Een legende, verschil tussen 3 godsdiensten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Een legende, verschil tussen 3 godsdiensten.

Berichtdoor marin » 30 aug 2010 11:19

Zij laat het verschil zien dat er bestaat tussen de drie grote wereldgodsdiensten. Het boeddhisme, het mohammedanisme en het christendom.

Er bestaat een legende die op treffende wijze zowel de ware betekenis illustreert van de menswording van Jezus, als de lijdensgeschiedenis die daarmee nauw is verbonden. Er was een man in een diepe modderput gevallen. Met alle kracht die hij bezat probeerde hij daaruit te komen. Echter zonder resultaat. De zuigkracht was zo groot, dat hij bij elke beweging alleen maar dieper in de modder zakte. Wanneer er geen redding kwam opdagen, zou hij door de verstikkingsdood moeten omkomen.

Plotseling boog zich iemand over de rand heen. Het was Boeddha. Medelijdend keek hij op de in nood verkerende man neer. Met een zachte en liefdevolle stem sprak hij: “Broeder, je bent in groot gevaar. Wanneer je jezelf niet verlost zul je omkomen. Zie dat je eruit komt. Neem mijn raad en levenslessen aan. Zij laten je de weg zien hoe je kunt ontkomen. Je moet niet zo spartelen en vechten. Wees heel stil in je lijden. Denk over de betekenis ervan na, Mediteer en dood zelfs de wens je toestand te ontvluchten. Dat is de enige manier om gered te worden. Alleen zo zal je gelouterde ziel opklimmen uit deze diepe kuil. Je zult opstijgen en jezelf weervinden in de sferen van de goden, als een verloste.” En Boeddha ging verder.

Daarna kwam Mohammed. Ook hij boog zich over de rand van de put heen. En ook hij zag de man vechten voor zijn leven. Hij toonde eveneens medelijden. Met een warme, deelnemende stem zei hij: “Broeder je moet gered worden. Zoals het er nu voorstaat zul je verdrinken. Wanneer er geen hulp komt wacht je alleen de hel. Luister naar mijn goede raad. Handel daar naar. Geloof in Allah. Hij alleen is god. Hij is de grote meester waardoor je trapsgewijze verlost kunt worden. Volhard in de gebeden. Houd je aan al je beloften. Kom je verplichtingen trouw na. Nauwgezetheid in de voorschriften met betrekking tot de gebeden is de eerste vereiste. Wanneer je al deze dingen nakomt, zul je eenmaal verlost worden. Je zult in het midden van de eeuwige tuinen wonen. Kastijd jezelf. Dood de lichamelijke behoeften. Doe plechtige beloften aan Allah en je zult zeker gered worden. En ook Mohammed ging verder.

Tenslotte komt er nog iemand zijn kant op. Het is een Man, die Zich net als de vorige twee, over de rand van de put buigt. Met diep medelijden ziet Hij de drenkeling die gedoemd is in de modder om te komen. Deze derde Man is Jezus Christus. Hij ziet het beeld van menselijke ellende. Het is niet alleen medelijden dat uit zijn ogen straalt. Hij is met ‘innerlijke ontferming bewogen’. Hij wil de mens redden, koste wat het wil. Hij weet dat dure woorden of goede voornemens niets helpen. Beloften noch inspanningen van de kant van het slachtoffer zijn in staat hem te verlossen. Alleen een resoluut ingrijpen van de Redder Zelf kan baten. Er is geen andere mogelijkheid dan dat Hijzelf in de put afdaalt om het moegestreden slachtoffer eruit te helpen.

Dat doet Jezus Christus! Hij zegt niet veel. Hij roept de steeds dieper zinkende drenkeling toe: “Heb goede moed!” Zie Ik kom, in de rol des boeks is van Mij geschreven. Ps.40:8 Ik kom om het verlorene te zoeken en de gevangenen te bevrijden.”

Dan daalt Christus in de put af! Zijn witte kleed wordt besmeurd. Door de zuigkracht zakken ook Zijn voeten diep in de modder. Hij ondervindt de realiteit van de dood. De angsten van de hel stormen op Hem aan. Hij is een lotgenoot geworden van de drenkeling. Hij reikt het slachtoffer de hand en zegt: “Kom broeder, houd Mij stevig vast. Wij zullen samen uit dit verderf opklimmen. Vrees niet, want Ik ben met u; zijt niet verbaasd want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.” Jes. 41:10 “Volg Mij, geloof alleen en vrees niet. Ik heb de wereld overwonnen.” Joh. 16:33b “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.” Matth. 28: 18b Zo klommen beiden op uit de verstikkende modder. De drenkeling die ten dode was opgeschreven, werd gered.

