Dag des Heeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 22 aug 2010 21:22

Faramir schreef:Tenzij Laodicea zin heeft om het bekende rijtje met punten op te lepelen zal dat toch minimaal een weekje moeten wachten.

Nee, Marin en ik zijn benieuwd naar jouw duidelijke aanwijzingen dat zondag nu de rustdag zou zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 aug 2010 21:37

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Tenzij Laodicea zin heeft om het bekende rijtje met punten op te lepelen zal dat toch minimaal een weekje moeten wachten.

Nee, Marin en ik zijn benieuwd naar jouw duidelijke aanwijzingen dat zondag nu de rustdag zou zijn.

Ik vind het best, maar dan wordt het gewoon minimaal een weekje wachten daar ik de komende week geen tijd heb om iets na te zoeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2010 14:12

Bastiaan30 schreef:@Laodicea,
nergens lees ik dat er een voorkeur voor de zondag was.En NA DE MIS DE KROEG IN, OM DE OPSTANDING TE VIEREN VAN HEM DIE BETAALDE VOOR ZONDEN, DIE IN EEN KROEG GEZELLIG VERDER GAAN?
Overal werd de zondag eerste dag der week genoemd.In Openbaring ineens niet meer, deze dag zou ineens Dag des Heeren zijn geworden, terwijl er nergens in het NT een toelichting over gegeven wordt.
Maar goed, zo kwam in de vervangingsleer ook de doop ipv de besnijdenis, zonder 1 woord van uitleg of toepssing.
en werd de bede VAN een goed geweten bij de doop ineens uitgelegd als een bede OM een goed geweten, om de kinderdoop te rechtvaardigen.(1Pet 3:21)
En @Cicero, ik zou niet weten waarom het griekse EN niet door IN vertaald MAG worden.Welke authoriteit zegt dit?
http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/rev1.pdf

Om even mee te gaan met de bekende argumenten, en daar ook wat tegenin te brengen:

De Bijbel geeft volgens mij wel aan dat men geregeld op de zondag samen kwam. Een paar teksten die daar naar verwijzen:

Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde. (Handelingen 20:7)

Laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld. (1 Korinthe 16:2)

Verder lees je nooit dat er wordt genoemd op wat voor dag iets gebeurt, dus blijkbaar wordt dat er hier wel speciaal bij vermeld.

Wat ik hier alleen niet lees is dat men geloofde dat de zondag in plaats van de zondag is gekomen. Ik lees dat men dan samenkwam, maar niet dat ze het als een Bijbelse opdracht zagen om het op deze dag te doen. Het kan dus ook heel goed zijn dat de zondag hier gewoon een geschikte, praktische dag voor was. Die praktische redenen kunnen bijvoorbeeld zijn:

1. De zondag was in een groot deel van het Romeinse rijk al een rustdag (vanwege de verering van de Godin van de zon op die dag)
2. Veel christenen waren bekeerde Joden. We lezen van Paulus dat hij in plaatsen altijd eerst naar de synagogen ging met het evangelie, en lezen ook geregeld dat er Joden tot geloof kwamen. De zaterdag viel daarom af omdat het de Joodse sabbat was en waarop men doorgaans ook met de familie samenkwam om te eten.

Een ander veel gehoord argument is dat Jezus opstond op de eerste dag van de week en we daarom op die dag samenkomen. Op zich is dat mooi, maar ik lees niet in de Bijbel dat dit de reden is dat men daarom samen kwam op die dag. Dat kan een goede reden zijn om op zondag samen te komen, maar je kan volgens mij niet op basis daarvan stellen dat de rustdag op zondag gevierd moet worden, alsof het een Bijbelse instelling is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 23 aug 2010 22:28

Marnix zegt:
We lezen van Paulus dat hij in plaatsen altijd eerst naar de synagogen ging met het evangelie, en lezen ook geregeld dat er Joden tot geloof kwamen. De zaterdag viel daarom af omdat het de Joodse sabbat was en waarop men doorgaans ook met de familie samenkwam om te eten.

maar zie: wat lezen we?

Hand 13,42
En als de Joden uitgegaan waren uit de synagoge, baden de heidenen, dat tegen den naasten sabbat hun dezelfde woorden zouden gesproken worden.

Hand 13,44
En op den volgenden sabbat kwam bijna de gehele stad samen, om het Woord Gods te horen.

Hand 15,21
Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

Hand 18,4
En hij handelde op elken sabbat in de synagoge, en bewoog tot het geloof Joden en Grieken.

Paulus en de sabbat

Treffend is ook het bericht in Hand.13:42-44. Paulus had op de sabbat tot de Joden gesproken. En nu kwamen de heidenen aan Paulus vragen om ook tot hen Gods Woord te spreken. Wanneer Paulus de eerste dag der week had geheiligd, zou hij hen stellig hebben geantwoord: Vandaag op sabbat was ik hier voor de Joden, maar morgen is onze christelijke rustdag, dan predik ik voor u. We kunnen toch niet aannemen dat Paulus zo inconsequent was om de heidenen eerst in te leiden tot de joodse sabbat en daarna te vertellen, dat ze zondag moesten vieren. Maar de apostel heeft de heidenen niet uitgenodigd op de eerste dag der week samen te komen; de volgende sabbat echter kwam (volgens vs. 14) bijna de gehele stad samen (Joden en heidenen) om Gods Woord te horen.

