Hoe groot is jouw geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Hoe groot is jouw geloof?

Berichtdoor Pasker » 09 sep 2010 17:01

Het geloof kan bergen verzetten lees ik in de Bijbel. Nou heb ik niet echt de behoefte om bergen te verzetten maar om mijn geloof te testen zou het al leuk zijn om door middel van mijn geloof een potlood van mijn bureau af te late vallen.
En, wat denk je? lukte dat? mooi niet, zelfs geen millimeter van zijn plaats.
Conclusie , , , ,géén of te klein geloof.

Kunnen we ons vasthouden aan ons geloof, hoeft ons geloof niet samen te gaan met onze werken?
Zijn de werken van een gelovige niet duidelijk anders dan van een ongelovige?

Jantjes

Re: Hoe groot is jouw geloof?

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2010 18:18

Pasker schreef:Kunnen we ons vasthouden aan ons geloof, hoeft ons geloof niet samen te gaan met onze werken?

ja zeker weten.
even een stukje uit Jakobus 2 kopieren:
Broeders, wat voor zin heeft het te zeggen dat u christen bent als dat niet blijkt uit wat u voor anderen doet? Kunt u door zo'n geloof gered worden? 15 Als uw vriend niet genoeg te eten krijgt en bijna geen kleren heeft en u zegt tegen hem: 16 "Het beste ermee, hoor! Vat geen kou en zorg dat je niet verhongert", is dat toch zinloos als u hem niet geeft wat hij nodig heeft? 17 Het is wel duidelijk dat geloof alleen niets te betekenen heeft. U moet het ook laten blijken uit wat u doet. Geloof dat niet uit daden blijkt, is geen geloof; het is dood en zinloos. 18 Iemand zou kunnen zeggen: "Och, het hangt er maar van af hoe je het bekijkt. De één legt de nadruk op het geloof, de ander op de daden." Wel, als dat zo is, hoe kunt u mij dan uw geloof laten zien, als dat niet uit uw daden blijkt? Ik zal u mijn geloof laten zien uit wat ik doe. 19 Durven sommigen van u nog te beweren dat 'geloven alleen' genoeg is? Gelooft u dat er maar één God is? Dat is goed, maar dat geloven de boze geesten ook; zij beven van angst voor Hem! 20 Dwazen! Wanneer zult u eens leren dat 'geloven' geen zin heeft als u niet tegelijk ook dcet wat God van u vraagt? Geloof dat niet met daden samengaat, is geen echt geloof. 21 Weet u niet meer dat God onze voorvader Abraham rechtvaardigde om wat hij deed? Hij gehoorzaamde, zelfs al hield dat in dat hij zijn eigen zoon op een altaar moest offeren. 22 Ziet u wat ik bedoel? Hij geloofde God en deed precies wat God van hem vroeg. Zijn geloof werd pas écht geloof door wat hij deed. 23 In de Boeken staat het zo: "Abraham geloofde God en daardoor beschouwde God hem als rechtvaardig. God noemde hem zelfs Zijn vriend." (A) 24 Hieruit blijkt dus dat een mens gered wordt door wat hij gelooft én door wat hij doet. 25 De hoer Rachab is hier ook een voorbeeld van. Zij werd gered, omdat zij de Joodse boodschappers thuis verstopte en veilig de stad uit wist te krijgen; dus door haar daden. 26 Zoals een lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder daden dood.

Duidelijk genoeg toch.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 sep 2010 23:46

Duidelijk Jantjes:
19 Durven sommigen van u nog te beweren dat 'geloven alleen' genoeg is? Gelooft u dat er maar één God is? Dat is goed, maar dat geloven de boze geesten ook; zij beven van angst voor Hem! 20 Dwazen! Wanneer zult u eens leren dat 'geloven' geen zin heeft als u niet tegelijk ook dcet wat God van u vraagt? Geloof dat niet met daden samengaat, is geen echt geloof.

