Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2010 12:06

Dan heb ik denk ik puur geluk of beter gezegd: mijn man met z'n baan. Hij hoeft maar twee dagen in de week op kantoor te zijn (1 uur rijden) en de rest van de week zit hij thuis. Hij heeft het daarmee getroffen. En hij heeft daar wel in de buurt gewoond, maar kon daar absoluut niet aarden (geen familie en vrienden in de buurt). Dus we zitten hier goed. Wonen dan wel in een multiculti wijk, waar vele mensen niet willen wonen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 aug 2010 13:10

Hm.. ik zal maar niet zeggen wat wij voor een hypotheek hebben voor een appartementje van 36m2.
Iig een stukje meer dan 100.000. :clown:
Gelukkig konden we de garagebox hieronder kopen. Maar liefst 18m2 er bij, voor het luttele bedrag van 25.000. :/

Haha.. echt schandalig veel geld voor wat je hebt.. Maar ik woon hier heerlijk!
Familie in de buurt.. en mn man hoeft maar 1km naar zn werk te lopen/fietsen. :D

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 aug 2010 13:15

Dat is inderdaad veel geld voor het aantal m2 ( 2 x mijn studentenkamer waar ik € 250 per maand voor betaalde). Ik moet eerlijkzeggen dat wij niet met zn 3/4en in zo'n kleine ruimte zouden kunnen leven, wij hebben toch wel iets meer ruimte nodig om elkaar niet continue op de lip te zitten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 aug 2010 13:18

En dat is ook iets waard!
Wij hebben ook wel getwijfeld hoor. Marnix komt uit Arnhem, en daar krijg je heel wat meer huis voor je geld vergeleken met Hilversum. Maar Marnix is nu in 5 minuten op zijn werk, waar dat eerst 1,5 uur duurde. Reistijd: 3 uur per dag dus.
Natuurlijk laat je dan veel familie en vrienden achter als je weggaat. Maar nu reizen we in de weekenden wat meer, en anders was het iedere dag veel reizen. Het scheelt erg veel tijd, die we nu aan leuke dingen kunnen besteden :)
pobody's nerfect

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 05 aug 2010 13:27

Inderdaad, mijn man heeft ook altijd veel gereisd voor zijn werk.
's Ochtends vroeg weg, 's avonds laat thuis.
Toen de eerste zich aandiende bij ons, vond hij het al minder leuk worden.
Hij miste een heleboel en voelde zich alleen maar een weekendvader.
Het is voor ons ook echt wel wat waard om dichtbij ons werk te wonen.
Voor mij is het makkelijker dan voor hem, ik kan overal in Nederland wel een baan vinden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2010 14:50

Wij wonen ook in het Randstedelijke en een beetje kippenhok is al snel anderhalve ton.
Moet je ook nog opknappen.
Wij hebben ooit 110.000 GULDEN betaald, ons huis is nu geschat op 240.000 EURO.
Dat gaat jullie, starters, idd niet meer lukken :?
Er zit wel wat geld intussen in hoor, voor- en achterpui vernieuwd, nwe keuken, van binnen gestript.
Maar toch, kom er maar eens om vandaag de dag.
Het is een leuk spaarpotje voor de oude dag, of we kunnen misschien tegen die tijd een bejaardenappartement kopen, met verpleegkundige en fitnessruimte :lol:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 aug 2010 14:55

@Kwebbel: is het wel persé nodig je hypotheek maar op één salaris aan te vragen? Kun je niet beter kijken naar het (netto) maandbedrag wat je kwijt wilt/kunt zijn, en dan kijken naar wat voor hypotheek je daar bij kunt krijgen? Dan kan het zijn dat de bank daarbij ook jouw inkomen meerekent, maar dat betekent dan nog niet dat jij ook verplicht bent altijd te blijven werken. Zo hebben wij het dus ook gedaan: een maandbedrag vastgesteld wat wij ook op één inkomen op zouden kunnen brengen, en toen pas gekeken hoeveel inkomen wij daarvoor mee moesten rekenen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 aug 2010 16:34

Wij willen dan ook gewoon in een rijtjeshuis met 2 of 3 slaapkamers. Liefst 3 dan hebben we nog n beetje ruimte :P
@Haai: ik wil juist op 1 salaris lenen om te voorkomen dat je met 2 salarissen in de problemen komt als de ene (even) er tussenuit is. Je kan idd ook naar het nettobedrag kijken.....