Voorts blijkt uit Hand.17:2 dat het Paulus' gewoonte was op de sabbat in de synagoge te gaan en de opgestane Heiland te verkondigen. Hij predikte drie sabbatten te Thessalonica en o.m. werd een aantal godsdienstige Grieken (heidenen) gelovig.
Hand. 20:7 is evenmin een bewijs voor zondagsheiliging.
Paulus houdt een afscheidsvergadering te Troas. Op zijn reis heeft hij ook wel een vergadering gehouden op een andere dag en de discipelen braken dagelijks het brood (Hand.2:46).
Deze avond echter viel een jongeling uit het raam en werd dood opgenomen. Paulus wekte hem op. Vanwege dit grote wonder maakt Lucas hiervan melding. Bovendien zijn vele Bijbelverklaarders van mening, dat deze avondvergadering dadelijk na de sabbat plaatsvond. De dag begint volgens de Bijbel, nl. bij de avond

"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult/mag men arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen..." (Exod. 20:8-11).

Jezus heeft gezegd: "Wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden" (Matth. 19:17). Deze woorden gaf Jezus de rijke jongeling ten antwoord op diens vraag: "Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?- (vers 16). Uit dit antwoord van Jezus blijkt duidelijk, welke belangrijke plaats Gods geboden in het leven van de wedergeboren mens moeten innemen.

Gods wet is de toetssteen van waarheid en zonde, de goddelijke maatstaf voor het nieuwe leven. Degenen die hun leven naar deze hemelse bevelen inrichten, geven daardoor, volgens Jezus' eigen woorden, blijk van hun liefde tot God. De Heiland zeide aan de vooravond van Zijn sterfdag: "Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren" (Joh. 14:15). En daaronder behoort ook het vierde gebod. Maar laat ons nu in het kort overwegen of de sabbat op de zevende dag der week ook voor de nieuwtestamentische bedeling Gods rustdag is.

Sommigen zien in 1Cor. 16:2 een bijzondere godsdienstige onderscheiding voor de eerste dag der week, omdat in deze tekst wordt bevolen: "Elke eerste dag der week legge een ieder uwer naar vermogen thuis iets weg." Dit is echter geen bewijs dat op de eerste dag der week kerkdiensten werden gehouden; integendeel, een ieder moest bij zich thuis iets wegleggen. Lange zegt terecht: "Uit deze tekst blijkt niet dat de gemeente op deze dag samenkwam"

Een Chinees spreekwoord zegt, ‘wat ik HOOR vergeet ik, wat ik OPSCHRIJF onthoud ik en wat ik DOE begrijp ik.’ Bovenstaand spreekwoord is zeker van toepassing op het vieren van Gods Sabbat op zevende dag!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2010 09:35

Marin schreef:Treffend is ook het bericht in Hand.13:42-44. Paulus had op de sabbat tot de Joden gesproken. En nu kwamen de heidenen aan Paulus vragen om ook tot hen Gods Woord te spreken. Wanneer Paulus de eerste dag der week had geheiligd, zou hij hen stellig hebben geantwoord: Vandaag op sabbat was ik hier voor de Joden, maar morgen is onze christelijke rustdag, dan predik ik voor u. We kunnen toch niet aannemen dat Paulus zo inconsequent was om de heidenen eerst in te leiden tot de joodse sabbat en daarna te vertellen, dat ze zondag moesten vieren. Maar de apostel heeft de heidenen niet uitgenodigd op de eerste dag der week samen te komen; de volgende sabbat echter kwam (volgens vs. 14) bijna de gehele stad samen (Joden en heidenen) om Gods Woord te horen.

Je haalt hier twee dingen door elkaar. Paulus was een evangelist, die het evangelie van de opgestane Jezus Christus bracht. Dat deed hij niet slechts op zondag, dat deed hij fulltime. We zien dat hij altijd eerst de Joden opzoekt en daarom doorgaans op de sabbat naar de synagoge gaat, en zich daarna ook tot de heidenen richt.

Je redenering is dan ook wonderlijk. Paulus heeft de Joden opgezocht en daar het evangelie van Jezus Christus gebracht. Vervolgens komen er allemaal heidenen naar hem toe die het evangelie ook willen horen. Denk je nou echt dat er dan 1 evangelist zou zijn die zou zeggen: Ga morgen maar naar de kerk? Natuurlijk niet! Een evangelist grijpt iedere mogelijkheid, op ieder tijdstip aan om mensen die het evangelie willen horen, dat ook te vertellen. Je doet alsof Paulus geen evangelist was maar een dominee die alleen op zaterdag voor Joden, en op zondag voor heidenen preekte?

Paulus begon met het brengen van het evangelie altijd bij de Joden, en die kwamen op de sabbat in de synagoge samen en daar zocht Paulus hen op. Dezelfde Paulus schrijft later:

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 aug 2010 10:41

Beste Marnix, Paulus heeft het hier niet over de wekelijkse Sabbat (zaterdag) maar over de schaduwdiensten met hun extra Sabbatten (midden in de week) die jaarlijks gevierd werden.

“Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is”. Kolossenzen 2: 16, 17

De beste bijbelse achtergrond om deze tekst te begrijpen vinden we in Leviticus 23. Behalve de wekelijkse Sabbat van de Here worden er in Leviticus 23 ook zes ceremoniële feesten of Sabbatten ingesteld. Sabbatten die door de Israëlieten eenmaal per jaar werden gevierd. Er waren zes feesten en binnen deze feesten waren zeven sabbatten.

In Leviticus 23: 37 lezen wij: “Dit zijn de feesttijden des Heren, waarop gij heilige samenkomsten zult uitroepen, om de Here een vuuroffer te brengen: brandoffer en spijsoffer, slachtoffer en plengoffers, naar het voorschrift voor iedere dag".

Deze bijzondere dagen werden op speciale dagen van de maand gevierd, zoals de veertiende dag van de eerste maand, of de tiende dag van de zevende maand.
Het kan op iedere dag van de week vallen omdat het een datum is, een dag van de maand, geen dag van de week. Hetzelfde gold voor de speciale sabbatten.

