Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 aug 2010 20:09

Nee, maar ik vermoed dat hij een gewetensprobleem heeft op een of andere manier, waardoor hij zich niet meere thuis voelt in zijn stroming.
Zo ben ik zelf ook de GG uitgegaan(na wat stevige waarschuwingen in de trant van, GG is de enige juiste, en als je je hier uitschrijft neem je een zeer grote verantwoordelijkheid).

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 aug 2010 15:56

en dat noemt zich Kerkelijk...
(even nog een bericht er achteraan! anders is t zo lullig..) jij niet!! maar de kerk bedoel ik..
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 30 aug 2010 20:48

Het grootste probleem,is dat ik grote moeite heb met homo predikanten.
En met het Zegenen van hun relatie;twee mensen van het zelfde geslacht.
Ook heb ik moeite,met de kaarsen.
Ik zie het nut er niet van in.
Pas nog heb ik ervaren,dat een predikant,die van een buurtgemeente kwam,bad,dat homo,s hun plek moge vinden.
Ik kreeg de vrijmoedigheid om deze predkant,die bij de uitgang stond,te zeggen,dat ik het jammer vind,dat hij bad voor homo,s.
Waarop de man mij antwoorde:Het zijn toch ook mensen.
Maar Leviticus leert ons anders,antwoorde ik.
Toen zweeg de dominee.
Ik heb niets tegen homo,s als mensen.
Het zijn ook God schepselen.
Maar heb grote moeite met de daad.
Gelukkig weet ik,dat ik in de Gemeente,er niet allleen voor staat,er zijn er meer,die er moeite mee hebben.
Ik blijf,omdat ik hier ooit door God zelf geplant ben.
En er zijn gelukkig ook goede dingen.
Ook kan ik maar slecht tegen vernieuwingen,want een Kerkdienst is GEEN evenement,maar een Ere dienst.
Omdat we toch graag willen horen,wat onze Goede God ons te zeggen heeft.
Zelf heb ik graag,een kerkdienst als Goddienstoefening.
Ook zijn er die het Heilig Avondmaal anders willen.
Zoals het nu gaat,zou ik graag houden,gewoon aan tafel gaan.
Weg gaan uit deze Gemeente is voor mij een wat gemakkelijke weg.
En ik heb het gevoel,dat de Here het ook niet wil,maar dat ik gewoon op mijn plek moet blijven.
En mijn eigen mening houden.
Zo is mijn mening,als een mens sterft,dan is het hemel of hel.
Een broeder antwoorde hier eens op,maar zo wordt hier niet meer zo gedacht.
Ja,ik voel mij vaak een vreemdeling,maar is dit zo vreemd?
Ik hoop,dat ik het nu duidelijk heb kunnen maken,waarom ik mij niet altijd op mijn plek voel.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2010 09:45

Wat homoseksualiteit betreft, als je moeite slechts de daad betreft kan een predikant toch wel bidden voor die mensen en dat ze hun plek mogen vinden?

Wat vernieuwing betreft, een kerkdienst is een eredienst, maar waarom zou dat inhouden dat alles moet blijven zoals het is? Ook vernieuwingen kunnen tot eer van God zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 aug 2010 11:37

Er waren mensen in vroeger tijden al die hun kerkverband verlieten omdat men overging naar een andere psalmberijming, van Datheen naar de psalmberijming van 1773.

In Psalm 25 (berijming 1773) staat: ‘Heer’ ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend. Zij, die hun kerkverband verlieten zeiden: het lijkt alsof de dichter God voorschrijft hoe Hij het moet doen. Zij zeiden: Datheen is veel zuiverder meer afhankelijk. Datheen heeft: Heer! wijs mij toch Uwe wegen, Die Gij wilt dat ik zal gaan. Zo ook psalm 17: ‘Ik zet mijn treden in Uw spoor’ (1773), tegenover ‘Maak mijn voetpaden vast, o God’ (Datheen).

Als je Datheen verlaat, verlaat je ook de eredienst zeiden zij.

Tja, het is maar hoe je het ziet, afhankelijk van God of…….

