb ik er groot respect voor als deze gevoelens onderdrukt worden. Ik heb enkel problemen met het uiten...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2002 11:12

als deze gevoelens onderdrukt worden
het onderdrukken van gevoelens/ontkennen van gevoelens is meestal een destructieve bezigheid. Maar misschien bedoel je het onthouden van praktisering?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2002 12:04

surfer schreef:Over homofiele personen in de Bijbel, ik denk zelf dat David en Jonathan een relatie hadden die dieper ging dan vriendschap. Zonder het sexuele element, overigens. David zinspeelt daarop in zijn klaaglied over de dood van Saul en Jonathan.

Idd, denk ik ook. Sommige (engelse) bijbelvertalingen spreken bij het afscheid tussen David en Jonathan toen David moest vluchten, van een erectie aan Davids kant.

t Feit dat zulke dingen niet in onze vertalingen zijn opgenomen is te wijten aan taboe 3 eeuwen geleden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2002 12:06

Ik ga even proberen te reageren op Koss...

Koss stelt dat we onze mening t.o.v. homoSEXUALITEIT aan moeten passen aan de tijd.
Dit lijkt mij een verderfelijke gedachte. We gaan dat wat GOD is Zijn Woord ons zegt aanpassen aan wat onze omgeving vind. Waar is het gezag van Zijn Woord.
Laat onze omgevind ons voor fundamentalist uitmaken, laten zogenaamde christenen ons intolerant noemen, niet naastelievend. Laat ons verdrukking lijden om Zijns Naams wil. Het maakt niet uit, als wij vasthouden aan wat God ons gezegd heeft ZAL Hij ons niet in de steek laten.
Het is een schande dat er christenen zijn die openlijk het door God walgelijk genoemde gedrag goedkeuren door middel van een drogredenering.
Zelfbevredigin is totaal iets anders als Homosexualiteit. Er is geen sprake van sexueel CONTACT bij zelfbevrediging.

(Overigens is de grote vraag of zelfbevrediging goed is, gelukkig hebben we daar AHvK voor...)

Wat ik wel op wil merken is dat ik blij ben dat er meer oog komt voor de moeilijkheden van een homofiel persoon die naar Gods geboden wil leven en zich dus wil onthouden van gemeenschap.

Op het punt wat vaak genoemd wordt dat het niet humaan is om onthouding voor te schrijven aan homofielen zou ik op willen merken:
Iemand met een sterke neiging tot moorden laten we toch ook zn gang gaan? En een christen met zo'n neiging zal er toch ook tegen strijden?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 nov 2002 12:07

is het wel in de grondtext opgenomen dan? dat lijkt me iets duidelijker om mee te vergelijken dan een engelse vertaling. er zijn namelijk ook deze eeuw nog een aantal nederlandse vertalingen gemaakt, komt het daar ook in voor?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2002 12:08

surfer schreef:
Over homofiele personen in de Bijbel, ik denk zelf dat David en Jonathan een relatie hadden die dieper ging dan vriendschap. Zonder het sexuele element, overigens. David zinspeelt daarop in zijn klaaglied over de dood van Saul en Jonathan.

Idd, denk ik ook. Sommige (engelse) bijbelvertalingen spreken bij het afscheid tussen David en Jonathan toen David moest vluchten, van een erectie aan Davids kant.
hm.. ik zat eigenlijk niet aan zoiets te denken. Die interpretatie vind ik nogal plat. Het gaat mij om de wat diepere dingen, als i het over liefde heb.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2002 12:22

surfer schreef:Die interpretatie vind ik nogal plat. Het gaat mij om de wat diepere dingen, als i het over liefde heb.

Ik probeer alleen aan te geven dat er weldegelijk meer aan de hand was dat gewone vriendschap.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2002 12:25

TheKeimpe schreef:Iemand met een sterke neiging tot moorden laten we toch ook zn gang gaan? En een christen met zo'n neiging zal er toch ook tegen strijden?

Tegen lichamelijk contact valt te vechten, tegen ware liefde niet!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2002 12:29

Invincible schreef:
TheKeimpe schreef:Iemand met een sterke neiging tot moorden laten we toch ook zn gang gaan? En een christen met zo'n neiging zal er toch ook tegen strijden?

Tegen lichamelijk contact valt te vechten, tegen ware liefde niet!
Nee. Sterker nog, tegen oprechte liefde mag je niet eens vechten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2002 12:33

En als die liefde dan homofiel getint is?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2002 12:35

Napoleon schreef:is het wel in de grondtext opgenomen dan? dat lijkt me iets duidelijker om mee te vergelijken dan een engelse vertaling. er zijn namelijk ook deze eeuw nog een aantal nederlandse vertalingen gemaakt, komt het daar ook in voor?

Geen idee :oops:
Het idee komt hiervandaan.

> Beginblad <

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 nov 2002 12:40

Overigens is de grote vraag of zelfbevrediging goed is, gelukkig hebben we daar AHvK voor...)

AHvK is God niet. Tis ook maar een mens die een mening heeft al dan niet gegrond op de Bijbel.

voor mij is de opvatting van AHvK niet doorslaggevend. Zij heeft ook wel eens opvattingen die naar mijn gevoel niet paralel met de Bijbel lopen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2002 12:47

Moppie, ik bedoelde het niet zo heel serieus... kDeel haar mening overigens ook niet altijd... Maar dat houd het leuk, toch?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 nov 2002 13:30

Klopt TK.

Maar ben soms wel eens bang dat veel vragenstellers hier haar mening als De mening zien.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 nov 2002 14:21

TK schreef: Iemand met een sterke neiging tot moorden laten we toch ook zn gang gaan?

Slechte vergelijking. Bij moord is er sprake van een slachtoffer. De vermoorde persoon zal over het algemeen niet instemmen met zijn of haar dood. Bij homoseksualiteit gaat het om een vrijwillige handeling. Da's een heel verschil... Trouwens dezelfde fout die gemaakt wordt als homoseksualiteit vergeleken wordt met pedofilie. (Hé, waarom maken we eigenlijk geen onderscheid tussen pedofilie en pedoseksualiteit?).

Moppie schreef: Maar ben soms wel eens bang dat veel vragenstellers hier haar mening als De mening zien.

Nou ja, het is toch ook DE mening van AHvK? ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”