sterilisatie man

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Schipje » 19 aug 2010 20:13

MissF schreef:is het niet veel egoistischer om ze wel te krijgen?

Nee, want je baart ze voor God. Om Zijn Koninkrijk uit te breiden! Je mag ze lenen om ze te vormen naar hoe Hij dat wil, geinspireerd door zijn Woord en Geest.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 aug 2010 20:20

marcel081276 schreef:ik snap ook niet dat sommige mensen perse willen dat een getrouwd stel kinderen heeft. Ook in mijn familie word er raar tegenop gekeken dat we na 6 jaar huwlijk nog steeds geen kleintje hebben, het is ze nu wel duidelijk dat het niet gaat gebeuren daar niet van maar vervelend is het wel.
Ik heb zelfs meegemaakt dat toen we pas getrouwd waren de dominee van mijn ouders aan ons een keer vroeg of we al aan de kinderen gingen omdat het egoistisch is als je ze niet neemt.. Sorry hoor maar dat ging me echt te ver!!

Anderen mensen bemoeien zich erg graag met het leven van een ander. Dat is naar beide kanten toe. Ik ben juist jong moeder, heb ook altijd heel graag moeder willen worden (in die zin begrijp ik geen snars van mensen die zo denken als jij :mrgreen: ) maar ook ik krijg weleens vreemde reacties.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2010 21:47

Schipje schreef:

Nee, want je baart ze voor God. Om Zijn Koninkrijk uit te breiden! Je mag ze lenen om ze te vormen naar hoe Hij dat wil, geinspireerd door zijn Woord en Geest.

Zoals jij het zegt, mag je dus zelf idd niets regelen.
Een kind krijg je niet voor jezelf.
Als je besluit om ze wel of niet te krijgen op jouw tijd, wil je dit in eigen hand houden. Wat doet dat met je geloof dat God jouw leven wil leiden ?
God mag jou leiden, maar wel zoals je het zelf wil ?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 20 aug 2010 09:55

Dat blijft altijd een moeilijk punt, een ieder zij ten volle verzekerd in zijn/haar eigen gemoed.

Wie kan zeggen van zichzelf, dat hij/zij leeft zoals God het wil?
Niemand, want dan zouden we immers zonder zonde zijn?!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 aug 2010 11:38

Het is niet zo dat ik denk dat het alleen maar egoistisch is om kinderen te krijgen hoor, maar toen ik zwanger was heb ik me dat wel eens bedacht: IK wilde een kind (nouja, oke, mijn man ook ;) ), dus IK stopte met de pil slikken, WIJ probeerden 'het' op een goed moment te doen, wat lukte, waardoor ik zwanger werd. En wie waren wij om zomaar te beslissen dat wij een kind wilden? (oftewel: stoppen met de pil) wil dat kind uberhaupt wel op deze wereld gezet worden? Ik blijf het nog steeds redelijk egoistisch vinden.
Op mijn werk kom ik jongeren tegen die suicidaal zijn, die niet begrijpen waarom hun ouders hen ooit op deze wereld hebben gezet...

Het is wel leuk om te zeggen: je zet kinderen op de wereld voor God, maar ik geloof niet dat het bij een vrouw (en man) ook niet een beetje eigenbelang is, omdat ik het zo graag wil)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 aug 2010 13:39

toppie schreef:Dat blijft altijd een moeilijk punt, een ieder zij ten volle verzekerd in zijn/haar eigen gemoed.

Wie kan zeggen van zichzelf, dat hij/zij leeft zoals God het wil?
Niemand, want dan zouden we immers zonder zonde zijn?!

Eigenlijk vind ik dat een vage term. Wanneer ben je ten volle verzekerd ? De een al heel snel en de ander eigenlijk nooit.

