Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor *Annet* » 09 sep 2010 08:16

ik krijg bij het lezen van verhalen over werkende moeders toch iets van: "kinderen leuk maar het moet wel in mijn baan passen". Als je kiest voor kinderen stel je toch hun belang voorop? 't Is voor een kind veel fijner om niet van hot naar her gesleept te moeten worden. Er zijn al zo veel overprikkelde kinderen en als die steeds van opvang naar opvang moeten is helemaal niet goed.

Heb er af en toe ook moeite mee dat ik thuis zit, soms vliegen de muren op me af maar ik krijg het ook steeds drukker met kinderen hier en daar heen brengen, naar de schoolarts, dan weer tandarts en nog veel meer. Hoe doe je dat dan als je beiden werkt? Volgens mij is het voor een gezin veel rustiger als 1 van beide ouders gewoon beschikbaar is voor de kinderen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 sep 2010 08:26

De discussie over wel/niet werkende moeders wil ik liever nu niet voeren, want daar gaat het niet om. Een ieder heeft haar reden om wel/niet te werken. wat wel een feit is, is dat de meerderheid van de vrouwen nu eenmaal werkt. Een ander feit is ook dat de meerderheid van de banen niet zo flexibelzijn dat deze aangepast kan worden aan de schooltijden. En je punt van het heen en weer gesleep naar de verschillende soorten opvang dat is nu juist ook mijn punt. In het huidige schoolsysteem moeten ze naar 3! soorten opvang, omdat het nu eenmaal niet goed is geregeld. Als de schootijden aangepast zouden worden, zouden mijn kinderen waarschijnlijk niet eens naar een bso hoeven, omdat ik thuis kan zijn als zij uit school komen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 09 sep 2010 08:28

mamavansophie schreef:Memmem, wat beginnen ze bij jullie laat op school? Kun je wel lekker uitslapen :mrgreen:

Enne, de zwemles is echt kleuterzwemmen hoor. Dus lekker watervrij worden, en op t gemakje leren drijven, beenslag etc. Maar echt diplomazwemmen is hier in principe pas vanaf 5 jaar. Het peuterzwemmen deed ze ook altijd zo graag, dus vandaar dat ik haar maar meteen heb opgegeven voor de gewone lessen.

Haha, was dat maar zo, wilden ze vast wel maar het is dus toch een uurtje eerder. Had me dus vergist.
Markus begint nu ook in het spetterbadje, hij is 6 en ik hoop dat hij dus snel doorstroomd naar rood.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 09 sep 2010 08:34

Om 8 uur beginnen vind ik veel te vroeg voor de kinderen. Dan hebben de mijne echt nog geen aandacht voor de les. Als er dus wat aangepast moet worden is dat misschien de opvang van de kinderen dat dat meer een eenheid is. Dus voor, tussen en naschoolse opvang op 1 locatie.
Vroeger begonnen ze trouwens pas om 10 uur ofzo en die mensen vinden 8.45 uur al veel te vroeg. :mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 sep 2010 09:08

op veel 'refo'scholen wordt er geen voor en na schoolse opvang geregeld. En ik vind dat ook niet erg.
verder ben ik het met annet eens.

Vind de schooltijden zoals ze nu zijn prima!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 09 sep 2010 09:23

Ik dacht dat iedere school "verplicht" werd om faciliteiten voor BSO beschikbaar te stellen? De ene school sluit een overeenkomst met een opvangstichting en de anders school zorgt zelf voor een lokaal en gediplomeerd personeel.

@AJL: Klopt, in Belgie en Frankrijk zitten de kinderen een hele dag op school, daar heb je geen BSO nodig.

Door mijn ouderschapsverlof ben ik twee jaar bijna altijd thuis na de schooltijden, maar daarna, hoop ik toch van BSO gebruik te kunnen maken. Ze staat nu ook al ingeschreven(!)

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 09 sep 2010 09:35

Hier NOG geen schoolgaande kinderen heerlijk! :mrgreen:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 sep 2010 10:44

op onze basisschool organiseren ze nu kinderopvang (voor kinderen vanaf 10 week) , voorschoolse opvang en naschoolse opvang.. dus dan ben je in 1 keer klaar :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 sep 2010 11:16

Nou, zoiets zou wel goed zijn, toch: alle soorten opvang bij elkaar. Dan hoeven kinderen niet zo van hot naar her gesleept te worden. Hier hebben we er gewoon heel bewust voor gekozen, dat er altijd iemand thuis is. Ik vind het gewoon fijn, wanneer mijn kind(eren) tussen de middag even thuis op adem kunnen komen en 's middags lekker thuis hun verhaal kunnen doen, of wat dan ook. Zelfs op de middelbare school vond ik het al die jaren nog fijn, dat mijn moeder er meestal was om samen even thee mee te drinken. En toen wij op de basisschool zaten en verhuisden, maar op dezelfde school bleven zitten, liepen we tussen de middag 20 minuten naar huis, om een half uurtje thuis te eten en weer 20 minuten terug naar school. We dachten er niet over om op school over te blijven. Op de een of andere manier vonden wij dat vroeger altijd heerlijk.

