Napoleon schreef:ik wens niet vergeleken te worden met zo'n miserabel romeins keizertje
Beste Napoleon,
dit was niet mijn bedoeling hoor. Maar de Juul was toch niet zo'n miserabel figuur als jij voorstelt, in acht genomen ook dat hij niet eens keizer is geworden. Heeft er nooit de kans voor gehad, want werd op tijd het hoekje om geholpen door zijn adoptiezoon Brutus. Zou mijns inziens wat vaker mogen gebeuren ...
Napoleon schreef:maar eerlijk vind ik je link naar reincarnatie vrij vaag. dat de geschiedenis zich herhaalt, kan ook betekenen (en volgens mij bedoelt Egel dit ook) dat vragen die in het verleden speelden, ook in het heden relevant zijn.
Tja, de bijbel is toch niet direct een geschiedenisboek, of wel? Niet alle vermelde feiten of gebeurtenissen zijn ook werkelijk zo gebeurd dacht ik.
Bovendien vind ik bepaalde gebeurtenissen weinig relevant voor de wereldgeschiedenis (wel uiteraard voor die van de Joden): Abraham die Isaak gaat offeren, de ruzie tussen Jakob en Esau, de verkoop van jozef aan de koopmannen. En het hooglied en de psalmen zijn toch ook niet direct geschiedenis te noemen? Wat jij?
Napoleon schreef:de lessen die Jezus ons gegeven heeft zijn nu nog even relevant als 2000 jaar geleden.
Lessen kunnen wel over geschiedenis gaan, maar ze lijken mij niet direct geschiedschrijving toch.
Napoleon schreef:voor Mozes geen Bijbelschrijvers waren? misschien was analfabetisme toen een weidverbreid goed.
Ik denk dat dit overal het geval was, ook ver na de tijd van Mozes. En er waren volkeren die al veel vroeger over een schrift beschikten. Om maar in de buurt te blijven: de Egyptenaren en de Feniciërs. En misschien ook al de Grieken.
Napoleon schreef:waarom er sinds de Openbaringen niet meer geschreven wordt?omdat het boek Openbaringen (of: Apocalyps) lijkt te duiden op een afsluiting, een vooruitblik naar de tijd die komen gaat, tot de wederkomst van Christus. een soort epiloog eigenlijk, en in de meeste (bij mij bekende boeken) komt er na het epiloog niet zo veel meer
Men spreekt nu al bijna 2000 jaren over het einde der tijden. Wanneer breken die eindelijk aan? Betekent dat dan dat alle boeken die sedert zijn geschreven eigenlijk buiten de kaft vallen (figuurlijk dan)? Hoe zie jij dat dan?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)