Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Haai » 23 aug 2010 21:55

LauraC schreef:
kwebbel schreef: voor de baddoeken, theedoeken, keukendoeken en vaatdoeken. Je droogt er toch vieze dingen mee af

Je komt toch schoon uit de douche?

:mrgreen:

Ik was m'n beddengoed vaak op 40 gr. Die mijten enzo gaan ook wel dood als 'ie aan het wasrek hangt, en van dat beetje bacterien wat achterblijft hebben we nog nooit wat gekregen (geloof ik 8-[ )
Ik was oha zo koud mogelijk, dingen die alleen maar opgefrist hoeven te worden helemaal koud. Wel af en toe een kookwas omdat dat goed is voor de machine, en verder altijd een schepje soda bij het waspoeder (dan hoef je ook minder poeder te gebruiken).
Wij hebben gewoon één wasmand, heb geen ruimte voor meer. Als 'ie helemaal vol zit, betekent dat dat ik een machine kan vullen. Dan sorteer ik de was en kijk ik welke berg het hoogste is en die was ik dan :mrgreen:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 24 aug 2010 07:46

Wij hebben 4 wasmanden, maar meestal staan ze in elkaar gestapeld. Alleen als ik veel halve wassen heb staan, of alle bedden tegelijk heb afgehaald, haal ik ze uit elkaar en sorteer de was in verschillende manden. Normaal gesproken is 1 wasmand voldoende, dan is het wat minder vol in de badkamer ook. Alle hoeslakens was ik op 60 gr., de dekbedovertrekken vaak op 40 gr. Als er zichtbare vlekken op zitten, was ik ze ook op 60 gr. Hier is het streven om voor de zondag alle strijk in de kast te hebben, maar ik haal het niet elke week :mrgreen: ... Als het echt te gek wordt, heb ik iemand die het graag van me overneemt, maar ik probeer er zo min mogelijk gebruik van te maken. Nu met de verbouwing is het een paar keer gebeurd en dat was wel heerlijk natuurlijk.

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 24 aug 2010 08:12

Omdat ik zelf allergisch ben, was ik beddengoed altijd op 60 gr. Dit was ook het advies van mijn dermatoloog. Het is algemeen bekend dat huisstofmijt op een temperatuur lager dan 60 gr. overleeft.
Maar goed, dan heb je nog je matras. Die kan niet in de wasmachine. Iedere 6 weken zuig ik mijn matras af met een speciale dieptereiniger. Deze haalt de mijt ook uit je matras. Als je dit voor de eerste keer doet, schaam je je vreselijk. :oops:

Veel allergie problemen worden veroorzaakt door de huisstofmijt. 't Lijkt me heerlijk als je nergens last van hebt.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 24 aug 2010 08:51

Beddengoed en handdoeken enzo was ik idd ook regelmatig op 60 graden.
Voor mijten enzo ben ik niet zo heel erg bang... ik heb nergens last van en als ik er niet teveel aan denk, dan krijg ik ook geen jeuk. :mrgreen: (dus ik stofzuig ook niet elke keer de matras... hij wordt regelmatig omgekeerd enzo en dat was dan dat)
Enige wat ik stom vind is dat veel lingerie alleen op handwas of op 30 graden mag... dat idee vind ik eigenlijk niet zo fris (niet dat ik een heel erge viespeuk ben :mrgreen: ), wat doen jullie daarmee?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2010 08:55

BH was ik niet op 60 graden, maar daar vindt ik persoonlijk niks vies aan om die op 30/40 graden te wassen. Ondergoed en hemden gooi ik op 60 graden.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 24 aug 2010 09:03

Mijn ondergoed mag meestal ook maar op 30 graden of alleen met de hand. Pas een keer per ongeluk een BH in de wasmachine gegooid die er niet in mocht en hij was gelijk kapot :(. Dus ik was het liefst dingen met de hand, weet ik zeker dat ze mooi blijven. Ik draag meestal inlegkruisjes in mijn ondergoed, dan wordt het ook niet echt vies dus is het ook niet zo erg als het op een lage temperatuur wordt gewassen.

Verder gaan de meeste kleren op 30 graden, dan blijven ze wel het mooist. Ik doe geen intensief werk dus echt vies worden mijn kleren nooit. Ik zweet ook bijna niet dus meestal gooi ik alles pas na een paar keer dragen in de was. Handdoeken en beddengoed afwisselend op 40 en 60 graden.

