Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor jeepeecee » 07 jul 2010 07:53

even de fles erbij gepakt:

-gebruik altijd handschoenen
-10 minuten laten inwerken
-afspoelen met veel water
-bij sterke vervuiling behandeling herhalen en inwerktijd verdubbelen
-gebruik in dien nodig (voornamelijk bij kit) een stevig borsteltje of een schuursponsje, maar wees voorzichtig mmet kwetsbare oppervlakten!

zo, dat was de verkorte handleiding :)

zou wel eerst even kijken op een klein (bijna) onzichtbaar plekje of het niet verkleurd.

ik dacht dat het van hg was, maar is van citin ?? je hebt het denk ik ook wel van hg
Afbeelding

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 07 jul 2010 09:11

Klopt, wij gebruiken altijd spul van HG. Kost 6,95, maar je kunt er wel een eeuw mee doen, tenminste, bij ons worden de voegen niet elke week zo vuil dat dat spul nodig is. Werking is precies hetzelfde als Jeepeecee. Zorg voor voldoende ventilatie, want dat spul stinkt als een bunzing!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 07 jul 2010 12:20

klinkt handig!
alleen hebben wij niet zo'n goede ventilatie denk ik..
we hebben een dichte badkamer met afzuigsysteem, helaas geen raam erin....
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 07 jul 2010 12:29

hebben wij ook niet, maar met afzuigsysteem en de deur wagenwijd open, en andere ramen en deuren evt open is het wel te doen hoor ;)
Afbeelding

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 07 jul 2010 13:17

Ff iets heeel anders: de kastindeling... ](*,)
Als ik ergens van baal is het wel van hoe m'n kasten zijn ingedeeld. Op de een of andere manier krijg ik dat niet logisch voor elkaar. De kledingkasten bv. Leg je nu zoveel mogelijk op elkaar? Dat heeft weer als nadeel dat je de hele stapel moet doorgraven als je iets nodig hebt. Of leg je het in overzichtelijke stapeltjes naast elkaar? Maar dat kost weer veel kastruimte en is ook zonde vind ik. :roll:
Eigenlijk ben ik op zoek naar naar tips. Dus: wie heeft hier een heldere visie bij?!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jul 2010 13:27

Ik weet niet of mijn visie helder is 8-[ , maar bij mij werkt het volgende aardig: per kind heb ik 1 plank in een grote kast. Allemaal hebben ze een stapel met stelletjes (dus broek en shirt/overhemd/trui bij elkaar) speelkleren en 1 of 2 stapels schoolkleren. Vaak blijft er nog wat over. Dat ligt dan achterin. In de zomer zijn dat bij alle kinderen ong. 2 truien (meestal fleece) voor koude dagen, een enkele lange broek en wat reserveshirtjes. De zondagse kleren, pyjama's en sportkleren van alle kinderen liggen bovenin de kast op een plank, de sokken in twee aparte bakken (verschillende maten) in een la onder de planken. Eigenlijk is het enigste probleem bij de jongenskleren dat ze vaak meer kleren hebben dan er in de kast passen :mrgreen: . Gelukkig krijg ik er na de verbouwing wat kasten bij, dat is ook wel handig omdat grotere kleren (inmiddels draagt de oudste mt. 152/164) ook steeds meer ruimte gaan vragen en dan past het op een gegeven moment niet meer op 1 plank. Het enige nadeel van deze manier van werken is dat je niet van die rechte stapels krijgt; opgevouwen broeken zijn van een ander formaat dan shirtjes. Een groot voordeel is, dat als de kinderen zelf kleren uitzoeken, ze automatisch iets pakken wat ook bij elkaar past.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jul 2010 13:27

Veel van onze kleding hangt op (broeken, rokken, blouses). Mijn shirtjes liggen in een andere (niet zo grote) kast en daar heb ik aparte stapels gemaakt voor 'zonder mouwen'; 'met korte mouwen' en 'met lange mouwen'. Dat scheelt al een hoop zoekwerk. Je hebt ook mensen die op kleur sorteren, maar daar heb ik ook geen ruimte voor. Ik heb nu 3 soorten behoorlijk hoge stapels (van elke soort wel 2 à 3 stapels :oops:).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 13:39

LeChat schreef:Veel van onze kleding hangt op (broeken, rokken, blouses). Mijn shirtjes liggen in een andere (niet zo grote) kast en daar heb ik aparte stapels gemaakt voor 'zonder mouwen'; 'met korte mouwen' en 'met lange mouwen'. Dat scheelt al een hoop zoekwerk. Je hebt ook mensen die op kleur sorteren, maar daar heb ik ook geen ruimte voor. Ik heb nu 3 soorten behoorlijk hoge stapels (van elke soort wel 2 à 3 stapels :oops:).