Let nu op het volgende.
Deze "sabbatten"diende men te vieren, (naast de wekelijkse Sabbat des Heren) en behalve de gaven en al de gelofte offers en al de vrijwillige offers, die gij de Here geven wilt". (Leviticus 23: 38). Met andere woorden, deze ceremoniële sabbatten werden naast de wekelijkse Sabbat gevierd.

Waarom heeft God deze speciale dagen in een bepaalde maand aan Zijn volk gegeven? Blijkbaar wilde God hen met deze feesten en diensten een belangrijke les leren. Laten we nog eens kijken naar Kolossenzen 2: 16, 17,

"Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is". De sleutel tot het begrijpen van deze verzen vindt men in vers 17 – "die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest". Al de dingen die de apostel in het voorgaande vers (vers 16) opnoemt zijn schaduwen of afschaduwingen of je zou kunnen zeggen illustraties, van dingen die in de toekomst nog moesten geschieden.

Nu is een schaduw niet iets stoffelijks, maar het wordt door iets tastbaars vooruit geworpen. De Joodse ceremonieën waren schaduwen die door de hemelse werkelijkheid vooruit werden geworpen. Het leven van Christus, Zijn dood en Zijn Koninkrijk zijn de werkelijkheid.

Het typische Joodse jaar was een schets van het gehele verlossingsplan. “Christus was het fundament van de Joodse stelsel.

Wanneer een van de ceremoniële sabbatten op een werkdag viel; een dinsdag, woensdag of donderdag, dan was er niets bijzonders aan de hand. Dat werd als een normale sabbat gevierd. Dan werd er niet gewerkt. Maar wat gebeurde er als een van de ceremoniële sabbatten toevallig op een wekelijkse Sabbat viel? Hoe noemde men dan zo een dag? Het was een “Grote Dag” of “Grote Sabbat”. De Sabbat na de dag dat Jezus aan het kruis stierf, was een “Grote Sabbat”. De wekelijkse Sabbat viel op dezelfde dag als de ceremoniële Sabbat van de eerste dag van het feest der Ongezuurde Broden. Jezus rustte op die dag in het graf na Zijn verlossingswerk, net zoals Hij rustte na de Schepping.

Deze schaduwdiensten + Sabbatten werden vervult door het offer van de Here Jezus, maar de weekelijkse Sabbat (zaterdag) daarvan heeft God gezegd:

Statenvertaling (Jongbloed-editie)
Ex.20:
8 Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Het is een symbool van onze redding door Jezus Christus. Wanneer we de sabbbat houden, vertellen we aan de gehele wereld dat we God toebehoren, en dat wij Hem dienen en Hem gehoorzaam zijn. De zevende-dag sabbat is een teken van onze bekering, heiliging en redding.

"Maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want het is een teken tussen Mij en U, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here heilig ben, die u heilig”. Exodus 31:13.

“Ook gaf Ik hun mijn sabbatten als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten, dat Ik, de Here hen heilig”. Ezechiël 20:12.

“Heiligt Mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik de Here, uw God, ben”. Ezechiël 20:20.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2010 13:27

Oke. Een heldere redenering. Maar waaruit blijkt dat dit niet de wekelijkse sabbat geldt maar slechts de extra sabbatten? Volgens mij noemt Paulus geen aparte term die hier op wijst, maar een term die gewoon de sabbat als wekelijks dag aanduidt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 aug 2010 19:23

marin schreef:Beste Marnix, Paulus heeft het hier niet over de wekelijkse Sabbat (zaterdag) maar over de schaduwdiensten met hun extra Sabbatten (midden in de week) die jaarlijks gevierd werden.

“Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is”. Kolossenzen 2: 16, 17

De beste bijbelse achtergrond om deze tekst te begrijpen vinden we in Leviticus 23. Behalve de wekelijkse Sabbat van de Here worden er in Leviticus 23 ook zes ceremoniële feesten of Sabbatten ingesteld. Sabbatten die door de Israëlieten eenmaal per jaar werden gevierd. Er waren zes feesten en binnen deze feesten waren zeven sabbatten.

In Leviticus 23: 37 lezen wij: “Dit zijn de feesttijden des Heren, waarop gij heilige samenkomsten zult uitroepen, om de Here een vuuroffer te brengen: brandoffer en spijsoffer, slachtoffer en plengoffers, naar het voorschrift voor iedere dag".

Deze bijzondere dagen werden op speciale dagen van de maand gevierd, zoals de veertiende dag van de eerste maand, of de tiende dag van de zevende maand.
Het kan op iedere dag van de week vallen omdat het een datum is, een dag van de maand, geen dag van de week. Hetzelfde gold voor de speciale sabbatten.

Let nu op het volgende.
Deze "sabbatten"diende men te vieren, (naast de wekelijkse Sabbat des Heren) en behalve de gaven en al de gelofte offers en al de vrijwillige offers, die gij de Here geven wilt". (Leviticus 23: 38). Met andere woorden, deze ceremoniële sabbatten werden naast de wekelijkse Sabbat gevierd.

Waarom heeft God deze speciale dagen in een bepaalde maand aan Zijn volk gegeven? Blijkbaar wilde God hen met deze feesten en diensten een belangrijke les leren. Laten we nog eens kijken naar Kolossenzen 2: 16, 17,

"Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is". De sleutel tot het begrijpen van deze verzen vindt men in vers 17 – "die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest". Al de dingen die de apostel in het voorgaande vers (vers 16) opnoemt zijn schaduwen of afschaduwingen of je zou kunnen zeggen illustraties, van dingen die in de toekomst nog moesten geschieden.

Nu is een schaduw niet iets stoffelijks, maar het wordt door iets tastbaars vooruit geworpen. De Joodse ceremonieën waren schaduwen die door de hemelse werkelijkheid vooruit werden geworpen. Het leven van Christus, Zijn dood en Zijn Koninkrijk zijn de werkelijkheid.

