Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:17

Vin schreef:Nou ja Paulus misschien niet aangezien hij zo radicaal omsloeg, maar zo gaat het niet bij iedereen. Volgens mij staat er genoeg twijfel in de Bijbel.

Dat wel. Maar altijd in een bepaalde context. Dat Thomas twijfelde bijvoorbeeld, werd door Jezus "genadeloos" afgefakkeld (misschien niet helemaal de juiste woordkeus in deze... *grin*) met 'Zalig zij die niet zien en toch geloven'.

Vin schreef:Je hebt gelijk over geestelijke groei, daarom hoef je niet in paniek te raken als je nu 'niet rijp' zou zijn; je groeit. :)

Tsja... voor mijn gevoel gaat dat groeien alleen niet hard genoeg... is er niets om dat groeiproces een beetje te versnellen? Hmmm... eigenlijk weet ik het antwoord al, vrees ik: "lees je bijbel, bid elke dag"....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:23

@mic schreef:En ja het is groei, dat betekent dus niet dat je van het ene op andere moment van alle twijfels af moet zijn. Verder raak je je vrije wil niet kwijt hoor, als je een visioen krijgt en je moet gaan prediken en je ziet dat niet zitten en je doet het niet, laat je ene stukje verantwoordelijkheid liggen, maar je bent niet je zaligheid kwijt enzo hoor..

Is dat zo??? :?:

*licht geschokt*

Waar lees je dat in de bijbel?

@mic schreef:In principe kun je je leven aan Jezus geven, vergeving van je zonden vragen en de rest van je leven op je stoel gaan zitten. Je bent dan bekeerd, maar je geloof is heel zwak. Maar ja het kan in theorie. Maar ik weet zeker dat je dat soort dingen die je noemt vanzelf (met den mate van je geestelijke groei niet erg meer zal vinden).

Ik hoop het. Het zou wel gaaf zijn.

Sjonge... wat een leerzame woorden....
Je zou een goeie zijn voor het alpha-team...

*beetje onder de indruk van @mic*

Ik ga maar niet meer naar moot-activiteiten, want ik vind het toch wel een beetje l*llig dat de eerste de beste sjaars mij daar een beetje in m'n geloof staat te onderwijzen.... :oops:

:wink:

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 18:33

TheEdge schreef:
Vin schreef:Nou ja Paulus misschien niet aangezien hij zo radicaal omsloeg, maar zo gaat het niet bij iedereen. Volgens mij staat er genoeg twijfel in de Bijbel.

Dat wel. Maar altijd in een bepaalde context. Dat Thomas twijfelde bijvoorbeeld, werd door Jezus "genadeloos" afgefakkeld (misschien niet helemaal de juiste woordkeus in deze... *grin*) met 'Zalig zij die niet zien en toch geloven'.

Ja? Oh dan lees jij het toch anders dan ik. Thomas werd helemaal niet afgebrand. Jezus was liefdevol. Dat ze het tegenwoordig in de kerken leuk vinden om Thomas af te branden is niet de schuld van de bijbel.

Tsja... voor mijn gevoel gaat dat groeien alleen niet hard genoeg... is er niets om dat groeiproces een beetje te versnellen? Hmmm... eigenlijk weet ik het antwoord al, vrees ik: "lees je bijbel, bid elke dag"....

Nee dat is mijn antwoord niet. Jij gaat zeker met allemaal pusherige christenen om ofzo? Waarom zou je anders zo graag 'sneller' willen groeien? God geeft je de tijd die je nodig hebt, ook daarin voorziet Hij. Laat je niet leiden door wat je denkt dat je zou moeten, zoek gewoon je weg naar God en God zal bij je zijn.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:34

Aragorn schreef:(...) om je leven over te geven aan Iemand anders. (...) Anderzijds is het ook weer aantrekklijk: je hoeft jezelf niet meer te vermoeien met twijfels en problemen waar je toch niet uitkomt, je hebt het doel van het leven ontdekt, je krijgt vrede en eeuwig duurzame vriendschap... maar ja, als het allemaal waar is...

Herkenbaar Aragorn! Met name het argument wat hierboven staat. Ik had andere tegenargumenten. De laatste vier dagen is het bij mij echter omgeslagen in "het is waar, maar ik geloof het niet". Raar....

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:40

Gershwin schreef:Bij mij is het nog vager allemaal. Ik heb soms het gevoel dat ik echt van God hou, dat Hij er is, etc., maar vaak ook geloof ik alleen maar omdat ik niets anders kan geloven. En misschien wil ik het ook wel gewoon geloven. Maar altijd de overtuiging? dat niet. Ben ik dan ook geen christen? ik zie mezelf wel als zodanig. Volgens mij is het belangrijkste: kies je voor of tegen God? daar zou geloven in God weleens in begrepen kunnen zijn. Gewoon oogkleppen op en ervoor gaan, zou ik bijna zeggen.

Jouw geloof is dus dat je zekerheid hebt over de dingen die je hoopt (en het bewijs van de dingen die je niet ziet)? Althans, dat proef ik er een beetje in. Vind ik wel hip. Ik heb gemerkt dat 'hoop' heel belangrijk is. Iemand (die intussen tot bekering is gekomen) vertelde me destijds dat hij niet geloofde dat het Christendom waar was, maar dat hij het wel heel erg hoopte. Misschien is het een begin.