Geloven en afwachten heeft geen enkele zin, dat "geloof" zal niemand behouden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2010 10:36

Pasker schreef:Het geloof kan bergen verzetten lees ik in de Bijbel. Nou heb ik niet echt de behoefte om bergen te verzetten maar om mijn geloof te testen zou het al leuk zijn om door middel van mijn geloof een potlood van mijn bureau af te late vallen.
En, wat denk je? lukte dat? mooi niet, zelfs geen millimeter van zijn plaats.
Conclusie , , , ,géén of te klein geloof.

Kunnen we ons vasthouden aan ons geloof, hoeft ons geloof niet samen te gaan met onze werken?

Geloof en werken moet samengaan.

Vertel me eens hoe het potlood van je bureau laten vallen een geloofswerk is.

(misschien kan je je tijd dan beter besteden aan het bezoeken van gevangen, kleren geven aan wie geen kleren hebben, eten aan wie geen eten hebben, zieken bezoeken enz)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 sep 2010 15:30

Geloof en werken moet samengaan.

Precies, en daarom is het belangrijk wàt we geloven en wàt we daarom moeten doen.

Trouwens, als het geloof bergen kan verzetten zou een klein geloof dan geen potloodje kunnen verplaatsen?

Dommel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dommel » 11 sep 2010 10:32

Pasker schreef:Trouwens, als het geloof bergen kan verzetten zou een klein geloof dan geen potloodje kunnen verplaatsen?

Natuurlijk wel! Je mag je alleen afvragen of dat potloodje verplaatsen ter eer of ter grootmaking van God is, of dat we God nodeloos verzoeken om ons klein geloof te bevestigen.
In dit verband moet ik denken aan twee specifieke passages: (i) Jezus verzocht in de woestijn en (ii) Elia op de berg Karmel ten overstaan van de Baälpriesters.

Mattheüs 4: 5-7 (HSV) :
5 Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel,
6 en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van God bent, werp Uzelf dan naar beneden, want er staat geschreven - Ps. 91:11,12dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven, en dat zij U op de handen zullen dragen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot.
7 Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven: - Deut. 6:16U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.

1 Koningen 18: 36-39 (HSV) :
36 En het gebeurde, toen men het graanoffer bracht, dat de profeet Elia naar voren kwam en zei: HEERE, - Ex. 3:6; Matt. 22:32; Mark. 12:26; Luk. 20:37; Hand. 7:32God van Abraham, Izak en Israël, laat het heden bekend worden dat U God bent in Israël, en ik Uw dienaar, en dat ik al deze dingen overeenkomstig Uw woord heb gedaan.
37 Antwoord mij, HEERE, antwoord mij, zodat dit volk weet dat U, HEERE, de ware God bent, en dat U hun hart tot inkeer gebracht hebt.
38 Toen viel er vuur van de HEERE neer, verteerde het brandoffer, het hout, de stenen en het stof. Zelfs het water in de geul likte het op.
39 Toen heel het volk dat zag, wierpen zij zich met hun gezicht ter aarde en zeiden: De HEERE is God, de HEERE is God!

Hij weet wat goed voor ons is!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 11 sep 2010 15:50

Dommel:

Daarom mocht ik blijkbaar weten dat mijn geloof te klein was en dat ik er niet op hoefde te rekenen om door mijn geloof behouden te worden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 sep 2010 19:08

Je wordt ook niet door jou geloof behouden.

Wij worden behouden door de het bloed van Christus dat reinigt van alle zonden, en daar mogen we in geloven.

Ik geloof ook niet dat Jezus met Zijn voorbeeld bedoelde dat alle ware gelovigen de geografische indeling van de aarde konden gaan veranderen door bergen te verplaatsen.
Maar dat zij door het geloof dingen zouden doen en zien, die zij voor onmogelijk hadden gehouden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 sep 2010 11:20

Dit is in een notendop de kracht van positief geloof.

Het betekent Jezus te vertrouwen dat Hij je kracht, je inspiratie, je sterkte, je oplossing in alle omstandigheden is, dat Hij je voldoende geeft om te leven.

