Familiegewoonten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Kate Spade » 05 aug 2010 09:03

Mijn eigen familie heeft als gewoonte om af en toe een gezellig weekend samen te zijn. Op zaterdag verzamelen en lekker eten bij een restaurantje en de zondag gezellig doorbregen dmv samen naar de kerk gaan en voor de rest gezellig bij praten over van alles en nog wat. We zijn dan met z'n zessen; mijn ouders, mijn man en ik en mijn zus en haar vriend. met de feestdagen proberen we samen te zijn, meestal wel 1e of 2e kerstdag en voor de rest als het kan. Vaak proberen we wel af te stemmen met de schoonfamilie, dat mijn zus en ik daar dezelfde dag doorbrengen zodat we thuis zijn met z'n allen.

Mijn schoonfamilie heeft als gewoonte om 1e kerstdag massaal te vieren; opa+oma, alle ooms en tantes, neven en aanhang en hun kinderen. Het heeft op zich wel wat, maar ik vind het ook wel druk met zoveel mensen. Het is niet "verplicht" om er bij te zijn, want er wordt ook rekening gehouden met het feit dat de aanhang ook familie heeft om de kerst mee door te brengen.
Dus, dat.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2010 09:12

Het hangt ook af van hoe groot je familie is. Mijn man komt uit een gezin van 5 en ik uit een gezin van 7 kinderen. Bij mij thuis zijn allemaal getrouwd en hebben mijn ouders 7 kleinkinderen. Je gaat op de duur je eigen leven leiden, je gaat verhuizen etc. Dus ga je elkaar minder vaak zien. Daarom hebben we besloten om 1 keer in de 2 jaar zo'n lang weekend te organiseren. Dan is het wel even druk maar je hebt wel je eigen kamer waar je je terug kan trekken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 aug 2010 06:40

Bumba schreef:
Gerdien B. schreef:het voordeel van in de zorg werken is, dat je een gegronde reden hebt om niet aan alle verplichtingen mee te hoeven doen 8)

Wat is de definitie van een gegronde reden? In de zorg kan ik het me voorstellen, maar het kan idd ook makkelijk zijn om je te laten inroosteren..... Wat ik zo hier lees, kan voor jou een gegronde reden voor een ander helemaal geen gegronde reden zijn......

Wat ik al eerder schreef, is dat ik mij daar niet meer druk om maak. Kan ik een keer niet ergens bij zijn, dan kan ik niet en meld ik dit op tijd. Wat er vervolgens over gedacht wordt, laat ik graag bij de andere partij. Daar kan ik toch niets aan veranderen.

Overigens proberen we best rekening te houden hoor met onze wederzijdse ouders..... Wij vinden ze toch heel erg lief!

Anderen vinden juist dat het een gegronde reden is. Ja, dan kan je nog wel eens regelen dat je moet werken als je echt geen zin hebt om ergens aan mee te doen. Geloof dat ik het ooit 1 keer gedaan heb.

Verder maken wij gewoon onze eigen keuzes.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2010 09:16

Spons schreef:(schoon) familie krijg je , vrienden kies je !

Hm, ik kende de variant: Dat je lastige familie hebt, daar kan je niks aan doen. Dat je lastige schoonfamilie hebt is je eigen stomme fout :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 09 aug 2010 12:42

schelpje3 schreef:Ja, en vriendschapsbanden kun je verbreken, familiebanden nooit echt.

Ik heb dus een tante die heeft haar meisjesnaam laten veranderen omdat ze niet meer bij de familie wou horen... Op papier is ze dus geen tante meer van me, maar we hebben nog altijd hetzelfde "bloed" En ach, ik kan er hartelijk om lachen... Het is heftig geweest allemaal maar ze is gewoon niet goed bij d'r hoofd...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2010 13:33

Dan wilde ze echt met haar ouders breken :?
Verschrikkelijk ! Ik oordeel niet, omdat ik uiteraard het verhaal niet ken, maar soms zou ik me er IETS bij voor kunnen stellen.
Gelukkig had ik lieve ouders, toen ik trouwde nam ik de naam van mijn man aan ( dat ging destijds vanzelf, nu moet je kiezen) maar de overheidsinstanties adresseren dus met mijn meisjesnaam. Ik vind het goed :)

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 09 aug 2010 13:38

Het ergste vind ik dat ze de naam van mijn opa heeft gebruikt die al overleden is, dat heeft het meeste pijn gedaan.

Mijn schoonzus gebruikt ook overal (op haar werk enz) haar eigen naam, omdat ze zich voor onze achternaam schaamt, die is voor de meeste mensen nogal apart nl...
www.kralenjans.webs.com

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 aug 2010 13:57

Hmm, vind ik wel meevallen hoor :wink: Enne, kon zij er destijds dan niet voor kiezen haar eigen naam te houden?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 09 aug 2010 14:06

LeChat schreef:Hmm, vind ik wel meevallen hoor :wink: Enne, kon zij er destijds dan niet voor kiezen haar eigen naam te houden?

Nou, vaak kijken mensen me heel raar aan als ze em horen :mrgreen: Heeft ze wel kunnen doen ja, maar niet gedaan, waarom weet ik dan ook weer niet...
www.kralenjans.webs.com

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2010 15:52

Maar op zich hoeft het niet eens negatief te zijn !
Een vriend van ons heeft de naam van zijn stiefvader aangenomen, omdat hij door hem liefdevol was opgevangen en opgevoed, nadat zijn eigen vader hem in de steek had gelaten, samen met zijn moeder. Vond ik dus een heel lief gebaar naar de stiefvader toe, die daar diep ontroerd over was.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 aug 2010 18:10

jans1 schreef:
LeChat schreef:Hmm, vind ik wel meevallen hoor :wink: Enne, kon zij er destijds dan niet voor kiezen haar eigen naam te houden?

Nou, vaak kijken mensen me heel raar aan als ze em horen :mrgreen: Heeft ze wel kunnen doen ja, maar niet gedaan, waarom weet ik dan ook weer niet...

ik meost ook erg wennen aan mijn nieuwe achternaam! gebruikte op school ed ook gewoon mijn eigen achternaam. SInds dit jaar ben ik eindelijk gewend! en pak ik oko de telefoon op mij mans achternaam :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2010 18:32

Mijn schoonfamilie wilde ook eens een weekendje weg... dat was voor mij toch teveel van het goede :-S Dus dat doen we niet meer.
Laatst hadden we het er in mijn familie over dat het leuk zou zijn om een weekend weg te gaan, maar dat bleek ook nog best wel lastig: eerst hadden we al bedacht om het zonder 'aanhang' te doen, omdat dat vaak problemen oplevert en je wil mensen niet verplichten tot iets wat ze niet willen. Daarna kwamen er toch nog wat bezwaren boven tafel waardoor we besloten dat familieweekenden gewoon niet zo'n goede uitvinding zijn... dus dat gaat er niet van komen.

Wij hadden een paar jaar geleden helemaal geen zin in het kerst-vreet-feest, dus hebben we iets heel anders gedaan: meegewerkt aan een kerstdiner voor daklozen, in een daklozencafe waar mijn man destijds als vrijwilliger werkte. Dat was ontzettend leuk om te doen! En je moet wel erg zure familieleden hebben, willen ze zoiets afkeuren.
Veel mensen gaan toch ook op vakantie om kerst niet met hun familie te hoeven vieren...
Wij gaan nu meestal het ene jaar op 1e kerstdag naar de ene familie en 2e kerstdag naar de andere, maar als dat niet lukt om een of andere reden is het ook geen ramp.

Roosje1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Roosje1990 » 13 sep 2010 14:02

Op verjaardagen zitten de mannen en vrouwen apart..
Verliefd, verloofd.. :8>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 sep 2010 15:11

Ow, dat is zeker apart :lol: Tegenover elkaar ? Of net als in een moskee :wink:

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 13 sep 2010 19:31

is dat zo raar? bij ons zitten de mannen ook aan de ene en de vrouwen aan de andere kant van de kamer..
zoeken elkaar op om lekker te kletsen
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Terug naar “Archief”