Het voordeel van het hangen van blouses is, je strijkt het, doet het op een hangertje, als je met een strijkbeurt 15 blouses moet gaan vouwen, kost dat veel tijd.
Bovendien heb je dan niet die vouwen, die zie je wel eens bij mensen, niet mooi.
Of je ziet dat mensen een nw overhemd aan hebben, de vouwen en zelfs de prikgaatjes van de spelden kun je dan zien.
Mijn man heeft een hekel aan een nw overhemd, soms zit er een soort "papje" in dat hem irriteert op de huid.
Dus ik was ze altijd maar voor het 1e dragen.
Als je echt op kleur etc gaat sorteren moet je volgens mij wel een walking closet hebben of zo.
Mijn kasten zijn nooit groot genoeg.
Kan maar per seizoen kwijt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 13:42

MissF schreef:Elke dag de wc? Pfff, dat doe ik echt niet. Heel af en toe tussendoor nog even snel een doekje erover, en anders gewoon eens per week.
Hebben jullie ook last van mieren? Buiten vind ik het geen probleem, maar ik ontdekte er net ook een paar in de keuken, bah. Wat doe ik ertegen?
En ook nog iemand een tip voor vieze voegen? We hebben een lichte keukenvloer, plavuizen, en ik vind dan donkere voegen echt niet mooi, dus ik heb gekozen voor ivoorkleurige, maar nooit gedacht aan de viezigheid. Heb het net met een harde borstel gedaan, maar dat helpt maar minimaal. Iemand de gouden tip? :D

Een koperen stuiver (of een paar) neerleggen. Ook het planten van goudsbloemen zou helpen.
Wij hadden vorig jaar een mierenplaag boven, het plafond was eruit, bleken ze via de dakgoot (?) zo naar beneden te komen.
Lokdoosjes neergezet, kwamen er 1000en. =; Dat heeft daaaagen geduurd, toen werd het stil.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 13:44

vpk schreef:
MissF schreef:En ook nog iemand een tip voor vieze voegen? We hebben een lichte keukenvloer, plavuizen, en ik vind dan donkere voegen echt niet mooi, dus ik heb gekozen voor ivoorkleurige, maar nooit gedacht aan de viezigheid. Heb het net met een harde borstel gedaan, maar dat helpt maar minimaal. Iemand de gouden tip? :D

tja, dat probleem hebben wij in de douchehoek... eens in de zoveel tijd ga ik er met een tandenborstel over met ossengalzeep (of cif oid werkt ook wel). dan zijn ze weer mooi licht.
Een vreselijk karwei, maar ze zijn wel weer mooi schoon.

Voor vieze voegen ga ik met chloor aan de gang. Gewoon de verdikte, even in laten trekken.
Als het niet zo erg is, kan je volstaan met Cif bleek.
In mijn vorige keuken had ik een witte kunststof gootsteen, na het afgieten van rode kool of bieten zag het er niet uit.
Dan liet ik hem een nachtje volstaan met een witwasmiddel met bleek.
Volgende dag, helderwit !
Maar is met voegen lastig en dan is er toch sprake van een schimmel.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 07 jul 2010 13:46

Mijn man koopt sinds kort overhemden die strijkvrij zijn!
Heerlijk, nat op een hangertje ophangen en laten drogen.

Gisteren had ik vergeten zijn (oude) zomeroverhemden te strijken.
Helaas moest ik werken, hij moest ook weg.
Toen ik thuis kwam had hij zelf staan strijken..... ::))
Je snapt het al.... die houden we erin!! :jaknikken:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jul 2010 13:51

schelpje3 schreef:
LeChat schreef:Veel van onze kleding hangt op (broeken, rokken, blouses). Mijn shirtjes liggen in een andere (niet zo grote) kast en daar heb ik aparte stapels gemaakt voor 'zonder mouwen'; 'met korte mouwen' en 'met lange mouwen'. Dat scheelt al een hoop zoekwerk. Je hebt ook mensen die op kleur sorteren, maar daar heb ik ook geen ruimte voor. Ik heb nu 3 soorten behoorlijk hoge stapels (van elke soort wel 2 à 3 stapels :oops:).

Het voordeel van het hangen van blouses is, je strijkt het, doet het op een hangertje, als je met een strijkbeurt 15 blouses moet gaan vouwen, kost dat veel tijd.
Bovendien heb je dan niet die vouwen, die zie je wel eens bij mensen, niet mooi.
Of je ziet dat mensen een nw overhemd aan hebben, de vouwen en zelfs de prikgaatjes van de spelden kun je dan zien.
Mijn man heeft een hekel aan een nw overhemd, soms zit er een soort "papje" in dat hem irriteert op de huid.
Dus ik was ze altijd maar voor het 1e dragen.
Als je echt op kleur etc gaat sorteren moet je volgens mij wel een walking closet hebben of zo.
Mijn kasten zijn nooit groot genoeg.
Kan maar per seizoen kwijt.

Overhemden vouwen? Dan kun je ze net zo goed pas strijken voor je ze aan doet :shock: Dat heb ik echt nog nooit iemand zien doen. Bij ons gaat alles wat enigszins kreukbaar is in het hanggedeelte. Die is gelukkig best groot, met al die jurkjes en rokjes en blousjes deze zomer ;) Op de planken stapeltjes: basic hemdjes, basic t-shirts, basic lange mouwen. En broeken. Dat is het geloof ik wel. Een bakje voor ondergoed. We hebben van die bakjes onder een plank hangen met sokken, dat is wel handig. Maargoed, ik ben ook nog niet helemaal tevreden, dus moet er ook nog eens op puzzelen.

Ik meen me te herinneren dat Galateia alles op kleur sorteert?
pobody's nerfect

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jul 2010 14:14

Mijn tips waren voor de kinderkledingkasten.
Shirtjes van onszelf liggen op stapels: een witte/lichte en een gekleurde stapel voor mij, met lange en korte mouw apart, een 'werkshirtjes-' en 'goede shirtjes-'stapel voor mijn man. Ik vouw wel behoorlijk wat overhemden op, omdat ik (tot nu toe) weinig hangplek heb. Ik heb er even voor moeten oefenen, maar nu gaat het prima en met die vouwen valt het heus wel mee. Gelukkig draagt mijn man maar 1 a 2 keer per week een overhemd, want ik heb wel een hekel aan overhemden strijken :( . Mijn blousjes hangen wel, net als mijn rokken en de broeken van manlief. Werkbroeken vouw ik weer wel op. Ondergoed ligt in de badkamer en sokken liggen in mandjes in de kast.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 07 jul 2010 14:58

Tip: pak een papier en pen of ga achter je computer zitten.

Schrijf op wat voor kleding je hebt en op welke manier je het wilt sorteren.
Daarna teken je je kast en teken je alles erin!

En nog een tip: een kast die bij jou past laten maken.
Ik heb zelf een kast getekend en door de meubelmaker laten maken.
Resultaat: dubbele hang (boven elkaar) van 2 meter breedt. Dus 4 meter hang.
Dan daarnaast 4 lange rijen met vakjes van 45 cm hoog en 35 cm breedt.
Dit resulteerd in 5 hoog en 4 breedt. 20 vakjes dus.
SUPER OM TE SORTEREN! Alles heerlijk op kleur, en overal een vak voor.
En lukt het dan nog niet: plak je op elk plankje de sticker met wat er moet liggen. :-oo
Grote schuifdeuren ervoor (bij ons mooi ingewerkt met blokken) en klaar.. is mijn favokast :D
Time flies when you have none!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jul 2010 15:13

in ons oude huis hadden we een vakkenkast, ideaal! Voor alle soorten kleding een vak.
Nu hebben we beiden onze eigen kast met planken (1 meter breed), en in het midden een diepe kast van 1 meter breed met alle hangkleding.
Ik heb stapels met:
Spijkerrokjes
gewone rokjes zomer
gewone rokjes winter
shirtjes zonder mouwen
shirtjes met korte mouwen
shirtjes met lange mouwen
truien
ondergoed
leggings/sokken
oudere broeken
goede lange broeken
goede korte broeken

En dan nog een plank met strandlakens en bikini's en een plank met beddengoed.
Ik leg nooit setjes bij elkaar, omdat ik alles combineer. Dat doe ik bij Jurian ook, stapels met allerlei soorten shirts (lange mouw, korte mouw, zonder mouw, truien en vesten) en soorten broeken (oude lange, oude korte, goede lange, goede korte).
En dan in de ladekast zijn pyjama's, 1 lade voor rompers en onderbroeken en 1 voor sokken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”