Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 22 jul 2010 19:13

Mooi, Riska. En je hebt helemaal gelijk, dank je wel. Ik moet ook wat meer naar mezelf en wat minder naar anderen kijken.

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 22 jul 2010 20:54

Coupe Soleil, in vooral dorpsgemeentes van bondkleur zal het gevoelig liggen. In de wat meer stedelijke gemeentes zal het wat minder gevoelig liggen. Het inzegenen van een huwelijk zal niet zo snel gebeuren. Maar mocht je gaan samenwonen en je wil elkaar informeel trouw beloven, dan zullen sommige predikanten ook van die kleur daar graag bij betrokken zijn. Overigens is het volgens mij hun jeugdbond die juist aan het onderwerp homoseksualiteit veel aandacht besteed. En dan vooral op pastoraal vlak. (site HGJB)
En aangezien je geen waardeoordeel er over vroeg, zal ik die ook niet geven ;)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 22 jul 2010 20:59

coupe soleil schreef:Ik snap je wel. Maar hierover / hiervoor heb ik helemaal dit topic niet geopend.
Om er toch even inhoudelijk op in te gaan: het gaat erom op basis waarvan men vindt dat een relatie zondig is. Ik lees dezelfde bijbel als de kerkenraad die mij onder secuur heeft gezet, en ik heb daar een andere mening over. Nee, nu niet aankomen met dat ik naar me toe lees. Dat is namelijk flauw.

Gelukkig ben ik in deze inderdaad niet flauw. Het gaat me ook helemaal niet om een discussie of homoseksualiteit wel of niet kan. Daar heb jij niet om gevraagd en daar hebben we een ander topic voor, waar ik voor zover ik mij kan heugen overigens nog nooit één post in heb geplaatst.

Waar het me wel om gaat, is dat als jij ruimte wilt voor jouw interpretatie, dat je dan ook ruimte moet laten aan mensen en kerken die een andere interpretatie hebben. En soms moet je accepteren dat die onverenigbaar zijn. Maar juist op dit punt heb ik het idee dat behoudende christenen en kerken linksom of rechtsom zullen moeten buigen of barsten. En dat is waar ik tegen van leer trek. Ik had dat bijvoorbeeld net zo goed kunnen doen n.a.v. het vrouwenstandpunt van de SGP als n.a.v. dit topic.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2010 21:20

Phox schreef: @Riska: Kennelijk vind jij dat zo'n censura morum niet gehouden zou moeten worden, ik ga hier uit van een gemeente die dat wel doet. Als jij inderdaad tegen een censura morum bent, dan vind ik dat een discussie in een apart topic wel waard.
Je hebt het uitstekend begrepen: het censura morem is al lang van de baan in onze gemeente en niet alleen daar - ik ben nog wel eens verhuisd en ook in andere gemeenten waar ik kwam was dat afgeschaft.
En ik ben het daar inderdaad geheel mee eens!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 jul 2010 22:57

phox schreef: Waar het me wel om gaat, is dat als jij ruimte wilt voor jouw interpretatie, dat je dan ook ruimte moet laten aan mensen en kerken die een andere interpretatie hebben.
Verkeerde aanname. keer op keer wordt hier duidelijk gemaakt dat homo's alle ruimte laten aan mensen en kerken die een andere interpretatie hebben! Ik heb nog geen christelijke homo horen zeggen dat mensen er niet anders over mogen denken!

phox schreef:En soms moet je accepteren dat die onverenigbaar zijn.
Maar kunnen heel goed naast elkaar leven!
phox schreef:Maar juist op dit punt heb ik het idee dat behoudende christenen en kerken linksom of rechtsom zullen moeten buigen of barsten. En dat is waar ik tegen van leer trek.
Als jij vindt dat ruimte geven aan anderen hetzelfde is als buigen of barsten, dan hebben we daar erg verschillende ideeën over.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 jul 2010 12:27

coupe soleil schreef:
J.A. schreef:Ik bedoel ermee te zeggen, dat ze 'weten' dat een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht
niet is, zoals God het heeft ingesteld. In het paradijs heeft Hij Adam, man en Eva, vrouw gemaakt,
en zo het huwelijk ingesteld, en niet anders...

Is het zo duidelijker?