Ik ben verder echt wel een moderne vrouw en voldoe al helemaal niet aan het traditionele plaatje van een huismama, maar in deze dingen ben ik echt zo traditioneel als het maar kan :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 sep 2010 11:22

Als het financieel haalbaar is dan is het superfijn dat er altijd iemand thuis kan zijn voor de kids.
Mijn moeder was er ook altijd en dat is inderdaad erg gaaf. Maar het kón ook.
Soms is het gewoon niet mogelijk dat 1 van de 2 helemaal niet werkt. En niet alle beroepsgroepen zijn zo flexibel dat je 'even' aan kunt passen aan schooltijden. En niet iedere woonplaats is zo goedkoop dat 1 salaris wel even de hypotheek + boodschappen opbrengt. Het is een mooi streven, maar ik begrijp heel goed dat veel gezinnen die het graag zouden willen, het ook gewoon niet redden.
pobody's nerfect

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 sep 2010 11:52

Er zijn heel veel gezinnen zijn die dit wel redden, al is het niet makkelijk. volgens mij zijn de eisen die ouders stellen aan hun financieën ook heel wat hoger dan nodig is....
en niet iedere baan kan tijdens schooltijden ofzo, maar ik denk dat het voor de band van kind/ouder met name in de pubertijd echt wel belangrijk is dat een van de ouders er IS voor de kinderen als ze uit school komen.

en het is niet verplicht voor scholen om naschoolse opvang te regelen hoor, ik weet van een aantal refo scholen dat ze het echt niet doen omdat ze vinden dat moeders thuis moeten zijn! (of vaders :wink: )

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 sep 2010 11:53

Bumba schreef:Ik dacht dat iedere school "verplicht" werd om faciliteiten voor BSO beschikbaar te stellen? De ene school sluit een overeenkomst met een opvangstichting en de anders school zorgt zelf voor een lokaal en gediplomeerd personeel.

Zijn ze ook, maar de meeste reformatorische scholen zorgen er wel voor dat ze bv via een brief de ouders het gevoel geven dat ze niet christelijke genoeg/niet 'ouder' genoeg zijn als ze hun kinderen naar zoiets brengen en dat ze het als school liever niet willen bieden en of de ouders er daarom ook niet om willen vragen.

Beetje zwart wit zoals ik het hier boven stel maar het is wel een feit! Daarom durven veel refo-ouders het ook niet aan te kaarten.

BSO: van mij hoeft het voor en na school niet maar ik ben wel blij dat de school waar ons dochtertje straks naar toe gaat wel een 'overblijf' school is. Ik breng haar liever voor schooltijd bij mijn vriendin waar ze van half 8 tot half 9 nog even lekker kan spelen, zo ook na schooltijd. De hele tijd in het 'schoolstramien' hoeft van mij niet.

En heb nu al ( :mrgreen: 2 jaar te vroeg) besloten dat ik Anna Sofie zelf de eerste weken naar school breng, dan heeft mijn werk gewoon erg veel pecht (net zoals eerste paar keer naar PSZ) Plannen ze me het eerste uur maar vrij of mijn leerlingen beginnen om 8.55 ipv 8.45 :-oo

Vakanties: van mij mogen ze 4 of 5 weken zomer, 2 weken herfst, 2 weken voorjaar en 2 weken meivakantie hebben. Liever iedere vakantie wat langer dan af en toe een week en een lange zomer.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 sep 2010 12:10

Bij een vriendin brengen zou ideaal zijn. Dat is voor ons helaas niet mogelijk, aangezien vrienden/familie niet in de buurt wonen. Dus dan kom je wel weer uit op die absurde schooltijden.

En idd. in de refowereld wordt je toch nog snel bestempeld als een slechter moeder/ouder als je kind naar de opvang gaat en zal daarom de school dit niet zo snel aanpassen.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 09 sep 2010 12:12

Onze school heeft een continu-rooster, dus over overblijven hoef ik me geen zorgen te maken. Elk kind blijft over. Overigens is dit ingevoerd sinds vorig jaar, het jaar dat mijn dochter naar school ging. Dat ging overigens niet zonder slag of stoot heb ik begrepen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 sep 2010 12:15

ideaal! Wij zijn momenteel op zoek naar een school in Rotterdam en/of omgeving die dat ook heeft. het liefst een chr. school en ook het liefst enigzins in de buurt, maar ik ben er wel achter dat dat nog niet zo makkelijk is.

Terug naar “Archief”