.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 31 aug 2010 18:06

Marnix,met zo,n gebed kun je alle kanten op.
Het zou anders geweest zijn,dat de ds bad,of de Here hun ogen en hart wilde openen,voor wat Gods Heilige wil is.
En dan over vernieuwingen,gaat dat vaak niet ten koste van het geloof.
Hoe zwaarder hoe serieuser toch.
In al die jaren,dat ik geloven mag,ben ik daar wel achter gekomen.
Ook tijdens het Evangelisatiewerk.
En Jantjes bedankt voor de uitleg.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 31 aug 2010 19:01

Pas nog heb ik ervaren,dat een predikant,die van een buurtgemeente kwam,bad,dat homo,s hun plek moge vinden.

O. Dus jij vindt dat homo's geen plek mogen vinden. Duidelijk.

Ik kreeg de vrijmoedigheid om deze predkant,die bij de uitgang stond,te zeggen,dat ik het jammer vind,dat hij bad voor homo,s.

Ronduit schandalig.

Ik heb niets tegen homo,s als mensen.
Het zijn ook God schepselen.
Maar heb grote moeite met de daad.

Als je het dan toch over je lippen kunt krijgen dat zelfs homo's schepselen zijn, waarom mag er dan niet voor gebeden worden? Ooit wel eens nagedacht over homo's?
En als je moeite hebt met 'de daad': jij hoeft niets te doen, hoor :roll:. Maar homosex staat geheel los van bidden voor een homo.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 aug 2010 19:22

Let op!!

We gaan in dit topic niet de hele homo discussie weer over doen, daar is een ander topic voor!

Bij voorbaat dank voor uw medewerking. d:)b
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 31 aug 2010 20:23

ik denk dat cornelis goed heeft aangegeven waarom hij een kerkverband heeft verlaten. En dat is ieder zijn/haar eigen keuze en dat moeten wij (als derden in dit geval) respecteren en niet iemand "tegenwerken" (in de zin van 'er tegenin gaan waarom wel of niet). Dat kan iemand onzeker maken!!
Nu gaan we weer lekker verder met discussiëren.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 01 sep 2010 02:03

Wat de toekomst brenge moge mij geleid des Heren Hand.

Als men mij vraagt van welke kerk ben je, zeg ik gewoonlijk :
Ik ben van geen enkele kerk.

Als men dan doorvraagt oh ga jij dan niet naar de dienst op zondag?
Dan antwoord ik, jawel zelfs tweemaal.
Als men dan vraagt maar ben je dan nergens lid?
Dan antwoord ik jawel dat ben ik wel / ik ben bezig om lid te mogen worden.

Vaak laat dit mensen in verwarring, maar je bent dan toch ......
en dan leg ik uit :
Ik zie mij als lid van de Kerk, echter de kerk, zoals velen hem kennen zie ik als een menselijk instituut.
En van deze instituten is er geen enkele die echt past bij de overtuiging zoals ik heb als de kerk behoort te zijn.
Ik zie mijn roeping er mede in ooit te zorgen dat een kerk als dat er wel komt.
Maar tot de tijd dat God me die positie geeft, zal ik me onder gezag moeten stellen.
Daarom ben ik ergens lid.

Ik laat mij in mijn keuze waar lid te zijn leiden door God.
Soms plaatst Hij mij erkens kort, soms lang.
Ik ga als Hij zegt te gaan, en ik blijf net zolang tot God aangeeft dat ik weer verder moet.
In de tussentijd ben ik trouw aan het gezag in de gemeente waar God me voor die tijd plaast.

Ik verlaat een kerkverband dus als God zegt dat ik verder moet gaan.
Recent is zo'n verplaasting geweest.

Na 7 jaren in een pinkstergemeente lid te zijn geweest, stuurde God me buiten mijn verwachting naar een GereformeerdeGemeente.
Deze overgang is niet makkelijk voor me, vooral als thema's worden gepredikt waar ik echt heel anders over denk.
Ik ervaar het als het weglepelen van een grapefruit, bitter, geheel niet prettig om te doen, maar bordevol vitamines en je word er sterker en gezonder van.
Het daar zijn is vreemd voor me, enerzijds een immense worsteling met kromme tenen, anderzijds een diepe vrede het ervaren ja ik zit hier juist.

Ik zie mijn voormalige pinkstergemeente niet als een verkeerde gemeente, er zitten vele oprechte en getrouwe christenen.
Ik ben er alleen weggegaan omdat het tijd was verder te gaan, God stuurde me verder.
Ik zie het nog steeds als een goede gemeente, alleen niet langer mijn gemeente.
Ik heb nog steeds vrienden en bekenden die daar zitten en zij respecteren mij en ik hen.

