Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor MissF » 25 aug 2010 12:07

Tjonge jonge, ik kom na 3 dagen afwezigheid thuis, het is echt een gruwelijke bende. Broodkorstjes nog op de grond, overal post, overal speelgoed. Grrrrr...nouja, nu weer tot dinsdag vrij, dus tijd genoeg om te poetsen en op te ruimen :(
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 aug 2010 12:16

Jo'tje schreef:Maar er zijn dus ook onderzoeken die bewijzen dat we hier in het westen overdreven schoon zijn en bang van bacterietjes. Omdat we er zoveel van weten willen we alles zo schoon mogelijk, veel meer dan nodig. Blijkt zelfs dat kinderen uit een erg schoon huishouden vatbaarder zijn voor ziektes en voedselvergiftiging! Natuurlijk kijken wij ook uit met rauw vlees, natuurlijk laten we een doekje niet liggen als het smerig is etc. Het ligt heus geen week hoor :) Maar je kunt ook overdrijven. Bacteriën vermenigvuldigen zich snel, maar we kunnen als mensen heus wel tegen wat van die wezens hoor. Er is zelfs uit onderzoek gebleken dat de gemiddelde Nederlandse wc-pot schoner is dan de salontafel. Bizar toch?
Nou ja, ik ben er gewoon niet zo bang van. En ik denk dat mensen er soms te bang van zijn.

Vriendin van mij doet thuis alles met antibacteriele spray schoonmaken, mega panisch van de hygiene zeg maar. En zij en haar dochtertje hebben zo vaak buikgriep of een koutje of een hoestje....

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 25 aug 2010 13:26

LauraC schreef:
Jo'tje schreef:Maar er zijn dus ook onderzoeken die bewijzen dat we hier in het westen overdreven schoon zijn en bang van bacterietjes. Omdat we er zoveel van weten willen we alles zo schoon mogelijk, veel meer dan nodig. Blijkt zelfs dat kinderen uit een erg schoon huishouden vatbaarder zijn voor ziektes en voedselvergiftiging! Natuurlijk kijken wij ook uit met rauw vlees, natuurlijk laten we een doekje niet liggen als het smerig is etc. Het ligt heus geen week hoor :) Maar je kunt ook overdrijven. Bacteriën vermenigvuldigen zich snel, maar we kunnen als mensen heus wel tegen wat van die wezens hoor. Er is zelfs uit onderzoek gebleken dat de gemiddelde Nederlandse wc-pot schoner is dan de salontafel. Bizar toch?
Nou ja, ik ben er gewoon niet zo bang van. En ik denk dat mensen er soms te bang van zijn.

Vriendin van mij doet thuis alles met antibacteriele spray schoonmaken, mega panisch van de hygiene zeg maar. En zij en haar dochtertje hebben zo vaak buikgriep of een koutje of een hoestje....

Zij hebben waarschijnlijk nauwelijks weerstand, dus lopen gauw wat op zodra ze bij een 'vies' iemand zijn

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 25 aug 2010 13:29

Ik heb trouwens eens bij ene Turks gezin stage gelopen, 1x per week 3 uur schoonmaakwerk..Dat betekende voor mij: Het hele huis van boven tot beneden, alles zuigen, alles nat+droog afnemen, badkamer met chloor schoonmaken, om de week alle voegen uitschrapen, en weet ik al wat niet meer...En o wee als er ook maar íéts fout deed, werd er gelijk een melding gemaakt bij school dat ik m'n werk weer eens niet goed deed. En ook liep die vrouw (ze was blind) telkens achter me aan, om overal te voelen of het schoon was...

Ik vind het prima dat iemand alles goed schoon wil, maar als het 1x per week in 3 uur tijd moet gebeuren, vind ik dat je niet zoveel eisen kan stellen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2010 15:02

-Judith- schreef:Ik heb trouwens eens bij ene Turks gezin stage gelopen, 1x per week 3 uur schoonmaakwerk..Dat betekende voor mij: Het hele huis van boven tot beneden, alles zuigen, alles nat+droog afnemen, badkamer met chloor schoonmaken, om de week alle voegen uitschrapen, en weet ik al wat niet meer...En o wee als er ook maar íéts fout deed, werd er gelijk een melding gemaakt bij school dat ik m'n werk weer eens niet goed deed. En ook liep die vrouw (ze was blind) telkens achter me aan, om overal te voelen of het schoon was...

Ik vind het prima dat iemand alles goed schoon wil, maar als het 1x per week in 3 uur tijd moet gebeuren, vind ik dat je niet zoveel eisen kan stellen...