Het typische Joodse jaar was een schets van het gehele verlossingsplan. “Christus was het fundament van de Joodse stelsel.

Wanneer een van de ceremoniële sabbatten op een werkdag viel; een dinsdag, woensdag of donderdag, dan was er niets bijzonders aan de hand. Dat werd als een normale sabbat gevierd. Dan werd er niet gewerkt. Maar wat gebeurde er als een van de ceremoniële sabbatten toevallig op een wekelijkse Sabbat viel? Hoe noemde men dan zo een dag? Het was een “Grote Dag” of “Grote Sabbat”. De Sabbat na de dag dat Jezus aan het kruis stierf, was een “Grote Sabbat”. De wekelijkse Sabbat viel op dezelfde dag als de ceremoniële Sabbat van de eerste dag van het feest der Ongezuurde Broden. Jezus rustte op die dag in het graf na Zijn verlossingswerk, net zoals Hij rustte na de Schepping.

Deze schaduwdiensten + Sabbatten werden vervult door het offer van de Here Jezus, maar de weekelijkse Sabbat (zaterdag) daarvan heeft God gezegd:

Statenvertaling (Jongbloed-editie)
Ex.20:
8 Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Het is een symbool van onze redding door Jezus Christus. Wanneer we de sabbbat houden, vertellen we aan de gehele wereld dat we God toebehoren, en dat wij Hem dienen en Hem gehoorzaam zijn. De zevende-dag sabbat is een teken van onze bekering, heiliging en redding.

"Maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want het is een teken tussen Mij en U, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here heilig ben, die u heilig”. Exodus 31:13.

“Ook gaf Ik hun mijn sabbatten als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten, dat Ik, de Here hen heilig”. Ezechiël 20:12.

“Heiligt Mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik de Here, uw God, ben”. Ezechiël 20:20.

Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar Paulus leert ons duidelijk dat de wet een schaduw toont, van wat komen zou (Heb 10,1) dus ook de wekelijkse sabbat.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 aug 2010 09:52

Marnix en Mohamed, is het niet zo dat de wetten die Mozes moest opschrijven datgene was dat tegen ons getuigde, lees maar:

in Deut. 31 : 24-26, „En het geschiedde toen Mozes voleindigd had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltooid waren, zo gebood Mozes de Levieten die de ark des verbonds droegen, zeg­gende : Neemt dit wetboek en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heren uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u."

Terwijl de Wet der Tien Geboden die God zelf met Zijn vinger heeft opgeschreven op 2 (stenen tafelen, deze wet werd in de ark des verbonds bewaard, wel een bewijs voor de grote waarde die God aan de decaloog toekent.

In het kort gezegd: De Here Jezus heeft datgene wat Mozes moest opschrijven in een wetboek aan het kruis genageld (naast de ark), en daardoor de Wet der Tien Geboden (in de ark)groot gemaakt, omdat diegenen die Hem liefhebben de Wet der Tien Geboden niet meer op stenen tafelen maar in het hart geplaatst.

Psalm 40 : 8-9. Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap. De wet stond geschreven in Zijn hart.Hebreën 8 : 10. God maakt door middel van het Evangelie een nieuw verbond met de mens, dat daarin bestaat, dat Zijn wet nu ook, evenals bij Christus zelf, geschreven wordt in het hart. Filippenzen 3 : 8-9. Door Christus wordt de gelovige de rechtvaardigheid die uit God is, door het geloof geschonken. Romeinen 3: 21. Deze rechtvaardigheid Gods, die geopenbaard wordt zonder de wet, geeft nochtans getuigenis van de wet. Dat wil zeggen, hoewel deze rechtvaardigheid de berouwvolle en gelovige zondaar uit genade geschonken wordt, komt deze niet door de wet, maar door het Evangelie, maar heeft getuigenis van de wet, d.w.z. is in overeenstemming met de wet.
Romeinen 3 : 31. In deze zin geldt het woord dat de gelovige de wet bevestigt.

Wat heeft Christus teniet gedaan ?Johannes 1 : 29. Jezus kwam in de wereld om de zonden weg te nemen. Van Hem werd reeds voordat Hij geboren werd gezegd: „Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden". Matth. 1:21.
2 Timotheus 1 : 10. Deed Christus de wet teniet? Of kwam Hij om iets ander teniet te doen? Paulus zegt: Hij heeft de dood teniet gedaan.

Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood. Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst. De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon. Jezus verdiepte de betekenis van de wet.

Samenvattend blijkt dus dat er geen tegenstrijdigheid bestaat tussen Christus en de wet of tussen wet en Evangelie. Beide zijn uit dezelfde bron ontsproten. Beiden staan in dienst van hetzelfde plan, het plan der verlossing van de mens uit de zonde. De wet toont hem zijn verloren toestand en bereidt hierdoor het hart voor om het Evangelie te ontvangen en de verlossing deelachtig te worden. De wet zonder het Evangelie is niets, maar 'het Evangelie zonder de wet is evenmin iets. Zonder de wet is er geen kennis van de zonde en zonder het Evangelie is er geen kennis van de weg ter zaligheid.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 aug 2010 12:57

Marnix merkte op:Geplaatst: di aug 24, 2010 10:35
Paulus begon met het brengen van het evangelie altijd bij de Joden, en die kwamen op de sabbat in de synagoge samen en daar zocht Paulus hen op. Dezelfde Paulus schrijft later:

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Weet je Marnix,

Veel theologen en voorgangers beroepen zich op uitspraken van Paulus en beweren dat hij heeft gezegd dat deze feestdagen des HEREN zijn afgeschaft of weggedaan. Eén van de geciteerde teksten is deze: “Nu gij echter God hebt leren kennen, ja meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet af aan dienstbaar wilt maken? Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar” (Galaten 4:9-10).
Door deze tekst in verband te brengen met de Sabbatsheiliging en de feestdagen des HEREN suggereren deze ‘onderwijzers’ dat Paulus de dagen, maanden, vaste tijden en jaren zou afkeuren en verwerpen, die de HERE zelf in Zijn heilige Wet (Tora) als een altoosdurende inzetting heeft opgedragen te houden.
Deze redenering is niet logisch omdat ook Paulus de Sabbat heeft gehouden (Hand. 17:2) en ook zelf de Bijbelse feestdagen heeft gevierd zoals Pesach, het Feest der Ongezuurde Broden (1 Kor. 5:6-8) en het vasten op Grote Verzoendag (Hand. 27:9).

