AikonGirl schreef:Voor de hardlopers: Wat is een goede warming-up?
Ik krijg zo snel last van mn kuiten. (spierpijn achteraf)
Dat komt vast door het ontbreken van een goede warming-up..
En dan red ik de 3 keer rennen in de week niet meer.
Ik wil ook nog leren surfen. De dakdragers voor de auto zijn besteld,
nu nog het materiaal aanschaffen.
M'n man heeft vroeger altijd gewindsurft, en nu wil ik het ook leren.

Rustig inlopen en stretchen (staan, 1 been gebogen naar voren en de ander zo ver mogelijk strekken naar achteren) beide kanten 10 seconden doen en 3x herhalen. En vooral niet vergeten uit te lopen en na het lopen nog even te stretchen. Dan voorkom je waarschijnlijk een heleboel. Als je dan nog spierpijn hebt (het zal wel minder zijn dan nu) doe je er in het begin weinig aan, misschien heb je niet zulke sterke kuitspieren maar die worden vanzelf sterker na een paar keer... en dan wordt het met spierpijn vanzelf minder.
Even wat betere omschrijving / plaatjes bij gezocht:
Rekoefening voor de lange kuitspier (gastrocnemius)Deze beschrijving is voor het rekken van de rechter kuitspier.
Ga rechtop staan. Maak met je linkervoet een stap naar voren. Hierbij zorg je dat de rechterhak net niet van de vloer los komt. Je rechterknie blijft gestrekt. Verplaats nu je lichaamsgewicht langzaam naar voren totdat je een rek voelt. De rechterhak blijft de vloer raken. Ter ondersteuning van de oefening kan je je handen tegen een muur plaatsen.
Duur: 10 sec. / 20 sec. rust / 3 herhalen.
Rekoefening voor de korte kuitspier (soleus)Deze beschrijving is voor het rekken van de rechter kuitspier.
Ga rechtop staan. Maak met je linkervoet een kleine stap naar voren. Hierbij zorg je dat de rechterhak net niet van de vloer los komt. Maak nu met je rechterknie een buiging totdat je een rek voelt. Ter ondersteuning van de oefening kan je je handen tegen een muur plaatsen.
Duur: 10 sec. / 20 sec. rust / 3 herhalen.