Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vpk
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor vpk » 02 sep 2010 07:10

bij ons gaat het net als bij schipje.
hier was er een doopdienst toen dochterlief 3 weken was. maar omdat ik mijn stuitje had gekneusd en niet best kon zitten hebben wij toen een ronde gewacht. toen zat de zomervakantie ertussen en was ze uiteindelijk 3 maanden oud met dopen.

over op de buik slapen: wij hebben een aerosleep op haar matrasje liggen. is een speciaal ding met gaatjes erin, als kids dan op de buik liggen met hun neus in de matras kunnen ze wel gewoon ademhalen. het is ook voor als ze spugen, dan zakt het erin naar beneden en liggen ze er niet met hun koppie in. kun je gewoon op 60 gr. wassen.
ik vond het wel een geruststellend gevoel...
http://www.aerosleep.com/nlnl/waarom-aerosleep/hoe-kan-aerosleep-de-slaapveiligheid-en-gezondheid-van-uw-baby-verbeteren
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 02 sep 2010 10:47

Ook wij hebben een kleine gemeente, zonder eigen predikant. De meeste van onze kinderen zijn gedoopt tussen 6 weken en 3 maanden, dat ging prima. Een van de jongens werd pas gedoopt toen hij 5 maanden was, dat vond ik wel vrij 'oud', en z'n doopkleding paste ook bijna niet meer :mrgreen: ...

Onze kinderen slapen haast allemaal op hun buik. Als ze klein zijn, trekken ze hun knieën op en liggen dan zo te slapen. Echt een schattig gezicht :) ! Ik legde ze als baby op hun rug in bed, maar zodra ze om konden draaien, deden ze dat. Wel herinner ik me dat de oudste, net als Manoël, al bijna vanaf het begin niet ging slapen op z'n rug. Die draaide ik dan zelf op z'n buik. Hij lag ook lang op onze slaapkamer, en overdag sliep hij vaak beneden in de kinderwagen, dus dan ben je ook veel in de buurt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 sep 2010 13:12

Bij ons in de gemeente is het 1x per maand (in de zondagavonddienst) dopen, als er tenminste te dopen kinderen zijn. Als ouders kun je dan zelf beslissen of je de eerste keer al meegaat, of bijv. liever wacht, maar dan is het inderdaad een maand later...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 sep 2010 13:51

Hier met 3 maanden. Achteraf gezien veels te vroeg.

Zijn nu namelijk van mening, dat de babydoop niet bijbels is.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 sep 2010 18:47

AikonGirl schreef:Hier met 3 maanden. Achteraf gezien veels te vroeg.

Zijn nu namelijk van mening, dat de babydoop niet bijbels is.

Dat lijkt me best wel moeilijk, als je dan toch eerst je kind hebt laten dopen. Heb je dan niet een soort 'spijt-gevoel'? En iedereen die daar dan commentaar op heeft :?

Onze oudste is gedoopt vòòr de uitgerekende datum. Echt apart was dat, ze was toen ook nog super klein. Ze is zeven weken te vroeg geboren en gedoopt toen ze zes weken was. Raar idee dat ze tijdens die doopdienst eigenlijk gewoon nog in m'n buik had moeten zitten 8-[

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 02 sep 2010 18:52

Merisja schreef:Dat lijkt me best wel moeilijk, als je dan toch eerst je kind hebt laten dopen. Heb je dan niet een soort 'spijt-gevoel'? En iedereen die daar dan commentaar op heeft

Waarom zou je daar spijt van hebben? Ik ben zelf ook van mening, dat het niet bijbels is om kinderen te laten dopen, maar hoe verkeerd kan het zijn om een zegen over je kindje en de opvoeding te vragen? Het kind kan zich toch later als volwassene laten dopen op de bijbelse manier, als hij/zij dat wil?

Nu weet ik dat dat in de reformatorische gezindte op de een of andere manier heel erg gevoelig ligt. Mijn schoonouders gingen echt door een hel, omdat mijn man zich liet dopen als volwassene. Hele drama's, omdat hij zijn kinderdoop als 'zinloos' zou zien, ofzo. Maar... een kinderdoop is nooit 'zinloos' of 'verkeerd' in mijn/onze ogen. Je vraagt toch een zegen van God, over het leven van het kindje en over de hele opvoeding?