Paulus veroordeelt Dagen, maanden, vaste tijden en jaren welke een heidense oorsprong hebben

Het valt mij steeds weer op dat velen de tekstfragmenten uit hun context lichten en daarop hun conclusies baseren, die dan een eigen leven gaan leiden.
Dat is ook met deze geciteerde tekst het geval, want op het eerste gezicht schijnen zij hier gelijk te hebben als men deze verzen geïsoleerd leest. Maar als men niet alleen deze verzen doorneemt, maar het gehele gedeelte vanaf vers 8, dan zien wij duidelijk dat Paulus het hier niet heeft over de Sabbat en de Feestdagen des HEREN. Paulus heeft het hier over speciale dagen en tijden die door de heidenen aan de afgoden waren gewijd, en dat is heel wat anders! In vers 8 schrijft Paulus namelijk, dat de van oorsprong heidense Galaten in de tijd dat ze de God van Israël nog niet kenden, afgoden hadden gediend. In vers 9 vraagt Paulus zich dan ook af hoe zij ondanks hun nieuwe geloof in de God van de Bijbel en in Jezus Christus alsnog terug kunnen keren naar hun van oorsprong heidense tradities en wereldgeesten, door hen opnieuw te dienen in plaats van God, … de Schepper van Hemel en Aarde! En nu komt dus vers 10 waarin hij het houden van dagen, maanden, vaste tijden en jaren ter ere van deze afgoden veroordeelt! Dit geeft dus wel even een ander beeld van de Waarheid dan wat de huidige theologen en geven.

Paulus zegt het volgende: “Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weer een slavenjuk opleggen. Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.

Wat Paulus hier wil duidelijk maken is dit: wij kunnen de behoudenis niet verdienen door het houden van de wet. Maar als wij door het offer van Jezus uit genade de behoudenis, het eeuwige leven, ontvangen, onverdiend, dan houden wij Gods geboden maar al te graag uit dankbaarheid. De wet is dus beslist niet afgeschaft, maar zij is ook beslist niet het middel om de behoudenis te bewerken. Voor een gelovige uit de heidenen (volken) is dus alleen de besnijdenis des harten van toepassing, niet de lichamelijke besnijdenis.

Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van Gods geboden! Ieder blijve bij die roeping, waarin hij was, toen hij geroepen werd!” (1 Korinthiërs 7:17-20).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2010 20:18

marin schreef:Marnix en Mohamed, is het niet zo dat de wetten die Mozes moest opschrijven datgene was dat tegen ons getuigde, lees maar:

in Deut. 31 : 24-26, „En het geschiedde toen Mozes voleindigd had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltooid waren, zo gebood Mozes de Levieten die de ark des verbonds droegen, zeg­gende : Neemt dit wetboek en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heren uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u."

Terwijl de Wet der Tien Geboden die God zelf met Zijn vinger heeft opgeschreven op 2 (stenen tafelen, deze wet werd in de ark des verbonds bewaard, wel een bewijs voor de grote waarde die God aan de decaloog toekent.

In het kort gezegd: De Here Jezus heeft datgene wat Mozes moest opschrijven in een wetboek aan het kruis genageld (naast de ark), en daardoor de Wet der Tien Geboden (in de ark)groot gemaakt, omdat diegenen die Hem liefhebben de Wet der Tien Geboden niet meer op stenen tafelen maar in het hart geplaatst.

Psalm 40 : 8-9. Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap. De wet stond geschreven in Zijn hart.Hebreën 8 : 10. God maakt door middel van het Evangelie een nieuw verbond met de mens, dat daarin bestaat, dat Zijn wet nu ook, evenals bij Christus zelf, geschreven wordt in het hart. Filippenzen 3 : 8-9. Door Christus wordt de gelovige de rechtvaardigheid die uit God is, door het geloof geschonken. Romeinen 3: 21. Deze rechtvaardigheid Gods, die geopenbaard wordt zonder de wet, geeft nochtans getuigenis van de wet. Dat wil zeggen, hoewel deze rechtvaardigheid de berouwvolle en gelovige zondaar uit genade geschonken wordt, komt deze niet door de wet, maar door het Evangelie, maar heeft getuigenis van de wet, d.w.z. is in overeenstemming met de wet.

Wat heeft Christus teniet gedaan ?Johannes 1 : 29. Jezus kwam in de wereld om de zonden weg te nemen. Van Hem werd reeds voordat Hij geboren werd gezegd: „Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden". Matth. 1:21.
2 Timotheus 1 : 10. Deed Christus de wet teniet? Of kwam Hij om iets ander teniet te doen? Paulus zegt: Hij heeft de dood teniet gedaan.

Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood. Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst. De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon. Jezus verdiepte de betekenis van de wet.