Wat is voor jou het criterium om te kunnen zeggen dat jij Christen bent (of dat iemand anders dat is)? Daar ben ik wel benieuwd naar.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:46

marjo schreef:Ik heb net het hele topic gelezen en wil even zeggen dat ik het heel moedig vind dat the Edge zich hier zo open kwetsbaar opstelt mbt haar geloof. En ook dat ik me in sommige dingen die zij noemt wel wat herken en daarom veel aan alle reacties heb.

Marjo, bedankt voor je bijdrage in het topic. Ik moet zeggen dat ik intussen al wat gekalmeerd ben, maar maandagavond (en de dinsdagmorgen) behoorlijk geschokt was en ergens mijn verhaal kwijt moest. Het is tof om te zien dat er zoveel mensen op reageren met adviezen, eigen ervaringen of gewoon laten weten dat ze het boeiend vinden.

Het is tof dat je in je opmerking zegt dat je ook wat aan dit topic hebt. Stiekum hoopte ik al dat het niet uit zou lopen op een enorme egotrip van TheEdge, want dat is zeker niet mijn bedoeling geweest.....

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 18:48

TheEdge schreef:Het is tof dat je in je opmerking zegt dat je ook wat aan dit topic hebt. Stiekum hoopte ik al dat het niet uit zou lopen op een enorme egotrip van TheEdge, want dat is zeker niet mijn bedoeling geweest.....

:shock: :mrgreen:

Je avatar is ERRUG koel iniedergeval, en veelzeggend :D 8)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:55

Vin schreef:Ja? Oh dan lees jij het toch anders dan ik. Thomas werd helemaal niet afgebrand. Jezus was liefdevol. Dat ze het tegenwoordig in de kerken leuk vinden om Thomas af te branden is niet de schuld van de bijbel.

Hmmmm... :? <--- diepe denkfrons

Vin schreef:Jij gaat zeker met allemaal pusherige christenen om ofzo? Waarom zou je anders zo graag 'sneller' willen groeien?

Valt wel mee hoor, ik ben het vooral zelf die dat wil. Ik betrapte me er gisteren op dat ik bij het naar huis fietsen continu extra goed uitgekeken heb of er geen verkeer aankwam.... stel nou dat je als onbekeerde wordt aangereden ofzo... :cry:

Nah, effe geen gekkigheid. Maar ik ben er sinds maandag serieus wel een beetje bang voor dat me nu iets overkomt.

Vin schreef:God geeft je de tijd die je nodig hebt, ook daarin voorziet Hij. Laat je niet leiden door wat je denkt dat je zou moeten, zoek gewoon je weg naar God en God zal bij je zijn.

Misschien heb jij of iemand anders deze vraag als soort van beantwoord. Maar wat denk je... Leidt God me ook nu ik geen Christen blijk te zijn? Ik ben nu Romeinen aan het lezen (ben bij hoofdstuk 10 ofzo), maar vind het erg moeilijk om daar dingen in te vinden die op een twijfelende TheEdge van toepassing zijn.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 feb 2004 18:57

Vin schreef:Je avatar is ERRUG koel iniedergeval, en veelzeggend :D 8)

Ja, hip he!
Zou dat topic "zeg iets over de avatar van de persoon boven je" nog bestaan in de slow chat? Eens kijken of ze er daar nog iets intelligents uit weten te persen....

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 19:13

TheEdge schreef:
Vin schreef:Jij gaat zeker met allemaal pusherige christenen om ofzo? Waarom zou je anders zo graag 'sneller' willen groeien?

Valt wel mee hoor, ik ben het vooral zelf die dat wil.
Aaah! JIJ bent pusherige christen in opleiding! :shock: :mrgreen: :lol:

Nah, effe geen gekkigheid. Maar ik ben er sinds maandag serieus wel een beetje bang voor dat me nu iets overkomt.

God voorziet! Als je je volgende week zou bekeren laat God je niet stiekum morgen onder een auto komen.

Misschien heb jij of iemand anders deze vraag als soort van beantwoord. Maar wat denk je... Leidt God me ook nu ik geen Christen blijk te zijn? Ik ben nu Romeinen aan het lezen (ben bij hoofdstuk 10 ofzo), maar vind het erg moeilijk om daar dingen in te vinden die op een twijfelende TheEdge van toepassing zijn.

Dan zou ik ook Romeinen even moeten bestuderen. Ik kan niet zeggen dat ik zo snel iets zinnigs kan zeggen. Ik zoek ook nog hoor, ik zal blijven zoeken tot God me opneemt. :)

Vertrouw. Vertrouw dat je mag twijfelen. Jezus word niet boos op TheEdge die de wonden wil zien, Jezus zegt 'kijk maar'. Hij heeft liever dat je eerlijk bent over je vragen dan dat je ja zegt en nee denkt. Heb vertrouwen dat een eerlijk zoekend hart dichter bij God is dan je misschien denkt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 20:26

TheEdge schreef:
@mic schreef:En ja het is groei, dat betekent dus niet dat je van het ene op andere moment van alle twijfels af moet zijn. Verder raak je je vrije wil niet kwijt hoor, als je een visioen krijgt en je moet gaan prediken en je ziet dat niet zitten en je doet het niet, laat je ene stukje verantwoordelijkheid liggen, maar je bent niet je zaligheid kwijt enzo hoor..

