Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor kwebbel » 03 aug 2010 08:51

we kunnen in de omgeving waar we nu wonen gewoon niet fatsoenlijk kopen. Oftewel: niet. Veel te duur. Meer richting het noorden is het wat goedkoper en er worden veel projecten gebouwd (ook weer op tv). We mikken op een project van rond de 100.000 euro wat we wellicht op 1 salaris kunnen kopen. Ik heb nl geen zin om op 2 salarissen te kopen, vervolgens zwanger te worden en dan krap rondkomen omdat we het toch op 2 salarissen hebben gekocht. Ze zeggen dan wel dat je niet mag plannen maar menselijk verstand hebben we niet voor niets gekregen. Maar goed, dat is persoonlijk en onze uitstippeling.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 03 aug 2010 09:02

We krijgen 19 augustus de sleutel, kan eventueel eerder dus misschien straks maar even bellen naar de notaris!
PaSaP Hoogh!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 aug 2010 09:49

@Kwebbel: als je een goede hypotheek afsluit, mag je minder gaan betalen als de omstandigheden veranderen. Bij ons is het in ieder geval zo dat als ik zwanger zou worden en minder ga werken, ze wel flexibel zijn met dat maandbedrag. Dat soort dingen hebben wij wel goed uitgezocht voor we de hypotheek afsloten. En ja, dan kom je niet bij de hypotheek met de laagste superrente en megavoordelen uit. Maar ik slaap wel stukken rustiger omdat ik weet dat er rek in zit als het nodig is.

@Linde: dat is nog maar ruim twee weken :D Tof! Kunnen jullie nog wat van dat basic behang gebruiken trouwens? Komen we het ruilen voor een zonnebril ;)
pobody's nerfect

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 04 aug 2010 21:22

@ Jo'tje, oh basic behang kunnen we vast wel gebruiken, we moeten sowieso nog behangen!
Wanneer komen jullie? :) Weekend na 19 augustus kunnen jullie gelijk het huis zien of de vrijdagavond dan ben ik er ook bij, moet het weekend 's avonds werken.
PaSaP Hoogh!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2010 22:40

kwebbel schreef:we kunnen in de omgeving waar we nu wonen gewoon niet fatsoenlijk kopen. Oftewel: niet. Veel te duur. Meer richting het noorden is het wat goedkoper en er worden veel projecten gebouwd (ook weer op tv). We mikken op een project van rond de 100.000 euro wat we wellicht op 1 salaris kunnen kopen. Ik heb nl geen zin om op 2 salarissen te kopen, vervolgens zwanger te worden en dan krap rondkomen omdat we het toch op 2 salarissen hebben gekocht. Ze zeggen dan wel dat je niet mag plannen maar menselijk verstand hebben we niet voor niets gekregen. Maar goed, dat is persoonlijk en onze uitstippeling.

Je hebt groot gelijk !
Wij hebben destijds ook een huis gekocht op 1 salaris.
Ook geen hypotheek op de top genomen.
We hebben geluk gehad, we hebben een hypotheek op basis van lev. verz, deze keert behoorlijk meer uit dan het huis gekost heeft.
Het huis is ook veel meer waard geworden, dus het zou wel heel gek moeten worden, willen wij er niet royaal mee uitspringen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 aug 2010 07:24

Het punt is wel dat dat de huidige generatie huizenkopers ( die net starten) niet meer gaat lukken. De enorme prijzenexpelosie die eind vorige eeuw heeft plaats gevonden zal nu niet meer gebeuren. Hierdoor is het voor de huidige starter erg moeilijk om op 1 salaris een huis te kopen.

Wij hebben wel een tophypotheek genomen, maar wij hadden wel het vooruitzicht dat onze lonen zouden stijgen. Dus dat scheelt weer.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 05 aug 2010 07:38

Een huis van 100.000 waar kun je dat kopen :shock:? Moet je dan niet heel ver naar het noorden?

Op één inkomen kan tegenwoordig echt bijna niet meer.. Modaal inkomen is 30.000 x 4,5= hypotheek van 135.000. Die huizen zijn niet zoveel te koop.. dus topinkomen of toch twee inkomens nodig... Maar goed, als het je lukt is het natuurlijk fijn. Maar het is niet altijd nodig om twee volledige inkomens te gebruiken. Hier hebben we wel een deel van mijn inkomen gebruikt, maar ook zo dat ik niet fulltime hoef te werken (doe ik nu ook niet). Met twee dagen werken zouden we hier de hypotheek ook op kunnen brengen en dat is een lekker idee! Zou je helemaal willen stoppen met werken dan als je een kindjes zou krijgen? Zeker in de zorg is er wel wat te regelen toch om buiten de tijden van je man om te werken? Dan kun je gelijk al meer hypotheek krijgen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2010 08:52

@Blompje, het kan wel hoor. Hangt af wat voor huis je wilt (hoeveel slaapkamers, hoekwoning of een tussenwoning, wijk) groot/klein.

Wij hebben ook een hypotheek op 1 loon en wonen in het midden van nederland. Mijn man heeft toen die tijd niks aan het huis gedaan dus heeft hij weinig kosten. Nu zijn we per jaar bezig om het huis te maken zoals we het willen.

