ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: ADD

Berichtdoor pannenkoek » 20 jul 2010 22:03

parkiet schreef:Mijn 'richtlijn' om onderzoek aan/af te raden is:
- zit je met vragen, moeite, problemen thuis of op school etc, heb je advies nodig, wil je duidelijkheid: dan DOEN.
- kun je het allemaal redden (thuis en op school) en heb je geen behoefte aan een stickertje dan is zulk heftig onderzoek naar mijn idee op dat moment niet nodig.

Maar goed, dat is wel globaal he...

Wij zijn zo gauw mogelijk verder gegaan. Hij heeft zwaar dyslexie, en gedroeg zich niet normaal.
Niet om een stikkertje maar om acceptatie van zijn gedrag. Hij wordt anders gezien als het 'irritante ventje' en dat willen we niet. We zijn er ook gewoon heel open in en vrienden weten ervan. Het valt op dat hij anders is, dus waarom nog verzwijgen???
Hij loopt er zelf ook vaak tegenaan, en dan weet hij er zelf ook meer van af hoe en wat.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 jul 2010 09:55

Night schreef:
Kate Spade schreef:Mocht het echt om odd gaan, dan heeft het baat om het kind zo jong mogelijk te behandelen. Hoe ouder het kind wordt, hoe lastiger het wordt.

Eerst dacht ik te lezen: hoe lastiger het kind wordt. Ik was al een felle reactie aan het typen...maar realiseerde me gelukkig tijdig dat je het anders bedoelt.....namelijk dat de behandeling dan lastiger wordt.
Is er uberhaupt behandeling mogelijk? Ik weet niet beter of het ongewenste gedrag is enkel met gedragstherapie bij te sturen, en wat te kanaliseren. Gewenst gedrag aanleren, en ongewenst gedrag zoveel mogelijk afleren. Het odd-gebeuren zelf krijg je niet wegbehandeld. Dit is volgens mij met alle andere gedragsproblemen of stoornissen zo, het probleem an sich is niet 'weg' te behandelen. Een autist krijg je niet van zijn autisme af, een adhd-er krijg je niet adhdloos met een goed stappenplan enz enz.
Maar..ik ben slechts leek, en ervaringsdeskundige aan de overkant.

Ik bedoelde inderdaad dat het behandelen lastiger wordt, maar ook de gehele situatie. Niet dat het kind lastiger wordt, want een kind met bijvoorbeeld adhd kan daar zelf ook niets aan doen. Een gedragsstoornis gaat nooit over, maar je kunt goede handvatten ontwikkelen om met de gedragsstoornis om te gaan. Ik denk dat dit het makkelijkste gaat bij vroegtijdig signaleren en behandelen.
Dus, dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 jul 2010 17:34

Kate Spade schreef:Ik bedoelde inderdaad dat het behandelen lastiger wordt, maar ook de gehele situatie. Niet dat het kind lastiger wordt, want een kind met bijvoorbeeld adhd kan daar zelf ook niets aan doen. Een gedragsstoornis gaat nooit over, maar je kunt goede handvatten ontwikkelen om met de gedragsstoornis om te gaan. Ik denk dat dit het makkelijkste gaat bij vroegtijdig signaleren en behandelen.

Eens.
Al blijft het voor mijn idee, in ieder geval bij ODD, helaas veelal bij sturen, leren omgaan met, proberen te voorkomen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 jul 2010 18:01

BAARN - Jonge kinderen met autisme kunnen herkend worden aan hun gebrabbel en de geluiden die ze maken. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers.

© GezondheidsnetVolgens de wetenschappers brabbelen kinderen met autisme anders dan kinderen die de aandoening niet hebben.

Voor het onderzoek analyseerden de wetenschappers bijna 1500 dagen lang geluidopnames van de stemmen van 232 kinderen in de leeftijd tussen de 10 maanden en 4 jaar.

Bij het luisteren naar de opnames werd vooral gelet op twaalf kenmerken in de stem, die er op duiden dat de stem zich ontwikkelt. In 86 procent van de gevallen bleken de wetenschappers in staat om de juiste diagnose te stellen

bron : Nu.nl

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 jul 2010 18:54

parkiet schreef:Night, beroepsopvoeder is zogezegd de term voor alle pedagogen, leerkrachten, groepsleiders etcetera.

En ja, ervaring is een schat, een hele belangrijke toevoeging aan je theoretische basis. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind eerlijk gezegd dat elke pedagoog die niet direct met kinderen werkt er wel eerst ervaring in moet opdoen. In eigen gezin kun je niet eisen he, en het kind van een ander is zeker wat anders dan een kind van jezelf, maar ervaring met kinderen met autisme/adhd etc is in mijn ogen onmisbaar.
Er zijn helaas genoeg pedagogen die die ervaring niet hebben, die niet weten hoe het er in een gezin met bijzondere kinderen of op de werkvloer met bijzondere kinderen werkelijk aan toe gaat.

