GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: GKV

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 13:36

BigSmile schreef:Marnix, dit was niet tijdens een kerkdienst of iets dergelijks. Misschien had ik het dan beter begrepen.

Wat betreft diensten op 2e feestdagen. Ik heb regelmatig mensen binnen dit verband horen zeggen: dat ze al op zondag naar de kerk gaan en het dan op een 2e feestdag niet zo nodig hoeft. Ze zij op zondag ook al geweest. Want inderdaad het staat niet in de Bijbel. Uiteraard gaat niet iedereen hier zo mee om, ik wil niet iedereen binnen de GKV over één kam scheren.

Oh, ik dacht dat je doelde op ene dominee GH. Vorig jaar is inderdaad die serie geweest over wet en genade waarin hij en ook ds. JdH het hier over hebben gehad. Dat ging wel over de plaats van de wet, hoe je er ook verkeerd mee om kan gaan, waarom hij de wet niet elke zondag leest en als hij het wel doet dit niet aan het begin van de dienst doet enz. Mocht je die serie gemist hebben, dan is het wel interessant om dit terug te luisteren. Dan snap je wat van de Bijbelse motivatie en het gevaar dat de wet een verkeerde plaats krijgt in de dienst.

Wat die tweede diensten betreft, God heeft daar een dag in de week voor. Ik kan me dus best voorstellen dat mensen het wel prima vinden dat er op een tweede feestdag geen diensten zijn, de meesten zien het als een gewone vrije dag zonder extra waarde omdat de Bijbel ook geen tweede paasdag, pinksterdag enz. kent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 13:56

Ik zou niet weten wie ds GH of ds JDH zijn :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 14:05

Oh... ik dacht dat jullie naar de Koepelkerk gingen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 14:46

Marnix schreef:Oh... ik dacht dat jullie naar de Koepelkerk gingen?

Nope :) Maar nu jij weg bent.....haha...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 jul 2010 15:00

Huh? Dat heb ik ook begrepen. Volgens mij is dat wel eens ergens gevallen, want ik snap niet hoe ik er anders bij kom, haha.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 15:10

Inderdaad, dat heb je wel eens verteld. Waar ga je nu heen? Of nu nergens heen?

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 15:15

Marnix schreef:Inderdaad, dat heb je wel eens verteld. Waar ga je nu heen? Of nu nergens heen?

Nee hoor, wij zitten niet in Arnhem. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat heb beweerd. :-k

We gaan gewoon iedere zondag naar de kerk. Nergens heen vind ik geen goede optie. We hebben inderdaad op internet al eens gekeken naar de CGK in Oosterbeek, maar dat is een gemeente met 27 mensen?? Tja, ik weet het niet.

Verhuizen is de beste optie voor ons, maar dat zit er voorlopig even niet in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 15:19

En de andere opties? PKN in Oosterbeek of CGK in Arnhem-Zuid?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 15:29

BigSmile schreef:
Marnix schreef:Inderdaad, dat heb je wel eens verteld. Waar ga je nu heen? Of nu nergens heen?

Nee hoor, wij zitten niet in Arnhem. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat heb beweerd. :-k

We gaan gewoon iedere zondag naar de kerk. Nergens heen vind ik geen goede optie. We hebben inderdaad op internet al eens gekeken naar de CGK in Oosterbeek, maar dat is een gemeente met 27 mensen?? Tja, ik weet het niet.

Verhuizen is de beste optie voor ons, maar dat zit er voorlopig even niet in.

Waar ben je dan lid geweest? Ik lees eerder in dit topic:, toen je volgens mij ook al in Arnhem woonde:

BigSmile schreef:Ik ben niet van oorsprong een GKV-er (overweeg lid te worden), maar van oorsprong een GerGemmer. Maar binnen de familie (van oorsprong GKV) heerst nog steeds het 'enige ware kerk gevoel'. Het wordt niet letterlijk gezegd, maar zodra er een discussie op gang komt merk je dat aan alles. Ook de GerGem komt er vaak niet fraai vanaf, dat vind ik erg jammer.

En later:

BigSmile schreef:Ik heb met belangstelling deze discussie gelezen. Een tijdje terug heb ik hier ook gepost met vragen over de GKV. Destijds was ik geen lid, maar mijn huidige man wel. Inmiddels ben ik ook lid geworden, mede omdat ik inmiddels kinderen heb die gedoopt moesten worden.

Daardoor ben ik er dus vanuit gegaan dat eerst je man en daarna ook jij lid was / bent van de Koepelkerk?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jul 2010 17:04

BigSmile schreef:Ik heb hier ook al eens gesprekken over gehad met ouderling en predikant waarbij ik hier mijn vragen stelde. En ik krijg altijd hetzelfde antwoord: je mag niet oordelen over anderen.