Volgende referenties .

spr.23:7 want als iemand die zijn eigen plannen maakt, zo is hij;

Hoe we denken zorgt er voor hoe we ons voelen, hetgeen op zijn beurt weer zorgt voor wat we doen in ons leven.
Het fundament van de handeling is in het hoofd of zoals de bijbel het hier zegt: je wordt wat je denkt.
Gedachten vormen daden. Als eerste stap op weg naar het vinden van een positief Christelijk leven, moeten we ons verstand op Christus richten. Dat betekent dat we God de volledige controle van onze gedachten geven. Het betekent het elimineren van al het negatieve, want al het negatieve heeft een relatie met de zonde. Het was Gods bedoeling dat je een positieve, praktische manier van denken zou hebben. Zolang je gedachten onder de controle van Jezus Christus zijn, zal je die ervaring genieten.

Vers 26 zegt: Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen.

De tweede stap in het ontdekken van het krachtige Christelijke leven is om ons hart, onze emoties, onze gevoelens in de handen van Jezus Christus te leggen. Wanneer we ons gedachten overgeven aan Christus, zal dit geleidelijk onze gevoelens vormen.
Je vraagt je af hoe je je hart en verstand in Jezus handen legt.
Je begint elke dag met een overgave van jouw leven aan Hem. Aan het begin van elke dag, voordat je iets anders doet, zeg je tegen de Here Jezus, ik vraag u of u vandaag in mij wil wonen.

Lukas 22:39-43 niet mijn wil, maar de uwe geschiede.

Het is veel betekend dat het krijgen van kracht kwam na de overgave van de wil en niet andersom, te vaak vragen we om Gods kracht zonder ons helemaal over te geven aan Zijn wil.

U herinnert zich wel dat Jezus zei dat wanneer je geloof had zo groot als een mosterdzaadje je bergen van moeilijkheden kan verzetten.
Het is niet de hoeveelheid van geloof die belangrijk is, maar de kwaliteit van geloof is belangrijk.

Jezus illustratie van het mosterdzaadje moet ons eraan herinneren dat geloof net zoals spieren, groeit door oefening. We hebben allemaal wat geloof om te beginnen. Hoe meer we dat gebruiken, hoe sneller en sterker het zal groeien.

Een leven van geloof, in de naam en de kracht van Jezus Christus, moet net zo natuurlijk zijn als ademen, zonder speciale aandacht te krijgen.

Zolang het verstand, uw hart en uw wil aan Hem zijn overgegeven, zal alles uitwerken voor uw bestwil en Zijn glorie.

Er is geen taak binnen Zijn wil, die niet gedaan kan worden in Zijn kracht. In de kracht van de Here Jezus Christus kan je alles doen dat overeenstemt met Zijn wil.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 12 sep 2010 16:14

Wullimpie:
Je wordt ook niet door jou geloof behouden.

Waarom niet, hoe vaak sprak Jezus niet: Uw geloof heeft u behouden / gered.

Wij worden behouden door de het bloed van Christus dat reinigt van alle zonden, en daar mogen we in geloven.

En hoe groot moet mijn geloof dan zijn om dat te geloven?
En, , , , in hoeverre hebben wij als niet Joden deel aan het bloed van Christus?

Ik geloof ook niet dat Jezus met Zijn voorbeeld bedoelde dat alle ware gelovigen de geografische indeling van de aarde konden gaan veranderen door bergen te verplaatsen.

Gelukkig maar of er blijken erg weinig ware gelovigen te bestaan.
Maar dat zij door het geloof dingen zouden doen en zien, die zij voor onmogelijk hadden gehouden.

Zou kunnen maar wat ook kan is dat mensen dingen gaan geloven die helemaal niet bestaan.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 12 sep 2010 16:43

Marin:
Vers 26 zegt: Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen.