Dat is ook wat! Je hebt helemaal gelijk: God schiep Adam en Eva. Met Adam en Evert zou de aarde erg leeg gebleven zijn.
Maar ja, God heeft ook homo's geschapen...

Dat is maar net hoe je het ziet, als je homoseksualiteit ziet als 1 van de gevolgen van de zondeval gaat bovenstaande niet op.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jul 2010 15:35

Ik ben het met Wullimpie helemaal eens,dat je hier het woord ¨scheppen¨ volkomen onterecht gebruikt.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 24 jul 2010 20:39

JeeWee schreef:
phox schreef: Waar het me wel om gaat, is dat als jij ruimte wilt voor jouw interpretatie, dat je dan ook ruimte moet laten aan mensen en kerken die een andere interpretatie hebben.
Verkeerde aanname. keer op keer wordt hier duidelijk gemaakt dat homo's alle ruimte laten aan mensen en kerken die een andere interpretatie hebben! Ik heb nog geen christelijke homo horen zeggen dat mensen er niet anders over mogen denken!

Ik ook niet. Maar wel door homo's die geen christen zijn, christenen die geen homo zijn, of mensen die geen van beide zijn. Ik vergelijk dat maar een beetje met die niet-moslim die klaagde over schilderijen van een varken in het ziekenhuis omdat dit aanstootgevend zou kunnen zijn voor moslims. Moslims betreuren de ophef die erover is gemaakt en vinden het helemaal niet aanstootgevend. Vergelijking gaat niet helemaal op, maar ik wil ermee zeggen: misschien zou het goed zijn om ook hierin christelijke homo's gewoon voor zichzelf op te laten komen. Het is goed dat anderen hebben geholpen om het probleem bespreekbaar te maken, maar ze moeten hierin m.i. niet verder doordrijven dan de mensen die het aangaat dat zelf doen. En dat gebeurt wel...
JeeWee schreef:
phox schreef:En soms moet je accepteren dat die onverenigbaar zijn.
Maar kunnen heel goed naast elkaar leven!

Mee eens. Dat is precies wat ik bedoel met "accepteren"!
JeeWee schreef:
phox schreef:Maar juist op dit punt heb ik het idee dat behoudende christenen en kerken linksom of rechtsom zullen moeten buigen of barsten. En dat is waar ik tegen van leer trek.
Als jij vindt dat ruimte geven aan anderen hetzelfde is als buigen of barsten, dan hebben we daar erg verschillende ideeën over.

Ruimte geven moet je niet onbeperkt doen. Wetten zijn er niet voor niets. De een hanteert striktere grenzen dan de ander. Ik vind het nogal aanmatigend om mensen die striktere grenzen hanteren dan jij ervan te beschuldigen dat zij anderen geen ruimte geven. Eerder sprak je zelfs over het versperren van de weg tot Jezus! Dat zijn ferme uitingen. Alsof over die grenzen niet serieus is nagedacht - refererend aan jouw eerdere gebruik van dit non-argument (niet alles waar je goed over hebt nagedacht is oké) voor jouw zaak.
Ik ga er uiteraard niet vanuit dat je het zo hebt bedoeld, maar ik bedacht: het is wel een impliciet wel een grote overschatting van mijn macht en onderschatting van Gods almacht om te zeggen dat ik iemand de weg naar Jezus zou kunnen versperren... Natuurlijk heb ik ook helemaal niet de intentie om mensen bij Jezus vandaan te houden, maar wel een andere visie op hoe mensen tot Jezus te leiden.

Maar enfin, misschien is dit juist zo'n onderwerp waarop wij onze overtuigingen conform het voorgaande punt maar naast elkaar moeten laten voortbestaan...?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jul 2010 21:09

Phox schreef:Ik ga er uiteraard niet vanuit dat je het zo hebt bedoeld, maar ik bedacht: het is wel een impliciet wel een grote overschatting van mijn macht en onderschatting van Gods almacht om te zeggen dat ik iemand de weg naar Jezus zou kunnen versperren... Natuurlijk heb ik ook helemaal niet de intentie om mensen bij Jezus vandaan te houden, maar wel een andere visie op hoe mensen tot Jezus te leiden.

Mattheüs 18 (NBG'51):
1 Op dat ogenblik kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? 2 En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, 3 en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. 4 Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen. 5 En een ieder, die zulk een kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij. 6 Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee.
Het kan dus wel. Anders gezegd: het kan heel goed: iemand de weg tot God versperren!