Hierzo krijg je een rijtjeshuis voor 200.000 euro. In Zeewolde, Biddinghuizen en Flevoland (Almere enzo) krijg je een rijtjeshuis voor 120.000 t/m 160.000 ongeveer........ kijk dat is een heel verschil. We kunnen gewoon hier niet meer lenen dan wat we nu krijgen (dat hou ik liever voor mezelf)
In de zorg kan ik overal werk krijgen behalve in Drenthe, daar is het momenteel schaars. Hoorde het van een oud-collega die in Drenthe momenteel nu wel werk heeft.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 05 aug 2010 19:09

Wij zijn ook bezig met een huis, maar we hebben het op 2 salarissen 'gekocht', maar we hebben wel gezorgd dat we lang niet aan de top zitten van wat we kunnen lenen, en we hebben goed gekeken naar hoe hoog de maandlasten zijn, dat als er een van ons twee 'uitvalt' om wat voor reden ook, de ander de hypotheek nog wel op kan brengen, en daardoor niet in de problemen komt!
Onze hypotheekadviseur adviseerde ons ook om het op 2 salarissen te doen!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 06 aug 2010 16:43

Wij hebben een huis gekocht alleen op mijn loon en daarmee hebben we best geluk gehad in Amersfoort!
Opzich wel best onrealistisch, als ik het echt alleen had moeten doen dan had ik geen geld overgehad als je gas/water/licht en alle belastingen en verder lasten gaat rekenen...
PaSaP Hoogh!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2010 23:32

Kunnen we al bijna komen klussen? :D We beginnen er al een beetje handig in te worden ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 aug 2010 19:26

@kwebbe: toen wij ons huis kochten, zo'n 4,5 jaar geleden hebben we ook bekeken wat slim was. Onze hypotheekadviseur gaf aan dat we in salaris nog zouden groeien omdat we nog maar 'net' aan het werk gingen. Nu bijna 5 jaar laten zou ik kunnen stoppen met werken, al wordt het wel lastig met onvoorziene kosten, verbouwingen etc, het kán wel. We kunnen nu iedere maand sparen wat ik netto binnen breng.

Wat haai dus ook al zei, je kunt beter kijken naar wat je maandlasten wordt en daarop baseren hoe 'zuinig' je wil leven en of die maandlasten eventueel haalbaar zijn op 1 salaris of met een parttime baan van jou erbij. En of je man nog regelmatig salarisverhoging krijgt?

Zo hebben wij een tijd terug de kozijnen vervangen en dit kon niet via de hypotheek, maar we hadden wel iedere maand een spaar bedrag wat hoger lag dan de maandlasten die erbij kwamen :) hoe ze dat berekenen, geen idee, maar volgens mij worden er bepaalde bedragen als 'niet vaste lasten' aangehouden en zitten wij daaronder. We leven dan ook best wel zuinig :wink:

succes moet zoeken!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 aug 2010 10:19

dat is wel ideaal lammetje, we moeten eerst ons huis zien te verkopen en kijken welke regio we het beste willen en kunnen wonen. Eerst m'n diploma binnen en dan de rest. Dank voor de tips!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 aug 2010 17:21

k heb net een vet gaaf huis (vrijstaand) gezien en als het aan mij ligt.
Als je zo'n vrijstaand huis hier in onze woonplaats wil kopen betaal je zo 3 a 4 ton voor.

Maar dit huis staat wel in Friesland (waar ik opzich best wel wil wonen).

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 aug 2010 19:31

wij hebben ook gekocht op één salaris aangezien m'n bijna man nog studeert.
Hebben een appartement in Utrecht en net wat Ajl zegt, ik wil ook niet in elke wijk wonen.
We zitten nu echt in een heerlijke wijk! (Oog in Al) En in een heerlijk appartement! Op de 2e en bovenste verdieping, aan het water, met balkon, grote woonkamer, 2 slaapkamers en een zolder. Top om te starten toch? ;-)
We moesten er wel veel aan doen, maar nu is het echt ons paleisje!

Ik had niet eens een vast contract toen we het kochten, maar wist eigenlijk wel zeker dat ik dat zou krijgen... verbaasde me dat het zo soepel ging. Lag er volgens de hypotheek adviseur ook aan dat onze inkomens situatie op korte termijn gaat veranderen. In positieve zin dan ;-)

Terug naar “Archief”