Dit geeft voor mij aan dat we een vrije wil hebben en, met de Heilige Geest die we hebben ontvangen, om al of niet de weg en wil van de Vader te wllen doen.
Gedachten vormen daden. Als eerste stap op weg naar het vinden van een positief Christelijk leven, moeten we ons verstand op Christus richten. Dat betekent dat we God de volledige controle van onze gedachten geven. Het betekent het elimineren van al het negatieve, want al het negatieve heeft een relatie met de zonde. Het was Gods bedoeling dat je een positieve, praktische manier van denken zou hebben. Zolang je gedachten onder de controle van Jezus Christus zijn, zal je die ervaring genieten.

God, de Vader heeft juist ons zelf de volledige controle van onze gedachten gegeven opdat wij instaat zouden zijn om Christus na te volgen maar het is onze vrije wil om dat te doen.

Als dienstknechten zouden we gehoorzaam moeten zijn aan onze Heer of zo als de Bruid van Christus gehoorzaam is aan haar Man.
Maar als we tot God als "onze Vader" bidden dan zijn we niemand behalve ons zelf verantwoording schuldig, we zijn immers ons zelf tot wet.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 13 sep 2010 09:49

Marin citaat:

Pasker zegt:
Dit geeft voor mij aan dat we een vrije wil hebben en, met de Heilige Geest die we hebben ontvangen, om al of niet de weg en wil van de Vader te wllen doen.

zeker dat is ook zo:

God heeft de mens een vrije wil gegeven om te kunnen kiezen, en met die vrije wil kan men vrij leven binnen de grenzen die God gesteld, en binnen die grenzen kan de mens al het geluk en liefde ervaren.

De mens zou het beeld van God dragen, zowel uiterlijk als innerlijk. Christus alleen is "het uitgedrukte beeld" van de Vader; maar de mens werd geschapen naar het beeld van God.
Zijn natuur was in overeenstemming met Gods wil. Zijn verstand was in staat goddelijke dingen te bevatten. Zijn genegenheden waren zuiver; en stonden onder de controle van het verstand. Hij was heilig en gelukkig in het dragen van Gods beeld en in volkomen gehoorzaamheid aan Zijn wil.
Aan de mens, het kroonstuk der schepping, heeft God de macht gegeven Zijn eisen te begrij­pen, de juistheid en weldadigheid van Zijn wet te bevatten, en haar gehei­ligde aanspraken op hem te eerbiedigen; en van de mens eist God stipte gehoorzaamheid.
Gods wet is even heilig als God zelf. Ze is een openbaring van Zijn wil, een afdruk van Zijn karakter, de uiting van goddelijke liefde en wijs­heid.
De harmonie van de schepping is afhankelijk van de volmaakte in­stemming van alle schepselen,
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2010 15:56

Pasker schreef:Dommel:

Daarom mocht ik blijkbaar weten dat mijn geloof te klein was en dat ik er niet op hoefde te rekenen om door mijn geloof behouden te worden.

Tuurlijk :) Ik denk dat je vooral mocht weten dat je geloofszekerheid of wat dan ook niet afhangt van het wel of niet kunnen verplaatsen van een potloodje :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 sep 2010 16:00

Marin:
Gods wet is even heilig als God zelf. Ze is een openbaring van Zijn wil, een afdruk van Zijn karakter, de uiting van goddelijke liefde en wijs­heid.
De harmonie van de schepping is afhankelijk van de volmaakte in­stemming van alle schepselen,

Met je eens, want willen kinderen van God worden dan moet ook de wet van Goddelijke liefde en wijsheid in ons hart zijn en tot uiting komen in ons karakter.
De liefde van God komt tot uiting in Zijn Kinderen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 sep 2010 09:42

Pasker schreef:Marin:

Met je eens, want willen kinderen van God worden dan moet ook de wet van Goddelijke liefde en wijsheid in ons hart zijn en tot uiting komen in ons karakter.
De liefde van God komt tot uiting in Zijn Kinderen.

Pasker, dus dat betekent dat door de Here Jezus te volgen en lief te hebben Zijn Wet in het hart van Zijn kinderen wordt geplaatst.
Dit is de ware ondervinding van de rechtvaardigheid door het geloof. Dat wil zeggen, iemand die God liefheeft en Christus als zijn verlosser aanneemt, zal nooit vreugde scheppen in de overtreding van Gods geboden.