Nee, dat kan dan toch niet met spijt gepaard gaan, lijkt mij dan.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 sep 2010 18:59

Galateia schreef:
Merisja schreef:Dat lijkt me best wel moeilijk, als je dan toch eerst je kind hebt laten dopen. Heb je dan niet een soort 'spijt-gevoel'? En iedereen die daar dan commentaar op heeft

Waarom zou je daar spijt van hebben? Ik ben zelf ook van mening, dat het niet bijbels is om kinderen te laten dopen, maar hoe verkeerd kan het zijn om een zegen over je kindje en de opvoeding te vragen? Het kind kan zich toch later als volwassene laten dopen op de bijbelse manier, als hij/zij dat wil?

Nu weet ik dat dat in de reformatorische gezindte op de een of andere manier heel erg gevoelig ligt. Mijn schoonouders gingen echt door een hel, omdat mijn man zich liet dopen als volwassene. Hele drama's, omdat hij zijn kinderdoop als 'zinloos' zou zien, ofzo. Maar... een kinderdoop is nooit 'zinloos' of 'verkeerd' in mijn/onze ogen. Je vraagt toch een zegen van God, over het leven van het kindje en over de hele opvoeding?

Nee, dat kan dan toch niet met spijt gepaard gaan, lijkt mij dan.

Ik ken mensen bij wie dit ook speelde: de oudste was als kind gedoopt, de kinderen erna niet meer. Zij hadden toch een soort spijt dat de oudste als kind gedoopt was, omdat dit voor hen echt niet goed meer voelde. Voor hun gevoel gingen ze hiermee tegen Gods geboden in en hadden ze graag de tijd terug willen draaien, zodat hun oudste kind niet gedoopt zou zijn. Als je tot een andere mening over een bepaalde zaak komt, zoals over de kinderdoop, dan kan ik me indenken dat je de kinderdoop als 'fout' gaat zien en je er dus spijt van hebt dat je de kinderdoop bij je kind gebruikt hebt.

Maar goed, er zullen ook zéker mensen zijn die de kinderdoop niet gebruiken maar deze ook echt niet als verkeerd zien. In zo'n geval is dat dan anders.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 sep 2010 19:05

Ik ben van mening dat kinderdoop EN volwassendoop beiden Bijbels kunnen zijn. Het ligt er maar net aan of je het uit geloof doet of niet. 'Al wat uit het geloof niet is, is zonde.'

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 sep 2010 19:08

't Gaat mij er ook helemaal niet om om een discussie over kinder- c.q. volwassendoop te starten, maar ik vroeg me gewoon af hoe AG dit ervaart, of zij er ook spijt van heeft. Of juist niet. Maar geen discussie er over, volgens mij zijn daar wel ander topics voor :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 sep 2010 08:30

Hier een ziekenboeg.. Milan is ziek (en die wordt daar erg vervelend van :frown: ).. Manoël heeft verhoging en is erg verkouden..

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 sep 2010 10:17

Haha, ik vind het altijd grappig in kerken: is er iets bijzonders? Preek inkorten!
Stel je voor dat de dienst langer duurt dan 75 minuten... Of 90, net wat je gewend bent.

Dopen is toch een feest? Het is toch mooi om daar iets van te maken?
De preek hoeft daar wat mij betreft niet onder te lijden hoor.
Bij avondmaal vind ik het weer wat anders, omdat het dan echt ontzettend lang kan duren.
Maar een minuut of 10 rondom dopen, daar zit je nog wel even voor toch :)
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 sep 2010 10:21

Het ligt er ook wel aan hoe belangrijk je de preek vind. Kijk een doop en avondmaal is al zo'n verkondiging op zichzelf dat een preek dan eigenlijk al niet meer nodig is, dus al die dan wat korter wordt lijkt me dat geen probleem.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 sep 2010 10:24

hier is het met avondmaal altijd maar een korte preek! de dienst zondag duurde ruim anderhalf uur.. maar dat was dus met dopen en avondmaal.. dus dat viel best mee vond ik ! Matteo die nog nooit mee geweest is naar de kerk heeft ook de hele dienst stil gezeten! =D>

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 sep 2010 10:31

esli schreef:Het ligt er ook wel aan hoe belangrijk je de preek vind. Kijk een doop en avondmaal is al zo'n verkondiging op zichzelf dat een preek dan eigenlijk al niet meer nodig is, dus al die dan wat korter wordt lijkt me dat geen probleem.

Ja precies, daar ging het me ook niet per se om. Maar de tijdsduur van een kerkdienst lijkt soms wel een soort 11e gebod te zijn. Lieve help, als je mensen soms hoort klagen als ze een half uurtje later aan de koffie met moorkop kunnen...
pobody's nerfect

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 sep 2010 11:13

@tj: mag ik vragen waarom jouw kinders niet mee gaan naar de kerk?

Terug naar “Archief”