Pfft, hoe kan dat nou idd :?
Dan ging je zeker wel 3 uur lang als een tornado door het huis ?
En hoe schoon was die vrouw zelf ?
Mensen die een ander zo controleren, zijn vaak zelf niet zo proper !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2010 15:04

Evelien schreef:@Jo'tje, Het verschilt wel per mens, voor mij persoonlijk vindt ik het prettig om de vaatdoek elke dag in de was te gooien (dit omdat ik vatbaar ben voor al die bacterieen en zo weer ziek op bed lig). En bij mij is het ook niet spik en span schoon. Maar een vaatdoek heeft bij mij wel meer pririoteit. :wink:

Om even terug te komen op die vaatdoekjes in z'n algemeenheid: als ik bijv bij mensen eet en ik help ze daarna even met de vaat etc. dan vindt ik het soms best wel vies als een vaatdoekje heb waar zo'n vieze geur aan zit (dat blijft aan je handen zitten).

Bleegh, was laatst bij iemand die een oude witte onderbroek als vaatdoek had :(
Ik kreeg er visioenen bij en ja, ook die vaatdoek stonk.
Wat kost nou helemaal een paar van die vaatdoekjes ? Of gele doekjes ?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 aug 2010 15:14

schelpje3 schreef:
Evelien schreef:@Jo'tje, Het verschilt wel per mens, voor mij persoonlijk vindt ik het prettig om de vaatdoek elke dag in de was te gooien (dit omdat ik vatbaar ben voor al die bacterieen en zo weer ziek op bed lig). En bij mij is het ook niet spik en span schoon. Maar een vaatdoek heeft bij mij wel meer pririoteit. :wink:

Om even terug te komen op die vaatdoekjes in z'n algemeenheid: als ik bijv bij mensen eet en ik help ze daarna even met de vaat etc. dan vindt ik het soms best wel vies als een vaatdoekje heb waar zo'n vieze geur aan zit (dat blijft aan je handen zitten).

Dat meen je niet....een onderbroek hysterisch-smile Echt Hollanders he ;)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 aug 2010 15:22

Vaatdoeken stinken echt als je die langer dan een dag laat liggen als je hem een paar keer gebruikt hebt :shock: :oops:
Hier gaat het doekje zeker elke dag in de was en soms meerdere keren op een dag!
(bij mijn schoonouders ligt hij ook altijd een paar dagen ik raak dat vieze ding niet aan stinken :shock: )
Ook bij cliënten gebeurd dit zo vaak vandaar dat ik mijn handen afdroog aan mijn broek en als ik in mijn auto kom was ik mijn handen met alcohol.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2010 15:46

liefie schreef:Vaatdoeken stinken echt als je die langer dan een dag laat liggen als je hem een paar keer gebruikt hebt :shock: :oops:
Hier gaat het doekje zeker elke dag in de was en soms meerdere keren op een dag!
(bij mijn schoonouders ligt hij ook altijd een paar dagen ik raak dat vieze ding niet aan stinken :shock: )
Ook bij cliënten gebeurd dit zo vaak vandaar dat ik mijn handen afdroog aan mijn broek en als ik in mijn auto kom was ik mijn handen met alcohol.

Ja, kan tegenvallen he ? In de mooiste huizen is het soms vieze troep.
Sommige mensen leven zo ongestructureerd, een beetje bijhouden is toch niet teveel gevraagd ?
Ik heb ook een flesje sterilium in mn tas hoor en gebruik het ook ! (Ik werk in de thuiszorg)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 25 aug 2010 16:34

schelpje3 schreef:

Wha, ik zie het al voor me, visite knoeit met de koffie en daar kom je met je onderbroek :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 25 aug 2010 18:45

Haai schreef:
schelpje3 schreef:

Wha, ik zie het al voor me, visite knoeit met de koffie en daar kom je met je onderbroek :mrgreen:

Vandaar ook die vlekken in de onderbroek.... :lol: Maar eh, microvezeldoekjes bij het Kruidvat, twee voor 1,79 dacht ik.

*Annette*
Majoor
Majoor

Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor *Annette* » 25 aug 2010 18:57

Haha 'n onderbroek :mrgreen:!

Als ik ergens van gruwel dan is het wel van stinkende vaatdoekjes, vooral in de zomer zit er zomaar 'n luchtje aan. Alleen als ik maar denk het rare luchtje te ruiken gaat die rechtstreeks richting wasmand. Hier gaat iig elke avond de hand-, vaat- en theedoek in de was. Geregeld komt er overdag ook nog een schoon vaat- en handdoek...

Wij hebben 3 wasmanden; 1 voor de gekleurde was, 1 voor de witte/lichte was en 1 voor de natte was (baddoeken, washandjes ed.).

Dekbedden en onderlakens wordt hier op 40 graden gewassen, veel dekbedhoezen kun je niet eens op 60 graden wassen. Of heb ik het nu mis??