Hier stonden pas huizen te koop voor 136.000 (huis met drie slaapkamers) wel met koopgarant.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 aug 2010 09:01

Maar dat is al wel 36.000 meer dan waar Kwebbel het over had.
Het is gewoon gruwelijk duur als je een huis met een beetje ruimte wil in bepaalde streken.
Regio Hilversum heb je huisjes vanaf 175.000 euro. Maar die van 175.000 mag je ook nog wel flink gaan verbouwen.

Stel dat wij een hele rits kids zouden krijgen, dan zie ik ons nog niet zo gauw daar blijven wonen.
Tenzij één van ons een dikke baan krijg, maar ook dat zie ik niet zo gauw gebeuren ;)
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2010 09:09

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je al lang aan het werk bent. Mijn man is 33 en werkt al sinds z'n 21e. Heeft behoorlijk wat opgebouwd (plus flink wat spaargeld). En als je net werkt en huis gaat kopen dan zit je financieel ook heel anders.

Flatjes en appartementjes zijn hier ook wat goedkoper dan een rijtjeshuis.

Als je voor 100.000 een huisje wilt kopen woon je volgens mij ergens in een dorp (achteraf).

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 aug 2010 09:16

Omdat ik moest verhuizen naar de andere kant van het land, had ik geen uitzicht op een baan met vast contract. Mijn man en ik besloten dat we daarom een huis zouden kopen dat we makkelijk zouden kunnen betalen van zijn salaris. Met dat bedrag in ons hoofd zijn we gaan kijken en hebben we een huis gekocht. We zijn het nu zelf aan het opknappen en het wordt echt mooi! We hebben er ook bewust voor gekozen dat ik de kant van mijn man opkwam omdat we dan meer mogelijkheden hadden dan in het dure westen.

Ons huis ligt mooi, lekker rustig aan de rand van een wijk. We hebben een leuke achtertuin, met een schuurtje. het is niet supergroot, maar we mogen er absoluut niet over klagen. Het huis heeft een mooie woonkamer en 3 slaapkamers. Er zat een garage in het huis, deze is omgebouwd tot een soort studeerkamer. De komende jaren kunnen we hier heerlijk wonen, er is ook plaats voor kinderen. We zouden het geweldig vinden om kinderen te krijgen, maar voor mij is het niet praktisch aangezien ik de komende 2 jaar bezig ben met een sportopleiding.
Dus, dat.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 aug 2010 09:59

Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om in het oosten en/of noorden te kunnen werken. Wij zijn juist daar weggegaan, omdat wij daar geen baan konden krijgen. Dus dan ben je automatisch verzekerd van duurdere huizen. Daarnaast heb ik ook nog wel enige eisen aan een woning.. helemaal in Rotterdam. Ik wil gewoon niet in elke wijk wonen. Wij wonen nu echt in een nieuwbouwwijk in Rotterdam met bijna alleen maar jonge gezinnen.
Laatst gewijzigd door ajl op 05 aug 2010 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 05 aug 2010 10:22

Volgens mij kom je voor 100.000 echt in een uithoek van Nederland terecht als je een gezinswoning wilt hebben. Appartementen zijn misschien wel goedkoper te krijgen, maar dat is volgens mij niet de bedoeling van Kwebbel. Goedkopere woning zie je idd tegenwoordig wel meer, maar dan zit er vaak iets achter dat je de grond pacht en dat soort dingen. Moet je ook mee uitkijken, want dan komen er nog gewoon maandlasten bij op, ook al kun je het dan bij de bank wel financieren. Je houdt je zelf dan ook een beetje voor de gek...

En idd ajl, veel mensen zitten toch vast aan een plek vanwege werkgelegenheid. Maar gelukkig leven we in 2010 en is het gewoon geaccepteerd dat een vrouw blijft werken als ze kinderen heeft..

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 aug 2010 11:12

Wat ajl zegt is natuurlijk wel zo, voor bepaalde beroepen zit je beter in het westen des lands. Maar banen zoals in het onderwijs, de zorg, kinderopvang zijn overal te vinden. Ik heb nu een beetje pech :( Hier in Arnhem en omgeving is het aanbod van leerkrachten zo groot dat ik maar moeilijk een baan kan vinden in het onderwijs. Gelukkig kan ik na de vakantie waarschijnlijk invalwerk doen op een school en dan maar hopen dat ik daar vast voor een groep kom te staan.

Hier kun je trouwens weinig kopen voor 100.000, een appartementje van 2 kamers en that's it.
Dus, dat.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 05 aug 2010 12:03

Hier in het dure westen kan je nagenoeg niets met 100.000 euro. Wij hadden het geluk dat wij wat tegen kwamen wat wij op 1 salaris konden kopen (ik studeer nog). Kijk, het is geen huis, maar als het moet is er zeker ruimte voor een kind, niet ideaal, maar het zou kunnen. Maar wij hebben dit huis gekocht met ons idee in het achterhoofd dat wij toch gaan verhuizen naar wat groters als ik ook werk. Tot die tijd ben ik zeer gelukkig ermee.

Terug naar “Archief”