Wegbehandelen kan niet, daar heb je helemaal gelijk in. Mee leren omgaan is wel een optie.

Ik ben het met je eens.
Overigens wordt er ook regelmatig onterecht teveel opvoeding aan leerkrachten toegewezen.
Zij zijn in mijn optiek in eerste instantie beroepsdidactici die er zijn voor kennis- en vaardighedenoverdracht.
Dat daarnaast kennis van pedagogiek en opvoeding onontbeerlijk is is duidelijk. Een leerkracht die zichzelf ziet als opvoeder geeft zichzelf misschien iets teveel eer mee...
(eens kijken op hoeveel tenen ik nu trap :) )

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 21 jul 2010 19:17

Hoe pijnlijk ook, zijn wij toch 'blij' dat de leerkracht ons erop gewezen heeft dat het gedrag van ons kind helaas de spuigaten uitloopt. Ik wist niet dat het zo erg was. We zijn er thuis min of meer aan dit gedrag gewend alhoewel het echt bij tijden energie vreet. Ben nu over de streep dat er wat moet gebeuren want ik voel dat het niet goed met me gaat.
ja, dat is mijn mening dan he.....

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 jul 2010 21:53

Annet, sterkte en succes!

Night, je trapt niet op mijn tenen, maar ik ben dan ook geen leerkracht. Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Om kennis/vaardigheden te kunnen overdragen zul je de jeugd moeten kunnen aanspreken en in het gareel houden, leren hoe regels zijn in de klas en op school, begeleiden in het met elkaar omgaan. En dan ben je in mijn ogen zeker aan het opvoeden. Al is dat natuurlijk geen hoofdtaak.
Nou ja, ik denk er nog wel meer over, maar vind het te belerend wat ik aan het typen ben dus maar weer gedelete [-X
Dit is ook wel weer een beetje offtopic he.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 jul 2010 20:29

--knip (foutje, mag weg)--

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 24 jul 2010 23:02

Spons schreef:tsja kinderen met adhd hebben eigenlijk een te groot filter , en dat zal ik uitleggen !

Nu je dit zo leest let je waarschijnlijk niet op je neus of voel je je voet niet, maar nu ik het gezegd heb let je wel op je neus of ie kriebelt en voel je wel je voet opeens op de grond / stoel zitten / staan !

Een kind met ADHD heeft net als elk mens een filter om (on)belangrijke dingen te filteren , alleen staan bij deze kinderen veel meer filters open of de verkeerde waardoor er zeg maar een stortvloed aan prikkels binnen komt en hij niet de juiste keuze (kan) maken !

Normale mensen (wat is normaal ) filteren onbelangrijke dingen weg, zoals bv het geluid van een wasmachine terwijl een kind er op let en een vreemde klik bv hoort terwijl jij weet (nadat je kind dat gezegd heeft ) dat het een riem is die er in zit .

Dat is helemaal waar, ook voor ADD. Daarom zijn je rustmomenten zo belangrijk. Een hele dag in touw zijn in een drukke omgeving (school bijv) is echt afmattend. Het is dan goed om eventjes de stilte op te zoeken om weer wat bij te laden. Ik heb officieel geen ADD, maar het zou zo maar kunnen. Dingen als dit filter zijn heel erg herkenbaar.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 aug 2010 22:00

1 week school en het was weer bal, niet te geloven wat hier gebeurd is. Ben vanmorgen meteen wezen praten op school. Kwam er gister dus achter dat hij gepest werd en heb hem gedwongen de namen te noemen. (keek er niet vreemd van op dat zij het waren). Vanmorgen kon ik meteen terecht voor een gesprek en heb alles verteld wat er gister gebeurd is, hier thuis. Gezegd van het pesten en ook wie het waren. Ze gaan er direct achteraan. Hij vertelde vanavond aan mijn man dat ze hem vorig jaar ook aldoor pesten. Elke keer zaten ze aan zijn hoofd. Wij mochten hem niet meer aanhalen, aai over zijn bol geven. Nu zei hij dus: dan moest ik steeds aan dat pesten denken als jullie dat deden.

Tevens heb ik mijn ADD/ODD vermoedens genoemd. Er werd meteen gezegd dat ze via school met de onderzoeken kunnen starten als we dat willen. En dat willen wij. Ben gewoon blij, schot in de zaak!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 aug 2010 12:29

Goed dat je het hebt aangekaart, en dat school gelijk actie neemt!
Dat is, helaas, nog wel eens anders.
Ik hoop dat jullie er verder mee gaan komen, voor nu zal dit alvast wat rust geven hoop ik.

Sterkte ermee.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 21 aug 2010 13:41

*Annet* schreef:1 week school en het was weer bal, niet te geloven wat hier gebeurd is. Ben vanmorgen meteen wezen praten op school. Kwam er gister dus achter dat hij gepest werd en heb hem gedwongen de namen te noemen. (keek er niet vreemd van op dat zij het waren). Vanmorgen kon ik meteen terecht voor een gesprek en heb alles verteld wat er gister gebeurd is, hier thuis. Gezegd van het pesten en ook wie het waren. Ze gaan er direct achteraan. Hij vertelde vanavond aan mijn man dat ze hem vorig jaar ook aldoor pesten. Elke keer zaten ze aan zijn hoofd. Wij mochten hem niet meer aanhalen, aai over zijn bol geven. Nu zei hij dus: dan moest ik steeds aan dat pesten denken als jullie dat deden.

Tevens heb ik mijn ADD/ODD vermoedens genoemd. Er werd meteen gezegd dat ze via school met de onderzoeken kunnen starten als we dat willen. En dat willen wij. Ben gewoon blij, schot in de zaak!

Tijdens een onderzoek naar dyslexie bij onze zoon had ik in april 2007 mijn vermoedens ook al genoemd. Het werd gelijk van tafel geveegd. 'hij adhd??? Nee hoor.'
Nou, daar moest ik het als gewone huismoeder mee doen, ik heb immers geen opleiding in het onderwijs, maar heb wel de hele dag het ventje om me heen.
Dank zij een leerkracht die vorig jaar moest invallen zijn we verder. Afgelopen wk de uitslag gehad en hij heeft idd adhd.
Ik zeg altijd dat we hem geen stempel willen geven, maar het is om zijn gedrag te accepteren.
(Als een man in de sloot loopt vinden we hem een sukkel, maar als hij daarna aangeeft dat hij blind is accepteren we zijn gedrag.)

Ik ben blij dat we nu meer weten, ben blijkbaar niet zo'n rare huismoeder. :lol:
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 23 aug 2010 07:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 aug 2010 22:15

Pannenkoek, fijn dat je meer duidelijkheid hebt zo!

Annet, sterkte! Fijn dat er ook actie wordt ondernomen!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 aug 2010 13:16

Gisteren ben ik er achter gekomen dat er best een kans is dat ik ADD heb. Gisteren ben ik bij een vriend geweest die ADD heeft. Ik wist dat nog niet. Hij vertelde wat het in hield en ik herkende mezelf er zo erg in. Vooral snel afgeleid zijn , hyperfocussen, laag zelfbeeld. Binnenkort maar is naar de dokter.
*onderschrift verwijderd door moderator*

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 aug 2010 13:46

Spons schreef:tsja kinderen met adhd hebben eigenlijk een te groot filter , en dat zal ik uitleggen !

Nu je dit zo leest let je waarschijnlijk niet op je neus of voel je je voet niet, maar nu ik het gezegd heb let je wel op je neus of ie kriebelt en voel je wel je voet opeens op de grond / stoel zitten / staan !

Een kind met ADHD heeft net als elk mens een filter om (on)belangrijke dingen te filteren , alleen staan bij deze kinderen veel meer filters open of de verkeerde waardoor er zeg maar een stortvloed aan prikkels binnen komt en hij niet de juiste keuze (kan) maken !

Normale mensen (wat is normaal ) filteren onbelangrijke dingen weg, zoals bv het geluid van een wasmachine terwijl een kind er op let en een vreemde klik bv hoort terwijl jij weet (nadat je kind dat gezegd heeft ) dat het een riem is die er in zit .

Een kleine aanvulling: tijdens mijn opleiding psychologie (dat heb ik ook een poosje gedaan) werd uitgelegd dat dit één type ADHD is.
Andere kinderen hebben een veel te strakke filter, waardoor ze bijna geen prikkels van buitenaf krijgen en omdat hersenen wel geprikkeld willen worden gaan deze kinderen zelf prikkels maken, wiebelen, friemelen, etc.

Dit verschil werd toegeschreven aan een tekort of juist een overvloed van een bepaalde stof in de hersenen. Een tekort aan deze stof die de geleiding van prikkels in de hersenen reguleert, naam ben ik vergeten, leidde tot "droge" ADHD, waarbij kinderen (of volwassenen) zichzelf gaan prikkelen. Een overvloed werd "nat" genoemd en leidde tot onvoldoende filtering van prikkels.

Overigens zou ik volgens de criteria uit DSM-IV, door mij als leek bekeken, ook veel trekken van ADHD hebben (en het gekke is dat veel mensen dat niet eens vreemd vinden als ze mij een beetje kennen...)

Terug naar “Archief”