Het is heel tragisch dat jongeren suicidaal zijn. Maar hoe komt dat ?
Niet iedereen heeft schatten van ouders.
Als je als jong mens het leven al helemaal niet meer ziet zitten, "en eruit wil stappen", wat is er dan precies mis ?
Soms ligt dat idd aan de achtergrond, het gezin waar hij/zij uitkomt, maar niet altijd.
Maar ik denk dat wij ons niet zo druk moeten maken over de hoeveelheid mensen die geboren zouden moeten worden.
Het is een vreemde gedachte eigenlijk dat je dan denkt: ik ben er, maar een nieuw kind mag er niet zijn.
Vroeger kreeg men gewoon kinderen, soms tot volle tevredenheid, maar vaak was het teveel voor de vrouw.
Maar nu lijkt het er wel eens op dat ze op bestelling komen en dat kan ik niet zo goed plaatsen met een christelijke overtuiging.
Bij mijn 2e zwangerschap werd aangeraden om een vruchtwaterpunctie te laten doen.
Als het kind niet goed zou zijn, kon ik het legaal laten aborteren.
Ik heb dat geweigerd, het werd gerespecteerd.
Ik werd door sommige mensen voor gek verklaard, ik haalde immers zelf ellende op mn hals ?
Nou dat zie ik anders. Als ik hem nu bekijk en denk: tjonge, jij had er dus eigenlijk niet mogen zijn, naar de hedendaagse standaard, dan bloedt wel mijn hart.
En ben heel blij dat ik mij verre van dit soort onderzoeken heb gehouden.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 20 aug 2010 14:38

Toch is het ergens vreemd dat er begrip is wanneer mensen, na vier kinderen "stoppen" met proberen. Maar dat het raar wordt gevonden wanneer iemand goed voor zichzelf tracht te zorgen door niet de verantwoording aan te gaan en kinderen te willen ontvangen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 aug 2010 14:46

En als sterilisatie/anticonceptie de kinderzegen 'onhouden/tegenhouden' is, betekent dat dat vruchtbaarheidsbehandeling de kinderzegen 'stelen' is? En mag dat dan wel? (Even voor de duidelijk, zo denk ik er niet over hoor, maar ik heb het weleens zo horen noemen :roll: )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2010 17:29

MissF schreef:Het is wel leuk om te zeggen: je zet kinderen op de wereld voor God, maar ik geloof niet dat het bij een vrouw (en man) ook niet een beetje eigenbelang is, omdat ik het zo graag wil)

Heel basaal geef je gewoon toe aan een biologische drang.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 20 aug 2010 20:02

LauraC schreef:En als sterilisatie/anticonceptie de kinderzegen 'onhouden/tegenhouden' is, betekent dat dat vruchtbaarheidsbehandeling de kinderzegen 'stelen' is? En mag dat dan wel? (Even voor de duidelijk, zo denk ik er niet over hoor, maar ik heb het weleens zo horen noemen :roll: )

Tja, LauraC, zo denk ik er ook niet over, maar als je idd anticonceptie ziet als het onthouden van de kinderzegen, dan zou je het omgekeerde ook moeten zien als "stelen".

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2010 22:10

MissF zegt dat ze graag een kindje van zichzelf wilde. Ik wil dat juist niet. Ik kan me beter inleven in Galateia: dat je weeskinderen ziet (al heb ik die nooit irl gezien) en dat je dan denkt 'Kom maar bij mij!'

Mensen willen kinderen omdat ze dat nu eenmaal willen. Volgens mij zijn alle andere redenen bijzaken. En zo zijn er ook mensen die geen kinderen willen omdat ze dat 'oergevoel' niet hebben. Ik snap werkelijk niet wat het probleem daarvan is. En ik ga ook niet ineens openstaan voor een kind omdat andere mensen vinden dat dat hoort.

