Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Riska » 06 sep 2010 16:10

Jantjes schreef:Een toga is en hoort bij de rechtelijk macht en niet bij een predikant vind ik met de Middelburgse gemeente.
Waar maak je je nou in vredesnaam druk over? Waar gáát het nou toch om?
Toch om de Verkondiging van het heil in Christus en verder niets? Welke kleding daarbij gedragen wordt is toch niet belangrijk?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 sep 2010 19:11

Pietpiet schreef:Waar ik voor mezelf altijd maar naar kijk in dit verband is het verhaal van Micha in Richteren 17. En dan bijzonder die "sleutel" tekst die in het midden daarvan staat:

In diezelve dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.
Een ieder kerk mens past zijn eigen gelijkenis of beeldspraak toe. Dat doet u met Micha in Richteren. Dat deed Ds. A.J. Schalkoort van de Hersteld Hervormde ook om de kerk te vergelijken met een gezin met 5 kinderen. De vraag steller aan Ds. A.J. Schalkoort vergeleek de kerk met een filiaal.

"Pietpiet schreef:Als God mij in een ander kerkverband wil hebben dan zal Hij mij dat duidelijk maken. Tot die tijd heb ik een verantwoordelijkheid binnen mijn kerkverband. Ik zou voor mezelf het eigenzinnigheid vinden om te gaan zoeken naar iets wat "beter bij me past". Daarmee zou ik als het ware stellen: Heere... U heeft me hier of daar geboren doen worden maar dat was verkeerd. Daarom is voor mij de richtlijn zoals de NGB het stelt een goede lijn: als de zuivere leer (en daarmee doelen ze niet op een liggingsverschil), de sacramenten, en de tucht bediend worden dan is het een kerk waar ik behoor te blijven.

Als u het zo steld dan zou een moslim een moslim moeten blijven. Dan zou een kind dat uit hoererij geboren is een hoer moeten worden kortom evangeliseren heeft ook geen nut want de Heere heeft ieder individu op een bepaalde plaats geboren doen worden en dat moet zo blijven volgens u. Wat betreft de NGB m.b.t. de tucht, waar en in welke kerk komt de ‘tucht bedienen’ nog voor ? in geen enkel kerkverband meer.
Pietpiet schreef:Het onderzoek van sommige mensen beperkt zich helaas tot een afstemmen van hun onderbuik gevoel in plaats van een gedegen schriftonderzoek. Het valt me ook op dat er zijn die klagen over weinig "geestelijke groei/voedsel in de prediking" maar dan ook weinig aanwezig zijn bij de leerdiensten.

Dat is inderdaad ook mijn mening vooral in de meest orthodoxe of rechtse kerken de zogenoemde ‘dode orthodoxie’. De predikant heeft het gezegd dus zal het zo wel zijn, hij heeft er voor gestudeerd. Wij voelen ons lekker in ons kerkverband (onderbuik gevoel) daarna gaan we naar de koffie en hebben het over de vakantie, koophuis en werkkring.

Ds. Ds. A.J. Schalkoort schreef: ‘Eén van de gevaren zie ik ook terug in het verlangen om niet trouw te willen zijn aan een bepaalde gemeente of kerkverband. Hoewel niet één kerkverband het recht heeft om te zeggen: wij alleen zijn de waar zaligmakende kerk, en de kerkelijke verdeeldheid iets is waar we ons over hebben te schamen’.

Ik vind dit een zeer kortzichtig antwoord, ‘niet verder kijken dan je neus lang is’ (Ja zeker Jantjes heeft ook zijn beeldspraak en gelijkenis). Als je nu van je eigen kerk zegt dat deze niet zaligmakend is moet je dan niet je bedenking hebben en eens bij de buurman kerk gaan luisteren!

Volgens mij zijn deze studenten op de juiste weg:
Christelijke studenten gaan op 8 oktober in de Jacobikerk in Utrecht bidden voor eenheid onder christenen.
De organisatoren constateren een afwachtende houding onder christenen. „Jezus’ gebed dat de wereld Hem zou erkennen door de eenheid van Zijn volgelingen, lijkt nog op vervulling te wachten. Veel christenen lijken zich daarbij neer te leggen en geven andere dingen prioriteit. Toch verbindt Jezus Zelf eenheid duidelijk met de geloofwaardigheid van Zijn boodschap.”

Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/studenten_b ... n_1_500431

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 sep 2010 21:42

Riska schreef:
Jantjes schreef:Een toga is en hoort bij de rechtelijk macht en niet bij een predikant vind ik met de Middelburgse gemeente.
Waar maak je je nou in vredesnaam druk over? Waar gáát het nou toch om?
Toch om de Verkondiging van het heil in Christus en verder niets? Welke kleding daarbij gedragen wordt is toch niet belangrijk?

doe ik ook niet Riska, maar toch:

Afbeelding Kijk die mannen rechts nou toch zitten zeg.
Nee hoor, mijn kleding niet voor een pastor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2010 22:22

Ik wil me bij deze vast aansluiten bij Jantjes' kritiek op de vraag / antwoord uit de vragenrubriek, ook al zou ik die iets subtieler formuleren. Maar als je op de vraag "waarom moet je per se bij een kerkverband blijven" reageert met het voorbeeld: Stel, van een gezin met 5 kinderen zegt 1 van de kinderen: "Ik slaap en eet voortaan bij de buren" klopt er iets totaal niet in de visie op de Kerk, met hoofdletter K. En dat vind ik zorgwekkend, dat een predikant (die toch de Bijbel moet kennen en uitleggen) zo makkelijk het onderscheid verliest tussen plaatselijk kerkverband en het Gezin van God. Ik ben recent van kerkverband veranderd. Slaap en eet ik nou bij mijn "buren" in plaats van bij mijn "gezin"?

Gods Kerk is het gezin.... en helaas is dat gezin in Nederland verdeeld, wat erg is... ik vind het echter helemaal pijnlijk als mensen hun kerk gaan promoten als het gezin en een andere kerk als "de buren".

(en dan krijg je ook van die absurde situaties.... ouderlingen die langskomen bij een interkerkelijke relatie, om je er op te wijzen dat je wel bij je eigen kerkverband moet blijven (en die ander dan?) en dat soort zaken. Treurig als men zo voor eigen parochie preekt.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 07 sep 2010 07:35

Jantjes schreef:
Pietpiet schreef:Waar ik voor mezelf altijd maar naar kijk in dit verband is het verhaal van Micha in Richteren 17. En dan bijzonder die "sleutel" tekst die in het midden daarvan staat:

In diezelve dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.
Een ieder kerk mens past zijn eigen gelijkenis of beeldspraak toe. Dat doet u met Micha in Richteren. Dat deed Ds. A.J. Schalkoort van de Hersteld Hervormde ook om de kerk te vergelijken met een gezin met 5 kinderen. De vraag steller aan Ds. A.J. Schalkoort vergeleek de kerk met een filiaal.

Ik denk niet dat dit alleen een kwestie is van "een eigen visie" maar deze geschiedenis is naar mijn mening ook zeker bedoeld om ons wat te leren over eigenwillige godsdienst.

Wat betreft uw opmerking over dat een dan niemand meer van geloofsrichting moet veranderen dat is niet waar want dan moet u mijn zin goed lezen. En verder zijn de argumenten als van: mijn kerk is niet alleen de ware kerk dus ik moet eens bij de buurman gaan luisteren niet erg steekhoudend. En wat betreft uw opmerking over het uitvoeren van de tucht dat komt nog altijd voor in onze kerk.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 sep 2010 09:36

Pietpiet schreef:En verder zijn de argumenten als van: mijn kerk is niet alleen de ware kerk dus ik moet eens bij de buurman gaan luisteren niet erg steekhoudend. En wat betreft uw opmerking over het uitvoeren van de tucht dat komt nog altijd voor in onze kerk.

Ten eerste: De tucht wordt bij ons ook nog uitgeoefend, zij het dat het veelal stille censuur is (de 1e trap). Wij zijn voorzichtig met de 2e en 3e trap. Soms misschien weleens té misschien. Maar in mijn ogen beter wat te voorzichtig als dat je meteen de 2e en 3e trap ook maat uitvoert en mensen de kerk uitsmijt, want dat is de 3e trap, de ban ofwel afsnijding van de gemeente. Bij ons 2 keer voorgekomen, en die persoon is naderhand (GELUKKIG!) weer tot inkeer gekomen, zodat ook die stap genomen mocht worden, de wederopneming. Zie de formulieren achter in je Psalm-/Liedboek.
Ten tweede: Het is altijd goed om eens te luisteren bij je buurman. Je kunt daar veel leren! Ik luister veel, van GGiN tot PKN Gereformeerd. Helpt ook om het beeld wat je van een kerk hebt te relativeren. (Of te bevestigen..). Maar beluister meerdere diensten van verschillende predikanten, en luister eens echt naar wat er gezegd wordt. Het heeft mij geholpen om over de kerkmuren heen te kijken naar die ene Algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap van de heiligen. Wij maken er een grote rotzooi van hier beneden. Als het je niet aanstaat begin je lekker voor jezelf...... Straks Boven zijn de kerkmuren (Goddank!!) definitief weg. Laten we hier dan maar vast beginnen met wat van die muurtjes omver te gooien. Wees dankbaar dat op diverse plaatsen kerken elkaar zo herkennen dat ze een worden of in ieder geval veel samen willen gaan doen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 sep 2010 13:19

Pietpiet schreef:
Jantjes schreef:

Ik denk niet dat dit alleen een kwestie is van "een eigen visie" maar deze geschiedenis is naar mijn mening ook zeker bedoeld om ons wat te leren over eigenwillige godsdienst.

