Beste Daphne, MissF Laura, moppie, toppie,
Het is véél tekort door de bocht om te zeggen dat wij niet aan zelfreflectie zouden doen.
Geef nou eens antwoord op de zaken die ik aangeef ?
1) Waarom de gelovige schoonouders van mijn zoon wel oppassen en mooi op de fiets met de kleine in het zitje en wij niet ??
2) Waarom verlangen van mensen die totaal niet gelovig opgevoed zijn (wij dus) i.p.v. slaap kindje slaap een psalm zingen en bidden ??
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn ?
3) Wordt een kind er nu zoveel slechter van als het een gebedje mist en zéker als dat met een opa en oma moet die dat nooit geleerd hebben en dat nooit zouden kunnen en willen ?? Nee toch ? Wij denken dat het vele malen slechter is voor de ontwikkeling van een kind als het z'n ware opa en oma nooit leert kennen omdat zij buitengesloten worden. !!
4) Wij de zaak omdraaien en ons voorstellen hoe het zou zijn als mijn kinderen naar een gelovige opa en oma zouden gaan om te logeren ?
Niet bidden maar erg genieten van die opa n oma, dat hebben kleinkinderen nodig om hun hele leven op terug te kunnen kijken. Daar zal hun leven véél "rijker" van worden dan het missen van een gebed als het af en toe eens hier zou zijn.
Kortom, de gelovige opa en oma passen wél regelmatig op en wij worden gewoonweg buitengesloten. Dat is wat hier is gebeurd beste mensen. De reden die opgegeven wordt slaat werkelijk helemaal nergens op, het zou iets met de vertrouwensband te maken hebben....(en dat wordt je gewoon zo even "aangereikt" zonder verdere uitleg als je daarom vraagt. Dus vinden wij dat dat uitgelegd moet worden met een therapeut of een mediator want dit is gewoon te pijnlijk voor woorden en schreeuwt om bemiddeling. Misschien zoeken we nog wel eens contact met hun dominee, wie weet kan hij voor ons een uit proberen te vissen wat er nu werkelijk aan schort als het dan NIET om het geloof zou gaan ?.....
En als ik dan hier lees dat gelovigen boos zijn omdat iemand een TV in huis heeft en een broek aan dan krijg ik gewoon een misselijk gevoel en wordt ik écht triest van binnen. Dit anno 2010 mensen ?? Het zal toch niet ? Hoeze orthodox ? En ik denk dat dat en wat wij moeten meemaken nog maar het topje van de ijsberg is. Er is zoveel ellende om geloof-niet geloven en dat is zo totaal onnodig...
Nogmaals mensen, u kunt dit verhaal misschien dan niet herkennen, er zijn wel degelijk NG gemeentes waar dergelijke zaken spelen. Immers de dochter van onze kennissen die ook getrouwd is met een jongeman uit een NGK gezin (zoals ik hier ook al een paar keer aangegeven heb maarkennelijk niemand leest...) die heeft het gewoon héél eerlijk opgebiecht aan haar ouders dat zij vanwege hun geloof (NGK) niet op hun kleinkinderen mogen passen. De oudste is nu 6 jaar en ze hebben er NOG NOOIT een uurtje op mogen passen, en op alle andere kleinkinderen van hun andere dochters wél. Die opa en oma hebben het vanwege de eerlijkheid van hun kinderen hierover op enig moment gewoon gerespecteerd en zich erbij neergelegd.
Werkelijk héél, héél triest voor die mensen, zéker als je ziet hoeveel plezier ze beleven met alle andere kleinkinderen. Gewoon buitengsloten zijn ze, maar die ouders vergeten dat zij hun kinderen ook buitensluiten om plezier te maken met hun opa en oma en NOOIT die band met ze zullen krijgen die de andere kleinkinderen wél hebben en daar hun hele verdere leven met veel plezier op terug kunnen kijken, ook als opa en oma er straks niet meer zullen zijn.
Het zal dus wel "plaatselijk" zijn zoals ik hier ook al gelzen heb. Niet alle "regels" gelden overal omdat er geen landelijke synode of iets dergelijks is...

.
Een nog altijd verdrietige opa en oma.