De leiders van de beide eerstgenoemde godsdiensten spreken wel hun innig medelijden uit; daadwerkelijke hulp bieden zij echter niet. Zij sporen de verloren mens aan zichzelf te verlossen.

Iedereen die over deze legende nadenkt, zal de betekenis daarvan ogenblikkelijk begrijpen.

Alleen Jezus Christus biedt een andere oplossing. Hij daalde Zelf af naar de plaats en in de toestand waar het slachtoffer zich bevond. Hij werd de zondaar gelijk, behalve de zonde. Die had geen vat op Hem. Door dit te doen, wilde Hij de mens redden van de ondergang. Er werd van Hem zelfverloochening en een zeer groot offer gevraagd. Om te kunnen redden moest de Verlosser Zelf aandeel hebben aan het lijden dat door de zonde over het mensdom was gekomen.
Daarom kwam Gods enige Zoon als mens naar deze aarde.

bron: www.agp-internet.com
Laatst gewijzigd door marin op 30 aug 2010 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Een legende, verschil tussen 3 godsdiensten.

Berichtdoor LeChat » 30 aug 2010 11:50

Marin, ben jij de schrijver van deze tekst? Als ik de eerste zinnen invoer in Google kom ik deze letterlijk tegen op een site van de Zevende Dag Adventisten: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 4cebccc639 ...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 30 aug 2010 12:46

pff ergelijke spam

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 aug 2010 15:13

LeChat schreef:Marin, ben jij de schrijver van deze tekst? Als ik de eerste zinnen invoer in Google kom ik deze letterlijk tegen op een site van de Zevende Dag Adventisten: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 4cebccc639 ...

Nee Le Chat, ik vond het een duidelijk artikel om de verschillen aan te duiden, omdat we tegenwoordig in de religie's of godsdiensten denken over dezelfde god te spreken, maar dat betwijfel ik, vandaar de diepere betekenis.

ik heb het gelezen op http://www-agp.internet.com
Laatst gewijzigd door marin op 30 aug 2010 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 aug 2010 15:24

Dan had je meteen de bron moeten vermelden en om 't niet enkel een citaat te maken duidelijk moeten maken waarom je het hier plaatst en waar je in dit topic over wilt discussiëren.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 30 aug 2010 16:50

Dan had je meteen de bron moeten vermelden en om 't niet enkel een citaat te maken duidelijk moeten maken waarom je het hier plaatst en waar je in dit topic over wilt discussiëren.

LeChat: je hebt gelijk, maar er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Tuurlijk is bronvermelding nodig, maar......

Er bestaat een legende ....

Mooi verhaal, marin. Fijn dat je het hier plaatst. Ik merk dat er hier mensen zijn die zich in eerste instantie drukker maken om de bronvermelding, dan om de inhoud van wat je plaatst. In deze legende komt goed naar voren wat er zo uniek is aan God, en aan Zijn Zoon Jezus Christus. Hij is een God die met ons door de diepte gaat! Hoe wonderlijk! Fijn dat je dit met ons hebt willen delen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 aug 2010 17:12

@ Hamlap: je moet het citeren zonder bronvermelding niet zomaar onder tafel vegen, het is eenvoudigweg te kwalificeren alsplagiaat. En bovendien is een forum niet bedoeld om verhalen te delen (vergelijk de columns van BertBrouwer en het commentaar daarop, ook van de mods), een forum is om te discussiëren en daarom word je geacht in een openingspost, als je al een (beperkt) citaat plaatst, aan te geven waarom je dit zo'n mooi stuk vind en wat je ermee wilt, waarover je wilt praten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 aug 2010 18:23

Bij quote´s moet inderdaad de bron vermeld worden, sommige website´s zijn daar namelijk erg streng in.

Nu maar verder over de inhoud, die ons inderdaad bepaald bij onze enige ware Hoop.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 aug 2010 19:36

Wullimpie schreef:Bij quote´s moet inderdaad de bron vermeld worden, sommige website´s zijn daar namelijk erg streng in.

Nu maar verder over de inhoud, die ons inderdaad bepaald bij onze enige ware Hoop.

Oke Wullimpie je hebt gelijk, maar ik weet dat de eigenaar van deze website dit artikel dolgraag met elkaar wil delen, omdat de Here Jezus is De Redder der wereld en die ons liefheeft.