Ben nu trouwens druk aan het inpakken en was aan het opruimen, want vanmiddag komen de verhuizers onze spullen ophalen om ze naar Nederland te brengen! Gisteren al mijn kamer leeggehaald, het gaat nu echt opschieten.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 24 aug 2010 09:17

@Nina: haha, dat doe ik meestal ook... maar toch, naja. :-k

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2010 09:29

Ik moet er niet aandenken dat ik m'n vaatdoeken/handdoeken enzo op koud moet wassen (gruwel). In de thuiszorg kwam ik bij sommige gezinnen van die vieze vaatdoeken tegen die ze dan op 30 graden wassen. [-( Ze kwamen er net zo vies weer uit.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 24 aug 2010 10:22

Evelien schreef:Ik moet er niet aandenken dat ik m'n vaatdoeken/handdoeken enzo op koud moet wassen (gruwel). In de thuiszorg kwam ik bij sommige gezinnen van die vieze vaatdoeken tegen die ze dan op 30 graden wassen. [-( Ze kwamen er net zo vies weer uit.

Vaatdoeken was ik vaak mee in de vaatwasmachine.....

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 aug 2010 12:21

Heb een keer ergens gelezen dat je vaatdoeken ook even in de magnetron kunt doen om de bacterien te doden....

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 aug 2010 12:24

Ik gooi echt niet iedere dag mijn vaatdoekje weer in de was hoor. Noem me maar lekker een viespeuk als je dat fijn vindt, maar wij zijn allebei alleen maar rond etenstijd even in de keuken te vinden. Dan maken we goed schoon met sopje enz. En als we het doekje gewoon weer goed naspoelen met heet water kan het heus nog wel een dag mee. Ik leef niet voor m'n huishouden hoor :o Kijk, je laat ze geen week slingeren met van alles en nog wat eraan, maar om mensen die dat niet dagelijks doen gelijk te bestempelen als viespeuk, dat vind ik persoonlijk toch wat overdreven.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2010 12:39

Jo'tje schreef:Ik gooi echt niet iedere dag mijn vaatdoekje weer in de was hoor. Noem me maar lekker een viespeuk als je dat fijn vindt, maar wij zijn allebei alleen maar rond etenstijd even in de keuken te vinden. Dan maken we goed schoon met sopje enz. En als we het doekje gewoon weer goed naspoelen met heet water kan het heus nog wel een dag mee. Ik leef niet voor m'n huishouden hoor :o Kijk, je laat ze geen week slingeren met van alles en nog wat eraan, maar om mensen die dat niet dagelijks doen gelijk te bestempelen als viespeuk, dat vind ik persoonlijk toch wat overdreven.

volgens mij werd er gezegd dat iemand een viespeuk is als die 1 keer in de week een schone vaatdoek pakt. :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 aug 2010 13:23

Hier wordt zoveel viezigheid met de vaatdoek opgedweild dat ik vaak wel 2 x per dag een schone pak.

Wil je geen mijten of bacterien in je bed? Dan moet je het gewoon niet opmaken :mrgreen: Dat werkt echt nog beter dan wassen op 60 gr. Ik heb hier altijd het dekbed over het voeteneinde van het bed heengeslagen, zo ventileert de boel goed en daar hebben mijten en bacterien een hekel aan.

Zo, ik voel me ook weer helemaal de ijverige huisvrouw: ik heb de bijkeuken eens goed schoongemaakt. De kastjes lekker opnieuw ingeruimd, en daarbij kwam ik een pakje soep en afbakstokbrood tegen, dus ik weet ook meteen wat we vanavond gaan eten :P

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 aug 2010 13:31

Goed zo Haai =D>
Ik was gisteren goed bezig, al zeg ik het zelf. Bedden verschoond, gestreken, 2 wassen gedraaid, gekookt, afgewassen, gestofzuigd, wc en badkamer schoongemaakt, autostoeltje van Michael schoongemaakt en schouderbandjes versteld, verjaardagskadootje gekocht en uhm....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 aug 2010 14:26

De vaatdoek gaat hier in de was als ie vies is. De ene keer na een dag en de andere keer na 2 of 3 dagen. de handdoek vaker, als mijn man met baggerhanden binnen komt, en na zijn handen wassen ze afdroogt zie je goed dat je er echt niet alles afwast. Ik heb over het algemeen donkere handdoeken.
Vaatdoek doe ik niet in de afwasmachine, de afwasborstel weer wel.

Handwasjes doe ik niet aan, ik doe zoveel mogelijk met de wasmachine. Zelfs mijn overgordijnen :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”