Ik acht het dan ook goed mogelijk dat ooit, een aantal jaren of decennia in de toekomst God me weer naar een andere gemeente stuurt.
Maar dat merk ik dan tegen die tijd wel.
voor nu is mijn plaats hier in de Gereformeerde Gemeente.
Laat die zorgen voor morgen.

Een ding weet ik wel, waar ik ook zal kerken, Ik en mijn Huis, wij zullen de Here dienen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2010 07:44

T.A.F. Van Pinkster naar gergem? Met rokjes en hoedjes? Dat is wel een erg bijzondere overstap, wil je er nog meer over vertellen?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 sep 2010 07:52

Je kan je kerkverband verlaten als: de dominee een toga draagt.
Tenminste dat vonden ze in Middelburg daar ontstond zelf een anti-togabeweging.
Een toga dragen is niks anders dan hoogmoed.
Een dominee moet één onzer zijn en niet boven de gemeente staan.

Toen in de nazomer van 1855 de Middelburgse predikanten kennelijk onverwacht voor de gemeente in toga op de kansel verschenen, veroorzaakte dat veel commotie. In een van de kerken in de Zeeuwse hoofdstad ontstond grote beroering. Er werd geschreeuwd en geroepen, waarbij dreigende gebaren de geuite verwensingen kracht moesten bijzetten. Zelfs riep men om Gods ontferming over de verblinde leraar die de mantel der ongerechtigheid had aangetrokken…

Velen verlieten ijlings de kerk. Vrouwen vielen flauw en werden afgevoerd. De dienstdoende predikant probeerde zo goed als het ging de dienst later nog voort te zetten met de enkele overgebleven kerkgangers. Voortaan zou een niet onbelangrijk deel van de gemeente elders onderdak zoeken of voorlopig thuisblijven.
Bron:
http://www.refdag.nl/nieuws/de_toga_lei ... g_1_499307

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 sep 2010 17:01

Jantjes schreef:Een toga dragen is niks anders dan hoogmoed.
ben ik het niet mee eens. Een predikant is wel een leermeester en een onderwijzer. Die staat toch ook in zekere zin boven de leerlingen? Of is dat geen goede vergelijking? Jezus onderwees ook maar stond ook wel tussen de gemeente (onze gastpredikant stond tijdens de kerst eerst op de kansel en daarna met 'stille nacht' tussen de gemeente. Op zich denk ik niet dat hij één van ons is omdat hij onderwijst.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2010 12:22

kwebbel schreef:
ben ik het niet mee eens. Een predikant is wel een leermeester en een onderwijzer. Die staat toch ook in zekere zin boven de leerlingen? Of is dat geen goede vergelijking? Jezus onderwees ook maar stond ook wel tussen de gemeente (onze gastpredikant stond tijdens de kerst eerst op de kansel en daarna met 'stille nacht' tussen de gemeente. Op zich denk ik niet dat hij één van ons is omdat hij onderwijst.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de persoon en het ambt wat hij bekleedt. Als persoon staat een predikant niet boven een ander gemeentelid. Zijn toga is een uiting van de waardigheid van het ambt wat hij bekleedt. Wat dat betreft is het te vergelijken met politiekleding. Een politieman staat ook niet boven een andere burger, maar zijn kleding is wel een teken dat hij een bepaald ambt vervult en dat geeft aan dat hij een bepaald gezag heeft gekregen.
Maar goed, bij een predikant kan het ook zonder toga wel, bijv. door een net pak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 sep 2010 15:09

elbert schreef:
kwebbel schreef:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de persoon en het ambt wat hij bekleedt. Als persoon staat een predikant niet boven een ander gemeentelid. Zijn toga is een uiting van de waardigheid van het ambt wat hij bekleedt. Wat dat betreft is het te vergelijken met politiekleding. Een politieman staat ook niet boven een andere burger, maar zijn kleding is wel een teken dat hij een bepaald ambt vervult en dat geeft aan dat hij een bepaald gezag heeft gekregen.
Maar goed, bij een predikant kan het ook zonder toga wel, bijv. door een net pak.

Een politieman staat weldegelijk boven de burger.
Een klein voorbeeldje die zichtbaar is bij een politieman is het dienstwapen, die mag een burger niet dragen laat staan gebruiken.
Een toga is en hoort bij de rechtelijk macht en niet bij een predikant vind ik met de Middelburgse gemeente.

Terug naar “Archief”