Bedoeld u dat Micha een eigenwillige godsdienst toepaste?
Eigenwillige godsdienst ? wat een benaming, wat is ‘eigenwillige godsdienst’?
Ik heb even gekeken in de Bijbel of eigenwillige godsdienst voor kwam en dat komt inderdaad voor in Kolossensen 2 : 23 Daar spreekt men van eigenwillige godsdienst als zelfbedachte godsdienst in de vorm van zelfkastijding van het lichaam, engelen verering en Jezus Christus niet als Heer hebben ontvangen nog toepassen in het dagelijkse leven. Al de schatten van wijsheid en kennis zijn in Hem verborgen.
Dat kunnen we toch uiteindelijk wel zeggen van bijvoorbeeld de moslims maar toch niet van enig christelijke kerk.
De tekst die u aanhaalt uit Richteren 17 over Micha gaat over het toe-eigening van een grondgebied.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 sep 2010 16:59

Boekenlezer:
Wanneer verlaat je je kerkverband?

Heb alles niet gelezen maar geef gewoon even mijn mening.
Zolang we nog "kinderen" zijn staan we onder voogden en of verzorgers van de kerk maar wanneer we eenmaal een "man" (lees Paulus hierover) geworden zijn dan hebben we het kinderlijke afgelegd en zijn wij volwassen zo als Christus en ons zelf tot wet.

sam_15
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sam_15 » 07 sep 2010 19:31

Hallo,

interresant onderwerp, heb niet alles gelezen, maar wil er wel wat van zeggen, je kunt je kerk(verband) alleen verlaten als je er 100% zeker van bent dat weggaan de weg is die de Heere je wijst. Denk dat de prediking die structureel gebracht wordt wel het zwaarst weegt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2010 19:53

of weggaan uit een kerk die (structureel) niet het zuivere woord preekt.
Voordat ik trouwde zat ik in Hervormd binnen PKN maar met eigen convenant. (of hoe het ook heet)
predikant wel een toga, behoudend, helft wel hoedje, helft niet. Met avondmaal en dopen liefst ook wel een hoedje op. Niet verplicht, geen aanspreken van de kerkenraad als je het niet doet.
Nu zit ik in Christelijk Gereformeerd en ook wel een hoedje bij HA en dopen en je wordt er dan wel op aangesproken als je het niet draagt. Geen toga voor de predikant en ook behoudend.
Maar ik maak van die bijzaken geen probleem want in beide kerken wordt zuiver het woord gepreekt. Nu is Hervormd wat moderner geworden, tsja, dat gebeurt wel eens. Was dat niet het geval (van het zuiver preken) dan ging ik en m'n man op zoek naar een andere kerk. Punt uit.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

sam_15
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sam_15 » 07 sep 2010 19:56

denk dat je strikt per gemeente op zich moet bekijken, je bent niet in een kerkverband geplaatst maar in de gemeente waar je toe behoort

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 sep 2010 07:29

Het probleem v.w.b. kerkverbanden is, is dat er gewoonweg veel te veel zijn. Er hoort er maar eentje te zijn. Vanuit de confessie (bijv. de NGB) hoor je je bij de ware kerk aan te sluiten (enkelvoud). In de tijd waarin die werd opgesteld, was dat een duidelijke keuze: de gereformeerde kerk. Er viel niks te kiezen.
Helaas leven we niet meer in die situatie: er is nu voor elk wat wils. Je kiest een kerk die bij je past. Dat dit een geheel postmoderne visie is die op gespannen voet staat met het gegeven dat wij ons bij de ene kerk hebben te voegen (een bevel!), hoeft denk ik geen betoog. Kerkshoppen is volstrekt onchristelijk, maar het gebeurt bij de vleet en bovendien is het in de hand gewerkt door de kerken/kerkleden zelf. In naam van de ware leer werd er om de haverklap een nieuw waar kerkverbandje gefabriekt, maar daarmee werd wel de katholiciteit van de kerk prijsgegeven. Goedbedoeld mensenwerk met brokken als gevolg. De kerk is nu een dysfunctioneel gebroken gezin waarbij we zelf uit kunnen maken bij welk deel van de ruzieende familieleden we ons het meest op ons gemak voelen. En het erge is: we voelen er ons nog prettig bij ook.
Maar ergens zit ons dat toch ook weer niet zo lekker :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 sep 2010 07:52