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 24 jul 2010 21:43

Riska schreef:
Phox schreef:Ik ga er uiteraard niet vanuit dat je het zo hebt bedoeld, maar ik bedacht: het is wel een impliciet wel een grote overschatting van mijn macht en onderschatting van Gods almacht om te zeggen dat ik iemand de weg naar Jezus zou kunnen versperren... Natuurlijk heb ik ook helemaal niet de intentie om mensen bij Jezus vandaan te houden, maar wel een andere visie op hoe mensen tot Jezus te leiden.

Mattheüs 18 (NBG'51):
1 Op dat ogenblik kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? 2 En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, 3 en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. 4 Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen. 5 En een ieder, die zulk een kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij. 6 Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee.
Het kan dus wel. Anders gezegd: het kan heel goed: iemand de weg tot God versperren!

De vetgedrukte tekst spreekt over tot zonde verleiden. Dat kan. Maar de weg tot God versperren... nee, dat niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jul 2010 21:52

Achteraf denk ik, dat je gelijk hebt. Maar mensen kunnen het de ander verdraaid moeilijk maken om de weg naar God te vinden. En ik denk dat daarvoor toch ook die ernstige waarschuwing is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 jul 2010 07:24

Het schoot me zo maar te binnen:

Wat is het toch makkelijk om 'zonde' aan te wijzen en te veroordelen als het jezelf niet aangaat.
Maar als het wat dichterbij komt zoekt kennelijk iedereen een escape: er zijn ruim 50 pagina's volgeschreven om de sportverdwazing rond voetbal te rechtvaardigen.
Maar als we zelf keurig hetero zijn en een fijn gezinnetje hebben, staan we vooraan om zoekende homo's keihard aan te zeggen dat ze dús niet aan het Avondmaal mogen en dús maar een gezellig niks aan de hand kerkje moeten zoeken...

Meten met minimaal twee maten?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 25 jul 2010 09:34

JeeWee schreef:Het schoot me zo maar te binnen:

Wat is het toch makkelijk om 'zonde' aan te wijzen en te veroordelen als het jezelf niet aangaat.
Maar als het wat dichterbij komt zoekt kennelijk iedereen een escape: er zijn ruim 50 pagina's volgeschreven om de sportverdwazing rond voetbal te rechtvaardigen.
Maar als we zelf keurig hetero zijn en een fijn gezinnetje hebben, staan we vooraan om zoekende homo's keihard aan te zeggen dat ze dús niet aan het Avondmaal mogen en dús maar een gezellig niks aan de hand kerkje moeten zoeken...

Meten met minimaal twee maten?
Nee. zo hebben we allemaal ons kruis en moeten we strijden om in te gaan, maar nu schoot me zo maar te binnen, als je gewoon je homosexualiteit praktiseert, ben je dan wel bereid om je kruis te dragen?

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jul 2010 10:24

Bastiaan30 schreef:Nee. zo hebben we allemaal ons kruis en moeten we strijden om in te gaan, maar nu schoot me zo maar te binnen, als je gewoon je homosexualiteit praktiseert, ben je dan wel bereid om je kruis te dragen?
Als je je nou eens uitsluitend en alleen bezighoudt met je eigen kruis dat gedragen moet worden, dan houd je je gewoon stil waar het om iets gaat dat tot kruis gemaakt wordt door mensen die de ander in een hok willen duwen, de ander het recht ontnemen te zijn wie ze in de kern zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 jul 2010 10:50

Riska schreef:
Bastiaan30 schreef:Nee. zo hebben we allemaal ons kruis en moeten we strijden om in te gaan, maar nu schoot me zo maar te binnen, als je gewoon je homosexualiteit praktiseert, ben je dan wel bereid om je kruis te dragen?
Als je je nou eens uitsluitend en alleen bezighoudt met je eigen kruis dat gedragen moet worden, dan houd je je gewoon stil waar het om iets gaat dat tot kruis gemaakt wordt door mensen die de ander in een hok willen duwen, de ander het recht ontnemen te zijn wie ze in de kern zijn.

Wat een verademing om dat hier zó te lezen!
Het oog ziet immers van zich af? Bastiaan en zo vele anderen zijn zo heftig aan het tillen met de splinter en hebben de balk even uit het oog verloren.

Terug naar “Archief”