Samenvattend blijkt dus dat er geen tegenstrijdigheid bestaat tussen Christus en de wet of tussen wet en Evangelie. Beide zijn uit dezelfde bron ontsproten. Beiden staan in dienst van hetzelfde plan, het plan der verlossing van de mens uit de zonde. De wet toont hem zijn verloren toestand en bereidt hierdoor het hart voor om het Evangelie te ontvangen en de verlossing deelachtig te worden. De wet zonder het Evangelie is niets, maar 'het Evangelie zonder de wet is evenmin iets. Zonder de wet is er geen kennis van de zonde en zonder het Evangelie is er geen kennis van de weg ter zaligheid.

Jezus zei duidelijk dat de sabbat om de mens is gemaakt en de mens niet om de sabbat (Mar 2,27) want in de praktijk bleek het veel meer een stok om de naaste mee te slaan (Mat 12,2; Mar 3,2; Luk 6,7; Luk 14,1; Joh 5,10,16,18; 9,16) dan een dag om te rusten. Bovendien leerde Paulus dat de gelovigen Gods rust ingaan (Heb 4,3) en indien wij ook geloven, zijn wij zijn rust eveneens ingegaan en is elke dag een rustdag.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 aug 2010 10:36

Mohamed zegt:
Jezus zei duidelijk dat de sabbat om de mens is gemaakt en de mens niet om de sabbat (Mar 2,27) want in de praktijk bleek het veel meer een stok om de naaste mee te slaan (Mat 12,2; Mar 3,2; Luk 6,7; Luk 14,1; Joh 5,10,16,18; 9,16) dan een dag om te rusten. Bovendien leerde Paulus dat de gelovigen Gods rust ingaan (Heb 4,3) en indien wij ook geloven, zijn wij zijn rust eveneens ingegaan en is elke dag een rustdag.

Mohamed, daarom zei Jezus ook:
De Sabbat was niet ingesteld om een last voor de mens te zijn. Hij was bestemd om hem goed te doen en rust en vrede te geven. Daarom zei onze Here: "De Sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de Sabbat." Mark. 2 : 27.

Gehoorzaamheid uit liefde.

In het Christelijk Geloof staat Jezus Christus centraal, geen doctrine, geen dode leerstelling, maar de mens geworden Zoon van God, die van eeuwigheid tot eeuwigheid bestaat. Jezus sprak: ‘Eer Abraham was, ben Ik.’ [Joh 8: 58, vgl. 1:1, 17: 5-24, Mich. 5:1, Jes. 9:5]. De liefde tot God is in het Christelijk Geloof het basis element. ‘Dit is het eerste en het grootste gebod. En het tweede, daaraan gelijk is: U zal uw naaste liefhebben als uzelf.’ [Mat. 22: 38-39].

Maar wat betekent dat eigenlijk: Liefde tot God?
De liefde tot God vloeit voort uit het feit, dat God ons eerst heeft liefgehad. ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.’ [Joh 3:16, I Joh 4:9-10-19].

Alleen diegene die dit in Geloof aanvaardt en het op zichzelf toepast, wordt in staat gesteld God echt lief te hebben. Jezus zegt: ‘Wanneer u Mij liefheeft, zal u mijn Geboden bewaren, wie mijn Geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft.’ [Joh. 14: 15-21].

De Christen houdt de Tien Geboden dus niet, omdat hij gelooft God daarmee gunstig te stemmen en gered te worden, maar zijn motivatie voor het houden van de Geboden is de liefde voor Christus. ‘Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn Geboden bewaren, en zijn Geboden zijn niet zwaar.’ [Joh. 5: 3]. De Tien Geboden drukken de zorgzame liefde van God uit en Zijn bedoeling met de mensen.

Zedenwet en ceremoniële wet.

Tegenwoordig zijn vele Christenen van mening dat Jezus door zijn dood de Tien Geboden (de Zedenwet) aan het kruis genageld heeft. Door zijn kruisdood heeft Hij ons immers ‘vrijgekocht van de vloek der Wet.’ [Gal.3: 13] welke is: ‘de eeuwige dood.’ [Rom.6: 23, Op.21: 8]. De ceremoniële wet (de offerwet) wees reeds in al zijn bijzonderheden op het ware, toekomstige Offerlam van God. ‘Zie het Lam Gods, dat de zonde van de wereld wegneemt.’ [Joh.1: 29, I Kor.5: 7]. Toen Jezus stervend aan het kruis uitriep: ‘Het is volbracht.’ [Joh. 19: 30] scheurde in de tempel te Jeruzalem het voorhangsel, dat scheiding maakte tussen het Heilige en het Heilige der Heilige, in tweeën, van boven tot beneden. [Mat. 27: 51]. Dat was het einde van de offerwet, zoals Paulus het ook beschreef: ‘Want Christus is het einde der wet …’ [Rom. 10: 4].

Vanaf dat ogenblik was het zinloos om nog te offeren. ‘Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden … Waar dan voor deze dingen vergeving bestaat, is er geen zondeoffer meer nodig.’ [Heb. 10: 14-18].

Als het mogelijk zou zijn geweest Gods Wet te veranderen, of af te schaffen, dan zou het voor Christus niet nodig zijn geweest om te sterven.

Diegene die geen onderscheid maakt tussen de vergankelijke en de eeuwige wetten, vervalt in velerlei dwaalleer.

De Sabbat.