Mijn hoop is dat door dit artikeltje mensen zullen erkennen dat Jezus De Bron van Liefde is en daardoor ieder mens wil redden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2010 08:24

Mooi, helder verhaal. Er is alleen 1 probleem. Ieder christen zal het hier ongetwijfeld mee eens zijn. Maar een moslim of een boeddhist zal na de eerste regels afhaken. Hoezo, een man in de modderput gevallen? Dat is ook een verschil tussen deze religies en daar wordt in dit voorbeeld aan voorbij gegaan. Volgens het christelijk geloof ben je schuldig, heb je de doodstraf verdiend, lig je in een modderput waar je niet uit kan komen. Volgens de andere religies leef je eerst je leven en wordt er vervolgens een uitspraak gedaan of je schuldig bent of niet. Je gedrag bepaalt waar je in terecht komt.

Het voorbeeld klopt, absoluut, maar je moet dan wel eerst tot de ontdekking komen dat je inderdaad in die put ligt. Voor wie dat niet gelooft, de moslim en de boeddhist, zal het verhaal 1 grote karikatuur van hun geloof zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 sep 2010 09:36

Marnix schreef:Mooi, helder verhaal. Er is alleen 1 probleem. Ieder christen zal het hier ongetwijfeld mee eens zijn. Maar een moslim of een boeddhist zal na de eerste regels afhaken. Hoezo, een man in de modderput gevallen? Dat is ook een verschil tussen deze religies en daar wordt in dit voorbeeld aan voorbij gegaan. Volgens het christelijk geloof ben je schuldig, heb je de doodstraf verdiend, lig je in een modderput waar je niet uit kan komen. Volgens de andere religies leef je eerst je leven en wordt er vervolgens een uitspraak gedaan of je schuldig bent of niet. Je gedrag bepaalt waar je in terecht komt.

Het voorbeeld klopt, absoluut, maar je moet dan wel eerst tot de ontdekking komen dat je inderdaad in die put ligt. Voor wie dat niet gelooft, de moslim en de boeddhist, zal het verhaal 1 grote karikatuur van hun geloof zijn.

Marnix, ik betwijfel dat, voor wie is Jezus mens geworden? Alleen voor een christen? Wat denk je, is het niet voor alle mensen? Dat er een naam wordt gegeven aan een godsdienst of richting van denken dat is niet zo interessant.
God heeft wel voor elk mens hulp aangeboden tot redding dat ieder mens in zijn leven kan en gaat ervaren, ieder op zijn eigen manier.
Nou denk ik wel dat door de verschillende godsdiensten een weg wordt gewezen hoe het straks zal zijn, dat maakt nu het grote verschil uit geloven wij nu om in de hemel of paradijs te komen als een beloning of is ons verlangen dat de Here Jezus ons dagelijks wil helpen om nu al dicht bij de onze Vader te kunnen leven in onze handel en wandel, Liefde voor God en Liefde voor onze Naaste.

Het voorbeeld is geen vingerwijzing naar de mens maar alleen de Naam van onze Heiland Jezus Christus is voor veel mensen al troost en redding in dit leven om ons uit de modderput le laten halen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2010 09:58

Zoals ik al zei, het voorbeeld klopt, alleen zal een moslim of een boeddhist het er totaal niet mee eens zijn. Ze geloven namelijk niet dat we als mensen allemaal in zo'n modderput liggen. En als ze dat niet geloven zullen ze ook niet geloven dat ze zelf hulpeloos zijn en redding nodig hebben, door goed te leven voorkom je dat je verloren gaat. Een moslim of boeddhist zal zeggen: Het voorbeeld klopt niet, je ligt als mens niet in een modderput dus waarom zou ik daaruit gered moeten worden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 sep 2010 10:00

Een rustgevend zalig verhaaltje voor christenen.
Ik houd persoonlijk toch meer van de verhalen/feiten die christenen aanzetten om Christus' voorbeeld te volgen.
Voeten in de modder, hup!
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 sep 2010 11:56

Marnix schreef:Zoals ik al zei, het voorbeeld klopt, alleen zal een moslim of een boeddhist het er totaal niet mee eens zijn. Ze geloven namelijk niet dat we als mensen allemaal in zo'n modderput liggen. En als ze dat niet geloven zullen ze ook niet geloven dat ze zelf hulpeloos zijn en redding nodig hebben, door goed te leven voorkom je dat je verloren gaat. Een moslim of boeddhist zal zeggen: Het voorbeeld klopt niet, je ligt als mens niet in een modderput dus waarom zou ik daaruit gered moeten worden?

Precies, het is in feite preken voor eigen parochie

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2010 12:16

Wat op zich af en toe niet verkeerd is... maar een moslim / boeddhist zul je er denk ik niet mee overtuigen.

En als je dit verhaal aan christenen vertelt moet dat inderdaad vervolgens ook leiden tot het volgen van Hem. Het leven houdt niet op als we uit de put zijn gehaald, het nieuwe leven begint dan!

Terug naar “Archief”