- witte was (wit ondergoed + sokken en de natte was) eigenlijks altijd op 60 graden enkele keer op 95 graden
- witte was (wit ondergoed wat maar op 40 graden gewassen mag worden, 't shirts enz.) op 30 of 40 graden. Soms gaan hier de baddoeken ook bij in
- witte blouses, rokken, broeken, mooie truitjes, bh's op 30 graden kort programma
- donkere was (sokken, ondergoed, 't shirts enz.) op 40 graden
- spijkerbroeken/rokken was op 30 graden kort programma
- donkere blouses, mooie kleding, vesten, rokken en broeken op 30 graden kort programma
- werkkleding 40 graden
- werkkleding 60 graden
- overals 60 graden

Ach zo draait de wasmachine heel wat keren hier in de week. Bij witte en donkere was zit de trommel eigenlijks altijd vol, maar bij bijv. alleen blouses dan zit die lang niet vol.

Hoe houden jullie je witten kleding mooi wit? Na 'n poosje heb ik altijd zoiets van waar is dat mooie witte nu gebleven?

Ik lees hier dat sommige soda in de wasmachine erbij doen, ik meende dat dat juist slecht voor je wasmachine was? Maar misschien ben ik ook wel ergens anders mee in de war...
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2010 19:09

Ik gebruik zo min mogelijk een vaatdoek. Die dingen stinken altijd, ik koop ze heel vaak nieuw, maar dan nog krijg ik snel vieze luchtjes eraan. Ik heb tegenwoordig vaak 4 wassen in de week, maar absoluut niet elke dag, dus dan liggen die doekjes in de bijkeuken verder te stinken.
Voor Jurians handen en gezicht gebruik ik altijd snoetenpoetsers, en zo'n doekje gaat ook vaak genoeg even over het aanrecht. Ik denk dat het uiteinlijk echt niet meer kost dan elke dag die vaatdoeken wassen. Het is wel slechter voor het milieu, maar het stinkt tenminste niet. Er ligt vaak wel een vaatdoek, maar die ligt er soms zo 3 dagen droog te liggen, voor de sier ofzo ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2010 19:28

*Annette* schreef:Haha 'n onderbroek :mrgreen:!

Als ik ergens van gruwel dan is het wel van stinkende vaatdoekjes, vooral in de zomer zit er zomaar 'n luchtje aan. Alleen als ik maar denk het rare luchtje te ruiken gaat die rechtstreeks richting wasmand. Hier gaat iig elke avond de hand-, vaat- en theedoek in de was. Geregeld komt er overdag ook nog een schoon vaat- en handdoek...

Wij hebben 3 wasmanden; 1 voor de gekleurde was, 1 voor de witte/lichte was en 1 voor de natte was (baddoeken, washandjes ed.).

Dekbedden en onderlakens wordt hier op 40 graden gewassen, veel dekbedhoezen kun je niet eens op 60 graden wassen. Of heb ik het nu mis??

- witte was (wit ondergoed + sokken en de natte was) eigenlijks altijd op 60 graden enkele keer op 95 graden
- witte was (wit ondergoed wat maar op 40 graden gewassen mag worden, 't shirts enz.) op 30 of 40 graden. Soms gaan hier de baddoeken ook bij in
- witte blouses, rokken, broeken, mooie truitjes, bh's op 30 graden kort programma
- donkere was (sokken, ondergoed, 't shirts enz.) op 40 graden
- spijkerbroeken/rokken was op 30 graden kort programma
- donkere blouses, mooie kleding, vesten, rokken en broeken op 30 graden kort programma
- werkkleding 40 graden
- werkkleding 60 graden
- overals 60 graden

Ach zo draait de wasmachine heel wat keren hier in de week. Bij witte en donkere was zit de trommel eigenlijks altijd vol, maar bij bijv. alleen blouses dan zit die lang niet vol.

Hoe houden jullie je witten kleding mooi wit? Na 'n poosje heb ik altijd zoiets van waar is dat mooie witte nu gebleven?

Ik lees hier dat sommige soda in de wasmachine erbij doen, ik meende dat dat juist slecht voor je wasmachine was? Maar misschien ben ik ook wel ergens anders mee in de war...

Om te beginnen moet je witte was alleen met wit wassen. Dus niet toch stiekem een gele handdoek erbij, of creme, nee onverbiddelijk. Wit is wit !
De fijne was gebruik ik Fleuril (Dato) wit voor, de kookwas verschillende waspoeders, met een zakje Nibro, helaas niet meer te koop ! snif snif.
Dat Vanish white werkt niet en is superduur.
Mijn trommel is ook niet altijd vol met witte fijne was, maar was dan gewoon een programma voor minder kilo's, zoals fijn of wol of zo.
En mocht het toch nog misgaan ergens, kun je bij de drogist een witmaker kopen, weet ff het merk niet.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 aug 2010 20:00

annette: je kan alles wel op kookwas wassen... :lol: maar of je dan wat overhoudt geen idee?? ik was trouwns beddegoed ook op 60, vooral nu... met de borstvoeding.

Ik ken mensen die gebruiken oud ehemden als vaatdoek, gewoon de bovenkant eraf knippen.. en een fijne royale vaatdoek! teminste, als je een hemd van een volwassene hebt! als je die van juul. ou gebruiken dan heb je nog een minidoekje :lol:

Terug naar “Archief”