Iedere Christen aanvaardt, dat hij geen andere God aanbidden moet, dat hij geen echtbreuk moet plegen, en niet moet doden of stelen. Maar hoe staat het met de Sabbat? Waarom behoort men op een bepaalde dag van het werk uit te rusten en een bijzondere gemeenschap met God te ervaren? Waarom moet het specifiek de zevende dag van de week zijn? De Sabbat werd reeds in het paradijs, meer dan vijfentwintighonderd jaar voordat er ooit sprake was van Jodendom, door God als zegel op Zijn Schepping geplaatst en bijzonder geheiligd en gezegend. [Gen. 2: 2-3]. De Scheppingssabbat is derhalve een goddelijke instelling, welke reeds aan het eerste mensenpaar, vergezeld van een speciale zegen, gegeven werd en daarom geen vergankelijke Joodse instelling is. ‘De Sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de Sabbat.’ [Marc. 2: 27]. Vandaar dat het sabbatsgebod ook geldt voor ‘de vreemdeling’. ‘Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat hij niets kwaad doet! En de vreemdelingen, die zich bij de Heer aansluiten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de Sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn Verbond; hen zal Ik brengen naar Mijn Heilige Berg en Ik zal hen vreugde bereiden in Mijn Bedehuis; … want Mijn Huis zal een Bedehuis heten voor alle volken.’ [Jes. 56: 2-6-7, Ex. 20: 10]. Jezus zei over zichzelf: ‘Want de Zoon des Heren is de Heer van de Sabbat.’ [Mat. 12: 8]. Zo erkennen wij door het gedenken van de Sabbat, Jezus Christus als Schepper: ‘Want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de Hemelen en die op aarde zijn …’ [Kol. 1: 16 vgl. Heb. 1: 2-3, Joh. 1: 1-3-14, Ps 33: 6-9 en Heb. 11: 3].

De Sabbat en de Verlossing.

De Bijbel brengt het vieren van de zevende dag als de door God ingestelde, regelmatig terugkerende, gedenkdag in verband met het verkrijgen van de eeuwige sabbatsrust aan het einde van de geschiedenis van deze wereld. Want Hij heeft ergens van de Zevende dag aldus gesproken: ‘En God rustte op de zevende dag van al Zijn Werken.’ ‘Want wie tot Zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de Zijne.’ [Heb. 4: 4-10-11, Jes. 66: 22-23].

De Zondag.

De betekenis van de zondag is echter een geheel andere. De zondag, als eerste dag van de week, is geen gedenkdag aan de Schepping, geen beloofde rust van God. Daaruit blijkt dat de zondagvierder het sabbatsgebod uit de Tien Geboden niet houdt. God zegende en heiligde de zevende dag tot een eeuwig gedenkteken, en niet de eerste dag. Het gaat God hierbij om het gedenken van Hem als Schepper en Verlosser uit de slavernij van de zonde, zowel als van de dood [Ex. 20: 8-11, Deut. 5: 12-15], en niet om de Opstanding. ‘Het is duidelijk dat wij niet de Sabbat vieren, hoe streng of vol overgave wij ook de zondag houden. De Sabbat is gegrondvest op een bijzonder goddelijk Gebod. Wij kunnen ons op zo’n Gebod voor de zondagsviering niet beroepen.’ (R.W. Dale, leider van de Congregationalisten in Engeland in ‘De Tien Geboden’, blz 106-107).

Oorsprong van de zondag.

Dit alles verklaart ook het ontstaan van de zondag. De zondag vond ingang in het Christendom, om voor de heidenen ‘de bekering’ te vergemakkelijken. De zondag was onder de heidenen de dag, die aan zonaanbidding was gewijd. Maar dat is juist de aanbidding van het geschapene in plaats van de Schepper [Rom. 1: 25], wat alle heidense godsdiensten met elkaar gemeen hebben en waardoor het zich van het Christelijk geloof onderscheidt.
Ergens anders zegt God: ‘Zie de boze gruwelen die zij hier bedrijven! … Zij bogen zich in de richting van het oosten voor de zon.’ [Ezech. 8: 9-16]. Uit dit alles blijkt dus, dat de zondag zijn oorsprong niet heeft in de Bijbel, maar in de heidense godsdienst, die het Christendom meer en meer en op vele gebieden doorspekt heeft.

Geboden van mensen.

Indien er moet worden vastgesteld, dat de zondag niets anders is dan een gebod van mensen, is hier dan het woord van Jezus niet van toepassing: ‘Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd: … tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn. U verwaarloost het Gebod van God en houdt u aan de overlevering van mensen?’ [Marc. 7: 6-9]. Ook door de profeet Ezechiël vermaant God zijn volk: ‘ … wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. Ik ben de Heer, uw God, wandelt naar Mijn inzettingen en onderhoudt naarstig Mijn verordeningen.

Wandelen zoals Jezus.

De Christen houdt de Geboden uit liefde voor Christus. ‘Wanneer u Mij liefheeft, zo bewaart Mijn Geboden.’ [Joh. 14: 15]. Bij monde van de psalmschrijver zegt Jezus: ‘Ik heb lust om Uw Wil te doen, Mijn God, uw Wet is in Mijn binnenste.’ [Ps.40: 8-9, vgl. Heb. 10: 7].

Voordat Jezus naar de Hemel ging, verklaarde Hij: ‘Indien u Mijn Geboden bewaart, zal u in Mijn Liefde blijven, gelijk Ik de Geboden van Mijn Vader bewaard heb en blijf in Zijn Liefde.’ [Joh. 15: 10].

Verder zegt de Bijbel: ‘En hieraan onderkennen wij dat wij Hem kennen: Zo wij Zijn Geboden bewaren. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.’ [I joh. 2: 3-6]. Indien Christus aan ons hart werkt, dan zullen wij ook dezelfde Geest openbaren en dezelfde werken doen: Werken der gerechtigheid en gehoorzaamheid. ‘Stellen wij dan door het Geloof de Wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de Wet.’ [Rom. 3: 31]. ‘Want niet de hoorders der Wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der Wet zullen gerechtvaardigd worden.’ [Rom. 2: 13].

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2010 19:54

Marnix schreef:Om even mee te gaan met de bekende argumenten, en daar ook wat tegenin te brengen:

De Bijbel geeft volgens mij wel aan dat men geregeld op de zondag samen kwam. Een paar teksten die daar naar verwijzen:

Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde. (Handelingen 20:7)

Laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld. (1 Korinthe 16:2)

Verder lees je nooit dat er wordt genoemd op wat voor dag iets gebeurt, dus blijkbaar wordt dat er hier wel speciaal bij vermeld.