Wat ik wel jammer vind (maar dat is echt off topic) is dat mensen zo lang wachten met kinderen krijgen dat het (bijna) niet meer lukt. Ik denk dat er meer kinderen geboren zouden worden als het makkelijker wordt om jong kinderen te krijgen, dus met betere regelingen om werk en de zorg voor kinderen te combineren. Want veel mensen willen wel kinderen, maar stellen het zo lang uit dat er minder komen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 aug 2010 09:14

schelpje3 schreef:
Schipje schreef:

Als je besluit om ze wel of niet te krijgen op jouw tijd, wil je dit in eigen hand houden. Wat doet dat met je geloof dat God jouw leven wil leiden ?
God mag jou leiden, maar wel zoals je het zelf wil ?

Nee, Schelpje, zo bedoel ik het niet. Een kind krijg je voor God en het blijft iets wonderlijks DAT je ze krijgt, hij vertrouwd het jou/mij dan toe. Maar Hij geeft ook verstand en verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik 10 kinderen zou baren en ik zou dat psychisch (of lichameliijk) niet goed aankunnen dan is dat onverantwoord. Juist OMDAT we ze voor God op moeten (mogen!) voeden. Hoe kan je kinderen voor God opvoeden als je daar amper tijd voor hebt door een groot kindertal?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 aug 2010 09:53

Tja, dan moet je er ook maar op vertrouwen, dat God jou de kracht geeft om dat wel te doen. Als je namelijk zo denkt, dan is dat de logische volgende stap.

En denk je echt dat God bij elke zwangerschap iemand een kindje toevertrouwt? Een junk die zwanger raakt, zwaar onder de drugs zit... vertrouwt God haar en haar partner een kindje toe, of heeft zij zich gewoon onverantwoordelijk gedragen met haar sekspartner en is daar een zwangerschap uit voortgekomen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 21 aug 2010 11:27

Galateia schreef:Tja, dan moet je er ook maar op vertrouwen, dat God jou de kracht geeft om dat wel te doen. Als je namelijk zo denkt, dan is dat de logische volgende stap.

En denk je echt dat God bij elke zwangerschap iemand een kindje toevertrouwt? Een junk die zwanger raakt, zwaar onder de drugs zit... vertrouwt God haar en haar partner een kindje toe, of heeft zij zich gewoon onverantwoordelijk gedragen met haar sekspartner en is daar een zwangerschap uit voortgekomen?

Thanks voor die reactie! Ik vind dat dus ook!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2010 11:30

[quote="Schipje"
Nee, want je baart ze voor God. Om Zijn Koninkrijk uit te breiden! Je mag ze lenen om ze te vormen naar hoe Hij dat wil, geinspireerd door zijn Woord en Geest.[/quote]
God mag jou leiden, maar wel zoals je het zelf wil ?[/quote]
Nee, Schelpje, zo bedoel ik het niet. Een kind krijg je voor God en het blijft iets wonderlijks DAT je ze krijgt, hij vertrouwd het jou/mij dan toe. Maar Hij geeft ook verstand en verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik 10 kinderen zou baren en ik zou dat psychisch (of lichameliijk) niet goed aankunnen dan is dat onverantwoord. Juist OMDAT we ze voor God op moeten (mogen!) voeden. Hoe kan je kinderen voor God opvoeden als je daar amper tijd voor hebt door een groot kindertal?[/quote]
Ik weet niet meer of ik dit nu tegen jou zei, maar maakt niet uit, ik begrijp je hoor !
Maar tussen 10 en niks..... zit een heel stuk grond, beide kanten een grens.
Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken 10 kinderen te baren en ze nu in de puberteit en ouder te hebben :?
De helft is wat onze situatie betreft wel de bovengrens, maar zoals gezegd, ONZE situatie met al zijn problemen en hobbels en gaten.
Maar ik ken ook gezinnen waar de moeder fluitend en ontspannen haar 13 kids grootbrengt.
Ik heb daar bewondering voor.
Maar ook moeders die met eentje al grote moeite hebben.
Dus, misschien is het niet algemeen te stellen, maar ik bedoel (nogmaals in het algemeen) als je een nauw leven met de Heere kent, moet het vanzelf gaan om Hem ook hierin te kennen ! Wat wilt Gij dat wij doen zullen ?

Terug naar “Archief”