Familiegewoonten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2010 19:57

Roosje1990 schreef:Op verjaardagen zitten de mannen en vrouwen apart..

Ja, dat gebeurt bij mijn schoonouders soms ook! Ik ging toen een keer expres bij de mannen zitten, was heel gezellig en ze vonden het wel leuk dat ik erbij zat.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 06:17

Zelf vind ik het ook vaak leuk om m'n schoonzussen/zussen te spreken, dus automatisch belanden de vrouwen dan bij elkaar in één hoek van de kamer en de mannen in een andere. Af en toe ga ik bij hen zitten om m'n zwagers/broers eens te spreken, maar daar kijkt niemand vreemd van op, hoor!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 sep 2010 08:48

Sowieso, je gaat toch niet een hele verjaardag op dezelfde plek zitten? Wij wisselen wat af :)
Dus ja: ik vind dat een vreemde gewoonte ;)
pobody's nerfect

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 14 sep 2010 09:23

oh, ja, dat was in de familie van mijn vader ook zo: daar zat urenlang iedereen op dezelfde plek, alleen de vrouwen schoten zo nu en dan van hun stoel om de boel weer af te wassen...
Sinds de dood van mijn opa en oma wordt er regelmatig een echte familiedag georganiseerd, waar dan ook wat meer activiteit bij zit: dat vind ik eerlijk gezegd duidelijk leuker, omdat je dan met iedereen een babbeltje kunt maken. Bovendien: af en toe een frisse neus halen is ook wel prettig! :D

Roosje1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Roosje1990 » 14 sep 2010 11:04

Ja dan blijven ze de hele verjaardag apart zitten. In het begin keek ik er vreemd van op, maar ben er nu al aan gewend geraakt. Ook al is het niet echt leuk als je rond half 9 tot half 11 ongeveer je vriend niet ziet..
Verliefd, verloofd.. :8>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 sep 2010 11:18

Dergelijke verjaardagen vieren wij in onze familie niet meer (gelukkig) heel de avond stijf in een rondje. Moet er niet aan denken, je zou maar naast de verkeerde zitten :wink:
Ik zet meestal een grote tafel neer, met van alles erop, zelfbediening, overal zitjes, binnen (buiten als het kan)
Er zijn ook familieleden die hun verjaardag helemaal niet meer vieren, dus dan hoef je helemaal niet.
En dat aantal neemt toe, als er eenmaal eentje is die zegt: ik wil niet meer, volgen er (opgelucht) meer.
Dat kan om verschillende redenen zijn, teveel gedoe van boodschappen halen, doof (met gehoorapparaat) zodat het supervermoeiend is in geroezemoes te moeten verkeren, geldgebrek, of gewoon : geen zin.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 14 sep 2010 18:30

Zelfbediening, ik ben daar van! Het eerste rondje op een verjaardag is altijd van mij en daarna zeg ik dat ze zichzelf moeten bedienen. Maar mijn moeder doet dat dus niet!
Wanneer mijn ouders dus een verjaardag vieren, loopt mijn moeder altijd de hele avond te rennen en te lopen, zodat niemand iets te kort komt. En wanneer iemand dan weggaat, zegt ze: "goh, ik heb jullie helemaal niet gesproken!"

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 sep 2010 20:25

Bumba schreef:Zelfbediening, ik ben daar van! Het eerste rondje op een verjaardag is altijd van mij en daarna zeg ik dat ze zichzelf moeten bedienen. Maar mijn moeder doet dat dus niet!
Wanneer mijn ouders dus een verjaardag vieren, loopt mijn moeder altijd de hele avond te rennen en te lopen, zodat niemand iets te kort komt. En wanneer iemand dan weggaat, zegt ze: "goh, ik heb jullie helemaal niet gesproken!"