Dat is inderdaad een heel vervelende en flauwe rotsmoes, die ik mij maar al te goed kan herinneren uit mijn GKV-tijd. Een algemene waarheid te pas en te onpas te voorschijn trekken. Een soort mantel der liefde, waarmee alles bedekt wordt. En ondertussen blijf jij maar zitten met dat gevoel van: 'er klopt iets niet'. Een gevoel, waarvan zij in feite vragen dat jij dat verdringt. (Een mooi voorbeeld van: "wat jij zegt is onzin", wat ik eens als onderschrift had. Toen noemde ik de atheïst. Maar het zijn niet alleen atheïsten die dat impliciet zeggen. Want dat bedoel ik ermee: dat het weliswaar niet expliciet, maar ondertussen wel impliciet gezegd wordt.) Maar dat kan natuurlijk niet.
Dat jij zoiets aanvoelt, kan ook heel terecht zijn. En naar mijn inschatting ís het ook heel terecht.
De Bijbel zegt ook wel wat meer, dan alleen maar: je mag niet oordelen over een ander. In de Bijbel komt ook naar voren, dat het godvrezend leven naar Gods verbond gepaard gaat met een nauw geweten, vanwege de ontzaglijke heiligheid van JHWH. De waarschuwingen van Deuteronomium 28 en Jozua 23 liegen er bepaald niet om! En de straf die Achan kreeg voor zijn trouwbreuk (Hebr.: ma`al) was ook bepaald niet mals! (Jozua 7) Kort geleden kwam ik weer eens onder de indruk, van hoe ernstig het is als er trouwbreuk (aan God en zijn verbond) dreigt te zijn! Zie daarvoor Jozua 22:9-34, waar datzelfde Hebreeuwse woord wordt gebruikt.* Het zijn maar enkele voorbeelden, de lijst zou nog véél langer gemaakt kunnen worden.
Geen wonder dat je dan je vragen krijgt als je een wel erg makkelijk leven ziet bij kerkleden.

BigSmile schreef:Kerk en wereld gaan (voor mijn gevoel) hier soms hand in hand. Daarbij zeg ik niet bij iedereen. Maar bij mensen die ik ken verbaas ik me soms over waar ze allemaal naar toe gaan: bioscoop, popconcerten, uitgaan etc. etc. Daar stel ik dan echt wel mijn vragen bij.

De invloed van de wereld laat in de geschiedenis van de GKV een oplopende lijn zien. Ik herinner mij nog, dat mijn predikant van wie ik catechisatie had, zei dat hij aan onze generatie die invloed sterker merkte dan behoorlijk wat eerder in het verleden, bij de groepen die hij toen had.
In de begintijd van de GKV was er flink wat enthousiasme onder het kerkvolk, om de Bijbel te bestuderen, zo heb ik wel eens gehoord. Een enorm contrast met wat je vandaag tegenkomt. Een oudere man, die bevriend is met mijn vader, zei dat eens. Hij heeft die vroege tijd nog meegemaakt.
Er is door de geschiedenis heen dus een enorm stuk uitholling en vervlakking waar te nemen in de GKV onder de mensen. Al zullen er ook altijd mensen zijn, die wèl serieus naar Gods verbond leven, en die wèl een waar geloof hebben. Dat doet mij dan weer een beetje denken aan wat W. à Brakel schrijft: dat je die zelfs tot in de Rooms-Katholieke Kerk, waar zeer gruwelijke dwalingen heersen, tegen zult komen. (Zo schreef hij dat in de Redelijke Godsdienst.) Dus dat zegt op zich nog weinig over de zuiverheid van de kerk.

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 15 jul 2010 07:52

Marnix schreef:Waar ben je dan lid geweest? Ik lees eerder in dit topic:, toen je volgens mij ook al in Arnhem woonde:

Nee hoor :wink: Niet in Arnhem, maar in de buurt van Arnhem! Ik ben wel een keertje in de Koepelkerk geweest trouwens :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2010 09:52

Oh oke. Dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Ben ik wel benieuwd van welke GKV je lid bent of bent geweest in de buurt van Arnhem :)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 aug 2010 07:45

Marnix schreef:en tja, wij zijn verhuisd en gaan nu ook naar een CGK ;))

Marnix, ik lees het nu pas. Ga jij naar de CGK? Tjonge, daar ben ik verbaasd van. Bevalt het je daar wel? (misschien niet het goede woord maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 aug 2010 07:49

Boekenlezer schreef:Wel leuk om te merken, wat voor effecten het op mij heeft, om geen lid meer te zijn van de GKV, maar van de HHK.

Boekenlezer, ik wilde je even laten weten dat ik vorige week zondag een dienst van de HHK heb bezocht. Mijn bedoeling was om 's ochtends naar de HHK te gaan en 's middags naar de Ger.Gem. De ochtenddienst beviel me zo goed dat ik er 's middags ook ben geweest! Ik heb twee prachtige preken gehoord en was er zeker van onder de indruk.
Dat wilde ik even met je delen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2010 16:07

BigSmile schreef:
Marnix schreef:en tja, wij zijn verhuisd en gaan nu ook naar een CGK ;))

Marnix, ik lees het nu pas. Ga jij naar de CGK? Tjonge, daar ben ik verbaasd van. Bevalt het je daar wel? (misschien niet het goede woord maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)

Hoezo ben je zo verbaasd? Joanne komt uit de CGK dus we hebben samen in onze nieuwe woonplaats gekeken. Daar zijn 2 CGK's en een GKV die heel intensief samenwerken. De CGK is het dichtst bij en een fijne gemeente. Verder is er weinig verschil met de GKV. Natuurlijk was de GKV in Arnhem wat anders maar dat het anders zou worden dan dat (ongeacht of we naar de GKV of CGK zouden gaan) wisten we van tevoren wel. En tja, de Koepelkerk mis ik stiekem wel een beetje. Verder zijn we heel blij met onze nieuwe gemeente hoor.

Terug naar “Archief”