Wat ik hier alleen niet lees is dat men geloofde dat de zondag in plaats van de zondag is gekomen. Ik lees dat men dan samenkwam, maar niet dat ze het als een Bijbelse opdracht zagen om het op deze dag te doen. Het kan dus ook heel goed zijn dat de zondag hier gewoon een geschikte, praktische dag voor was. Die praktische redenen kunnen bijvoorbeeld zijn:

1. De zondag was in een groot deel van het Romeinse rijk al een rustdag (vanwege de verering van de Godin van de zon op die dag)
2. Veel christenen waren bekeerde Joden. We lezen van Paulus dat hij in plaatsen altijd eerst naar de synagogen ging met het evangelie, en lezen ook geregeld dat er Joden tot geloof kwamen. De zaterdag viel daarom af omdat het de Joodse sabbat was en waarop men doorgaans ook met de familie samenkwam om te eten.

Een ander veel gehoord argument is dat Jezus opstond op de eerste dag van de week en we daarom op die dag samenkomen. Op zich is dat mooi, maar ik lees niet in de Bijbel dat dit de reden is dat men daarom samen kwam op die dag. Dat kan een goede reden zijn om op zondag samen te komen, maar je kan volgens mij niet op basis daarvan stellen dat de rustdag op zondag gevierd moet worden, alsof het een Bijbelse instelling is.

Bedankt voor het lijstje, dat scheelt me weer. Voor de rest geef je een mooie nuance weer. De een zal ervan overtuigd zijn dat de zondag een speciale dag is, de ander niet. Zoals zo'n beetje alles bij geloof dus.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 aug 2010 21:22

Hallo Faramir

de tekst in de NBG-vertaling 1951.
(1 Korinthe 16:2)
2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden. 3 Wanneer ik dan aangekomen ben, zal ik hen, die gij daarvoor geschikt acht, met brieven zenden om uw liefdegave te Jeruzalem af te dragen.

de tekst zegt in Statenvertaling
(1 Korinthe 16:2)
2 Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.
3 En wanneer ik daar zal gekomen zijn, zal ik hen, die gij zult bekwaam achten door brieven, zenden, om uw gave naar Jeruzalem over te dragen.

even vooraf, de zondag was helemaal niet in beeld, de sabbat (op zaterdag) was en is het eind/rustpunt van de week cyclus je had 1e,2e,3e,4e,5e nasabbat, de 6e dag was voorsabbat (dag van voorbereiding voor de sabbat) en sabbat, dus geen zondag t/m zaterdag.

als je de teksten leest krijg je een ander beeld, Paulus zegt hier, zoals je kunt lezen begin op de 1e dag je gaven weg te leggen... wacht daar niet te lang mee, hij geeft gewoon een advies, lees maar.

En nog dit, je weet de gelovigen kwamen dagelijks bij elkaar met breken van het brood!

En geloof me, de Here Jezus liefhebben, trouw zijn aan God, is een persoonlijke keus daar kun je alleen maar over vertellen, en wat anderen voor keus maken is niet aan mij, geloof is een persoonlijke zaak.

De Christen houdt de Geboden uit liefde voor Christus. ‘Wanneer u Mij liefheeft, zo bewaart Mijn Geboden.’ [Joh. 14: 15]. Bij monde van de psalmschrijver zegt Jezus: ‘Ik heb lust om Uw Wil te doen, Mijn God, uw Wet is in Mijn binnenste.’ [Ps.40: 8-9, vgl. Heb. 10: 7].

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 aug 2010 00:03

mohamed schreef:
marin schreef:Marnix en Mohamed, is het niet zo dat de wetten die Mozes moest opschrijven datgene was dat tegen ons getuigde, lees maar:

Met deze visie ben ik het instinctief het meeste eens, de heidenen is de sabbat dan ook niet opgelegd, het was iets tussen God en de israelieten, vandaar ook dat de hen nog uitgelegd moest worden in de woestijn, wat ze met een sabbatsovertreder moesten doen, dat was destijds dus nog helemaal nieuw voor hen.Wat me stoort is dat we ALS we dan een rustdag mogen hebben, we deze liever op een dag nemen die door mensen is ingesteld, dan door God Zelf.Zo ook Kerstmis.Carnaval is te bespottelijk voor woorden, die zet ik er niet eens bij.
Kanttekenaren bij Openbaring 1:10(over de dag des Heeren)
"Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd."
Dit is enige plaats in de bijbel waar, totaal irrelevant aan waar het boek Openbaring over gaat, de dag des Heeren ineens door zondag wordt vervangen.Maakte het uit op welke dag van de week (en waarom heette het nu ineens niet meer "eerste dag van de week"?)Johannes in den geest op de oordeelsdag kwam en op moest schrijven wat hij daar zag?De bazuin klonk notabene, en waar is dat een teken van?
Jezus riep op zijn dood te herdenken, nooit de dag van zijn Opstanding.Dat we dat nu wel doen, is natuurlijk niet zondig, integendeel, maar om er een wettische sabbat van te maken is absurd.De functies van beide dagen hebben niets met elkaar te maken.In Openbaring 10 geeft de bazuin trouwens al aan dat het om de oordeelsdag gaat, als inleiding op het hele Boek van Openbaringen.
maar goed, het schijnt dat de traditie en vervangingsleer-aanhangende kanttekenaren nog hele massa's mensen kunnen beinvloeden.
Werkelijk verbazend vind ik dat.
Ik moet zeggen dat totdat je er werkelijk dieper over gaat nadenken, niets opvalt, pas als je werkelijk de schriften gaat bestuderen, word je wakker..

Terug naar “[Religie] - Open forum”