elbert schreef:Helaas leven we niet meer in die situatie: er is nu voor elk wat wils. Je kiest een kerk die bij je past. [...] Kerkshoppen is volstrekt onchristelijk, maar het gebeurt bij de vleet en bovendien is het in de hand gewerkt door de kerken/kerkleden zelf. In naam van de ware leer werd er om de haverklap een nieuw waar kerkverbandje gefabriekt, maar daarmee werd wel de katholiciteit van de kerk prijsgegeven. Goedbedoeld mensenwerk met brokken als gevolg. De kerk is nu een dysfunctioneel gebroken gezin waarbij we zelf uit kunnen maken bij welk deel van de ruzieende familieleden we ons het meest op ons gemak voelen. En het erge is: we voelen er ons nog prettig bij ook.
een kerk die bij jou past... maar denken we nooit: Is dit een Kerk waarin ik God tegen kan komen? Ik bedoel.... kan jij je hier tegenover God in verantwoorden? Is dit wat Jezus het zo bedoeld had?
Kerkshoppen is onchristelijk omdat je in een gemeente hoort.. bedoel je het zo ELbert?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 sep 2010 09:24

kwebbel schreef:een kerk die bij jou past... maar denken we nooit: Is dit een Kerk waarin ik God tegen kan komen? Ik bedoel.... kan jij je hier tegenover God in verantwoorden? Is dit wat Jezus het zo bedoeld had?
Kerkshoppen is onchristelijk omdat je in een gemeente hoort.. bedoel je het zo ELbert?
Dat ook, maar het gaat me vooral ook om wat anders.
Het gaat me er vooral om dat de mogelijkheid van kerkshoppen eigenlijk niet zou moeten bestaan, terwijl we dat momenteel eigenlijk als een gegeven accepteren en ons daar ook wel prettig bij voelen. Immers: als we ergens moeite mee hebben in een gemeente, is er altijd nog de mogelijkheid om een straat verderop te gaan kerken.
In de vroege kerk schreven de apostelen hun brieven aan de gemeente van (bijv.) Korinthe of Efeze. Als een apostel vandaag de dag een brief zou schrijven aan (ik noem maar wat) de christelijke gemeente van Dordrecht, waar zou die brief op de mat vallen, denk je? Zou de postbode dat adres wel weten als er verder geen straatnaam en postcode bijstond? Of denkt de beste man: "ja hallo, er zijn zoveel verschillende kerken hier die het allemaal met elkaar oneens zijn, geen idee waar ik het door de bus moet doen".
Dat is eigenlijk wat ik bedoel: het gaat me om het principe van de kerk van Christus en nog niet eens zozeer over hoe we zelf in onze kerkkeus staan, want daarin is keus genoeg. Of beter gezegd: teveel keus.
Maar misschien ben ik kerkelijk gezien teveel een dromer. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2010 09:40

Dromers zijn ook heel belangrijk. Realisten proberen het beste te maken van hoe de situatie is, dromers kijken vaak naar hoe het zou moeten zijn. En beiden heb je nodig :)

kwebbel schreef:
elbert schreef:Helaas leven we niet meer in die situatie: er is nu voor elk wat wils. Je kiest een kerk die bij je past. [...] Kerkshoppen is volstrekt onchristelijk, maar het gebeurt bij de vleet en bovendien is het in de hand gewerkt door de kerken/kerkleden zelf. In naam van de ware leer werd er om de haverklap een nieuw waar kerkverbandje gefabriekt, maar daarmee werd wel de katholiciteit van de kerk prijsgegeven. Goedbedoeld mensenwerk met brokken als gevolg. De kerk is nu een dysfunctioneel gebroken gezin waarbij we zelf uit kunnen maken bij welk deel van de ruzieende familieleden we ons het meest op ons gemak voelen. En het erge is: we voelen er ons nog prettig bij ook.
een kerk die bij jou past... maar denken we nooit: Is dit een Kerk waarin ik God tegen kan komen? Ik bedoel.... kan jij je hier tegenover God in verantwoorden? Is dit wat Jezus het zo bedoeld had?

Op zich mee eens, hoewel er situaties kunnen zijn dat je toch gaat shoppen om zo te zoeken naar een gemeente. Dat kan zijn omdat de leer niet goed is, het kan ook zijn omdat het gemeenteleven niet goed is. (ik vind de klassiek-gereformeerde visie dat shoppen alleen geoorloofd is als de leer niet klopt te kort door de bocht). Maar het kerkshoppen is dan wel iets tijdelijks en niet iets vast. En vaak gaat men de fout in door dit niet alleen toe te passen op een gemeente maar op een kerkverband, waarbij je als je gaat verhuizen, ook wordt geacht je in je nieuwe woonplaats weer bij het zelfde kerkverband aan te sluiten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”