Moderator: Moderafo's
scheermes schreef:Ik ben benieuwd wat jullie ervan zouden vinden als het mogelijk blijkt dat het universum op natuurlijke wijze kan zijn ontstaan.God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek. Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten. Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking. "Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Bron: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18749
Boekenlezer schreef:Gisteren zei Hawking dit, vandaag zegt hij dat? Wat moeten wij dan geloven? De Hawking van gisteren, of van vandaag?
Van vandaag, zal de Hawking van vandaag zeggen. Maar wie garandeert mij dat de Hawking van morgen niet weer een heel andere weg inslaat, en dat hij dat wat hij vandaag zegt, morgen tot onzin verklaart?
Geeft wel aan, dat zijn spreken/schrijven te relativeren valt. Hij is ook maar een mens.
Ik baseer mij liever op het onveranderlijke Woord van God, Die gisteren en heden dezelfde is.
Boekenlezer schreef:Gisteren zei Hawking dit, vandaag zegt hij dat? Wat moeten wij dan geloven? De Hawking van gisteren, of van vandaag?
Van vandaag, zal de Hawking van vandaag zeggen. Maar wie garandeert mij dat de Hawking van morgen niet weer een heel andere weg inslaat, en dat hij dat wat hij vandaag zegt, morgen tot onzin verklaart?
Geeft wel aan, dat zijn spreken/schrijven te relativeren valt. Hij is ook maar een mens.
Ik baseer mij liever op het onveranderlijke Woord van God, Die gisteren en heden dezelfde is.
maar ik geloof hem als hij zegt dat de wiskunde in ieder geval wel klopt.
mohamed schreef:maar ik geloof hem als hij zegt dat de wiskunde in ieder geval wel klopt.
Voor mij zal dat problematisch worden want ik beheers geen wiskunde.
phox schreef:martien schreef:En DAT is nou net de hele crux van die discussie. Evolutie ZELF staat allang niet meer ter discussie, zelfs niet op de AiG site.
De enige vraag is nog hoe krampachtig wil je aan het begrip "soort" vasthouden. Als je van europa naar midden afrika gaat ga je van het blanje westeuropese ras naar het afrikaanse.
Trek nou es de grens tussen die twee rassen?
Met soortgrenzen werkt t net zo.
Het is dus in feit een oneigenlijke discussie.
De mens is één soort. Heb je een linkje naar AiG waar ze beweren dat de ene soort in de andere kan evolueren?
phox schreef:martien schreef:phox schreef:Hoeveel generaties heeft de aap er volgens evolutionisten over gedaan om mens te worden?
Ok, nu gaan alle alarmbellen rinkelen...
Tjonge, als zo'n simpele vraag je al in verlegenheid brengt...
antoon schreef:vooruit maar met de geit
micro evolutie vind plaats voor mijn en uw ogen
Geloof mij op mijn woord, geen steek geloof ik van het verhaal, wel denk ik dat onderzoek nuttig kan zijn voor bepaalde dingen, indat opzicht heb ik niets maar dan ook totaal niets tegen onderzoek, ook niet tegen evolutie onderzoek.
Ikan je niet overtuigen, en dat is mijn bedoeling ook niet, mensen moeten het wat mij betreft zelf uitzoeken, zo heb ik het ook gedaan.
Micro en macro evolutie zijn creationistische verzinsels
Bij die e.coli bacterien is het zo dat ze eigenlijk geen eens e.coli meer zijn. Ze kunnen iets verteren wat e.coli niet kan verteren. Het is gewoon een nieuwe soort geworden.
antoon schreef:Micro en macro evolutie zijn creationistische verzinsels
Dat is natuurlijk niet waar !!!
micro evolutie binnen de soort is een bewezen zaak, dat weet iedereen
macro evolutie is niet mogelijk gebleken ook niet in proeven van tientalle jaren.
je moet het zo zien, die proeven worden genomem met optimale omstandigheden en het lukt al niet
zou het in de wisselvallige natuur wel moeten lukken??????
Bij die e.coli bacterien is het zo dat ze eigenlijk geen eens e.coli meer zijn. Ze kunnen iets verteren wat e.coli niet kan verteren. Het is gewoon een nieuwe soort geworden.
er is geen nieuwe soort er is alleen variatie in de soort, maar ook daar is een limiet aan gebonden.
antoon schreef:micro evolutie binnen de soort is een bewezen zaak, dat weet iedereen
macro evolutie is niet mogelijk gebleken ook niet in proeven van tientalle jaren.
je moet het ook eens zo zien, die proeven worden genomen met optimale omstandigheden en het lukt al niet, zou het in de wisselvallige natuur wel moeten lukken??????
het woord micro evolutie zou uit de creationistische of evolutionistische hoek kunnen komen? dat weet ik niet, maar het beschrijft een natuurlijk loop die voor iedereen begrijpelijk is, Darwin zag micro evolutie, en je kan het hem niet kwalijk nemen met de kennis toendertijd dat hij er een andere kijk op had, nu weten we beter, vinken blijven vinken, snavels kunnen aangepast worden per verschil van habitat of beschikbaar voer net als vlinders die ik eerder aanhaalde.
Het beesje heeft een andere eigenschap,maar het blijft het beesje, micro evolutie
rozen kunnen ook andere eigenschappen gegeven worden maar het blijven rozen.
een hond kan een geperfectioneerder jachteigenschap krijgen zoals hazewinhonden, maar het blijven honden.
er is geen nieuwe soort er is alleen variatie in de soort, maar ook daar is een limiet aan gebonden.
antoon schreef:Micro evolutie
In een populatie huisjesslakken
Inleiding
Bij evolutie denken we vaak aan macro evolutie: het ontstaan, de afstamming of
verandering van organismen over een lange tijdsperiode. In macro evolutionair onderzoek
werkt men met aannames, veronderstellingen of hypothesen. Directe bewijzen ontbreken
omdat de processen te traag gaan om direct te kunnen waarnemen. De resultaten
worden weergegeven in afstammings of evolutiebomen.
In de genetica doet men onderzoek naar micro evolutie: veranderende genfrequenties in
populaties die kunnen leiden tot het ontstaan van nieuwe soorten. Genetici doen
experimenten in het laboratorium en gebruiken computermodellen. Het voordeel van deze
technieken is dat je alle omstandigheden zelf kunt instellen zodat je verschillende factoren
apart kunt isoleren en controleren. Je weet echter nooit of dezelfde factoren ook in het
wild optreden. In de ecologische genetica bestudeert men micro evolutie in bestaande
wilde populaties.
UNIVERSITEIT WAGENINGEN
OF WEET HARING HET BETER DAN GELEERDEN?
in dat geval noem ik jou geen haring maar vergaring
kunnen leiden wil nog weinig of niets zeggen, de bewijzen ontbreken gewoon. van mij mogen de geleerden overigens doorgaan. geen enkel bezwaar
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten