VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jul 2010 19:22

Annet76 schreef:
TheKeimpe schreef:Kijk dan ook niet. :wink:

Ja dat is al eenzelfde dooddoener dan ik zojuist op werd betrapt, dus dat gaat niet op.

We laten onze jeugd óók kijken naar de voetbal en daarmee dus ook naar scheldende en hysterische voetballers die er niks aan gelegen lijkt om de wedstrijd te winnen.
Is dat dan ons juiste voorbeeld?

Of zouden we eigenlijk het juiste voorbeeld moeten geven als Christenen door te stellen dat dit toch wel erg ver gaat en gewoon níet naar deze onzin (laten) kijken?
Door wél te kijken, geef je ook min of meer aan dat je het 'normaal' vindt dat dit gebeurt en dat er in deze mate met elkaar moet worden omgegaan?
Namelijk....als het je even niet zint dan is vloeken, schelden en tieren de normaalste zaak van de wereld, als je maar die wedstrijd wint?

Leg me eens uit...hoe verklaren jullie dat tegenover anderen?

Ik kijk dan ook helemaal niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 19:46

JeeWee schreef:Een paar bladzijden geleden had iemand over "leuk naar een potje voetbal kijken".

Kijk waar we uit zijn gekomen: een enorm ontregelde boel, waar mensen het slechtste in zichzelf naar boven zien komen.
Een natie gedesillusioneerd, hun voetbalreligie is ontluisterd...

Dát is GEKTE!

Je hebt gelijk. Als het allemaal is zoals jij het ziet is het ook gekte. Ik ben vandaag toch maar weinig gedesillusioneerde mensen tegen gekomen. Wat mensen gesproken die zeiden: Jammer, het zou leuk zijn geweest. Balen dat het niet door is gegaan. Maar je maakt er weer een mooie karikatuur van, met allemaal mooie kreten als "een natie gedesillusioneerd, hun voetbalreligie ontluisterd etc". Je gelooft er echt in he?

Annet76 schreef:
Marnix schreef:Heel goed van je! Dan mag je jezelf wel even op de borst kloppen.

Tja, wat moet ik verder zeggen over je krom-praten? Er zit heel wat tussen vloeken en schelden (krijg je kaarten voor dus dat doen ze niet) en jou flauwe versie. Je kan best boos, ontstemd of ontevreden zijn en dat laten merken op een manier die in het midden zit. Jij verdraait het echter gelijk naar het meest negatieve.

Nee, JIJ verdraait het naar het meest positieve, daar wel eens bij stil gestaan?
Het is beschamend om te zien welk een agressie de voetballerij oproept.
En nu niet ineens de moraalridder gaan uithangen dat je geel krijgt voor overtredingen en of scheldpartijen.
Is dat dan werkelijk sport? Is dát dan waar het ons omdraait?

Sport is een duel... met regels. En als je je daar niet aan houdt kan je een bestraffing krijgen. Dat hoort bij sport. Wat is agressie en wat is strijd? Maar nee, jij hebt het allemaal al weer zo bedacht dat ze spelers de meest grove vloeken en scheldwoorden tegen de scheids hebben gezegd en de supporters massaal de boel kort en klein hebben geslagen. Een karikatuur dus.

De scheids die een overtreding "gelukkig" niet goed ziet en dus "maar" geel geeft (ja daar weet ik het fijne niet van maar het het 'van horen zeggen'). Het is ronduit lomp en onbenullig wat die jongens laten zien.
En wij moeten daar met ons allen met trots naar zitten kijken? Met miljoenen voor de buis?

Wat zeur je nou? Je hoeft toch niet te kijken? Mensen kiezen daar doorgaans vrijwillig voor. Het was af en toe een wat harde wedstrijd, ook al werd er veel meer geel gegeven dan noodzakelijk. Een deel van de overtredingen wordt overigens helemaal niet bewust gemaakt maar omdat men gewoon te laat is. Een risico wat je dan neemt. Maar jij overdrijft het weer gigantisch... alsof men bewust probeerde de benen van de tegenstanders te breken en er totaal geen sportiviteit was. Dat is op zich al onzin en daarnaast, als dat je niet bevalt kijk je toch geen voetbal? Of hang jij nu ook de moraalridder uit en ben je bang dat de jeugd morgen op het schoolpleintje massaal tegen de grond schopt? :)

Ja, dan moet je óók niet gaan klagen over de verharding van onze maatschappij. Van wie denken jullie dat de jeugd dergelijk gedrag leert?
Je ziet het gewoon onder je ogen gebeuren en we praten het met z'n allen maar goed: "ach, het moet toch kunnen in het heetst van de strijd", of "een beetje vuur hoort er toch gewoon bij?"

Jaja, dat leren ze van de voetballers zeker.... Ik heb een hoop mooie redeneringen gezien om het voetballen in een kwaad daglicht te krijgen maar dit slaat wel alles... de verharding in de maatschappij koppelen aan de voetballerij... nu slaat je fantasie echt op hol.

Nou nee, het hoort er níet bij; het is ronduit beschamend. Hebben we nou een partij rugby gekeken of gewoon ene normaal potje voetbal?
Als dít het is waar wij met miljoenen mensen warm voor draaien, dan ben ik het even helemaal kwijt!

Een fysieke, wat harde pot voetbal met dezelfde regels, waarbij je als je een overtreding maakt een kaart krijgt. En nee, de finale was niet heel mooi ofzo... das vaak met finales. De overige wedstrijden waren minder hard, was het voetbal ook mooier. Daar loopt men warm voor... en men weet dat niet alle wedstrijden mooi zijn. Maar ja, als je echt anti voetbal bent grijp je 1 wat hardere wedstrijd natuurlijk aan om het voetballen weer even lekker de grond in te trappen, en allerlei vormen van geweld, verharding etc. daarop af te schuiven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 jul 2010 19:54

Heb je überhaupt gekeken Annet? Je loopt hier een beetje te tieren en te schelden gebaseerd op dingen die je gehoord hebt, wat andere verhalen en nog wat nonsens. Echt je maakt van andermans 'probleem' je eigen probleem terwijl je er geen enkele invloed op hebt. Ga een eindje fietsen ofzo, lekker fris met dit weer.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 19:57

jip_86 schreef:Heb je überhaupt gekeken Annet? Je loopt hier een beetje te tieren en te schelden gebaseerd op dingen die je gehoord hebt, wat andere verhalen en nog wat nonsens. Echt je maakt van andermans 'probleem' je eigen probleem terwijl je er geen enkele invloed op hebt. Ga een eindje fietsen ofzo, lekker fris met dit weer.

Nou doe eens even gewoon zeg......
Dit is een reactie waar ik doe moeite niet voor neem, het raakt kant nog wal!

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 12 jul 2010 19:57

Als ze kou vat is het jou schuld........
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 19:59

TheKeimpe schreef:
Annet76 schreef:
TheKeimpe schreef:Kijk dan ook niet. :wink:

Ja dat is al eenzelfde dooddoener dan ik zojuist op werd betrapt, dus dat gaat niet op.

We laten onze jeugd óók kijken naar de voetbal en daarmee dus ook naar scheldende en hysterische voetballers die er niks aan gelegen lijkt om de wedstrijd te winnen.
Is dat dan ons juiste voorbeeld?

Of zouden we eigenlijk het juiste voorbeeld moeten geven als Christenen door te stellen dat dit toch wel erg ver gaat en gewoon níet naar deze onzin (laten) kijken?
Door wél te kijken, geef je ook min of meer aan dat je het 'normaal' vindt dat dit gebeurt en dat er in deze mate met elkaar moet worden omgegaan?
Namelijk....als het je even niet zint dan is vloeken, schelden en tieren de normaalste zaak van de wereld, als je maar die wedstrijd wint?

Leg me eens uit...hoe verklaren jullie dat tegenover anderen?

Ik kijk dan ook helemaal niet.

Ah kijk en daar zit het nu in de klemtoon.
Leg de klemtoon op "kijk" en er staat compleet iets anders dan wanneer je deze op "ook" legt....
Op de eerste optie heb ik gereageerd. :D

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 20:05

Marnix schreef:
JeeWee schreef:Een paar bladzijden geleden had iemand over "leuk naar een potje voetbal kijken".

Kijk waar we uit zijn gekomen: een enorm ontregelde boel, waar mensen het slechtste in zichzelf naar boven zien komen.
Een natie gedesillusioneerd, hun voetbalreligie is ontluisterd...

Dát is GEKTE!

Je hebt gelijk. Als het allemaal is zoals jij het ziet is het ook gekte. Ik ben vandaag toch maar weinig gedesillusioneerde mensen tegen gekomen. Wat mensen gesproken die zeiden: Jammer, het zou leuk zijn geweest. Balen dat het niet door is gegaan. Maar je maakt er weer een mooie karikatuur van, met allemaal mooie kreten als "een natie gedesillusioneerd, hun voetbalreligie ontluisterd etc". Je gelooft er echt in he?

Annet76 schreef:
Marnix schreef:Heel goed van je! Dan mag je jezelf wel even op de borst kloppen.

Tja, wat moet ik verder zeggen over je krom-praten? Er zit heel wat tussen vloeken en schelden (krijg je kaarten voor dus dat doen ze niet) en jou flauwe versie. Je kan best boos, ontstemd of ontevreden zijn en dat laten merken op een manier die in het midden zit. Jij verdraait het echter gelijk naar het meest negatieve.

Nee, JIJ verdraait het naar het meest positieve, daar wel eens bij stil gestaan?
Het is beschamend om te zien welk een agressie de voetballerij oproept.
En nu niet ineens de moraalridder gaan uithangen dat je geel krijgt voor overtredingen en of scheldpartijen.
Is dat dan werkelijk sport? Is dát dan waar het ons omdraait?

Sport is een duel... met regels. En als je je daar niet aan houdt kan je een bestraffing krijgen. Dat hoort bij sport. Wat is agressie en wat is strijd? Maar nee, jij hebt het allemaal al weer zo bedacht dat ze spelers de meest grove vloeken en scheldwoorden tegen de scheids hebben gezegd en de supporters massaal de boel kort en klein hebben geslagen. Een karikatuur dus.

De scheids die een overtreding "gelukkig" niet goed ziet en dus "maar" geel geeft (ja daar weet ik het fijne niet van maar het het 'van horen zeggen'). Het is ronduit lomp en onbenullig wat die jongens laten zien.
En wij moeten daar met ons allen met trots naar zitten kijken? Met miljoenen voor de buis?

Wat zeur je nou? Je hoeft toch niet te kijken? Mensen kiezen daar doorgaans vrijwillig voor. Het was af en toe een wat harde wedstrijd, ook al werd er veel meer geel gegeven dan noodzakelijk. Een deel van de overtredingen wordt overigens helemaal niet bewust gemaakt maar omdat men gewoon te laat is. Een risico wat je dan neemt. Maar jij overdrijft het weer gigantisch... alsof men bewust probeerde de benen van de tegenstanders te breken en er totaal geen sportiviteit was. Dat is op zich al onzin en daarnaast, als dat je niet bevalt kijk je toch geen voetbal? Of hang jij nu ook de moraalridder uit en ben je bang dat de jeugd morgen op het schoolpleintje massaal tegen de grond schopt? :)

Ja, dan moet je óók niet gaan klagen over de verharding van onze maatschappij. Van wie denken jullie dat de jeugd dergelijk gedrag leert?
Je ziet het gewoon onder je ogen gebeuren en we praten het met z'n allen maar goed: "ach, het moet toch kunnen in het heetst van de strijd", of "een beetje vuur hoort er toch gewoon bij?"

Jaja, dat leren ze van de voetballers zeker.... Ik heb een hoop mooie redeneringen gezien om het voetballen in een kwaad daglicht te krijgen maar dit slaat wel alles... de verharding in de maatschappij koppelen aan de voetballerij... nu slaat je fantasie echt op hol.

Nou nee, het hoort er níet bij; het is ronduit beschamend. Hebben we nou een partij rugby gekeken of gewoon ene normaal potje voetbal?
Als dít het is waar wij met miljoenen mensen warm voor draaien, dan ben ik het even helemaal kwijt!

Een fysieke, wat harde pot voetbal met dezelfde regels, waarbij je als je een overtreding maakt een kaart krijgt. En nee, de finale was niet heel mooi ofzo... das vaak met finales. De overige wedstrijden waren minder hard, was het voetbal ook mooier. Daar loopt men warm voor... en men weet dat niet alle wedstrijden mooi zijn. Maar ja, als je echt anti voetbal bent grijp je 1 wat hardere wedstrijd natuurlijk aan om het voetballen weer even lekker de grond in te trappen, en allerlei vormen van geweld, verharding etc. daarop af te schuiven.

Even voor alle duidelijkheid: ik zeur niet!
Net zoals ik jou niet betrap op zeuren, zeur ik zelf ook niet. Ik probeer hier enkel en alleen duidelijk te maken wat ik van het voetballen vind.
Dat jij daar anders over denkt is prima, maar laten we de termen zeuren - en zoals ik in een andere reactie van wordt beticht- schelden en tieren van mijn kant, maar even achterwege laten. Dat is namelijk niet wat ik heb gedaan en het draagt ook nergens toe bij.
Praat op een normale manier, of anders niet!

En nee, ik ben absoluut niet een tegenstander van voetbal; sterker nog: ik héb zelf gevoetbald, jarenlang!
Dus ik grijp deze ene wedstrijd niet aan om de hele voetballerij af te keuren, maar tóch gaat er in mijn beleving iets heel erg mis hier.

Dus, van voetballen de grond in trappen is geen sprake; dat doen de voetballers wel met hun tegenstander en dát is wat het zo onbenullig maakt.
Jammer, maar ik als ik dan Wesley Sneijder nog even na afloop van de wedstrijd hoor praten en daar de scheidsrechter nota bene de schuld geeft van het gebeuren, dan ben je niet veel meer dan een hele, hele slechte verliezer.

Een huldiging was op z'n plaats geweest als die jongens de beker hadden geworden, dát is voorbehouden aan de eerste plaats, niet met de tweede!
Nogmaals: het gaat totaal niet meer over voetballen, dat hebben we allang gehad!!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 jul 2010 20:12

Het geeft mij een erg bevredigend gevoel ja als ik mensen een spiegel voor hou. Ik reageer slechts op provocaties.

:?: provocaties? Welke dan? De enige wiens reacties hier een provocerend karakter hebben zijn m.i. altijd nog die van jou, Faramir.
Dat men dat niet altijd even goed kan waarderen (zoals duidelijk op te maken valt uit jouw reactie) neem ik voor lief.

Redelijk zelfzuchtige instelling. Geen rekening houden met andersdenkenden.
(Ik ben overigens helemaal niet bevooroordeeld over dominees ik gebruik het nu slechts als voorbeeld)

Dat was dan een zeer bevooroordeeld voorbeeld.

Op zich mee eens. Aan de andere kant dan ook een oproep: verdiep je ook eens in Gods kerk in de wereld, die verder gaat dan reformatorisch Nederland.

Maak je geen zorgen Marnix, ik verdiep me zeker in Gods Kerk. Dat blijft echt niet binnen de reformatorische zuil.
Misschien interessant om daar hier of elders nog eens over door te praten.

Dat ben ik met je eens.

Phox: AMEN!!

Jip en Keessie: wat een pupergedrag zeg! Doe even niet zo lullig tegen een mede-forumgenoot!
Annet76 heeft hier wel een punt: hoe doe je dat als je kinderen niet tegen je mogen schelden en je leert ze zo'n aggressieve houding niet aan te nemen naar vriendjes maar pa en ma kijken wel ontspannen naar voetballers die dit gedrag nog aanmoedigen ook? Menig mens zit op de bank -ongemerkt- hard mee te protesteren hoe onrechtvaardig die gele/rode kaart e.d. wel niet is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 20:29

TJa, een huldiging bij een tweede plaats is helemaal niet vreemd. Ik heb al aangegeven dat dit bij meer sporten gebeurt. Ik snap dus niet waarom daar zo'n punt van wordt gemaakt.

Er is ook altijd wel wat... als ze hadden gewonnen hadden mensen geklaagd over de "heldenverering, afgoderij etc." en als ze tweede worden wordt er wel weer geklaagd dat er bij een tweede plaats geen huldiging hoort... Terwijl dat dus niet klopt, een huldiging bij een tweede plaats of zilver of hoe je het ook wil noemen is helemaal niet zo raar.

(Dat schelden en tieren ging niet over jou, maar over dat de nederlandse spelers werd verweten dat ze scholden en tierden en vloekten).

Verder, waar het me over ging is dat je heel erg klaagde over het harde spel. Terwijl iedereen weet dat dat soms bij voetbal zo is. Als je dat niet leuk vindt kijk je toch niet?

Schipje schreef:Annet76 heeft hier wel een punt: hoe doe je dat als je kinderen niet tegen je mogen schelden en je leert ze zo'n aggressieve houding niet aan te nemen naar vriendjes maar pa en ma kijken wel ontspannen naar voetballers die dit gedrag nog aanmoedigen ook? Menig mens zit op de bank -ongemerkt- hard mee te protesteren hoe onrechtvaardig die gele/rode kaart e.d. wel niet is.bij een tweede plaats ook te huldigen.

Voetbal is juist best moralistisch. Er is vuur en passie en daardoor laat een speler zich soms meeslepen, doet iets wat hij niet moet doen... Maar als hij buiten zijn boekje gaat wordt hij daar voor gestraft. Doet hij het weer, dan kan hij inrukken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 20:32

jip_86 schreef:Heb je überhaupt gekeken Annet? Je loopt hier een beetje te tieren en te schelden gebaseerd op dingen die je gehoord hebt

@ marnix...
dus dit gaat volgens jou niet over mij??

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 20:42

@ Marnix,

Je begrijpt me niet.
Die huldiging vind ik het probleem niet. Nee, voor mij was het niet nodig geweest, omdat ik vind dat het voorbehouden is aan de winnaar van het toernooi. Daar leg ik de nadruk ook echt niet. Komt er een huldiging? Evenzogoed, ik draai er zelf niet warm voor, maar inderdaad, op de Olympische Spelen gaan we ook niet aan zilver voorbij.

Als ze hadden gewonnen had ik niet geklaagd over heldenverering, maar nog steeds over hetzelfde punt: namelijk dat we het spelletje voetballen allang en breed voorbij zijn.

Dat in een finale de strijd soms hard is, is ook nog wel begrijpelijk. Maar het was in mijn ogen echt grensoverschrijdend en dat zeg ik toch niet vaak.

Lees dit topic maar terug, ik heb hier ook nog ergens gereageerd op het moment dat ik het kwaad er absoluut niet van inzag. Ik vind namelijk ook dat – wanneer je zin hebt – je gewoon een potje voetbal moet kunnen kijken, zonder gelijk te praten in termen van “zonde” of “afgoderij”.
Dat gaat me allemaal veel te ver, want in dat geval kunnen en mogen we helemaal niks meer. Voetbal – het WK – brengt ook een stukje saamhorigheid mee onder de mensen en daar ben ik voorstander van.

MAAR, waar het in mijn ogen mis gaat is het geweld dat wordt gebruikt. Nu kun je wel goed willen praten dat het bij de strijd hoort, maar als ik die trap zag die één van de Nederlandse spelers uitdeelt, dan gaat dat alle proportie te buiten. Dát is geen voetbal meer, het had voor hetzelfde geld een doodschop kunnen zijn!

Als ik zie hoe vreselijk spelers tegen een scheids tekeer gaan, alsof hun leven ervan afhangt, dan gaat ook dat de grens over. Ze spugen hem nog net niet in het gezicht, maar daar is alles mee gezegd.
Als ik zie hoe heetgebakerd de spelers op elkaar reageren bij het minste of geringste, dan zijn het 22 ongeleide projectielen in het veld, in plaats van voetballers die willen winnen.
Als ik zie hoe Den Haag kort en klein wordt geslagen en de ME moet uitrukken om de mensen een klein beetje in toom te houden dan gaat het te ver.
Als ik zie hoe mensen laveloos in alle hoeken en gaten, spugend en bierzuipend op tv worden vertoond omdat het nu eenmaal bij de voetbal hoort, dan gaat het te ver!
Moet ik nog even doorgaan of begrijp je nu waarom ik na dit WK ineens moeite heb met voetballend Nederland?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 jul 2010 21:00

Ik breng het wellicht een beetje overdreven. Ik heb alleen nergens kunnen lezen dat Annet de wedstrijd gezien heeft. Vervolgens word er wel, vind ik, behoorlijk fel een mening gebracht over de hele wedstrijd. Dat kan je op basis van verhalen niet doen vind ik.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkel scheldwoord gezien/gehoord. Ik heb enkel boze spelers gezien. Dat lijkt me ook meer dan terecht. Ik weet niet op welk niveau Annet heeft gespeeld. Als er 3 minuten voor tijd de belangrijkste titel van je leven door je neus geboord word ben je echt boos. Ik kan me ook niet voorstellen dat Annet nooit boos is geweest op de scheids.
Bij de huldiging daarna zitten de spelers al veel rustiger op het veld. Als daarna Spanje daarna weer het veld op komt maakt Oranje, en de hele staf een erehaag voor de spelers van Spanje. Zo sportief zijn ze ook weer dus.

Zie bijvoorbeeld Robben die daar gewoon normaal over kan praten:
http://nos.nl/wk2010/video/171416-kanse ... poken.html

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 21:07

jip_86 schreef:Ik breng het wellicht een beetje overdreven. Ik heb alleen nergens kunnen lezen dat Annet de wedstrijd gezien heeft. Vervolgens word er wel, vind ik, behoorlijk fel een mening gebracht over de hele wedstrijd. Dat kan je op basis van verhalen niet doen vind ik.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkel scheldwoord gezien/gehoord. Ik heb enkel boze spelers gezien. Dat lijkt me ook meer dan terecht. Ik weet niet op welk niveau Annet heeft gespeeld. Als er 3 minuten voor tijd de belangrijkste titel van je leven door je neus geboord word ben je echt boos. Ik kan me ook niet voorstellen dat Annet nooit boos is geweest op de scheids.
Bij de huldiging daarna zitten de spelers al veel rustiger op het veld. Als daarna Spanje daarna weer het veld op komt maakt Oranje, en de hele staf een erehaag voor de spelers van Spanje. Zo sportief zijn ze ook weer dus.

Zie bijvoorbeeld Robben die daar gewoon normaal over kan praten:
http://nos.nl/wk2010/video/171416-kanse ... poken.html

Ja, jij kan vinden wat je vindt, maar als er nou iemand onbehoorlijk reageert dan ben jij het.
Er wordt fel en mening ingebracht, maar daar maak jij jezelf óók schuldig aan. 'Ga toch fietsen' of 'je loopt hier te schelden en te tieren' (waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel) heeft m.i. niet tot doel om een punt in te brengen.

