Schipje schreef:@Galateia, Reformatorische mensen staan achter de reformatorische leer. Daar hoort de H.C. ook bij. Bij zondag 38 staat dat de zondag (even in hoofdlijnen) is bedoelt om de kerkdiensten te bezoeken, Gods Geest in ons te laten werken als voorbereiding op de grote Rustdag en de armen een Christelijke handreiking te doen. Als je deze zaken serieus en gepassioneerd doet dan heb je daar m.i. een dagtaak aan. Ik denk persoonlijk dat voetbal daar nooit in past. btw: de Bijbelteksten waar de HC op is gebaseert staan erbij. Dat jij aankomt met refo's die hun deuren zo ongeveer op slot draaien op zondag en de hele dag niet te zien zijn dan alleen 2x in het zwart naar de kerk (zoutend zout, lichtend licht?) tja, daar schaar ik me toch echt niet onder. Je hebt wat mij betreft een behoorlijk eenzijdig beeld van de reformatorische Christenen. Kijk zelf eens over de grenzen.
Op zich mee eens. Aan de andere kant dan ook een oproep: verdiep je ook eens in Gods kerk in de wereld, die verder gaat dan reformatorisch Nederland. Het over over over grote deel van de christenen in de wereld heeft geen moeite om op zondag ook ruimte te hebben voor andere dingen, samen even ergens een hapje eten halen enzovoorts. Ik zeg daarmee niet dat de gereformeerde leer onzin is, maar er zijn heel veel mensen die de Bijbel ook heel serieus nemen en op dit punt anders interpreteren. En ik vind dat daar, als ik lees wat er in de Bijbel staat over de sabbat in het nieuwe testament, nog wel wat voor te zeggen is. Dan krijg ik toch het idee dat de functie van de sabbat (of nu de zondag, iets waar je in de Bijbel ook niets over lees) is veranderd ten opzichte van het oude testament. Misschien interessant om daar hier of elders nog eens over door te praten.
@Marnix, ik mis één ding in je reactie. Paulus zei ook: 'ik zal in der eeuwigheid geen vlees eten" als hij een broeder of zuster in het geloof daardoor tot aanstoot zou zijn.
En toch zegt Paulus niet: Doe het dus maar niet, dat is het veiligst. Hij zegt ook tegen de ander: Hoe kan je iemand die dat wel doet veroordelen? We moeten elkaar overigens inderdaad geen aanstoot geven. Dat houdt dus in dat als er iemand langs komt die bijvoorbeeld moeite heeft met tv-kijken, ik de tv niet aan zet. Als ik hier voetbal kijk en die persoon zit thuis en weet van niks, ben ik hem ook niet tot aanstoot.