Is dat zo??? :?:

*licht geschokt*

Waar lees je dat in de bijbel?

Waar lees je iets anders? Jona ging niet naar nineve, maar kreeg vervolgens geen enkeltje hel, maar God deed de andere deuren voor hem dicht. Hij leerde zijn wil onder die van God te stellen. Paulus moedigt ons aan de wedloop te lopen maar belooft geen hel o.i.d. als we niet hard genoeg lopen. Jezus vertelde de vergelijking van de arbeiders, degene die slechts weinig gewerkt hadden kregen dezelfde beloning als degenen die de hele dag gewerkt hadden....
@mic schreef:In principe kun je je leven aan Jezus geven, vergeving van je zonden vragen en de rest van je leven op je stoel gaan zitten. Je bent dan bekeerd, maar je geloof is heel zwak. Maar ja het kan in theorie. Maar ik weet zeker dat je dat soort dingen die je noemt vanzelf (met den mate van je geestelijke groei niet erg meer zal vinden).

Ik hoop het. Het zou wel gaaf zijn.
Je wordt door je geloof behouden, niet door de werken die je daarna doet. Alleen zeggen die werken wel iets over de mate van geloof....

Sjonge... wat een leerzame woorden....
Je zou een goeie zijn voor het alpha-team...

*beetje onder de indruk van @mic*

Ik ga maar niet meer naar moot-activiteiten, want ik vind het toch wel een beetje l*llig dat de eerste de beste sjaars mij daar een beetje in m'n geloof staat te onderwijzen.... :oops:

:wink:
Haha, en als ik je er dan ook nog bijvertel dat ik kringel ben ga je helemaal niet meer :wink: . Maareeh kom maar gewoon hoor :P. (moet ik nog wel ff je gezicht opzoeken in de almanak :D)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2004 21:44

Vin schreef:Nee daarom wil ik je/hem/jullie/iedereen ook niks aanpraten en zeg alleen maar dat 't normaal is om dingen zo te ervaren.

Normaal voor wie? Voor onbekeerden of voor gelovigen? Het gaat niet om twijfel die stiekem toch gesteund wordt door een beetje geloof oid. Ik kan mezelf namelijk niet als gelovige zien (al schaam ik me eigenlijk om het te zeggen :? ).

Maar dingen willen die je niet zou willen, da's een beetje een non-issue.

Dat is zo. maar probeer iemand met hoogtevrees maar eens te vertellen dat de dom al honderden jaren niet omgevallen is...

Herkenbaar Aragorn! Met name het argument wat hierboven staat. Ik had andere tegenargumenten. De laatste vier dagen is het bij mij echter omgeslagen in "het is waar, maar ik geloof het niet". Raar....

Klopt, daarom begin ik er ook steeds meer van overtuigd te raken dat op grond van bewijzen niemand voor het geloof zal kiezen, ze kunnen hooguit een steuntje in de rug zijn als je toch al gelooft. Geloven is kennelijk inderdaad zoals Gershwin (toch?) het zei: oogkleppen voor en gaan.

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 03:58

Aragorn schreef:
Vin schreef:Nee daarom wil ik je/hem/jullie/iedereen ook niks aanpraten en zeg alleen maar dat 't normaal is om dingen zo te ervaren.

Normaal voor wie? Voor onbekeerden of voor gelovigen? Het gaat niet om twijfel die stiekem toch gesteund wordt door een beetje geloof oid. Ik kan mezelf namelijk niet als gelovige zien (al schaam ik me eigenlijk om het te zeggen :? ).

Voor allebei. In wiens hart is alles makkelijk en zonder twijfel en joepie dan?
Maar dingen willen die je niet zou willen, da's een beetje een non-issue.

Dat is zo. maar probeer iemand met hoogtevrees maar eens te vertellen dat de dom al honderden jaren niet omgevallen is...

Dat is niet een eerlijke vergelijking ;) Het is meer zo iets dat je nu bang bent omdat je de schommel in je tuin niet wil loslaten, terwijl als je gewoon naar de speeltuin gaat je de schommel in je tuin niet meer mist. Dus je denkt steeds 'oh mn schommel mn schommel ik wil niet loslaten', terwijl een paar straten verderop zoveel staat dat je de schommel niet zult missen. Dat klinkt misschien een beetje overdreven maar ik denk dat de vergelijking wat meer klopt. Je gaat er vanzelf anders tegenover staan dus is leverd je weinig op om je er nu druk over te maken :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2004 15:01

Oke, ik ga akkoord met je vergelijking. Maar wat als er nou in de speeltuin helemaal geen leuke schommels blijken te staan?

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 15:02

lol :mrgreen:

Dan kun je altijd nog terug? :D

Terug naar “Archief”