Maar, je hebt mijn reactie niet gelezen; of maar half blijkbaar. Dus, maak jij je ook schulidg aan een mening die niet is gebaseerd op hele kennis.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 jul 2010 21:20

Het enigste waar ik me aan schuldig heb gemaakt is dat ik iets te lang heb gedaan over het typen van dat bericht. Je laatste post is dus niet meegenomen in mijn bericht ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 21:25

Annet76 schreef:
jip_86 schreef:Heb je überhaupt gekeken Annet? Je loopt hier een beetje te tieren en te schelden gebaseerd op dingen die je gehoord hebt

@ marnix...
dus dit gaat volgens jou niet over mij??

Oh, omdat je op mij reageerde dacht ik dat je bedoelde dat ik zoiets gezegd had. Maar dan snap ik het.

Annet76 schreef:MAAR, waar het in mijn ogen mis gaat is het geweld dat wordt gebruikt. Nu kun je wel goed willen praten dat het bij de strijd hoort, maar als ik die trap zag die één van de Nederlandse spelers uitdeelt, dan gaat dat alle proportie te buiten. Dát is geen voetbal meer, het had voor hetzelfde geld een doodschop kunnen zijn!

Ik begrijp je wel volgens mij... maar je blaast het zo op. Hier ook. Een doodschop.... Kom, er waren best flinke tackles, een keer een te hoog been. Maar ga nou niet doen alsof het leven van de voetballers in gevaar was.... En daarnaast, waren het bewuste overtredingen? Of wilden ze een bal schieten, of een tackel op de bal maken en waren ze net te laat? Alsof iedere overtreding een doelgerichte aanslag op een speler is met als enig doel hem te verwonden.

Als ik zie hoe vreselijk spelers tegen een scheids tekeer gaan, alsof hun leven ervan afhangt, dan gaat ook dat de grens over. Ze spugen hem nog net niet in het gezicht, maar daar is alles mee gezegd.
Als ik zie hoe heetgebakerd de spelers op elkaar reageren bij het minste of geringste, dan zijn het 22 ongeleide projectielen in het veld, in plaats van voetballers die willen winnen.

Ook een karikatuur. Sorry maar ik blijf het maar zeggen, want tegen karikaturen valt moeilijk te redeneren. Ze spugen niet, ze duwen niet, ze slaan niet... ze rennen naar de scheids en roepen: Kom op man, wat doe je nou, ik werd vastgepakt, dat was buitenspel, dat was een corner. Ze zijn ook boos. Maar er is dan weer heel veel tussen "ze spugen hem nog net niet in het gezicht" en "ze vinden het onterecht en zijn boos en beklagen zich. En dat is niet in plaats van dat ze willen winnen. Als ze niet wilden winnen zouden ze er geen punt van maken.

Als ik zie hoe Den Haag kort en klein wordt geslagen en de ME moet uitrukken om de mensen een klein beetje in toom te houden dan gaat het te ver.
Als ik zie hoe mensen laveloos in alle hoeken en gaten, spugend en bierzuipend op tv worden vertoond omdat het nu eenmaal bij de voetbal hoort, dan gaat het te ver!
Moet ik nog even doorgaan of begrijp je nu waarom ik na dit WK ineens moeite heb met voetballend Nederland?

En de volgende karikatuur. Den Haag wordt kort en klein geslagen. Er was op 1 plein een groepje relschoppers die zich niet gedroegen. Maar nee, Den Haag wordt kort en klein geslagen. En waar de meeste mensen een paar biertjes drinken en voetbal kijken zie jij overal alleen maar laveloze mensen. Je hoeft niet door te gaan als je alles ontzettend overdrijft en opblaast. Dat is mijn punt. En dat is het hele topic al, er worden constant karikaturen gemaakt, als een klein groepje hooligans zich misdraagt slaat half Nederland opeens hele binnensteden kort en klein, drinken zich allemaal laveloos, vloeken en tieren de spelers er op los als ze zich beklagen enzovoorts. En iedereen knielt 's avonds voor zijn oranje-shirt en aanbidt de voetballers enz.

Terug naar “Archief”