Er wordt vaak beweerd, dat Christus de wet veranderd of teniet gedaan heeft, of dat Hij de wet heeft weggenomen, om het Evangelie daarvoor in de plaats te stellen.
Dit is echter een verkeerde voorstelling van het werk van Christus.

Het Evangelie is de voorziening die gemaakt is, om de wet weer zijn plaats te geven in het hart van diegenen die in Christus geloven.
Zulk een geloof, inplaats van de wet teniet te doen, bevestigt de wet, die in het hart geschreven staat.
Het Evangelie is dus niet tegen de wet, maar de wet wordt door het Evangelie hooggehouden, gehandhaafd en ons in Christus voorgesteld.

Door de kennis van de wet wordt de mens zich bewust van zijn zondigheid en ontstaat in hem de behoefte naar Christus. De wet drijft de mens die zijn zonde erkent in de armen van Christus, die alleen verlossen kan.

Romeinen 10: 4. „Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid van een ieder die gelooft ..." Dit wil zeggen het doel van de wet is de zondaar tot Christus te leiden, om van Hem vergiffenis van schuld te ontvangen.

Psalm 40 : 8-9. Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap.
De wet stond geschreven in Zijn hart.
Hebreën 8 : 10. God maakt door middel van het Evangelie een nieuw verbond met de mens, dat daarin bestaat, dat Zijn wet nu ook, evenals bij Christus zelf, geschreven wordt in het hart.

Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood.
Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst. De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon.
Jezus verdiepte de betekenis van de wet.

Mattheus 5 : 21-22. Christus onderwees de Joden dat de betekenis van de wet verder reikt dan alleen de letter.

Het zesde gebod wordt niet alleen dan overtreden bij moord of doodslag, maar ook wanneer men toornig is of iemand haat of door iemand nadeel te berokkenen.
Daarmee wilde Jezus aantonen dat de wet niet alleen letterlijk, maar ook geestelijk is. Mattheus 5: 27-28. Dit treedt nog duidelijker naar voren wanneer Christus het zevende gebod aanhaalt. Niet alleen overspel van de daad is een overtreding van de wet, maar zelfs de gedachte of de wens in het hart.

Wij zien uit deze twee door Christus aangehaalde voorbeelden, dat Christus niet de wet afschafte, integendeel, Hij stelde haar eisen in het juiste licht en verscherpte de betekenis ervan door er een geestelijke strekking aan te geven.

Jesaja 42: 21. De profeet Jesaja beschreef de verhouding van Christus tot de wet als volgt: „De Here had lust aan Hem, om Zijn gerechtigheidswil, Hij maakte Hem groot door de wet en maakt Hem heerlijk."

De mens, die Jezus in het geloof heeft aangenomen en door Zijn verdienste nu voor God gerechtvaardigd is, kan niet meer in de zonde blijven, opdat de genade te meerder zou worden. Zijn geloof in Jezus Christus en de hem geschonken verlossing door het bloed van Christus ontslaat hem niet van de gehoorzaamheid aan de wet van God.

1 Johannes 2 : 3-6.. „En hieraan onderkennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij zijn geboden bewaren. Wie daar zegt, ik ken Hem en zijn geboden niet bewaard, die is een leugenaar en in die is de waarheid niet, maar zo wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan onderkennen we dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft."

Samenvattend blijkt dus dat er geen tegenstrijdigheid bestaat tussen Christus en de wet of tussen wet en Evangelie.

Beide zijn uit dezelfde bron ontsproten. Beiden staan in dienst van hetzelfde plan, het plan der verlossing van de mens uit de zonde.

De Joden meenden zalig te kunnen worden zonder Christus en verwierpen het Evangelie en vele christenen menen zalig te kunnen worden zonder dat hun karakters geheiligd worden door de gehoorzaamheid der waarheid en wijzen de erkenning van de wet af.

In het leven van kinderen van God staan wet en Evangelie met elkaar in volmaakte harmonie als middelen waardoor God de verlossing bewerkt.

Terug naar “Archief”