Precies! Daarom is zelfbediening zo relaxed :) Bovendien wissel je dan wat makkelijker van gesprekspartner, ook leuk.
Ik heb het ook als vrienden hier zijn hoor. Soms gaan we zo op in gesprekken of een spel dat ik er niet altijd aan denk om de glazen in de gaten te houden. Gelukkig weten de meesten de koelkast hier wel te vinden ;) En: gelukkig heb ik ook een man die wat dat betreft oplettend is :)
pobody's nerfect

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 14 sep 2010 20:30

zou er ook wel wat voor voelen ja, zelfbediening. maar bij ons werkt dat niet echt (wordt hier ook niet veel gedaan).
maar mensen blijven zitten omdat ze het op één of andere manier brutaal vinden om zelf te pakken, waardoor je toch nog blijft vragen wie er iets wil en inschenken...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 sep 2010 20:36

Vaag! Zeg een tafel in de woonkamer vol met spul en het gaat vanzelf toch?
En anders vraag je: wat wil je drinken? Sinaasappelsap? Prima, kom maar inschenken :D
pobody's nerfect

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 20:39

Hier was het op verjaardagen altijd vol in de kamer, dus zelfbediening werkt niet echt geweldig (te weinig loopruimte etc.). Na onze verbouwing hebben we plenty ruimte en gaan we helemaal voor de zelfbediening! 'k Denk wel dat sommigen wat over moeten schakelen, maar dat went vanzelf zullen we maar denken :mrgreen: .
Als mijn familie zomaar langskomt, pakken ze ook gerust wat uit de koelkast etc., dat vind ik prima (en lekker makkelijk :wink: ).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 sep 2010 08:17

Ook zoiets. Mijn ouders vinden dat met verjaardagen iedereen moet kunnen zitten. Ik vind dat onzin. Helemaal met zelfbediening, dan wisselt het toch wel :) Bij anderen in de familie staan vaak een paar staantafels, naast de banken en wat stoelen. Die zijn altijd goed in gebruik! Je kunt dan gezellig met een groepje kletsen.
Toen mijn broer trouwde, bij m'n ouders uit huis, zaten ze helemaal te bedenken hoe dat nou toch moest, al die daggasten ontvangen. Gingen ze toch maar voor twee staantafels erbij. Maar de hele kamer moest ook genoeg stoelen bevatten!
Gevolg: een hele rits lege stoelen, omdat iedereen lekker hing en heen en weer hobbelde :P
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2010 08:24

dat zie je ook heel vaak ja.

Wat bij ons vaak was, toen ik nog thuis woonden, zaten er een paar mensen in de voor/zitkamer en in de achterkamer (waar de eettafel stond) zaten ook wat mensen te hangen. In de keuk stond meestal een groepje, gewoon spontaan. Of wij zaten ergens tussen op de grond.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 15 sep 2010 21:04

Zelfbediening vind ik ook een geweldige uitvinding! Ik ben ook zeker niet van plan als wij een verjaardag hebben om de hele avond heen en weer te lopen en constant in de gaten te houden of mensen misschien nog iets willen drinken. Het is ook mijn feestje hoor. Ik was vorig weekend bij een vriendin en die had het heel leuk gedaan: zelf een aantal verschillende taarten gebakken en daar bordjes bij gezet met wat het was. Ze had ook een bosje bloemen op die tafel staan dus het zag er gewoon heel gezellig uit.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 16 sep 2010 06:34

Op de kinderverjaardagen (die bij ons bijna allemaal in de zomer vallen en vaak buiten gevierd kunnen worden) bedien ik eigenlijk zelden meer. Ik heb verschillende hoge taartplateaus (dan krijg je een beetje reliëf), daar kun je je tafel heel leuk mee inrichten. En verder gebruik ik dan altijd kartonnen bekertjes met vrolijke printen, een leuk bijpassend tafelkleed etc. Ziet er altijd heel fleurig uit en zelf kun je gezellig met het bezoek bijpraten! Binnenkort introduceer ik dit systeem bij mijn verjaardag. Die kan niet buiten worden gevierd en we hebben vaak wat oudere bezoekers. Ik ben benieuwd hoe dat gaat!

Terug naar “Archief”